Hallo,
Je idee om informatie over je klanten te verzamelen is absoluut goed, en dmv reclame kan je jouw product/dienst proberen als noodzakelijk en onvervangbaar te positioneren (wat gunstig is voor de prijs die je kan hanteren uiteraard).
Om een goede uitspraak te kunnen doen over welk kortingspercentage te hanteren is je product/dienst belangrijk om te weten, en daarnaast uiteraard jouw kostprijs. Prijsgevoeligheid (mate waarin korting leidt tot meer afname) verschilt namelijk per branch, en ligt aan de noodzakelijkheid van jouw product/dienst en het gemak waarmee het vervangen kan worden. Succesvolle kortingspercentages gaan daarnaast gepaard met goede berekeningen.
Globaal genomen is er een formule waarmee de prijselasticiteit te berekenen is, waarmee je kan zien hoeveel je moet dalen in prijs om er onder de streep wel meer aan over te houden dan wanneer je korting niet zou toepassen. Kort gezegd, als jij je prijs met een percentage verlaagd maar het levert geen, of niet genoeg, extra aankopen om deze prijsverlaging te ondervangen, is dit niet verstandig. Met de formule bereken je dit omslagpunt (de prijsgevoeligheid van jouw afnemer). Maar dit kan je alleen testen door het te proberen en je cijfers af te zetten tegen de eerdere, niet verlaagde prijzen. (voor de formule o.a.: http://nl.wikipedia.org/wiki/Prijselasticiteit)
Waarschijnlijk niet het antwoord dat je graag wilde horen, maar het is dus niet te doen voor een buitenstaander om een geslaagd kortingspercentage voor jou specifiek te roepen, maar een kwestie van onderzoek.
Veel succes