Veel ondernemers horen dat netwerken dé manier is om nieuwe klanten te krijgen. Ze schrijven zich snel in bij netwerkbijeenkomsten. Na verloop van tijd komen ze erachter dat de moeite en inspanningen die zij zich getroost hebben, nog geen nieuwe klanten heeft opgeleverd.
Netwerken is wél de manier om je omzet te verhogen. Het kan best een tijdje duren, voordat er resultaten geboekt worden. En dat is weer afhankelijk van de doelstelling waarmee je naar netwerkbijeenkomsten zult gaan.
Een van de doelstellingen van netwerkbijeenkomsten is: nieuwe mensen ontmoeten. De mensen die je zult ontmoeten kun je in drie groepen indelen:
De allerkleinste groep: Nieuwe klanten. De kans dat je daadwerkelijk nieuwe klanten maakt op een netwerk bijeenkomst is bijzonder klein. Het gebeurt! Heel sporadisch!
Een ietsje grotere groep: Mensen die nooit jouw klant zullen worden, maar wél jouw toekomstige klant kennen. En wel op een dusdanige manier kennen, dat als zij zeggen dat jij een fantastische dienst levert, jouw toekomstige klant volledig “om”is en hen op hun woord gelooft. Zij kunnen jouw Referral-bron worden.
De derde groep is weer wat groter: De mensen aan wie jij jouw referral-partners kunt introduceren. De mensen die mogelijkerwijs klant kunnen worden van de groep mensen uit jouw referral-netwerk.
En met netwerken op die manier, kun je het behoorlijk druk hebben!