stobbie

Junior
  • Aantal berichten

    15
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer

stobbie's trofeeën

  1. Het is zowiezo niet mogelijk een auto op naam van een VOF te zetten, een auto kan alleen op naam van een rechtspersoon of een persoon gezet worden.
  2. Dank jullie wel. Ik bouw auto's, dus het ziet er naar uit dat ik me wel moet aanmelden.
  3. Ik heb al jaren een bedrijf aan huis, op dat adres staat mijn bedrijf nu dus ook ingeschreven. Vanaf 1 april ben ik in het bezit van een een bedrijfspand wat ik gebruik als opslag en werkplaats. Mijn kantoor en administratieactiviteiten blijf ik thuis uitoefenen. Wat moet ik nu bij de KVK laten wijzigen? Een extra vestiging? Of het adres wijzigen van mijn prive (kantoor) adres naar het nieuwe bedrijfspand? Helemaal niets? Moet ik ook nog iets melden bij de belastingdienst? De meeste facturen blijven gewoon gericht aan mijn kantooradres, maar af en toe zet een leverancier ook wel het werkplaatsadres op de factuur, als ze daar iets hebben afgeleverd ofzo. Ik heb uiteraard eerst bij de gemeente geïnformeerd naar het bestemmingsplan, dat was OK. Ik heb nadat ik het pand heb gekocht echter geen contact met de gemeente meer gehad, moet ik me daar offcieel ook nog melden, of gaat dat vanzelf via het kadaster of zo? Excuses voor de vele vragen, maar een eigen pand is helemaal nieuw voor mij.
  4. hou er wél rekening mee dat je niet alleen aansprakelijk bent voor het zakelijk risico. als je collega met een dronken hoofd iemand invalide rijdt (om maar even één van de slechtste scenario's te schetsen), ben jij daar dus financieel net zo aansprakelijk voor.
  5. De bijtelling over zijn auto zijn toch maximaal de werkelijke autokosten van 2000 euro? Dan heeft hij volgens mij aan BTW voordeel en investeringsaftrek een groter voordeel dan het 2000 euro nadeel van de bijtelling of zie ik het nu te eenvoudig? Om nog maar niet te spreken van de IB over het aankoopbedrag?
  6. Het is vooral afhankelijk of de auto in het buitenland een margeauto (ooit van particulier geweest) of BTW-auto is. Je schrijft dat je de auto in het buitenland ex BTW netto koopt, hierbij denk ik als snel aan een ICL levering waarbij het dus een buitenlandse BTW-auto zou betreffen. In dat geval moet je over de volledige verkoopprijs BTW afdragen. Als je in het buitenland een margeauto hebt gekocht, kan je hem hier ook weer als margeauto verkopen en betaal je dus alleen over de marge BTW.
  7. Ik koop gebruikte artikelen van particulieren... Op mijn Nederlandse inkoopverklaringen vermeld ik netjes het volgende zinnetje: "Leverancier verklaart door ondertekening dat hij ter zake van de eerdere levering aan hem in het geheel geen omzetbelasting in aftrek heeft gebracht." Op mijn Duitse inkoopverklaringen staat: "für Vorssteuerabzugsberechtigte kein Umsatz ausw. möglich, art. 25 UStG." Maar wat is het verplichte zinnetje op mijn inkoopfacturen in Frankrijk?? , , , , , ,
  8. Allemaal bedankt voor de reacties, ik lees nu net dat DKV ook BTW verrekent: http://www.dkv-euroservice.com/irj/portal/anonymous/mwst-erstattung
  9. Ik rij per jaar zo'n ruime 100000km per jaar in het buitenland. Tot nog toe heb ik nooit de moeite genomen te trachten de buitenlandse terug te vorderen. Met een gemiddeld verbruik van 1 op 7 gooi ik op deze manier een fllink bedrag de prullenbak in. Ik betaal nu per creditcard, maar ik zit er aan te denken een tanpasje te nemen, bijvoorbeeld DKV. Wordt hierbij toevallig automatisch BTW-vrij geleverd volgens de intracommunautaire verwerving regelgeving? Iemand die hier ervaring mee heeft? Of is het handiger te proberen een buitenlands internationaal tankpasje aan te vragen? Of iemand anders een beter idee?
  10. Het ding is na het eerste jaar weer uitgebouwd, omdat ik het niet handig vond. Hij sloeg wel postcodes en adressen op en die kon ik exporteren naar excel maar daarna wist ik natuurlijk niet meer wat ik op welk adres ben wezen doen en waarom. Ik neem aan dat ik moet kunnen uitleggen wat ik gedaan heb bij die postcodes, anders zouden het net zo goed prive km's kunnen zijn. Hierdoor werd de administratieve last voor mij bijna net zo groot als dat ik het helemaal met de hand deed.
  11. Tsja kilometers bijhouden is gewoon erg lastig. Ik speur door heel Europa naar bijzondere oldtimers, en rij soms langs vreselijk veel adressen op één dag en van pompstation via hotel via garagebedrijf en noem maar op. Als ik nu gewoon hier in NL 200 klanten had die ik met enige regelmaat zou bezoeken was het wel te doen. Ik moet maar eens kijken...Voorlopig betaal ik maar gewoon denk ik, het nieuwe jaar is toch al weer een paar maanden bezig. (de discovery heeft permanent een autoambulance aangekoppeld, misschien moet ik de inspecteur maar overhalen dat hij het sleuteltje bewaard, dan is het wel geloofwaardig dat ik niet met aanhanger naar de supermarkt ga denk ik. ;D )
  12. Ik heb het eerste jaar zo'n blackbox gehad, en dat werkte inderdaad goed. Het jaar daarna probeerde ik het zonder, dat mislukte :-) Maar ik lees dus, dat als werknemers de auto niet privé mogen gebruiken, en/of de auto 's nachts achter het hek gaat zoals bij mij er ook geen bijtelling geldt, en dat zou het makkelijkste zijn. Alleen staat er de hele tijd dat het gaat om werknemers, ik weet dus niet of dat ook voor mij geldt als zelfstandige. Ik kan mezelf wel een sanctie opleggen als ik de auto tóch privé gebruik, maar dat is niet zo geloofwaardig.
  13. Ik heb een eenmanszaak. Ik heb twee bedrijfsauto's en een privéauto. Mijn vrouw rijdt in één van de twee bedrijfsauto's, een astraatje. Deze wordt ook privé gebruikt, hierover betaal ik dus ook bijtelling. Dat vind ik geen probleem. Ik zelf rij in een relatief dure Discovery met de bijbehorende hoge bijtelling.Ik gebruik de auto alleen zakelijk, prive rij ik alles (bijna niks) in mijn hobby oldtimer. Met mijn Discovery rij ik zo'n 100000km per jaar. Ik heb meerdere pogingen gedaan een km-registratie te gaan bijhouden, maar ik vind het te veel gedoe. Ik rij alles met een zeer zware aanhanger en heb dus helaas echt een zware terreinauto nodig om deze te kunnen/mogen trekken. Anders zou ik gewoon in een oud bakkie rijden. Is het voldoende de auto buiten werktijd op mijn bedrijfsterrein te stallen om geen bijtelling te hoeven betalen? Ik ben echter ook regelmatig 's avonds onderweg, of meerdere dagen achter elkaar in het buitenland met de auto. Ik betaal nu al jaren (voor mijn gevoel ten onrechte) bijtelling maar ik krijg er een beetje genoeg van.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.