Jump to content

ronv

Junior
  • Content Count

    12
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • You are:
    ondernemer
  • Gender
    Male
  • How did you find us:
    via een kennis

Register

  • What age group do you belong to?
    46-50
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    Geef hier svp een aa
  1. Vanmorgen contact gehad met Verzuim verzekeraar en ARBO dienst. Er was iets mis gegaan bij het doorgeven van de ziekmelding van verzekeraar naar Arbo dienst. Dit Arbo/bedrijfsarts traject loopt nu. De opmerkingen hier boven gegeven, neem ik graag ter harte. Waarvoor dank.
  2. Oeps - verkeerde gebruiker ingevuld- moderator- is hier wat aan te doen? Rechtsbijstandverzekeraar (DAS) inderdaad al geconsulteerd. Deze gaf een procedure weinig kans. Maar ja, dan moet de verzekeraar aan het werk. Vandaar dat ik hier op HL informeer. Maandag ga ik bij onze Arbodienst informeren. Overigens was het even zoeken, wie en waar onze arbodienst is. In bijna 27 jaar zelfstandig ondernemen met nu 10 man/vrouw op de personeelslijst, nog nooit nodig gehad. Ronv
  3. Een tip van mijn accountant: Mocht je om de één of andere reden eventjes je BTW aanslag niet kunnen/willen betalen : doe een nul aangifte ! Deze nul aangifte corrigeer je dan weer in het volgende aangifte tijdvak. Ook voor wat betreft de BTW werkt de BD met jaarperioden. Je dient je natuurlijk wel te realiseren dat de voor de overheid geïnde BTW minus de voorheffing altijd afgedragen dient te worden.
  4. Nog een optie: Google eens of kijk op de site van de belastingdienst op "kasrondje" Je zoon gaat de loods kopen. Jij financiert deze. Je zoon gaat dus met jou een hypotheekovereenkomst aan. Je gaat een hogere, maar nog wel reële rente berekenen. Daarnaast betaalt hij eventueel ook aflossing. Voor je zoon is deze rente gewoon bedrijfskosten en dus aftrekbaar. Je schenkt een deel van het teveel aan rente weer terug aan je zoon ( tot max € 5270 per jaar) Clou: jij krijgt een hoger rendement op je geld en je zoon betaalt uiteindelijk minder rente, want de belastingdienst betaalt mee. Even goed rekenen met rentetarieven en schenking om de diverse kantelpunten te vinden. Mocht de zaak van je zoon mislukken vervalt de loods weer naar jou ( neem je in de hypotheekakte op)
  5. update mei 2015: Een week of 6 geleden kreeg 1 van mijn medewerksters een telefoontje van de belastingdienst: "Alles was geregeld." ??? Onlangs kreeg ik van X de afrekennota maart 2015. En ja hoor, de BTW op de opbrengst, BTW welke door mijn Nederlands cliënten is betaald, staat weer keurig op de factuur en is niet meer verlegd. Alleen de BTW op de provisie en administratiekosten van X is nog verlegd. Deze Bulgarije route zal een dure exercitie voor X geweest zijn ;)
  6. BTW verleggen kan bij intracommunitaire leveringen van goederen of diensten. Ik zelf lever deze diensten echter niet. Dit doet X. Strikt gezien hoef ik dus geen ICP opgaaf te doen. Dit hoort X te doen. Maar X factureert vanuit Bulgarije en haalt de inkomsten en BTW uit Nederland. Of maak ik nu een denkfout? Overigens staan op hun facturen een Nederlands bezoek- en postadres, Nederlands telefoonnummer, X is een gewoon Nederlandse naam. Kortom m.i. een Nederlands bedrijf, dat in Nederland BTW plichtig zou zijn.
  7. BTW nummer van X heb ik zo gecontroleerd. Krijg dan iets met voor mij onleesbare tekens. Als ik deze tekens door een Bulgaars Nederlandse vertaalmachine gooi krijg ik :.......ltd adres ......Sophia. De ......voor ltd lijken helemaal niet op de naam van bedrijf X. X gaf destijds wel aan dat vanuit Sophia gefactureerd wordt. Er wordt wel aangegeven dat het BTW nummer geldig is. BTW tarief in Bulgarije: BTW hoog 20 % BTW Laag 9%. Belastbare handelingen Bulgaarse BTW wordt geheven op: Bulgaarse vennootschappen die goederen verkopen en diensten leveren in Bulgarije, Bulgaarse vennootschappen die goederen importeren van buiten de EU, Bulgaarse vennootschappen die intracommunautaire verwervingen van goederen doen in Bulgarije, Bulgaarse vennootschappen die diensten afnemen van een leverancier buiten de EU: een dienst wordt beschouwd als geleverd in Bulgarije wanneer de leverancier of de Bulgaarse afnemer een vaste inrichting in Bulgarije hebben. Een nultarief is van toepassing op: Intracommunautaire leveringen van goederen en diensten, Export (levering van goederen en diensten aan niet-EU vennootschappen) Zal X gebruik maken van het nultarief Intracommunitaire leveringen van goederen en diensten? M.a.w. steekt X op deze manier 21 % BTW in zijn/haar zak?
  8. Mijn praktijk (BTW plichtig) maakt al jaren gebruik van een 0900 nummer voor advies/hulp buiten openingstijden. Cliënten die gebruik maken van dit nummer betalen dan € 0,70 inclusief BTW per minuut. Tot vorig jaar juni factureerde het bedrijf dat dit 0900 nummer faciliteert (laten we dit bedrijf X noemen) maandelijks een bedrag van ongeveer 500,= ex BTW naar mij. Dit zijn dus de opbrengsten minus kosten en X stort dit keurig op mijn rekening inclusief BTW. Niets aan de hand. Ik boek de opbrengst (ex BTW) bij mijn omzet en draag de BTW keurig af via mijn kwartaal opgaaf. Echter: vanaf 1 juli 2014 heeft X een Bulgaars BTW nummer en krijg ik van X een verlegd BTW (credit) nota. Het bedrag wordt dus nu zonder BTW naar mij over gemaakt. Sindsdien moet ik dus ieder kwartaal een opgaaf ICP aan de belastingdienst doen. Door deze opgaaf ICP draag ik netto geen BTW af. X heeft dus een Bulgaars BTW nummer maar op de facturen staat een Nederlands (bezoek)adres en telefoonnummer. Waar ik mij zorgen over maak is: -Waar blijft de BTW van 12 cent per minuut die mijn cliënt aan X betaalt? Ik draag deze namelijk niet af. -Riekt dit naar BTW fraude? -Loop ik het risico van een naheffing BTW van de fiscus? -Moet ik nog andere stappen nemen? Met de belastingdienst heb ik al contact gehad ( Schriftelijk en Telefonisch),maar ik heb de indruk dat het daar niet helemaal duidelijk is. Als ik maar een ICP opgaaf doe, is het volgens hun in orde. Ron
  9. Ga vandaag contact met mijn accountant opnemen. Wordt dus vervolgd
  10. Alvast bedank voor de reacties. Bank 2 wilde dat ik mijn 2 hypotheken (waarvan 1 al bijna hypotheekvrij)op privepanden naar hun zou over gaan en de panden aan hun zou verpanden. Daarnaast zou de zakelijke rekening ook naar hun moeten gaan waarover ze dan weer omzet provisie willen berekenen (momenteel betaal ik gelukkig geen omzetprovisie bij bank 1) . Verder verpanding van voorraad. Daarom heb ik hier van afgezien en dan praat ik nog niet eens over de te maken (notaris))kosten, de door de bank 2 in rekening te brengen provisies en boetes ivm versneld aflossen bij bank 1. Begrijp ik dat jullie die 8 % nog aan de lage kant vinden? Hoe kun je een rentepercentage aan de hand van zekerheden en terugbetaling berekenen?
  11. De (inmiddels bijna ex) huisbankier heeft niet eens de moeite genomen om een rentepercentage op te geven. De andere bank kwam met een op zich redelijk rentepercentage van 5.15 % maar hier moest ik mijn hele ziel en zaligheid-ook privé dus aan de bank verpanden. Dit terwijl er zakelijk m.i. voldoende zekerheden zijn- dit geldt dus voor beide banken. Als ik bovenstaande opmerkingen lees vermoed ik dat de betaalde rente door de BV inderdaad correct in box1 terecht is gekomen maar dit zal ik voor de zekerheid even navragen. In de leenovereenkomst is er naar aanleiding van de volgende argumentering een rentepercentage van 8 % afgesproken: -opmerkingen van de accountant en de verwachting dat de renteopbrengst in box 1 zou komen en progressief voor 52 % belast wordt -als wij het geld prive op een spaarrekening zouden zetten wij een nettorendement 3,5-4 % kunnen halen. Wij zijn achteraf gezien,gelukkig heel huiverig over beleggen in aandelen e.d. (maar dit is een andere topic). - de op dat moment heersende wettelijke rente ongeveer 11%. - het feit dat 2 banken de investering niet eenvoudig wilden financieren, tenzij er extra zekerheden kwamen met de daarbij extra kosten van overfinanciering, en het dus een blijkbaar risicovolle investering was. De accounant weet van de 8 % in de leenovereenkomst. Wij denken dat deze 8% naar de fiscus is waar te maken. Volgens de accountant is de gehanteerde 3% goedkoop geld voor de BV. Maar wij willen juist in privé de maximale rendementen gaan behalen. Daar is de holding ook voor opgericht. De kans dat de zaak cq BV failliet gaat is te verwaarlozen, zelfs nu in januari 2009 hebben we nog een omzetstijging van ongeveer 20%. Missen wij wat in de redenering van de accoutant? Hoe nu verder? Wat gaat voor :de leningsovereenkomst of de mening van de accountant? alvast bedankt voor de reacties.
  12. Beste h.l., Na geruime tijd op dit intersante forum te hebben rondgeneusd is het nu tijd geworden voor mijneerste vraag. Na jaren een zeer succesvolle en winstgevende VOF te hebben gehad , hebben wij deze mede op advies van onze accountant, in mei 2007 omgezet in een holdingstructuur met één werkmaatschappij. In het laatste kwartaal 2007 en begin 2008 moesten we fiks ( totaal bijna 300k) investeren in de verbouwing en inrichting van ons nieuwe bedrijfspand (huur). Deze investering wilde ik eigenlijk door onze huisbankier laten financieren, echter deze wees de aanvraag af met de argumentatie dat we nu in een huurpand zaten en dus onvoldoende zekerheden konden geven. We hebben nog 1 andere bank offerte laten uitbrengen, maar deze stelde zulke rare en dure eisen dat we hebben besloten om de investering zelf door een lening vanuit privé AAN de BV te financieren. Ons idee was dat de BV dan rente (6 tot 9 %)over de lening zou moeten betalen welke volgens ons in box 3 zou binnen komen. In de voorgesprekken over de samenstelling van ons jaarverslag 2007 gaf onze accountant dat hij dit rentepercentage wat hoog vond, echter verder gaf hij geen verdere uitleg- en ik vroeg jammer genoeg niet verder. Het jaarverslag 2007 is nu net binnen gekomen en ik zie dat er over de lening van € 124.665 in 2007 een rentevergoeding van € 1048 in het jaarverslag 2007 is opgenomen. Dit is voor het laatste kwartaal 2007 en bedraagt dus ongeveer 3%. In de aangifte inkomstenbelasting 2007 kan ik echter niet goed achterhalen in welke box deze lening terecht is gekomen. Voordat ik hierover met mij accountant in conclaaf ga, wil ik graag weten wat jullie hiervan vinden en of dit op de fiscaal gezien juiste manier is gedaan. Zeker omdat in begin 2008 er nog meer privegeld naar de BV is gegaan. Mijn beroepsmatige kwaliteiten liggen namelijk op een heel ander vlak en dit vind ik erg taaie en saaie materie waarin ik geheel afhankelijk ben van andere deskundigen. Overigens ben ik wel blij dat ik dit geld in de eigen BV heb geinvesteerd anders was ik misschien wel bij Icesafe terecht gekomen ;) . De investering heeft zich inmiddels al bewezen , omzetstijging in 2008 was + 48% tov 2007 ( in onze branche draaiden wij al jaren in de top van Nederland mee) met maar een licht gedaald winstpercentage tgv het nu BV zijn.
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept