Bedankt allemaal voor de reacties en het meedenken.
Als ik bijv glazen verhuur dan ben ik verplicht te zorgen dat het product deugt. Stel er is een stukje af en iemand haalt zijn lip eraan open, dan ben ik aansprakelijk. Als diegene het glas laat vallen of er iets anders mee gaat doen dan eruit drinken, dan dus niet.
De producten die niet retour hoeven, wat ik in feite los verkoop dus niet verhuur, daar zal dat ook wel voor gelden, maar aan de andere kant zijn dit consumentenproducten die de klant er los bij bestelt per persoon. Iets anders dan dat je in een restaurant bijv een parapluutje in de ijs krijgt. Of niet? Want koopt de klant juridisch gezien alleen dat ijsje of ook dat parapluutje erbij?
Voor kinderen bied ik geen glas servies aan maar papieren bekers. Uiteraard verkoop ik geen AliExpress troep in waarvan je totaal niet weet wat er voor gifstoffen in zitten, maar aan de andere kant kan ik zo de klant niet op de disclaimer wijzen, als ik het los verkoop.
Het is natuurlijk geen kinderspeelgoed, maar op al die verpakkingen zie ik wel waarschuwingen staan. Zo hebben papieren rietjes een symbool brandgevaar en bestek een symbool dat het niet geschikt is voor in de magnetron. Wat als een klant dat wel doet?
Ballonnen is vermoedelijk een apart geval, dat is niet geschikt voor kinderen vanaf 8 jaar, maar daar zit wel (vaak) latex in. Dat moet ivm allergieën op de verpakking staan. Ik was al van plan om die in een apart zakje te doen met een sticker, maar dan nog vraag ik me af of dat zomaar kan/mag, aangezien ik in feite elke willekeurige AliExpress ballon in zo'n zakje kan doen met sticker van een goedgekeurd merk.