Jump to content

Jo-2008

Junior
  • Content Count

    23
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • How did you find us:
    anders

Register

  • You are:
    ondernemer in spe
  • What age group do you belong to?
    31-35
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  1. De verkoper wil zijn bedrijfspand btw belast verkopen. Ik moet over de koopsom dus ook btw betalen, maar kan dat aan het einde van dit kwartaal weer terugvragen in mijn btw aangifte. Aangezien het pand 5 jaar oud is wil de verkoper het pand niet btw vrij verkopen, omdat hij dan over de resterende 5 jaar, van de btw-herzieningsperiode van 10 jaar, het btw-deel moet terugbetalen aan de belastingdienst. Echter ik koop het liever vrij van btw, om niet vast te zitten aan 10 jarige herzieningsperiode. Ook wil ik over bijvoorbeeld 5 jaar vrij zij om het aan een particulier te kunnen verkopen, zonder dat ik btw moet terugbetalen. Voor mij heeft het btw belast kopen geen voordelen. Is bovenstaande redenering juist of zie ik iets over het hoofd? Zijn er voor de verkoper en voor mij ook nog alternatieven die niet financieel nadelig uitpakken?
  2. De vraag gaat inderdaad over een bedrijfsgebouw met zelfstandige bedrijfsunits met eigen toegangsdeuren en meterkast. Waar is te vinden dan een VVE voor dit soort gebouwen verplicht is?
  3. In tegenstelling tot bij appartementen is een VVE bij bedrijfspanden dus niet verplicht?! Is de aankoop van een bedrijfspand in een verzamelgebouw zonder VVE wel verstandig?
  4. Is een Vereniging van Eigenaren voor een bedrijfsverzamelgebouw verplicht? Wat zijn de nadelen als er geen VVE is? Is de aankoop van een bedrijfspand in een verzamelgebouw zonder VVE verstandig?
  5. Wat is boekhoudkundig en fiscaal het aantrekkelijkst bij de aankoop van een bedrijfspand? In beide gevallen zijn de kosten voor de koper 106.000 euro, ontvangt de verkoper 100.000 euro en wordt 6.000 euro (6%) overdrachtsbelasting betaald. Aankoop voor 106.000 euro v.o.n. of Aankoop voor 100.000 euro + 6% kosten koper = 106.000 euro? Waarom zou de verkoper of koper voor één van deze twee opties kiezen?
  6. Als dit alleen maar nog creatievere roeptoetermarketing is en er verder geen onderscheid is, dan is het toch triest dan de 'onze' zzp-organisaties hierin mee gaan???!!! Een beetje nuance en objectiviteit zou ze goed staan!
  7. Bedankt voor je analyse van de kosten. Qua product zijn de nieuwkomers, ZZPPensioen en BrightNL, volgens mij niet anders dan Brand New Day! Met name de oprichters van ZZPPensioen doen voorkomen alsof ze met iets heel nieuws voor de ZZP-er komen, maar waarin onderscheiden zij zich van de al bestaande pensioenproducten?
  8. Verschillende pensioeninstellingen profileren zich als alternatief voor banksparen. In deze 3 gevallen gaat om een beleggingsfonds waarbinnen - fiscaal gefaciliteerd - vermogen wordt opgebouwd dat later in een pensioenuitkering kan worden omgezet. Binnen kort hebben we dus naast: 1) Brand New Day, zie www.brandnewday.nl; ook 2) Bright NL, zie www.brightnl.com; 3) ZZP Pensioen, zie www.zzppensioen.nl. Wat zijn jullie ervaringen met deze 3 partijen? Welke partij is het beste voor een zzp-er? Een vergelijk tussen Bright NL en ZZP Pensioen is hier te vinden: http://www.brightnl.com/#!Overeenkomsten-en-verschillen-tussen-BrightNL-pensioen-en-het-FNVZZP-pensioenfonds/cww7/7A57FA07-23F6-4F2E-A1E5-1A230A8E6BEA
  9. Bedankt voor de reacties en het meedenken. Echter voor ik naar een fiscalist ga of voordat ik besluit om alles bij het oude te houden en als losse EZ te blijven samenwerken ben ik toch benieuwd naar de opties voor een samenwerkingsverband waarbij de wensen zijn: - we benaderen de markt onder 1 handelsnaam; - ieder behoudt zijn EZ en eigen administratie; - aansprakelijkheid blijft 100% gescheiden; - bij uittreding van de samenwerking is het aandeel van 33% verkoopbaar; - het samenwerkingsverband moet personeel aan kunnen nemen; Mijn conclusie tot nu toe is: Een maatschap of VOF valt af vanwege de gezamenlijke administratie en aansprakelijkheid. Bij uittreding van een coöperatie is het aandeel niet verkoopbaar toch? Blijft dan alleen over een gezamenlijke BV waaraan de EZ factureren?
  10. Voor ik naar een fiscalist ga, hoor ik toch graag eerst van reacties/ervaringsdeskundigen op dit forum. Welke samenwerkingsvorm past het beste in deze situatie? Bedankt voor het meedenken.
  11. Een herkenbare issue! Wij, 3 adviseurs in dezelfde branche, overwegen ook een samenwerkingsverband. Onze wensen hierbij zijn: - ieder behoudt zijn EZ; - ieder behoudt zijn eigen administratie; - we benaderen de markt onder 1 handelsnaam; - aansprakelijkheid blijft 100% gescheiden; - bij uittreding van de samenwerking is het aandeel van 33% verkoopbaar; - het samenwerkingsverband moet personeel aan kunnen nemen; Een maatschap of VOF valt af vanwege de gezamenlijke administratie en aansprakelijkheid. Bij uittreding van een coöperatie is het aandeel niet verkoopbaar. Blijft dan alleen over een BV? De EZ-en facturen dan naar de BV. Hoe kijkt de fiscus dan naar de EZ-en wat betreft het minimum van 3 opdrachtgevers per jaar? Mogen hiervoor de opdrachtgevers van de coöperatie gebruikt worden? Lijkt me wel redelijk als één van de EZ-en ook daadwerkelijk voor meerdere opdrachtgevers heeft gewerkt onder de gezamenlijke naam.
  12. Vrijdag gesproken met de boekhouder.... pensioen- en lijfrentepremies mogen inderdaad niet als bedrijfskosten geboekt worden, maar moet bij de inkomstenbelasting in mindering worden gebracht. Scheelt inderdaad MKB-vrijstelling! Optie a, waarbij je geen gebruik maakt van de FOR en de premie betaald uit prive lijkt me voor mij het beste. Ik begrijp dat je dan in tegenstelling tot optie b ook een lager percentage dan de 12% van de winst kan inleggen. Wat is het voordeel van optie b, als je wel gebruik van de FOR en je jaarlijks 12% van de winst doteert aan de FOR om deze vervolgens weer met het zelfde bedrag te laten afnemen als je het bedrag doorstort naar lijfrente? De FOR staat dan toch direct weer op 0 euro!?
  13. Norbert, bedankt voor je reactie. Ben ik dan door de pensioenfactuur te boeken als kosten 12~14% hiervan misgelopen? Per jaar FACTUUR x 12~14% = euro x 52% belasting = euro misgelopen? Is dit nog te corrigeren met terugwerkende kracht te corrigeren? Bij optie B kan ik de FOR toch ook precies het bedrag laten zijn wat ik wil storten bij Brand New Day? Er staat nog geen FOR op m'n balans.
  14. Mijn vragen gaan over hoe ik mijn pensioenkosten als zzp-er (verhuur me zelf uurtje-factuurtje en heb weinig investeringskosten) in de boekhouding moet verwerken. 1) Afgelopen jaren zette ik mijn pensioensregeling vrijwillig voort bij mijn oude werkgever. Eens in het jaar kreeg ik een grote factuur van het pensioenfonds. Deze factuur verwerkte ik als bedrijfskosten in de boekhoudig. Hierdoor betaalde ik geen belasting over het bedrag. Is dit zo juist in de boekhouding verwerkt? 2) Nu wil ik een pensioenrekening openen bij Brand New Day. Bij het aanmaken van de rekening moet ik kiezen uit 3 typen inleg: a) ik wil prive pensioen opbouwen; b) ik wil mijn FOR afstorten (als u FOR afstort, haalt u deze van de balans van bedrijf naar prive, u kunt er niet meer mee investeren in uw bedrijf) c) ik wil mijn FOR onderbrengen (als u FOR onderbrengt blijft deze op de balans staan, u kunt er vrij over beschikken) ??? Door te kiezen voor Brand New Day, dacht ik te kiezen voor een variant van de lijfrenteverzekeringen die de banken aanbieden, en van de FOR af te zijn. Ik wil namelijk geen FOR potje in eigen beheer en op de balans. Wat moet ik kiezen en hoe moet ik het bedrag dat is straks naar Brand New Day overboek verwerken in mijn administratie? Mag dit ook gewoon als bedrijfskosten en kan ik de FOR in mijn boekhouding buiten beschouwing laten?
  15. ...zucht.... het probleem is nog niet opgelost! Als ZZP-er werkte ik eerst alleen bij een opdrachtgever. Nu het drukker wordt heb ik een medewerker voorgedragen. Om de administratieve rompslomp te voorkomen heb ik gekozen voor een payroll-constructie. Mijn idee was, de opdrachtgever betaald mij, ik betaal het payroll-bedrijf (eventueel een deel op hun G-rekening) en het payroll-bedrijf betaald mijn medewerker. Echter mijn opdrachtgever wil haar aansprakelijkheid afdekken en staat erop dat zij direct op een G-rekening stort. Hoe kan ik aantonen dat ik echt op een G-rekening stort? Hoe kan mijn opdrachtgever toch rechtstreeks op een G-rekening storten? Stort zijn dan direct op de G-rekening van het payrollbedrijf? Zo ja, hoe zien de facturatiestromen er dan uit? Graag hoor ik jullie ervaringen en aanbevelingen!

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept