Jump to content

Teun4

Junior
  • Content Count

    24
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1

Personal info

  • You are:
    ondernemer
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    31-35
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    Afgezien van deze, g
  1. Ken jij dan wel een bank met fatsoensnormen? Graag meteen de naam, dan stap ik vandaag nog over. Ik heb niet met de juiste mensen gepraat gezien ik mijn doel niet bereikt heb. ;) Teun
  2. en aan het einde van het gesprek ging jij zonder krediet naar huis maar wel met het "tevreden gevoel" dat je serieus was genomen omdat je ze toch hebt gedwongen ? of is het toch nog gelukt een krediet te krijgen.? Het is in jou geval simpel met de huidige regels van Basel 2 en Basel 3 die eraan komen kan een bank simpelweg nauwelijks meer verdienen aan kredieten van een paar duizend euro. Een ding is wel duidelijk de communicatie van banken over waarom een krediet niet meer kan worden gehandhaafd een stuk beter. In dit geval was de bank dus gewoon op zoek naar een reden om het krediet op te zeggen en een overtreding van de voorwaarden is een goede aanleiding. Al voor de crisis waren strenge regels voor het meten van kredietrisico's van kracht zo moet de bank van elke kredietvrager een uitgebreidde risico analyse maken. Aangezien dat vaak duur is voor kleinere kredieten word iedereen standaard in de hoogste risico categorie ingeschaald en voor dat type kredieten moet de bank een hoge eigen vermogen / krediet risicodekking aanhouden. De banken zitten wat dat betreft in een lastig parket. aan de ene kant willen/eisen consumenten/bedrijven soepele voorwaarden en coulance. aan de andere kant staat er een regelgeving met streng toezicht die bepaald dat als een kredietnemer een paar termijnen te laat betaald het risicoprofiel omhoog moet en de bank direct een hogere dekkingsbijdrage moet aanhouden. Ik ben meteen bij de bank weggegaan Roel. In dit geval ging het mij eigenlijk helemaal niet meer om het krediet. Het ging mij omwille van het principe dat je onpersoonlijk en warrig heen en weer wordt gestuurd om vervolgens met veel gepraat nergens te komen. Als de bank vanaf dag 1 duidelijk was geweest had ik het vervelend gevonden, maar het zij zo. Echter,er werd me eerst gemeld dat het geen probleem was. Daar houd ik dan ook rekening mee. Twee weken later (ik moest zelf weer contact opnemen) wordt me gemeld dat het lastig was, en 1 a 2 dagen daarna is het opeens helemaal niets meer mogelijk. Reden? We doen het niet meer. Ondanks dat twee weken daarvoor een medewerker mij ervan verzekerderde dat het allemaal geen enkel probleem zou geven. Ik moest de informatie die ik wilde hebben bijna uit de bankmedewerker trekken. Ondertussen krijg je een voorstel om een microkrediet te nemen die bijna 25% van het leenbedrag kost, en vergeten ze je terug te bellen. In de tussentijd wel nieuwsbrieven sturen waarin staat dat de bank jonge ondernemers steunt, persoonlijke gesprekken altijd mogelijk zijn,grote posters aan de muren hoe goed ze hierin wel niet zijn, enzovoorts. Dit geheel schoot mij uiteindelijk in het verkeerde keelgat,vandaar mijn kordate handelen met het mes op tafel. Ik begrijp ook wel dat wat ik eis enigszins een droomwereld is, maar toch.. En nu ontving ik gisteren nog een geautomatiseerde brief met wat informatie en een soort uitnodiging voor een gesprek om de bestedingsruimte te vergroten. Veroorzaakte toch wel een cynische glimlach, en met die glimlach sluit ik dit verhaal dan ook. Teun
  3. Als reden werd opgegeven 'We doen dit soort kredieten niet meer'. Kortom, ze zitten er niet op te wachten. Aangezien ik die dag helemaal flauw werd van het vage bellen met de bedrijvenspecialist die mij een lening wilde aansmeren die bijna 25% aan kosten gaf heb ik de auto gepakt en ben ik erheen gereden. Er zat een jonge kerel achter de balie, ik leg mijn verhaal uit en meneer vraagt op het eind. Ja, wat wilt u nou dan? Ongelofelijk. In mijn gesprek met hem meerdere malen aangegeven terug naar de vorige situatie te willen. Aangezien ik deze medewerker vervolgens niet bepaald geschikt achtte om iets voor elkaar te krijgen maar gevraagd om zijn meerdere. Deze was uiteraard in vergadering. Vervolgens heb ik een blanco map uit mijn werktas gehaald,op de balie gelegd en gemeld dat ik het hele verhaal op papier heb gezet, de telefoongesprekken waren opgenomen (standaard procedure in mijn bedrijf meneer) en ik per direct mijn rekeningen wilde opzeggen. Aangezien er die volgende dag en avond een KVK bijeenkomst was in het gebouw tegenover de bank meteen maar even bij vermeld dat de collega ondernemers en KVK medewerkers dit tot in detail te horen zouden krijgen. Gezien deze bank zich veel met de KVK bezig houd kwam er eindelijk enkele graden bolling in de tenen. Als boter bij de vis gemeld het verhaal bij de krant neer te leggen, deze smullen van dergelijke verhalen meneer. Vrij vlot daarna bleek er inderdaad geen vergadering te zijn,en kon ik in gesprek. Met de excuses voor het misverstand. Groet, Teun
  4. Bedankt voor de reacties. Ik was er al bang voor, ik sta alleen flink te kijken van het gegeven dat een dergelijk klein bedrag (relatief gezien voor de bank) en 24 uur te laat jegens de regeling alles op zijn kop zet.Verder heb ik altijd netjes betaald en ben correct met de bank omgegaan. Daarnaast besta ik al bijna 3 jaar. Dit zijn echter zaken die de bank schijnbaar totaal niet interesseren. Erg onpersoonlijk naar mijn gevoel, en dat voor een bank die in alle reclames over 'steun aan jonge ondernemers geven' roept. Dat is het idee.. Wilco, natuurlijk is dat niet voordelig maar soms kan ik niet anders door enkele investeringen en dat zijn juist de momenten dat ik even dankbaar gebruik maak van de credit regeling.
  5. Als ik jou dan zo hoor staan ze in hun recht, gezien ik de regeling geschonden heb..
  6. Hoi, Ik zit bij een bank. In het eerste jaar van mijn onderneming mocht ik 1000 in credit staan nadat ik mijn bedrijfsrekening opende. In een kort gesprek met de bank nu bijna 3 jaar geleden was dit zo geregeld. Na een jaar was mijn omzet groter en mocht ik het dubbele bedrag in credit staan. De voorwaarde is wel dat de rekening elke 3 maanden een debet saldo moet hebben. Dit ging altijd goed tot enkele weken geleden. Na 3 maanden van investeren in voorraad wat een creditsaldo veroorzaakte verkeek ik mij op de kortere maand februari en stond ik 1 dag te lang in het credit saldo. Na een kort telefoontje bij desbetreffende bank kon de medewerker mij verzekeren dat dit zeer waarschijnlijk wel goed zou gaan,het rolde wel door het systeem. En mocht het fout gaan (verlies van credit vermogen als gevolg) dan was dit zo weer geregeld. Nu ging het niet goed, en stond ik enkele dagen terug opeens met een 0,00 credit saldo. Opnieuw bellen met de bank dan maar, aangezien dit zo weer geregeld was maakte ik mij geen zorgen. Maar opeens krijg ik een andere medewerker aan de lijn. De situatie is lastig meneer, ik zoek het na en ik bel u terug. Na het terugbellen kreeg ik het advies om bij credits.nl een lening te nemen in plaats van het rood staan bij de rabobank. Nu zijn de totale kosten van 2000 euro lenen ongeveer 450 euro bij credits (startbedrag + rente) . Absoluut niet rendabel en ook een belachelijk advies van betreffende bankmedewerker aldus credits.nl. Ik gaf daarom ook aan gewoon weer terug naar af te willen. In mijn achterhoofd denk ik nog, wat maakt in vredesnaam toch die ene dag te laat uit. Maar dit was lastig, opnieuw moest ik teruggebeld worden. De volgende dag bleek dat ze me niet meer konden helpen. Zo, wat? Hoe bedoeld u? Nee meneer, wij hebben besloten u geen credit meer te geven en kunnen u verder niet helpen. Sorry,tot ziens en succes ermee. Ik wil nog steeds graag terug naar mijn vorige situatie. Heb ik nog bepaalde rechten hierin of kan de bank zich hier inderdaad zo makkelijk mee afdoen? 'we willen je niet meer, de groeten meneer' :'( Bedankt voor de moeite, Teun
  7. Allen vriendelijk dank voor de antwoorden. We gaan ermee aan de slag! Groet, Teun
  8. Productenaansprakelijkheid is binnen de gehele EU dwingend recht waarvan niet mag worden afgeweken. De bepalingen in je voorwaarden zijn nietig als het productenaansprakelijkheid en de directe gevolgschade daarvan betreft. Tot op welke waarde kan een directe gevolgschade dan gezet worden? Slechts de kosten van het product, eventueel de omgeving ervan, of alles bij elkaar? Moet ik, als ik een moertje verkoop aan bedrijf (of particulier, gaat om het voorbeeld) welke een machine maakt, de gehele machine vergoeden zodra mijn moertje de duidelijke veroorzaker is van een fatale storing? Hoe ga ik bovenstaande zaken tegen?
  9. De te verkopen producten zijn van hoge kwaliteit, en de aansprakelijkheid van de producten is in dit scenario ook bijna niet relevant. Er kan weinig fout gaan,en de kans is al helemaal extreem klein dat er een claim zal worden ingedient. Verder wordt duidelijk in de algemene voorwaarden kenbaar gemaakt dat wij ten alle tijde niet aansprakelijk zijn voor welke gevolgen dan ook. Wat voldoende dekking moet geven als ik me niet vergis? Graag hoor ik het mocht bovenstaande niet juist zijn. Groet, Teun
  10. Uiteraard. Ik weet voldoende, bedankt voor de snelle berichten. Groet, Teun
  11. Nou, onder andere, ja. Hoewel dat wel een opmerkelijk voorbeeld is en hopelijk nooit zal voorkomen. Ik bedoelde feitelijk meer als, heb je naast kvk en btw nummer nog andere verplichtingen? Groeten, Teun
  12. Ken de term. Met de klant bedoelde ik een consument. Met dergelijke handel is het niet haalbaar nog een tussenstap te hebben in de verkoop. Feitelijk zou ik voor beide gevallen de voorwaarden wel willen weten. Groet, Teun
  13. Hoi, Zoals de titel, met daarbij de toevoeging: Ik bedoel daarmee wettelijke voorwaarden, geen voorwaarden die de fabrikant of hoofdimporteur aan me geeft. Bedankt, Vr. Groet, Teun
  14. Binnenkort komen mijn 2e en 3e webwinkel online. Yes! Een collega zzp'er heeft een prima webshop voor een nog mooier bedrag voor me gemaakt, Yes! Nog 1,5 dag en het is weekend, Yes! Groet, Teun ::)
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept