joelphil

Senior
  • Aantal berichten

    73
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer

joelphil's trofeeën

  1. Bedankt allemaal voor de reacties en het meedenken. Als ik bijv glazen verhuur dan ben ik verplicht te zorgen dat het product deugt. Stel er is een stukje af en iemand haalt zijn lip eraan open, dan ben ik aansprakelijk. Als diegene het glas laat vallen of er iets anders mee gaat doen dan eruit drinken, dan dus niet. De producten die niet retour hoeven, wat ik in feite los verkoop dus niet verhuur, daar zal dat ook wel voor gelden, maar aan de andere kant zijn dit consumentenproducten die de klant er los bij bestelt per persoon. Iets anders dan dat je in een restaurant bijv een parapluutje in de ijs krijgt. Of niet? Want koopt de klant juridisch gezien alleen dat ijsje of ook dat parapluutje erbij? Voor kinderen bied ik geen glas servies aan maar papieren bekers. Uiteraard verkoop ik geen AliExpress troep in waarvan je totaal niet weet wat er voor gifstoffen in zitten, maar aan de andere kant kan ik zo de klant niet op de disclaimer wijzen, als ik het los verkoop. Het is natuurlijk geen kinderspeelgoed, maar op al die verpakkingen zie ik wel waarschuwingen staan. Zo hebben papieren rietjes een symbool brandgevaar en bestek een symbool dat het niet geschikt is voor in de magnetron. Wat als een klant dat wel doet? Ballonnen is vermoedelijk een apart geval, dat is niet geschikt voor kinderen vanaf 8 jaar, maar daar zit wel (vaak) latex in. Dat moet ivm allergieën op de verpakking staan. Ik was al van plan om die in een apart zakje te doen met een sticker, maar dan nog vraag ik me af of dat zomaar kan/mag, aangezien ik in feite elke willekeurige AliExpress ballon in zo'n zakje kan doen met sticker van een goedgekeurd merk.
  2. Hallo allemaal, Binnenkort ga ik uitbreiden met verhuur (evenementen branche). De klant neemt een compleet pakket af met te huren producten maar ook producten die niet retour hoeven, omdat het verbruiksvoorwerpen zijn. Denk aan ballonnen, servetten, stoel decoraties. Ik neem ballonnen als voorbeeld. Als je in de winkel een zak ballonnen koopt staat daar een heel etiket op met alle waarschuwingen en gegevens van de fabrikant. In mijn geval zal er geen gesloten zak ballonnen bij zo'n huurpakket gedaan worden, maar een handjevol losse. In feite wordt dat dus los erbij verkocht. Normaal is de fabrikant/importeur product aansprakelijk, maar als ik losse ballonnen er bij doe, ben ik dan product aansprakelijk geworden omdat de klant niet geïnformeerd is over de mogelijke gevaren? Ik hoop dat ik hier duidelijkheid kan krijgen, alvast bedankt!
  3. Heldere, uitgebreide reactie. Dan had ik mogelijk jou beter kunnen benaderen ;) ipv de diverse assurantiekantoren die op hun beurt alle verzekeraars benaderd hebben, wat me 3 maanden gekost heeft. In mijn geval is het idd een Zeker van je Zaak polis bij Interpolis/Rabo, met een bankrekening bij de concurrent. Overigens heb ik er enkel de aansprakelijkheid ondergebracht, voor alle andere zit ik bij een andere verzekeraar. Jouw antwoord helpt mogelijk anderen weer. M.i. blijft het een lastig onderdeel (het verzekeren dus) van het hele import-proces.
  4. @Norbert: Voor zover ik lees heeft de vraagsteller niet aangegeven dat er verzekeraars zijn die productaansprakelijkheid vanaf een tientje per maand willen verzekeren. Suggereer je dit zelf? Gebaseerd op? Dit is namelijk eerder een tarief voor aansprakelijkheid binnen de EU. Want dat kan/wil elke verzekeraar probleemloos verzekeren. Het gaat hier om goederen buiten de EU. Risicovol of niet, mijn ervaring met de verzekeraars (en geloof me, ik heb ze werkelijk allemaal gehad) is dat de deur dichtgaat als het om import van buiten de EU gaat. Dus ik ben eigenlijk wel benieuwd of het Raga Apeldoorn gelukt is de bidons te verzekeren en zo ja waar. Daar hebben anderen met dit zelfde probleem ook wat aan.
  5. Voor de mensen die hier bijv. via Google terecht komen omdat ze ook een productaansprakelijkheidsverzekering zoeken: Na vele weken zoeken (zelf of via diverse assurantiekantoren) is er uiteindelijk maar één 'gewone' verzekeraar die buiten de EU geïmporteerde goederen wil verzekeren tegen aansprakelijkheid. Het is Interpolis geworden, via de Rabobank. Je hoeft er niet perse een bankrekening te hebben. Ik betaal een paar tientjes per maand aan premie. Werkelijk álle andere verzekeraars hebben me afgewezen, ook al verkoop ik een product met een zeer laag risico.
  6. Ook ik heb zeer veel moeite gehad met het vinden van een verzekeraar voor productaansprakelijkheid van geïmporteerde goederen uit China. Ik (of diverse assurantiekantoren) heb echt alle betaalbare verzekeraars benaderd (dus niet de dure beursverzekeraars die een paar duizend euro premie op jaarbasis kosten). Uiteindelijk is het Interpolis geworden, via de Rabobank. Je hebt er niet perse een rekening nodig.
  7. Nee tot op heden importeer ik geen goederen buiten de EU, dat ik nu zelf speelgoed laat fabriceren is nieuw en dus voldoet mijn huidige aanspr.verzekering niet meer omdat ik nu zelf als fabrikant wordt aangemerkt.
  8. Ik ben me er van bewust dat een aansprakelijkheidsverzekering mét dekking buiten de EU hoger zal uitvallen qua premie dan mijn huidige (zónder dekking buiten de EU) waar ik 'slechts' 12 euro per maand voor betaal. Echter is 2500-5000 euro per jaar veel te hoog gegrepen. Door de kleine marges (en tevens het zeer geringe risico dat er daadwerkelijk iets gebeurt met dit type producten) is 10% van kostprijs (als ik van 50.000 euro uitga) helaas veel te kostbaar. In elk geval bedankt voor je moeite!
  9. Hallo Norbert, Dank voor de reactie. Het gaat om (niet elektronisch) speelgoed. Uiteraard voldoet het aan de gestelde eisen, zoals een EN71 certificaat. Het zijn relatief kleine bedragen (misschien voor max. 50.000 euro waarde per jaar) dus verzekeren via de beurs met torenhoge premies liever niet natuurlijk. Ik had wel verwacht dat er een 'gewone' verzekeraar is, maar tot op heden niet gevonden dus...
  10. Hallo allemaal, Ik ben dringend op zoek naar een verzekeringsmaatschappij die productaansprakelijkheid van buiten de EU wil verzekeren. Momenteel wordt er in China een product gefabriceerd die binnenkort in Nederland op de markt komt. Helaas word ik bij elke verzekeraar afgewezen. Toch zijn er in Nederland honderden bedrijven die importeren van buiten de EU. Hopelijk ook op dit forum. Dus het moet wel te verzekeren zijn. Daarom hoop ik dat er hier mensen zijn die mij een tip kunnen geven. Alvast bedankt!
  11. Het wordt een interessante discussie :) In mijn geval gaat het om goederen die in consignatie daar staan. Ze zijn dus nooit verkocht geweest. Ik factureerde periodiek wat er verkocht werd. Dit is m.i. een andere situatie dan dat een debiteur zijn openstaande factuur van de geleverde goederen niet betaalt. Kan een curator dan, in mijn geval, zomaar zeggen dat wanneer ik de goederen niet afhaal op de afhaaldag ik mijn eigendomsrechten verlies en zij mijn goederen aan derden mogen verkopen? (ik ga ze natuurlijk wel afhalen, maar ik blijf het een merkwaardige regel vinden).
  12. Dank voor de reacties. Uiteraard zit er een hoop frustratie van mijn kant bij. Het bedrag dat de curator vraagt (eist) staat niet in verhouding tot de geldvordering die ik op het bedrijf heb (wat dat is natuurlijk veel en veel meer). Ik zal dat ook heus wel betalen. Als iedereen dit doet, vangt de curator toch wel in totaal een paar duizend euro. Ik ben een van de schuldeisers en voor zover mij bekend betaalt een curator alles uit de boedel; eerst zichzelf, daarna de belastingdienst en dan alle overige schuldeisers. Ik vond het daarom een merkwaardige situatie. Dus de curator extra gaan betalen terwijl hij zichzelf straks toch wel uitbetaald van mijn geld (want dat zie ik vast niet meer terug). Ook omdat je (volgens de curator) je spullen kwijt bent als je niet komt opdagen tenzij je het 'entreegeld' betaalt. Ik vroeg me dus gewoon af of dit mag, of dat in feite een vrijwillige bijdrage is. Maar het zal dus kennelijk mogen.
  13. Ik heb goederen geleverd in consignatie aan een bedrijf dat failliet gegaan is. Nu mag ik (en andere ondernemers) de goederen komen ophalen die mijn eigendom zijn. Echter, de curator wil hiervoor een vergoeding ontvangen ter dekking van zijn kosten. Anders mag het pand niet worden betreden en krijg ik mijn goederen niet terug. Mijn vraag: mag een curator hier zomaar kosten voor in rekening brengen en mij anders de toegang van het pand en tot mijn goederen ontzeggen?
  14. Je zegt dat je een behoorlijk verzadigde markt hebt uitgekozen. Dit klopt, echter het is zelfs een teruglopende markt. Heb je branche onderzoek gedaan? Bekijk maar eens het jaarverslag van de Blokker Holding: http://www.blokkerholding.nl/Portals/0/PDF/Jaarverslag.BlokkerHolding.NL.DEF.pdf Met formules als Bart Smit, Intertoys en GameStore E-Plaza toch grote jongens op gebied van games, consoles, etc. Dan lees je al snel dat het enorm onder druk staat. Er worden steeds meer spellen online gespeeld en op smartphones. Tenzij je binnen die game-markt weer een bepaalde niche product aanbiedt, wil ik je adviseren om je toch een paar keer goed achter de oren te krabben of je je überhaupt wel in deze markt wil begeven.
  15. Om het verhaal af te sluiten: ik heb gisteren een vergoeding ontvangen van Liander, naar aanleiding van de uitzending van Tros Radar. Ze hebben erkend dat er een veel te grote aansluiting zat, waardoor ik teveel kosten had aan vast recht, zonder dat dit nodig was. De vergoeding is niet voor het verkleinen van de elektra aansluiting (deze is door een extern bedrijf aangevraagd die was aangesteld door de vastgoed beheerder, zij hebben dit dus verkeerd gedaan, maar zij geven niet thuis), maar wel voor het aantal maanden dat ik teveel heb betaald aan vast recht. Toch netjes opgelost. Uiteindelijk de warme douche voor Liander wat mij betreft dus ;)
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.