janssen

Junior
  • Aantal berichten

    18
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    anders

janssen's trofeeën

  1. Er is weinig innovatie in de accountancy/administratieve dienstverlening, behoudens het feit dat veel traditionele werkzaamheden t.o.v. vroeger tegenwoordig geautomatiseerd is. Mijn verwachting is dat de reguliere boekhoudkundige werkzaamheden in de toekomst vooral door computers worden verricht. De sterke opkomst van scantechnieken is hier een aardig voorbeeld van. Dat er sprake is van een traditionele bedrijfstak komt enerzijds voort uit de gemiddelde persoonlijkheidskenmerken van een accountant/ boekhouder. Dit zijn over het algemeen niet de meest creatieve/ commerciële beroepsgroepen. Accountantskantoren verdienen veel geld (bekijk gerust eens de jaarrekeningen van de grote tot middelgrote kantoren). Het voordeel van deze tak van sport is het feit dat de reguliere diensten veelal repeterend zijn. Uit onderzoeken blijkt dat de gemiddelde ondernemer 7 jaar bij dezelfde accountant blijft. Eenmaal een accountantsklant binnengehaald en de omzet is voor circa 7 jaar min of meer gegarandeerd. Ook blijkt uit onderzoek dat overstappen naar een andere dienstverlener als hoogdrempelig wordt ervaren. De accountant/boekhouder fungeert als vertrouwenspersoon, kent de partner van een ondernemer soms nog beter dan de ondernemer zelf etc. Omdat de partners van accountantskantoren graag hun riante salarissen (De Balkenende norm kennen ze hier zeker niet) jaarlijks graag iets extra's wensen te verdienen zijn op een gegeven moment allerlei aanvullende diensten ontwikkeld. Consultancy is hier een belangrijk voorbeeld. De accountant kan relatief eenvoudig aanvullende diensten verkopen, waarmee extra omzet en marge wordt gerealiseerd. In algemene zin zou de NMA eens naar de tariefstelling moeten kijken, zeker van de grotere accountantskantoren. Overheidsinstellingen worden min of meer gedwongen om met een BIG Four kantoor zaken te doen. Dan ontstaat er uiteraard weinig marktwerking. De tarieven stijgen jaarlijks met meer dan het inflatieniveau ongeacht de stand van de economie. En wat dacht men van de ondoorzichtigheid van de verrichte werkzaamheden. Aan het einde van het jaar een factuur met de vermelding 'diverse werkzaamheden'. Of de ondernemer even wenst te betalen. En wordt er niet betaald dat worden de werkzaamheden even stil gelegd....Ook een oorzaak van de enorme stijgende kosten vormen de toenemende productiviteitseisen die gesteld worden aan medewerkers van een kantoor. Productiviteitscijfers van boven de 80% zijn meer regel dan uitzondering. Dit houdt in dat een medewerker 80% van zijn tijd declarabel moet zijn. Dit is bijna onmogelijk. Een accountant moet tenslotte ook wel eens naar de toilet, heeft een vergadering, of een informele bijeenkomst. Deze uren worden uiteindelijk noodgedwongen verdeeld over de klanten. Zolang ook het presteren van de accountant en daarmee de carrière in grote mate wordt bepaald door de gerealiseerde productiviteit. Zelfs winstuitkeringen worden bij de meeste kantoren in eerste instantie bepaald door het aantal uren dat op een klant geschreven is. Of deze werkzaamheden nu wel of niet zijn uitgevoerd. Door de macht van de accountant/ boekhouder wordt dit nog te vaak geaccepteerd door klanten. Zolang de ondernemers hier niet tegen in gaan, zal de traditionele cultuur altijd blijven bestaan en wordt deze beroepsgroep niet gemotiveerd om innovatie toe te passen ten gunste van klanten.
  2. Je kan overigens ook nog even gratis binnenlopen bij horeca-accountancy.nl. Zij werken samen met het Bedrijfschap Horeca & Catering. Ik heb zelf ook een horeca-onderneming en die gratis inloopspreekuren hebben mij behoorlijk geholpen.
  3. Goodwill op een horecazaak is zeker niet (meer) vanzelfsprekend. Veel horeca-ondernemers zijn in de vooronderstelling dat de goodwill minimaal de waarde zou moeten zijn die zelf ooit zelf hebben betaald. Dit is een grote valkuil. In de horeca wordt veelal gewerkt met een formule waarbij de overwinst vermenigvuldigd wordt met een factor, afhankelijk van de levensduur van een onderneming. Van overwinst zou pas sprake zijn indien na een ´normalisatie´ van de V&W nog een winst resteert na aftrek van een reeele ondernemingsbeloning. Gebruikelijk is om minimaal 50-60 dzd euro per fulltime vennoot te hanteren. Helaas blijkt zelden in de horeca (op en naast het papier!) een dergelijke beloning gerealiseerd te worden. Door de relatief milde opstelling van brouwerijen (die financiering op zich namen welke door de banken niet werden verstrekt) tot circa 2 jaar geleden werden nogal eens goodwill bedragen betaald bij overnames terwijl de resultaten een goodwillwaarde niet rechtvaardigde. Zeker in deze tijd komt het zelden voor dat er uberhaupt nog goodwill op een horecazaak zit. Indien er toch sprake is van goodwill dan onstaat de vraag welke partij een dergelijke som geld nog beschikbaar heeft of bereid is om hier geld voor vrij te maken. De rol van jouw administrateur/ boekhouder lijkt hierin wat passief. Wellicht dat je in deze casus op 1 of andere manier ter zijde kan laten staan door een deskundige. Succes mod edit: even wat witregels ingelast
  4. Van der Weerd makelaardij is 1 van de grotere aanbieders van horeca OG en exploitaties. Bij slecht draaiende hotels betaal je (als je een goede adviseur hebt) alleen voor het OG en niet voor de goodwill. Dus dan zou je in principe gratis de exploitatie kunnen overnemen. Ook in de Misset Horeca en Hospitality Management staan regelmatig exploitaties te koop. Ook de kranten en televisiegidsen vormen interessante bronnen. Hotels die nl. stunten met de prijzen hebben over het algemeen te kampen met lage bezettingspercentages en daarmee lage of negatieve rendementen. Ook gewoon rondrijden werkt goed. Bekende opkopers van slecht renderende hotels zijn Fletcher en Sandton. Deze partijen rijden ook rond in auto's en speuren naar hotels met 'groeipotentieel'
  5. Jouw boekhouder/accountant zou hier het antwoord direct op moeten kunnen geven....sterker nog ik ga er vanuit dat een goede boekhouder/ accountant met verstand van horeca jou automatisch vraagt naar representatie, bederf, breuk, uitval, personeelsconsumpties en eigen verbruik. Als dit niet het geval is, dan zou ik mijn vraagtekens zetten bij de kwaliteit van deze diensverlener. Juist op dit aspect loopt een horeca-ondernemer nl. enige risico. De fiscus verricht bij controles nl vooral toetsingen op basis van theoretische en werkelijke behaalde brutomarges. Je verkoopprijzen en inkoopfacturen vormen hiervoor de basis. Zoals Chris ook vermeld zijn niet alle inkopen ook daadwerkelijk verkocht. De fiscus gaat er in de basis vanuit dat alles wat ingekocht is ook wordt verkocht, mits de ondernemer kan aantonen dat dit niet het geval is geweest. Registratie van niet tot verkoopleidende inkopen is dus zeker aanbevelingswaardig (overigens niet verplicht). Als deze inkopen die niet tot omzet leiden in de post inkopen blijven staan, dan zal er een afwijking plaatsvinden tussen je theoretische te behalen brutomarge en de werkelijke gerealiseerde brutomarge, hetgeen aanleiding kan zijn voor een naheffing en zelfs boetes. Je dient de post inkopen (in de horeca boekhouding 'inslag' genoemd) dus zo zuiver mogelijk te houden. Personeelsconsumpties boek je bijvoorbeeld onder de noemer kantinekosten. Weggevertjes onder representatie. Een aparte registratie van uitval/ breuk is ook nodig. Stel dat een medewerker een doos wijn laat vallen en je deze niet registreert dan gaat de fiscus er vanuit dat je deze doos hebt verkocht. Je praat dan snel over 150 euro omzet. Bij personeelsconsumpties gaat het erg hard. Een gemiddelde medewerker in de horeca drinkt per volledige dient circa 8 consumpties (de sluitdrankjes nog daar gelaten). Als je gemiddeld 5 medewerkershebt lopen en deze consumpties niet uit de inkopen haalt dan praat je over circa 14.600 consumpties op jaarbasis, uitgaande van 365 dagen openstelling. Bij een gemiddelde verkoopwaarde van 1,80 euro resulteert dit in circa 26.000 omzet (welke dus niet gerealiseerd is!). De fiscus gaat bij het ontbreken van een registratie er dan mogelijk vanuit dat je 26.000 omzet niet hebt verantwoord, met alle gevolgen van dien. Apart inkopen voor personeel helpt je boekhouder/ accountant al met een correcte registratie. Bij koffie wordt dan meestal al wat moeilijker. Kortom: registreer al deze niet tot verkoopleidende inkopen en corrigeer deze met de inkopen.
  6. www.kenniscentrumhoreca.nl biedt aardige gratis inzichten in de exploitatiecijfers van diverse horecasegmenten. Een mooie kennisbron (gewoon even bellen) is ook de uitgeverij van o.a. Hospitality Management (www.hosman.nl). Zij geven ook het blad lunchroom uit. Voor (betaalde) expertise zou je bijvoorbeeld naar Accon AVM kunnen bellen (zij zijn specialist op franchise gebied en bedienen nogal wat horecaformules). Ook Horeca Accountancy & Advies (uit mijn hoofd: www.horeca-accountancy.nl) is een sterke commerciele partij in de horeca. Succes
  7. Betreft prijsstelling IB aangifte. VpB is gemiddeld 500 euro per aangifte bij de Big4 kantoren. Uiteraard gelden deze indicatieve tarieven alleen voor de diensten aan het MKB.
  8. Mocht je een goede (horeca)accountant zoeken die je hierin kan ondersteunen, laat dit dan even weten. Ik heb zelf goede ervaringen met een in horeca gespecialiseerd accountantskantoor. Succes
  9. Het lijkt mij in ieder geval raadzaam om ook te informeren naar de ervaringen in uw branche. Mijn eigen ervaring leert dat je in ieder geval niet sec op de laagste aanbieder af moet gaan. In de accountancywereld is het tarief toch in sterke mate afhankelijk van de kwaliteit van de dienstverlener. Ik ken een prima accountant alleen is hij niet gevestigd in Alkmaar maar in omgeving Rotterdam. Hij is afkomstig van 1 van de BIG4 kantoren. Indien wenselijk kan ik zijn naam doorgeven. Succes
  10. Voor een kleinschalig AA accountant(skantoor) leert mijn ervaring dat je voor het samenstellen van de jaarrekening (EZ of vof) gemiddeld tussen de 1.500-2000 per stuk betaald. Aangifte IB gemiddeld rond de 150 per aangifte. BIG4 kantoren lijken vooralsnog niet geschikt al kan ik wederom uit ervaring spreken dat er nogal wat verschillen zitten in de tarieven per deelnemend kantoor (tip: vraag bij verschillende kantoren van grotere accountantsorganisaties offerten op). Bij BIG4 kantoren ligt de prijs voor het samenstellen van de jaarrekening op circa 3.000. Aangifte op 300 euro. Je kan er ook voor kiezen op de administratie en/of het samenstellen van de jaarrekening door een klein kantoor te laten doen en vervolgens de aangifte door een gerenommeerd kantoor te laten doen. Voordeel van een gerenommeerd kantoor is dat ze hun naam bij externe instanties mee hebben. Zorg ervoor dat je tevens een vaste prijs afspraak maakt en weiger meerwerk te betalen als dit niet van te voren gecommuniceerd is. Succes.
  11. Bezint eer zij begint. Dit geldt zeker voor de horeca. De horeca is zeker geen vetpot, ook al doen de ondernemers in deze sector graag vaak anders geloven. 80% van de horeca-ondernemers verdient minder dan een modaal inkomen. Investeringen in exploitaties zijn veelal niet rendabel genoeg. Investeren in Horeca onroerendgoed kan wel lonend zijn. Ik verwacht dat de OG prijzen de komende maanden nog fors gaan dalen. Als je aan het einde van het jaar een horecapand kan bemachtigen met een brouwerij als hoofdhuurder dan kan de horeca een interessante investering zijn. Wellicht raadzaam om eens te sparren met een horecadeskundige. Ik ben zelf horeca-ondernemer en heb een goede sparringpartner (accountant-adviseur), die mij bij de start met de neus op de feiten heeft gedrukt. In eerste instantie dacht ik dat ik dat dit weer typisch accountantseigen was, maar hij heeft tot op heden volledig gelijk gehad. Mocht je vragen hebben over het horecavak, laat maar weten. Succes
  12. Wellicht goed om dit even met je accountant/ administrateur af te stemmen. Er zitten nl. nogal wat haken en ogen aan de omzetting van de rechtsvorm bijvoorbeeld van een EZ naar een BV of een Vof naar een BV. De meeste horeca-ondernemers beginnen hierover als ze inmiddels niet meer kunnen profiteren van de startersvoordelen, zeer hoge rendementen realiseren (hetgeen meestal overigens niet het geval is) of als er sprake is van een kooppand. De 18.000 euro eis is nog niet komen te vervallen. Wellicht dat je doelt op de wet op de personenvennootschappen. Succes.
  13. Ik ben zelf erg actief in de horeca en ken de wereld goed vanuit verschillende invalshoeken (ondernemers, banken, brouwerijen, werkgeversorganisatie etc.). De horeca is een prachtige sector en er kan best wat geld in verdiend worden, echter is het aantal horeca-ondernemers dat daadwerkelijk voldoende rendement realiseert zeer beperkt (10% rendement is veel). Momenteel merk ik dat banken nog terughoudender zijn geworden t.a.v. horecafinancieringen (mede met dank aan de kredietcrisis en Basel II). Zonder eigen pand, wordt het erg moeizaam. Reken er dan maar op dat de financiering beperkt blijft tot een stuk werkkapitaal financiering. Als je een eigen pand hebt, dan wordt het naar verhouding een stuk makkelijker. Persoonlijk zou ik een starter nooit adviseren om zekerheden te bieden in de vorm van een eigen woning. Mocht het verkeerd gaan (en die kans is op basis van mijn ervaring en statistieken helaas groot) dan heb je helemaal niets meer. Vertrouwen speelt gelukkig nog een grote rol bij financieringen. Een goed onderbouwd ondernemingsplan (klinkt als een open deur) is cruciaal om uberhaupt een reeele poging te kunnen wagen. Helaas geldt ook hier weer dat de kwaliteit van de horecaplannen vaak te wensen over laat. Begin dus met een gedegen ondernemingsplan, stel voor jezelf reeele prognoses op en indien het allemaal toch potentierijk lijkt, schakel toch een betrouwbare bekende partij in, die jou in ieder geval kan ondersteunen bij gesprekken met de bank. Succes!
  14. Dat vind ik inderdaad een mooie insteek om gebruik te maken van de expertise die deze site biedt. Mijn feedback is misschien wat zwaar, maar ik probeer je te behoeden voor de complexiteit die horeca en met name een discotheekexploitatie met zich meebrengt. In mijn horecapraktijk kom ik te vaak tegen dat mensen de horeca onderschatten. Ik hoop dat jij degene bent die een uitzondering vormt op mijn persoonlijke regel. Ik adviseer je om eerst je hele ondernemingsplan gereed te hebben (waarbij je natuurlijk gebruik kan maken van de expertise van deze site). Je prognose is uiteindelijk de financiele uitwerking van je beoogde concept. Een goed doordacht plan heeft tevens als voordeel dat je financiele plan straks 'eenvoudig' is op te stellen. Nogmaals succes en als je hulp nodig hebt, dan laat je dat maar weten.
  15. Ik beschik over deze cd-rom. Let op hij is zeker niet heilig. Met name de financiele benchmark die erin zit is onvoldoende om uiteindelijk bij een bank je financiering rond te krijgen. Indien wenselijk kan ik enkele uitdraaien voor je maken van de gegevens die je nodig hebt (marktgebied, type horeca etc.). Ik hoor het wel.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.