Jump to content

gmc

Junior
  • Content Count

    29
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • You are:
    ondernemer
  • Gender
    Male
  • Address
    Francois Valentijnstraat 176, Den Haag, 2595WE, Netherlands
  • First name
    Koen
  • Last name
    Martens
  • Company or organization name
    Sonologic
  • Website address
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    25-30
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    kvk.nl

Company info

  1. Die reclame in de brievenbus: adres horizontaal doorhalen, RETOUR AFZENDER, UIT BESTAND VERWIJDEREN en je bent er vrij vlug van af. Ikzelf krijg niet zo heel veel reclame meer sinds ik dit doe. Verder maak ik ook nooit mijn faxnummer bekend zonder expliciete reden. Doe je dat wel dan sta je binnen no-time in zo'n bestand en krijg je de meest onzinnige troep in je fax (vroeger kon je dan nog een hele stapel zwarte pagina's terugfaxen, met als gevolg rook uit de fax van de ontvanger). Eigenlijk zou er een zwarte lijst moeten bestaan, met bedrijven die dit soort methoden toepassen. Je kan dan voor je zaken gaat doen met iemand even kijken of ze zich van deze criminele methoden bedienen, en indien dat zo is bedanken voor de samenwerking.
  2. Dat valt wel mee hoor. Thawte controleert de identiteit van de aanvrager van een Server SSL certificaat door het bedrijf te bellen op een door hun opgezocht telefoonnummer. Dat geeft een redelijke garantie dat het bedrijf ook is wie ze zeggen dat ze zijn. Mocht je opgelicht worden, dan weet je in ieder geval door wie. Vaak is inderdaad een beetje overdreven, maar het is zeker niet zo dat 'er staat een slotje' automatisch betekent 'het is te vertrouwen'. Dat is dus absoluut niet waar, iedereen kan een certificaat aanvragen en het slotje er neer zetten. Die opvatting verspreiden is naar mijn mening dan ook gevaarlijk. Dat bedoel ik in feite met het valse vertrouwen. Een geldig certificaat staat simpelweg niet gelijk aan 'de site is te vertrouwen'. Heb even geen tijd om de referentie op te zoeken, maar het betrof daadwerkelijk een server certificaat iirc. Gr, Koen
  3. Let wel op dat het nettoloon in veel gevallen juist stijgt, dit doordat de zfw-wn(oud) en de ww premie niet meer worden ingehouden. Bovendien zijn de belastingtarieven iets gedaald. Dus driedubbel checken, anders heb je straks echt wat uit te leggen ;) Dat bedacht ik me ook ineens nadat ik het had gepost, maar toen reed de trein alweer het station binnen en moest ik overstappen :) De loonkosten gaan ook wat omlaag, dus uiteindelijk is het inderdaad toch een lastenverlichting allemaal. Hadden ze daar nou al die ingewikkelde regeltjes voor nodig :) Dat zou wel eens kunnen kloppen, ik heb eigenlijk alleen maar ziekenfonds-verzekerden in dienst (allemaal part-timers). Overigens, particulier verzekerden gaan er wat dat betreft netto op achteruit denk ik dan, want die moeten nu ook die 6.5% betalen.. Achja, het is weer even een uitzoekwerk, maar dat hoeft dan ook maar 1 keer. Daarna staat het in de computer en hoef ik het alleen nog maar de gewerkte uren in te vullen de rest van het jaar. Gelukkig mogen we volgend jaar weer opnieuw alles uitzoeken, als de WIA apart geheven wordt. Groeten, Koen
  4. Ik geloof niet dat je verplicht bent om aan pensioenopbouw te doen voor je werknemer, maar doe je dit wel dan kun je een belastingvrije bijdrage leveren aan de pensioenpremie van je werknemer. Deze bijdrage trek je af van het bruttoloon, hierover hoeft de werknemer dus geen premies en belasting meer te betalen, en is hij dus goedkoper uit als wanneer hij het zelf zou doen. Voorheen (2005) was het zo dat deze bijdrage dan wel belastingvrij was, en je ook nog een extra bijdrage van de werknemer zijn bruttoloon af mag trekken. Er is nu wel e.e.a. verandert, je moet aan bepaalde regels voldoen wil je dit truukje mogen toepassen van de belastingdienst. Dat kun je het beste even nazoeken op www.belastingdienst.nl denk ik. Overigens, ik weet niet of je de administratie zelf doet, maar je krijgt als je iemand in dienst neemt te maken met een heleboel regeltjes qua belasting en premies. Zo moet je ww premies afdragen, de nieuwe ZVW premie moet je afdragen. Als het goed is krijg je eind deze maand het handboek hierover van de belastingdienst. Je hebt geluk, vroeger had je te maken met het UWV en de belastingdienst, tegenwoordig int de belastingdienst alles. Nog niet de meest ideale organisatie, maar ik kan je vertellen dat de UWV werkelijk alles slaat! Gr, Koen
  5. Zoals men al zegt, dit is inderdaad aan te raden wanneer je gegevens zoals bijvoorbeeld creditcard nummers op je site in laat vullen. Het idee van zo'n certificaat is dat deze gebruikt wordt om de verbinding te versleutelen. Gebeurd dit niet, dan is er een legio van manieren om de gegevens die van en naar je e-commerce site gaan te onderscheppen. Bijvoorbeeld door de lijn af te tappen, alles is dan gewoon zichtbaar. Ook de zogenaamde 'man in the middle attack' wordt vaak toegepast. Iemand doet zich voor als jouw site, de bezoeker heeft het verschil niet door en vult netjes alles in, de man in the middle sluist deze gegevens weer door naar jou site, maar maakt intussen een kopie voor eigen (mis)bruik. Je hoeft zo'n certificaat niet noodzakelijk te kopen, je kunt ook zelf zo'n certificaat maken. Ook is er een initiatief om een kostenvrije certificaten authority te maken (http://www.cacert.org). Ik zei het al even, 'certificate authority'. Een certificaat is altijd digitaal ondertekend door een certificate authority. En dit is de crux. Wanneer een certificate authority in de browser van je bezoeker voorkomt, wordt de site zondermeer geladen. Komt de CA niet in de browser voor, dan krijgt de gebruiker vaak een melding dat het certificaat van de site niet is ondertekend door een vertrouwde CA. De gebruiker kan dan kiezen om door te gaan. Wanneer je zelf een certificaat maakt & ondertekend, dan weet je dus eigenlijk zeker dat de CA (dat ben je dan zelf) niet in de browser voorkomt. Ook met cacert is het nog niet zover dat alle browsers de cacert CA vertrouwen. Overigens is het voor de gebruiker wel mogelijk een CA toe te voegen aan de browser. Hoop dat het een beetje duidelijk was, het is nogal een technisch verhaal waarvoor je e.e.a. van versleuteling (crypto) af moet weten om het echt te weten te waarderen :) Overigens, het vertrouwen van de gebruiker dat je koopt bij verisign of thawte is relatief, nog niet zo lang geleden was het iemand (die geen Bill Gates heette) gelukt om een certificaat op naam van Bill Gates te verkrijgen, om zodoende nietsvermoedende microsoft klanten om de tuin te leiden. Het geeft dus vertrouwen, maar vaak ook vals vertrouwen. Een certificaat zegt (in het geval van verisign en anderen) niets meer dan 'ja deze persoon heeft betaald voor dit certificaat voor deze server'. Het zegt niet 'deze site is te vertrouwen'. In het geval van cacert zegt het certificaat 'deze persoon is gerechtigd te handelen voor de domeinnaam in dit certificaat' en meer niet. Als ik dus een domein 'microsoftdealership.eu' aanvraag of iets dergelijks, kan ik hier prima een certificaat voor aanvragen, en vervolgens doen alsof ik van microsoft ben en gebruikers om allerlei nasty info vragen. Groeten, Koen
  6. Liever wel ja, ik weet graag hoe het zit met de financieen, ik wil niet dat ik maar een bedrag overmaak naar een Deloitte en Touche (die ik overigens voor geen meter vertrouw :) en er maar van uit ga dat het klopt. Daarnaast wil ik mijn werknemers kunnen uitleggen waarom hun netto loon omlaag gaat. Ben er overigens inmiddels achter, dankzij de belastingtelefoon. De premie ZVW bedraagt normaal gesproken 6.5% van het loon (waarbij loon in dit geval is het brutoloon minus het werknemersdeel premies ww-zw-wao). Dit gaat dus af van het nettoloon. Echter, deze 6.5% moet je wel weer vergoeden aan de werknemer, en over de vergoeding betaald de werknemer dan weer loonbelasting + premies volksverz (de loonheffing dus). Voorheen had je de ziekenfondsbijdrage voor ziekenfondsverzekerden, hier was je dan 6.75% aan werkgeverspremie en de werknemer 1.45% aan kwijt. Dat werknemersdeel verdwijnt dus, maar daarentegen wordt je geacht wel deze inkomensafhankelijke bijdrage te vergoeden aan je werknemers. Op de site van de belastingdienst is e.e.a. ook in een foldertje te vinden, dit foldertje had ik op mijn eerdere zwerftochten over de site van de belasting dienst nog niet gevonden, dus mocht iemand anders dezelfde zoektocht maken: http://www.belastingdienst.nl/download/1084.html. Groeten, Koen
  7. Ik denk dat ik wel weet waarom de verzender voor TPG kiest. Ik ben zelf dus part-time ondernemer, en niet altijd aanwezig om dingen aan te nemen. Bij andere verzenders dan TPG post is dat gelijk een probleem. Moet je dure 0900 nummers bellen om een afspraak te maken voor nog eens bezorgen, en maar hopen dat ze het op een handig tijdstip in hun bezorgroute kunnen opnemen. Bij de TPG kun je het dan gewoon ophalen. Overigens heb ik een maand geleden hetzelfde met DHL gehad, een pakket dat zogenaamd bezorgd, maar toch niet, en later helemaal niet meer in het systeem terug te vinden was. Uiteindelijk bleek het inderdaad bij de buren te zijn afgeleverd, ondanks dat dit expliciet niet de bedoeling was! Ik denk trouwens niet dat de verzender verantwoordelijk is voor fouten in de verzending, vaak staat er in de algemene voorwaarden een clausule waarin staat dat vanaf het moment van verzenden alle risico voor de klant is. Groeten, Koen
  8. En nog zoiets: heeft iemand al ergens de tabellen voor de berekening van de loonheffing vanaf 1 januari 2006 gevonden??? Gr, Koen
  9. Nou, de belastingdienst blinkt weer uit in onvolledigheid. Ik probeer uit te rekenen hoeveel loon ik mijn werknemers moet gaan betalen. Nu staat er op de site van de belastingdienst (en die van het uwv, en al die andere sites die flarden info bevatten): Als werkgever bent u verplicht de inkomensafhankelijke bijdrage in te houden op het loon uit tegenwoordige en vroegere dienstbetrekking van uw werknemer(s). Meestal bent u verplicht om deze bijdrage te vergoeden aan uw werknemer(s). Begrijp ik dat nu goed, ik moet dus die 6.5% van het inkomen (het bruto inkomen? dus zonder werknemersverzekeringen als WW?) van het brutoloon aftrekken, omdat ik het in moet houden. Maar het er vervolgens weer bij optellen omdat ik het moet vergoeden?? Natuurlijk komt de belastingdienst pas begin februari met het handboek, maar ik moet nu uitbetalen. Wie o wie snapt hier iets van? En wat bedoelt men in hemelsnaam met de ZVW percentages in de tabel op http://www.loonaangifte2006.nl/infopags/wat_moet_u_doen/wat_moet_u_doen-26.html#P235_37849 Als de belastingdienst nu eens dat handboek vroeger af had gemaakt, in plaats van zich bezig te houden met nieuwsbrieven met irrelevante informatie en hippe dvd-tjes! Frustratie alom.. Groeten, Koen
  10. Ook ik ben begonnen zonder een ondernemingsplan op te zetten. Het opzetten van mijn bedrijf was toendertijd dan ook voornamelijk bedoeld om te formaliseren waar ik al mee bezig was. Inmiddels is er al wel een ondernemingsplan. Althans, een draft ervan. Het beschrijft voor mij hoe ik de toekomst zie (wil dat nog wel eens vergeten als ik ondergesneeuwd raak in details van de dagelijkse gang van zaken), en helpt om nieuwe medewerkers een introductie te geven van waar we vandaan komen, waar we staan en waar we naar toe willen. Ik heb geen behoefte aan externe financiering, we draaien lekker op het moment (met winst :) en de zelfstandigheid bevalt me wel. Toch zie ik het wel gebeuren dat ik het ondernemingsplan binnenkort afmaak tot een document wat ook door externe partijen gelezen zou kunnen worden, er staat namelijk ook in wat onze bedrijfsfilosofie is en dat kan zeker promotionele waarde hebben vanwege de onderscheidende eigenschappen daarvan. Koen
  11. Ondanks dat de deskundigen het blijven herhalen lijkt het toch alsof backuppen door de meeste mensen niet zo serieus genomen wordt. Zelfs veel grote bedrijven hebben dit niet goed voor elkaar, wat toch raar is als je bedrijfskapitaal zich op de harde schijven van de fileservers bevindt. Ik zelf maak dagelijks automatisch een incrementele backup, dwz een backup van hetgeen er veranderd is t.o.v. de vorige dag. Eens in de maand maak ik een volledige backup, omdat je anders in geval van problemen heel veel incrementele backups moet terugzetten, nu zijn dat er maximaal 30. Niet alleen voor de servers in het datacenter doe ik dit, ook de servers in het kantoor, waar zich de meeste relevante documenten bevinden, worden aan hetzelfde backup regime blootgesteld. De backups van de machine's in het datacenter worden naar een centrale server aldaar gemaakt, de backups op het kantoor naar een centrale server aldaar. Vandaar gaat het hele zaakje naar een derde locatie, waar het op DVD wordt gebrand. Deze DVD's gaan in de kluis. Zeker als je backups gegevens van klanten bevatten, moet je deze niet zomaar rond laten slingeren.. Allemaal erg voor de hand liggend, maar toch lijkt men er de energie niet in te willen steken. Zoals gezegd, je merkt pas hoe blij je bent met een goed backup regime als het een keer echt mis gaat. Overigens, _echt_ belangrijke data staat bij mij op een RAID array. Een RAID array is een samenvoeging van 2 of meerdere schijven, zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/Redundant_array_of_independent_disks. De data wordt dan zo opgeslagen dat wanneer 1 van de schijven crashed, je deze kunt vervangen zonder het systeem uit te schakelen. Omdat de data redundant op wordt geslagen gaat er in dergelijke gevallen geen data verloren. Overigens zijn er verschillende types RAID, en niet allemaal hebben ze die redundantie. RAID kan met een speciale insteekkaart, maar de betere operating systems hebben ook software raid, waarbij men gewoon meerdere hd's in de pc steekt (bv. op een SCSI interface, waar er max 7 op gaan) en de software de redundantie regelt (wel ietsje trager dus, maar vaak ook goedkoper). Voor software raid moet je overigens vaak wel even de pc uitzetten om een hd te vervangen als dit nodig is. Tot slot, de laptop. Ook die moet natuurlijk gebackupped worden. Het beste vindt ik het om gewoon regelmatig de gegevens van de laptop naar je fileserver te synchroniseren. Deze gaan dan vervolgens automatisch mee met de nachtelijke backup. Bedenk ook eens wat er gebeurd als je laptop wordt gejat. Niet alleen ben je dan die data kwijt, als je geen maatregelen neemt kan de dief al je data nog eens fijn gaan zitten bekijken ook. Een bios password op je laptop helpt al, je harde schrijven versleutelen is eigenlijk het beste. Groeten, Koen
  12. Waarschijnlijk niet wat je wil horen: maar kijk daar mee uit. De meeste blogs vinden het niet prettig als mensen hun website komen pluggen, het woordje 'spam' komt bij me op. Je kan op die manier je site dus erg onpopulair maken. Sorry dat ik je niet aan concrete url's kan helpen, wellicht iemand anders? Gr, Koen
  13. Hallo allemaal, Bedankt voor de tips. De site evd.nl heeft wel dat typische overheids-gevoel: ik naar het invulformulier voor vragen aan de medewerkers VS, gegevens invullen, druk op submit: 'u moet een vraag invullen, ga terug'.. ik terug.. nix geen invulveld voor vragen! Gelukkig stond er een telefoonnr. en email adres bij :) Wat betreft het opzoeken van gegevens in de kvk, ik doe dit niet bij elke opdracht, enkel indien het om veel geld gaat en/of ik het niet helemaal vertrouw (dat is dus een gevoelskwestie). Als ik de mensen persoonlijk ken zoek ik het meestal ook niet op. Sowieso vraag ik meestal de gratis gegevens op (via de site van de kvk), en dus bij grotere opdrachten ook de info waar je voor moet betalen. Toch altijd prettig om te weten of een bedrijf bijvoorbeeld 6 keer per jaar van eigenaar verandert oid.. Gr, Koen
  14. Hoi 110180, Hoe je aan 30000 euro komt? Sjah, als we dat wisten waren we allemaal rijk :) Serieus, als je echt een dierenwinkel wilt beginnen, kom dan eerst met een goed plan. Als je hier op higherlevel in de forums wat rondkijkt, kom je al een heleboel tips en dergelijke tegen mbt het schrijven van een bedrijfsplan. Belangrijk is denk ik dat je duidelijk maakt waarom jou zaak een success gaat worden. Met zo'n plan kun je naar de bank, kijken of zij er wat in zien en jou die 30000 euro willen lenen. Uiteraard zit er wel een risico aan vast, wordt de zaak geen success dan zit je wel met een schuld. Je kan natuurlijk ook op zoek naar een investeerder, ook dan is een bedrijfsplan belangrijk, daaraan kan de investeerder zien of hij ooit nog iets van zijn geld terug zal zien.. Nog een optie is om zelf de 30000 bijelkaar te sparen door eerst nog in loondienst te werken (misschien bij een dierenwinkel, doe je gelijk ervaring op). Groeten, Koen
  15. Hallo Allemaal, Wanneer ik een Nederlands bedrijf als potentiele klant heb, ga ik altijd even naar de KvK. Jaarcijfers opvragen, bedrijfshistorie, etc.. Ik vraag me af hoe dat eigenlijk zit met buitenlandse bedrijven, bijvoorbeeld uit de VS. Toch wel prettig om te weten dat een bedrijf echt bestaat voor je in zee gaat (overigens ga ik niet zomaar met nieuwe bedrijven in zee zonder een voorschot, dat helpt ook al natuurlijk). Misschien dat iemand het hier weet?? Gr, koen
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept