Jump to content

De echte Bas

Junior
  • Content Count

    24
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1

Personal info

  • You are:
    ondernemer in spe
  • Gender
    Male
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    25-30
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    Geef hier svp een aa

Company info

  • Location
    Rotterdam
  1. Als er werkelijk zo is dat je niet zelf hoeft 'te verschijnen' of zelf 'diensten uit te voeren' of dergelijke, dan kan het nooit sprake zijn van een soort "dienstverband" mijns inziens. Want als je in dienst bent bij iemand, dan kan je echt niet de buurman (bij wijze van spreken dan) sturen als je zelf niet kan/wil komen... Dus denk ik (maar ik heb niet alle zinnen in dit verhaal geanalyseerd verder!) dat de reactie op de bevindingen van de belastingdienst (rapport/naheffingen/bezwaar/beroep e.d.) niet echt goed zijn geweest, eerlijk gezegd. En dan gaat het snel niet goed. Heb je misschien een beetje aan "doe-het-zelf" gedaan? Of had je iemand die je hielp? In het contract staat dat ik een vervanger kan sturen, mits de opdrachtgever deze goedkeurt. In de zin dat die persoon dezelfde kennis en ervaring heeft om de opdracht uit te voeren. In de praktijk heeft zich dit natuurlijk nooit voorgedaan. De belastinginspecteur vind dat ik geen vervanger kan sturen als daar een clausule aan vast zit. Dit is onzin. Ik heb meerdere mede ondernemers aan opdrachten bij opdrachtgevers geholpen omdat ik zelf niet beschikbaar was. Dus het is best mogelijk dat ik een vergelijkbare ITer kan inhuren om de klus te klaren. Maar gebruikelijk is het niet. Met betrekking tot 'doe het zelven'. Ik heb al snel besloten om iemand hier voor in de arm te nemen. Helaas is dat niet helemaal volgens mijn verwachting verlopen. Ik heb ruim € 7500,- aan een advocaat gespendeerd... De advocaat kosten werden inmiddels hoger dan de additionele bedragen die ik aan de belastingdienst moest bij betalen. Extra zuur aangezien ik nu dus beide kosten had. Nadat ik nadrukkelijk had gevraagd aan de belastinginspecteur en mijn advocaat of de uitspraak enkel over 2013 zou gaan, en niet gebruikt kon worden voor 2014 zonder ook daar een volledig boekenonderzoek over te laten plaatsvinden, heb ik het besluit genomen om niet in beroep te gaan. Het heeft mij zoveel tijd, en geld gekost, dat ik er gewoon vanaf wilde zijn en de kosten maar genomen heb. De impact over een heel jaar omzet is echter een stukje groter. Tenzij de impact dus beperkt blijft tot het deel van de omzet bij de betreffende opdrachtgever. In 2014 heb ik verschillende investeringen gedaan in de vorm van apparatuur en software die ik gekocht heb.
  2. In hetzelfde contract staat dat ik een vervanger kan sturen. Dit heb ik bij zowel de belastinginspecteur als de rechter aangekaart, maar is eigenlijk totaal genegeerd door beide omdat de opdrachtgever het recht heeft om deze vervanger te beoordelen of deze capabel genoeg is (op basis van CV en certificeringen bijvoorbeeld). Dus, in theorie kan ik een vervanger sturen die in de praktijk geweigerd zou kunnen worden door de opdracht gever. Extra opdrachtgevers vinden is geen enkel probleem. Ik heb werk zat. Alleen de projecten duren meestal langer dan 6 maanden in mijn vakgebied. Dan is het erg moeilijk om toch 3-4 opdrachtgevers per jaar de bedienen, en met een redelijke omzet per klant. Desondanks lukt me dat toch sinds 2014. 2013 heb ik maar 6 maanden zelfstandig gewerkt, omdat ik pas halverwege het jaar gestart ben. Het boekenonderzoek is pas in 2015 gestart. Dus mijn contact met de opdrachtgever waarvoor ik in 2013 gewerkt heb, in halverwege 2014 nogmaals een project voor gedaan heb is hetzelfde. Met uitzondering van de datums en het uurtarief. Aangezien het om 1 regeltje uit een contract gaat bij 1 opdrachtgever, mag ik toch aannemen dat ik voor de andere 2 opdrachtgevers in 2014 wel als ondernemer word gezien. En de omzet van de klant waarvoor ik in 2013 en 2014 heb gewerkt als Resultaat uit Overige Werkzaamheden kan worden aangemerkt. Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?
  3. Dit lijkt mij wel een juiste gang van zake op deze basis heb ik ook gewerkt Met vriendelijk groet Je bedoeld dat dit een normale werkwijze is bij de inhuur van freelancers in de ICT? Het meesturen van een ondertekende uren overzicht bij de factuur? Tot nu toe werken alle ZZPers die ik heb leren kennen in de ICT (een stuk of 30-40 man inmiddels) op dezelfde manier. En toch is het volgens de rechter een indicatie van gezag. En onzelfstandigheid... blijkbaar. Overigens.. ZZPers bij de belastingdienst werken ook met een getekende uren staat voor iedere gewerkte maand/periode.
  4. Boekenonderzoek had betrekking op 2013. In mei van dat jaar heb ik mijn eenmanszaak gestart. Dat jaar heb ik voornamelijk voor 1 opdrachtgever gewerkt. Het project duurde nou eenmaal 6 maanden. In december van 2013 ben ik gestart bij een andere opdracht, andere eindklant en via een andere intermediair. Ik heb bezwaar aangetekend op de uitkomst van het boekenonderzoek. Daar heb ik behoorlijk wat tijd ingestoken. Meerdere keren mijn verhaal gedaan bij de Belasting inspecteur. Uiteindelijk is het voor de rechter gekomen. De rechter heeft bepaald dat ik onvoldoende zelfstandig zou zijn omdat: Uit de contracten (overeenkomst met de intermediair) zou zijn gebleken dat urenstaten afgetekend moeten worden door de "manager", dat voor onkosten vergoedingen en overuren toestemming moet worden verleend, diende ik volgens het contract de intermediair op de hoogte te houden van klachten van de eindklant, en zou ik worden gehouden aan afspraken die de intermediair met eindklant overeenkomt. Daarnaast staat in het contract dat de door mij geleverde documentatie en programmatuur eigendom word van de eindklant. En dat ik binnen 12 maanden na beëindiging van de opdracht geen soortgelijke werkzaamheden mag verrichten bij de eindklant, anders dan via de intermediair. Vervolgens word door de rechter gesteld dat ik onvoldoende debiteuren risico loop. Het risico van faillisement van de klant is onvoldoende omdat dit ook voor leveranciers en werknemers risico's meebrengt. Compleet idioot deze uitspraak in mijn optiek. Maar inmiddels was ik er zo klaar mee. O.a. al 1000en euro's aan advocaat kosten gemaakt, flink wat uren kwijt geweest aan het boekenonderzoek en alle bezoekjes aan de belastingdienst. Ik wilde er gewoon vanaf. En dus niet meer tegen de uitspraak in beroep gegaan maar gewoon betaald. Ik ging er vanuit dat vanaf 2014 er geen discussies zouden zijn over mijn ondernemerschap. Aangezien ik dat jaar 3 opdrachtgevers had via verschillende intermediairs. En de verhoudingen in omzet tussen die opdrachten was goed in balans. 25% / 25 % / 50% ongeveer. De uitspraak van de rechter had alleen betrekking op 2013. In de tussentijd was mijn ondernemers account bij de belastingdienst stop gezet, mijn BTW nummer stop gezet, en kon ik geen BTW aangiftes meer doen. Na eindeloze discussies uiteindelijk de belastinginspecteur overtuigd dat ik toch echt vanaf 2014 als ondernemer moet worden gezien en dat mijn BTW nummer weer actief moest worden gemaakt. Toen dacht ik eindelijk mij weer te kunnen focussen op mijn onderneming. Dit hele traject met de belastingdienst had inmiddels wel al mijn energie opgeslokt. Inmiddels is het 2018. En heb ik een nieuwe brief van de belasting inspecteur ontvangen. Voor 2014 gaan ze afwijken van mijn belastingaangifte. Omdat op basis van 2013 is bepaald dat ik niet als ondernemer word erkend, en ik in 2014 (opnieuw) voor dezelfde klant heb gewerkt (overigens niet aansluitend op 2013, maar later in het jaar). En in het contract wat ik voor 2014 had met de intermediair voor deze eindklant, stonden natuurlijk dezelfde artikels. Nu gaat het hele feest weer beginnen. Alsof ik nog niet genoeg belasting afdraag. :-\
  5. Inderdaad. Ik heb mijn handelswijze ook precies zo bij de KvK voorgelegd toen ik startte en zij hebben mij geadviseerd dit als eenmanszaak uit te voeren, juist omdat dit de meest gebruikelijke manier is. Tevens heb ik een handvol ZZPers in de IT branche gesproken hoe zij te werk gaan en ik kom tot de conclusie dat ik niets anders doe dan deze personen. Ik vraag me ook af hoe de Belastingdienst dan wil dat ik mijn werkzaamheden ga onderbrengen. Het kan toch niet zo zijn dat het in NL niet mogelijk is om bedrijfsmatig mijn werkzaamheden via intermediairs bij klanten uit te voeren op een legale manier?
  6. Bedankt voor alle reacties. Inmiddels heb ik een fiscaal specialist in de hand genomen om mij te helpen. Tevens contact met een advocaat gezocht die ervaring heeft met bezwaar maken. Nu wachten op het rapport van de Belastingdienst.
  7. Bedankt voor de reacties. Inmiddels heb ik een fiscaal specialist in de arm genomen. Het idee om alles om te zetten naar een BV heb ik inmiddels uit mijn hoofd gezet aangezien het niets oplost. Ik wacht overigens nog steeds op het rapport van de Belastingdienst.
  8. Ik ben sinds half 2013 zelfstandig ondernemer, althans dat dacht ik. Ik houd netjes een administratie bij, urenregistratie en voldoe naar mijn idee aan alle eisen om als ondernemer aangemerkt te worden. De BD denkt daar anders over helaas (althans over 2013). Zie hier meer details Om nu te voorkomen dat dit ook over 2015 gecorrigeerd gaat worden wil ik (met enige spoed) de emz omzetten naar een BV. Dit omdat wanneer dit voor 1 Oktober gebeurd ik met terug werkende kracht over heel 2015 de rechtsvorm kan omzetten naar BV met bijbehorende voor (en na) delen. Voordat ik dat doe wil ik graag weten of ik daarmee inderdaad voorkom dat ik door de BD niet als ondernemer word aangemerkt aangezien het best wat geld gaat kosten om alles om te zetten naar een BV. Iemand die me dit kan vertellen? Mvgr, Bas
  9. Beste HLers, Ik ben halverwege 2013 als ZZPer gestart in de IT branche. De rechtsvorm is op advies van de KvK een eenmanszaak gezien de verwachtte omzet. Ik heb vervolgens een VAR aangevraagd en kreeg een VAR-WUO. Vervolgens heb ik in dat jaar voor 2 opdrachtgevers gewerkt via intermediairs zoals dat in de IT branche nou eenmaal gaat. Ik heb in 2013 6 maanden voor 1 opdrachtgever gewerkt en 1 maand voor de 2de opdrachtgever, waarvoor ik vervolgens in 2014 langer werkzaamheden voor heb verricht. Ik heb in 2013 volledig tegen alle verwachtingen in meer dan 70% van mijn omzet bij 1 opdrachtgever gefactureerd. Opdrachtgever 2 verliep tevens via een intermediair. De verwachting voor 2014 was gelijk aan die in 2013, en ik heb geen wijzigingen in de VAR-WUO aangebracht. In 2014 heb ik nog 2 andere opdrachten uitgevoerd (totaal 3), tevens weer via intermediairs. De VAR van 2014 zou geldig blijven voor 2015. In 2015 heb ik tot nu toe voor 2 opdrachtgevers werk verricht, ook weer via intermediairs. Mogelijk word mijn opdracht verlengt tot het eind van het jaar, maar dat is niet zeker. Het is dus nog niet duidelijk of ik dit jaar 2 of 3 opdrachtgevers zal hebben. Nu is er in Q2 van dit jaar een boekenonderzoek gestart naar boekjaar 2013 van mijn onderneming. De belastingdienst heeft geconcludeerd dat ik geen ondernemer ben voor de IB en OB, en dat mijn opdrachten een fictief dienstverband betreffen. Ik raak dus mijn VAR-WUO kwijt, en heb geen recht op startersaftrek of MKB winstvrijstelling. Tevens krijg ik een boete en moet ik diversen extra kosten betalen. Omdat ik ook niet als ondernemer voor de omzetbelasting ben, hoef ik geen BTW te berekenen en kan ik ook geen BTW terug vorderen. De BTW die ik afgedragen heb in 2013, en aangezien de situatie in 2014 niet anders is, ook die BTW die ik heb afgedragen in 2014 ben ik kwijt volgens de belastingdienst, maar de terug gevorderde BTW moet ik tevens terug betalen. De reden waarom ik volgens de BD niet als ondernemer kan worden gezien is, omdat ik via intermediairs werk, en niet rechtstreeks factureer aan de eindklant. De belasting inspecteur beantwoord mijn vragen die ik per mail stel overigens niet. Ik ontvang alleen oppervlakkige uitspraken die vaag zijn of niets zeggen. Enkel tijdens gesprekken bij de BD zelf worden duidelijke uitspraken gedaan, die op mijn verzoek vervolgens niet worden bevestigd per e-mail. Ik heb nu een aantal vragen: - Wat kan ik het beste doen in mijn situatie? - Is het aan te raden om een Advocaat in te schakelen om bezwaar te maken tegen het rapport? Uurtarief voor de advocaat is gemiddeld een 250 euro ex btw per uur, wat voor behoorlijke kosten kan zorgen en ik heb geen idee of ik hiermee een kans maak mijn gelijk te krijgen dat ik wel degelijk een ondernemer ben. - Kan de BD zomaar zeggen dat ik de al betaalde BTW gewoon kwijt ben? - Mijn boekhouder vind het maar vreemd dat de BD tot deze conclusie komt. Hij heeft meerdere zap ITers die op een zelfde wijze werken: een eenmanszaak en 1 tot 3 opdrachtgevers per jaar via intermediairs Ik hoop dat iemand mij wijzer kan maken. Mvgr Bas
  10. Beste René, /offtopic: Goed om te lezen dat er meerdere auto liefhebbers op dit forum zitten. Wat voor Alfa heb je? /ontopic: Zoals je aangeeft in je reactie is het raadzaam om contact te maken met bedrijven die hetzelfde al hebben meegemaakt en gedaan en daar vervolgens veel van te leren. Ik ga daarom aankomend weekend naar een bedrijf nabij utrecht welke is gespecialiseerd in Mercedes restauratie en onderhoud (ook gestart vanuit een hobby!) en daarna mogelijk nog naar een old-timer specialisten bedrijf in de buurt van Groningen. Wow... Dit forum is echt super :) ik leer hier heel veel van, en krijg alleen maar meer zin om direct mij job op te zeggen en gewoon aan de slag te gaan. (Zoals heel veel startende ondernemers: ook ik heb last van het loslaten van de zekerheden. En ik heb als reden mijn vaste lasten en een gekocht huis etc... pffff... wie helpt mij hiervan af?)
  11. Ik ben het met je eens dat het opbouwen met eigen geld de meeste kansen bied. Inmiddels heb ik een investeerder gevonden die geld kan lenen voor korte perioden tegen een percentage van de winst die gemaakt word met zijn geld. Dit is een absolute must aangezien ik hiermee kan reageren op de markt als mijn eigen geld al 'vast' zit in de voorraad auto's. Ik ga wel met mijn bedrijfsplan langs een paar banken om te kijken of ik een financiering zou kunnen krijgen. Daarmee kan ik testen of mijn bedrijfsplan goed in elkaar zit. Wanneer een bank namelijk vertrouwen heeft in de cijfertjes in dit plan, dan heb ik een redelijk goede bevestiging. Daarmee kan ik prive investeerders laten zien dat zelfs een bank er vertrouwen in heeft.
  12. Bas, ik mis wat, "zomaar" wat kreten: * waar zit jouw salaris en dat van je broer...of doe je dit naast ander werk? * 104 oldtimers verkopen en dan ook nog van een specifiek mert lijkt mij persoonlijk een heleboel, waar basseer je dat cijfer op? * Is het niet meer lucratief een segment te kiezen waar iets meer marge opzit in absolute zin, bijv inkopen voor 5 verlopen voor 10k? Belastingvoordeel is significant, dus waarom beperken tot auto van verkoop 3000, ik zou kiezen voor kwaliteit en iets hogere prijs, mensen willen toch een probleemloze goede auto * Je schrijft ergens dat je niet zelf wilt verkopen maar een ervaren verkoper wilt, is dat reeel voor 1950 euro? * 2 autos verkopen per week, wat gaat die verkoper dan de rest van de dag doen? Lijkt mij geen fulltime job en dus zeker geen leuke baan, rondhangen totdat je de incidentele klant binnen gaat krijgen... hoe lang vind iemand dat leuk? * Als je 2 auto's per week gaat verkopen, kan je broer er ook 2 per week opknappen? Je praat hieronder enthousiast over wat je wilt doen, volgens mij kun je dan ook wel meewerken en de auto'w verkopen, bespaart je in je eigen rekenvoorbeeld al 24k waarbij de sociale lasten nog vergeten waren.... en wat als die man ziek wordt? als je hem niet hoeft te betalen is je eigen salaris of dat van je broer al gedekt. Waarom overweeg je niet om gewoon het bedrijf langzaam op te bouwen met eigen geld.... je koopt 3 autos, verkoopt ze en koopt er 4 terug.... die verkoop je en je koopt er 5 terug.... die verkoop je en je koopt er 6 terug.... gaat niet helamaal op maar je begrijpt het principe... je ontloopt dan je kosten voor huur terreintje in de fase dat je nog geen geld hebt en als je welzover bent heb je niet de lasten van de lening. Alles wat je op dag 1 uitgeeft moet je eerst weer terugverdienen voordat je zelf wat gaat verdienen..... als je succesvol wilt zijn als startende ondernemer is het belangrijk om niet een te grote broek aan te trekken..... geen geld lenen wat je in jaren pas terug gaat verdienen als het niet hoeft... Een uit de hand gelopen hobby kan heel mooi geleidelijk overgaan in een serieus bedrijf... wil je te groot te snel starten dan kunnen de lasten je nekken voordat je ze kunt dragen.... Ik wens je heel veel succes want je enthousiasme druipt van je postings af... hopelijk helpt bovenstaande je een klein stukje verder.. Hartelijk dank voor je zeer waardevolle post. Het langzaam opbouwen (hobby -> bedrijf): 4 auto's kopen en zodra er 2 verkocht zijn 2 of 3 nieuwe inkopen. En op die manier langzaam het aantal auto's opbouwen. Dit geeft mij het voordeel dat ik de tijd nog hebt om dingen te leren tijdens de begin fase. En hiermee voorkom ik dat de hoge laste het bedrijf vroegtijdig de nek om draaien. Direct na deze reactie heb ik contact opgenomen met een andere auto handelaar in de regio die voor een gunstige prijs een (ongebruikt) gedeelte van zijn terrein beschikbaar steld zodat ik voor een lage prijs mijn voorraad kan stallen en tegelijkertijd de mogelijkheid heb om bezoekers en klanten te ontvangen. Daarnaast kan hij mij helpen bij het opknappen van de auto's wanneer mijn broer niet voldoende tijd heeft. Daarnaast kan ik tegen een goede prijs gebruik maken van de brug in zijn garage wanneer hij die niet nodig heeft. Dit bespaard mij (in de beginfase) een heleboel onkosten. De hoeveelheid auto's die ik hoop te verkopen per jaar is inderdaad wat hoog ingeschat. 104 auto is niet niks. Ik ga beginnen door de auto's zelf te verkopen via advertenties op het internet. En dan bezichtiging op afspraak. Op die manier hoef ik (voorlopig) geen verkoper in te huren, en kan ik misschien wel geheel zonder verkoper in dienst. Wanneer het bedrijf voldoende inkomsten bied ga ik dit misschien wel helemaal zelf doen. Ik ga nog eens heel goed naar al jouw kreten kijken en daar eens goed over nadenken hoe ik hier iets mee kan doen. Ik kom erop terug! :)
  13. Daar heb je absoluut gelijk in. You opened my eyes! Maar gaat dit ook op als je twee speciaalzaken hebt die vrijwel hetzelfde doen? Want: Meubelzaken onderscheiden zich vaak door kwaliteit of prijs. De verschillende autobedrijven op een boulevard leveren vaak verschillende merken.
  14. Denk niet dat ze het op prijs stellen als er een concurrent vlak naast je komt zitten. Daarnaast maak ik het mezelf ook moeilijk als ik naar een bedrijf ga zitten wat al naam heeft. Ik heb een garage gevonden met een echte old-timer liefhebber die mij graag wil helpen om het bedrijf goed op te zetten. Hij wil tijdens de opstart fase het technische werk voor mij uitvoeren tegen goede prijzen. Ik ben bij hem terecht gekomen via een Volvo oldtimer liefhebber die daar altijd naartoe gaat met zijn oude Volvo.
  15. Hallo Jan, Bedankt voor je uitgebreide reactie. Reputatie is absoluut belangrijk, maar door zelf de verkoop of het technische werk te doen wil niet zeggen dat daarmee de reputatie van het bedrijf beter word. Ik ben geen doorgewinterde verkoper en qua techniek ben ik geen specialist. Daarom wil ik een (enigzins) ervaren verkoper in dienst nemen, en zodra de garage ook geopend word zal er een specialist als monteur aan de slag gaan. Iemand die veel kennis heeft en een echte liefhebber van auto's. Door de juiste mensen op de juiste plaats denk ik wel degelijk een goede reputatie neer te kunnen zetten. Nauwe samenwerking is zeker in het begin nodig omdat ik (om kosten te drukken) start zonder eigen garage en dus reparaties en onderhoud aan een andere garage zal uitbesteden. Momenteel heb ik voor de inkoop een partner in Duitsland. Dit is wel een heel belangrijk punt waar ik me wat meer in moet gaan verdiepen en verder zal uitwerken in mijn bedrijfsplan. Dank voor de geweldige input! De combinatie van verkoop en onderhoud binnen 1 bedrijf is naar mijn weten een perfecte combinatie voor de markt waarin ik mij wil vestigen. Helaas kom ik er met het schrijven van mijn bedrijfsplan achter dat het financieel moeilijker rond te krijgen is om direct te starten met beide (verkoop + garage). Het platform voor verkoop is simpeler op te zetten en naar mijn idee makkelijker om winstgevend te krijgen op korte termijn. Daarom wil ik starten met de verkoop, en de garage daarna opzetten. Op die manier heb ik meer tijd om het plan voor de garage verder uit te werken en kan ik financieel wat meer ademruimte maken om de garage tot een succes te maken. Ik besef me dat het verkopen zonder de garage moeilijker zal zijn, maar door de scherpe prijzen en goede kwaliteit van de producten denk ik dat het zeer succesvol zal zijn. Ik verwacht dat ik binnen 6 maanden alsnog de garage kan openen. Je geeft nog een zeer goed punt van kritiek. Adverteerders op Marktplaats zijn volgens jou voornamelijk particulieren en beunhazen als ik het goed begrijp. Ik heb Marktplaats genoemt omdat het dan iig duidelijk is dat ik via internet wil adverteren. Of dit Marktplaats word of autotrader/classic trader ga ik testen. Misschien word het wel een combinatie van. Ik wil het adverteren in ieder geval zo simpel mogelijk houden zodat hier niet te veel tijd aan kwijt raakt. Uiteindelijk hoop ik een grote naamsbekendheid te maken in het zuid-westen van Nederland als de plaats waar je moet zijn als je een belastingvrije auto wilt kopen, met een duidelijke historie en in goede staat tegen een goede prijs. Het bedrijf zal zich onderscheiden door de persoonlijke benadering (die niet iedereen overigens op prijs steld, i know) en de echte liefhebbers die je te woord staan. Uiteraard word er de tijd genomen voor de klant zodat die een juiste keus kan maken. /offtopic: Ik ben als een kind zo blij, want de eerste 2 auto's zijn al ingekocht en inmiddels in NL gearriveerd. Ze worden deze week op kenteken gezet en volgende week worden ze helemaal schoon een klaargemaakt om te verkopen. Het is dus van belang om zo snel mogelijk een rechtspersoon te hebben. Daar ben ik nog niet over uit en zal ik nog een draadje aan wagen op dit forum.
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept