ticky

Junior
  • Aantal berichten

    22
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    anders

ticky's trofeeën

  1. Beste allen, Ik ben bezig om een website te bouwen waar ik naast m'n eigen foto's ook die van derden kan verkopen. Deze kunnen derden uploaden en aanbieden via mijn website. Mocht ik een foto verkopen die niet van mij is dan draag ik een deel van het verkoopbedrag af aan eigenaar en hou een kleine percentage voor mezelf. (alles is digitaal dus geen prints ofzo) Derden kan iedereen zijn, particulieren/zzp'ers etc. Nu vraag ik me af hoe het zit met de belasting; Ik neem aan dat ik verplicht BTW moet vragen op de verkoop binnen de EU en buiten de EU geen BTW heffen. Maar en nu komt het, aangezien ik dus "namens" een derde iets verkoop (digitale foto) hoe zit het met het afdragen van de BTW ? Moet ik deze ook doorstorten richting eigenaar aangezien deze voor z'n eigen administratie en belastingen verantwoordelijk is ? Of wat moet ik er mee doen ? Alvast bedankt ! Ticky
  2. Bedankt voor de uitleg en de PDF. Zo ziet het er inderdaad wat duidelijker uit en een mooie vergelijking ! Het enige wat mij eigenlijk tegenhoudt is de kosten na de eerste 3 jaar. Als we het voorbeeld pakken die in de PDF beschreven is. Wat zijn de premies na de eerste 3 jaar ? Het inkomen moet natuurlijk ook meegroeien om hogere premies te dragen. Moet je bij een AOV standaard een medischie verklaring invullen en laten ondertekenen door huisarts ofzo ?
  3. Interessante discussie :) Wanneer loont een LTD eigenlijk in vergelijking met een VOF of Eenmanszaak ? Bijvoorbeeld, stel ik heb het volgende: - eenmanszaak - klanten komen voor het overgrote deel uit andere landen EU/Non-EU - bijna alles gaat over het internet/digitaal, (ICT) - winst voor belasting, bijvoorbeeld 25k euro Als niet-expert; zou ik een LTD willen kiezen omdat het internationaal meer voor zich spreekt dan een B.V. Het heeft blijkbaar meer voordelen dan een VOF/Eenmanszaak, prive gescheiden van zakelijk. Je hoeft geen 18k neer te tellen. etc ... Ook heb ik gezien dat er mensen zijn die praten over "free trade zones" ofzoiets, zoals in de Antillen (?). Alvast bedankt voor jullie input ! Ticky
  4. Ja, maar je krijgt wel waar voor je geld: het verschil tussen een gelijkblijvende uitkering en geïndexeerde uitkering kan vrij fors oplopen. Een rekenvoorbeeld: Iemand van 35 met een verzekerd bedrag van € 40.000,- raakt volledig en permanent arbeidsongeschikt. [*]Bij een gelijkblijvende uitkering en een interest van 2% moet een verzekeraar een contant bedrag van € 913.775,- reserveren om gedurende 30 jaar (tot leeftijd 65) een uitkering van € 40.000,- per jaar te doen. De koopkracht van de uitkering is op leeftijd 65 gedaald tot 56% van de oorspronkelijke koopkracht: stevig de broekriem aantrekken dus want je uitkering is feitelijk gehalveerd. [*]Bij een 2% klimmende uitkering en een interest van 2% moet een verzekeraar een contant bedrag van € 1.200.000,- reserveren om gedurende 30 jaar (tot leeftijd 65) een uitkering te doen van € 40.000,- die jaarlijks met 2% stijgt om de inflatie te compenseren. De koopkracht van de uitkering is op leeftijd 65 nog exact gelijk als op leeftijd 35 Er wordt in principe het zelfde mee bedoeld. Enige verschil is dat een klim altijd een vast percentage is (van 1 tot 5%) en een indexering gebaseerd wordt op een bepaald indexcijfer, meestal eentje van het Centraal Bureau voor de statistiek (CBS). De meeste verzekeraars maximeren de CBS indexering wel, tot doorgaans 4 of 5%. Interpolis is een label dat alleen door Rabobanken en een beperkt aantal adviseurs kan worden aangeboden. Iets wat binnenkort overigens gaat veranderen (ik behoor tot dat beperkte aantal, vandaar dat ik het weet), want dan wordt Interpolis een exclusief label voor Rabo alleen en gaat de rest naar Avero Achmea toe..dit terzijde. Kies je voor een bank dan weet je in ieder geval zeker dat er geen andere producten dan het eigen huismerk worden aangeboden. Dat is jouw keuze uiteraard (maar ik kan het dan toch niet laten om te melden dat de 2 heren met hun dure financiering (zie mijn vorige post) hun lening en AOV's bij Rabo/Interpolis hadden afgesloten.... ) Hoi Norbert, Bedankt voor de goede uitleg. Misschien is het toch beter om de indexering toe te passen. Wat betreft "via de bank" manier, je zou dat zelf liever niet doen ? Dus het beste is om het via een goede tussenpersoon te laten lopen ? Ik lees hier en daar wat namen zoals Rolls / ranking ... Is dit een soort graadmeter voor goede AOV aanbieders en waar zou ik deze graadmeter kunnen vinden ? Heb op google niet echt iets gevonden. Alvast bedankt ! Ticky
  5. Thanks voor de antwoorden ! Door de indexering van de uitkering stijgt de premie ook ? En wat bedoelen ze met klim of is dat hetzelfde als indexering ? Sommige banken bieden de AOV aan via bijvoorbeeld Interpolis, dat is toch hetzelfde als direct bij Interpolis (mogelijk ?) een AOV afsluiten ?
  6. Een zeer informatieve topic ! Ben zelf ook aan het overwegen om een beroeps-aov af te sluiten. Ik zit te denken om deze bij de bank af te sluiten waar de andere verzekeringen lopen. Er is nogal wat keus en voor/na-delen zoals we kunnen lezen. Wat mij een beetje dwars zit zijn woorden als "indexering" en "klim". Wat als ik nu gewoon tevreden ben met een vast bedrag zoals 25.000 euro uitkering per jaar ? Dan is er toch geen klim of indexering nodig ?
  7. Hmm, ik dacht dat als je een factuur aan een bedrijf buiten de EU stuurt dat er geen sprake is van BTW. Of geldt dit alleen voor electronische dienstverlening ?
  8. Ik denk dat je gewoon de VAR nog een keer moet aanvragen met de juiste gegevens. Mocht dat niet kunnen dan gewoon een brief schrijven, geloof het adres in Winterswijk. Dan hoef je in elk geval niet in spanning te zitten over wat er kan gebeuren als je niets doet.
  9. Bedankt voor de antwoorden ! Er is enorm veel informatie en soms zie je even niet de bekende bomen door het bos (of omgekeerd ?! ;) Heb voor alle zekerheid de BD telefoon aan de lijn gehad, deze zeggen dat de IB aangifte in februari klaar staat, niet in januari. Ben even nog bezig met informatie "innemen"
  10. Beste mensen, Tot 2008 deed ik in m'n particuliere aangifte als inkomsten uit overige werkzaamheden. Maar voor 2008 en ook 2009 heb ik de WUO VAR's gekregen. Ik heb voor alle zekerheid ook een brief geschreven aan de belastingdienst of het nu betekent dat ik in het vervolg als WUO aangifte moet doen; het antwoord is ja, ze gaan af op de VAR beoordeling. Dus dat is duidelijk gemaakt. Vraag 1: Mijn vraag is of ik nog steeds de particuliere aangifte moet doen naast de IB aangifte voor de zaak ? Ik denk van wel, maar wil even kijken wat jullie zeggen. Dus even een simpel voorbeeld zaken als een nieuwe bril in 2008 die kun je toch niet in de IB aangifte meenemen maar moet in de particuliere aangifte ? Vraag 2: Nog een vraag; wanneer staat de IB aangifte 2008 digitaal klaar ? Of misschien voor download ? Deze maand ? Of februari ? Vraag 3: En nog een vraag :) Ik lees dat men over 2009 al IB kan betalen terwijl er nog niet exacte cijfers bekent zijn ? Wachten jullie tot de definitieve aanslag voor 2009 of moet je echt een schatting geven ALS de belastingdienst je hiervoor uitnodigt ? Vraag 4: Ik ben eind 2006 begonnen als ondernemer en tot 2008 altijd inkomsten uit overige werkzaamheden ingevuld in m'n particuliere aangifte. Nu ik eindelijk als WUO kan werken kom ik toch in aanmerking voor startersaftrek die ik binnen 5 jaar mag gebruiken ? Alvast bedankt, alle advies is op prijs gesteld ! Ticky
  11. Thanks, ziet er nuttig uit ! Ben ook hier aan het kijken: http://www.boekhoudpakket.in-research.info/Boekhoudpakketten.php?Type=F update: ik neig sterk naar Davilex
  12. Beste allemaal, Wat zijn jullie ervaringen met boekhoudprogramma's ? Zou het enorm op prijs stellen als er mensen zijn die over het volgende wat meer kunnen vertellen: - voor een ICT bedrijfje, welke programma kunnen mede ICT'er aanbevelen uit eigen ervaring ? - zijn er nog goede boeken die aanbevolen kunnen worden ? (ook uit eigen ervaring) - welke programma's sluit het beste aan bij de belastingdienst ? (uit eigen ervaring) - zijn er ook programma's waarmee je direct de IB aangifte kunt versturen ? Belangrijk: tot nu toe is het nog handmatig gedaan maar als ik nu zo'n programma zou kopen, kan ik alle informatie van 2008 alsnog invoeren met de juiste data e.d ? Wat ook belangrijk is, mocht er ooit meer informatie nodig zijn die de belastingdienst wil hebben of boekencontrole, welke programma's zijn zodanig opgezet dat je makkelijk een overzicht kunt printen of laten zien waar de belangrijkste zaken te zien zijn en de belastingdienst op prijs stelt ? Er zijn zoveel programma's en informatie dat het me het beste leek om hier naar ervaringen te zoeken dan alleen de theorie. Alvast bedankt ! ticky
  13. Allemaal bedankt voor de antwoorden ! Het is inderdaad zo dat als men een VAR afgeeft dat het niet automatisch betekent dat je een uitnodiging krijgt voor IB aangifte of dat deze voor jouw beschikbaar komt in je account. Aangezien dit dus m'n eerste wordt (daarvoor was het inkomsten uit overige werkzaamheden) moet ik een brief schrijven aan het regiokantoor, afdeling inkomstenbelasting, daar zullen ze een nieuwe herbeoordeling doen en dan pas is het "officieel".
  14. Inderdaad, moet die van 2007 hebben. Als ik het biljet bestel dan moet ik het dus met pen invullen, kan ik ze niet vragen om het beschikbaar te maken zodat het digitaal kan ? Thanks !
  15. Ah sorry, wat ik bedoelde is dat ze een WUO hebben afgegeven alleen zie ik niet hoe of waar ik de IB aangifte kan doen. Behalve de BTW aangifte, als ik ingelogd ben, zie ik nergens een link of knopje IB aangifte.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.