Jump to content

Hans Smit / Bizzionair

Senior
  • Content Count

    60
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

3

Personal info

Register

  • What age group do you belong to?
    51 >
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    Geef hier svp een aa

Company info

Vision

  • I'm looking for people who
    1. een goed bedrijf, product/dienst of visie hebben. Ik breng je direct in contact met een vak-journalist die (altijd) zoekt naar een goed en serieus onderwerp voor een artikel, blog of uitzending. Samen maken jullie een goede publicatie.
    2, mkb-ondernemers die mij -als journalist- willen helpen aan een goed onderwerp voor een artikel in bijvoorbeeld de Telegraaf. Financieele Dagblad, Cobouw of welk ander vakblad dan ook.
  • My opinion about entrepeneurship
    niet alleen de Koningin en de premier, maar iedereen die 's morgens opstaat, koffie zet, de krant leest en aan het werk gaat, zou dagelijks een diepe buiging moeten maken voor alle ondernemers die al die handelingen mogelijk maken.
  • My opinion about innovation
    Innovatie wordt als doelstelling overschat. Daarom wordt er (te) veel over gepraat en geschreven. Als middel wordt innovatie juist onderschat. Het is de brandstof, het smeermiddel en soms de wonderolie voor persoonlijke en economische groei.
    En ik zie in de praktijk dat innovatie ondernemers erg gelukkig maakt.
  1. Allen, bedankt voor de reacties. Ik had iets duidelijker moeten formuleren: het gaat alleen om de fiscale jaren 2017 en straks 2018. Ik zoek dus geen rechtsvorm of constructie, maar probeer de schade te beperken cq de belastingdruk zo laag mogelijk te houden. Hans
  2. Mede door de crisis heb ik in 2017 een keuze gemaakt om mijn eigen eenmanszaak min of meer op de waakvlam te zetten en meer tijd te steken in een eenmanszaak die mijn vrouw (gehuwd in gemeenschap van goederen) heeft opgebouwd. De schoorsteen moest tenslotte roken. Hierdoor haal ik voor dat jaar voor mijn bedrijf niet het urencriterium van 1225 uur, maar in het bedrijf van mijn vrouw haal ik het aantal uren weer wel. Ik begrijp dat onder het urencriterium geen gevolgen heeft voor ondernemerschap, BTW-nummer, KvK inschrijving, maar ik weet bijvoorbeeld niet wat er gebeurt met mijn zelfstandigenaftrek. Mijn winst uit onderneming was vorig jaar lager dan 7280 euro. En tellen mijn uren in het bedrijf van mijn vrouw (in een heel andere branche) dan eigenlijk wel mee in mijn urencriterium? Heeft iemand ervaring of een antwoord?
  3. Even dimmen Cosara! Een ondernemer die zich door andere ondernemers (standhouders) wil laten voorlichten, inspireren of entertainen, maar zelf niet de moeite neemt om ff langs de KvK en de bank te gaan of geen kans ziet een lift met een andere ondernemer te regelen? Wie is hier nou een dooie mus? Het zijn voor hem/haar keigoede beurzen. Misschien niet voor nu, maar dan toch voor later.
  4. Haast! Want vandaag begonnen en tot/met vrijdag: IAW Messe in Keulen. Daar vind je veel producten in jouw branche. Let op: het is een kopersbeurs: je kunt je informeren, maar eigenlijk wordt je geacht bestellingen te schrijven. De IAW is eens per half jaar en zal nu al voorjaarsspullen hebben. En in de Jaarbeurs Utrecht is maandelijks een inkoopbeurs voor mensen als jij. Dus als de donder je KvK inschrijving regelen. Je hebt toch ook een BTW nummer nodig..
  5. Dit kan even pijn doen, maar heb jij iets stoms gedaan of gezegd waardoor je vader jou (op dit moment) niet geschikt acht om het roer over te nemen? Jij komt behoorlijk zelfbewust en assertief over en je hebt het erg veel over je vader en anderen, maar weinig over jouw rol. Het zou zo maar kunnen dat je je vader een keer flink op zijn tenen bent gaan staan. Of: misschien heeft een belangrijk personeelslid (bijvoorbeeld een bedrijfsleider of hoofd sales) of een derde (de bank?) hem wellicht geadviseerd jou niet te benoemen? Is er een stille koper die eist dat jij niet bij de over te nemen boedel zit? Vragen die alleen jij kunt beantwoorden! Dus zoek de oorzaak ook nadrukkelijk bij jezelf.
  6. Enerzijds moet je aanvaarden dat heel veel mensen met heel veel ideeën, uitvindingen, doorontwikkelingen rondlopen en die nooit zullen vermarkten/te gelde zullen maken. Maar ik snap ook wel dat die houding niet bevredigend is. :'( Anderzijds, lijkt me dit een typisch gevalletje voor een business angel of hoe je iemand met geld en zakelijke kennis ook wilt noemen. Hij investeert in jouw idee door het formeel te deponeren en een prototype te maken. Dan ben je zo maar 30 mille verder. Met het prototype gaan jullie samen de boer op. Zorg dat de angel een geheimhoudingsverklaring (NDA) tekent en zorg dat jij de baas over het project blijft. Meedenken is mooi, maar jij beslist. Als je goed googelt en/of de archieven van zakenbladen als Quote, Management Team, Sprout, De Zaak doorspit, kom je vanzelf namen tegen. Probeer wel een investeerder te vinden die bekend is in de branche waarin jij wilt opereren. Ik weet misschien wel iemand voor je, maar dat hangt idd van de branche af. Laat maar weten.
  7. Ik zoek voor een aantal korte interviews in een zakelijk magazine ondernemers die privé en/of zakelijk hinder hebben van de luchtkwaliteit/fijnstof in binnensteden. Ondernemers die bijvoorbeeld: - hun bedrijf hebben beëindigd of verplaatst uit de binnenstad omdat zij of hun personeel last hadden van de slechte luchtkwaliteit (ondernemers met copd-klachten of anders), - hun bedrijf hebben beëindigd omdat hun oude diesel niet langer in de binnenstad mocht komen (Utrecht, Rotterdam) en er (bv door de crisis) geen geld was voor een nieuwe, - hun oude diesel bedrijfsauto via een sloopregeling hebben vervangen door een jongere auto die wel in de binnenstad mag rijden. Ik wil deze ondernemer(s) graag interviewen, er wordt kort uitgelegd wat jouw bedrijf doet/deed, er wordt een foto geplaatst en je kunt voor publicatie de tekst checken op onjuistheden. Interesse of ken je iemand? Heel graag een berichtje met contactgegevens en een korte uitleg waarom jij denkt in aanmerking te komen. Het moeten echt ondernemers zijn.
  8. Ik zie nu pas je link naar de formule van Camp. Kijk, dan kunnen we weer even op kauwen.
  9. @Highio Allereerst: ik ben een beetje fout begonnen, want deze vragen gaan over een tweede bedrijf dat ik run. Ik heb inmiddels voor dat bedrijf ook een account aangemaakt, maar het lijkt me verstandiger deze discussie hier te blijven voeren? Ik geef een voorbeeld: ik kan direct bij de fabriek in Italië 500 kg ingrediënt bestellen. Daar kan ik een jaar mee vooruit en dat moet ook wel om binnen de THT te blijven. Over die transportkosten moet ik dan onderhandelen in een klantenkring die zulke hoeveelheden per dag of week verbruikt, maar goed: dat durf ik wel aan. Als ik direct bestel passeer ik overigens zijn reseller in NL waar ik nu gebruik van maak. Dat moet de fabrikant ook maar willen. Belangrijker is echter dat ik 500 kg niet goed kan opslaan en dat brengt me op de volgende vraag; ik heb wel eens gehoord dat er groothandels zijn die mijn voorraad opslaan en op afroep uitleveren of dat ik het zelf afhaal. Ik ken deze constructie eigenlijk alleen als het om dedicated warehousing van grote spelers (bv Vos Logistics) gaat. Kent iemand zo'n constructie voor een kleine jongen als wij? Liefst in regio Arnhem.
  10. Het gaat om inkoop van grondstoffen, halffabrikaten en eindproducten voor de handel. En idd is er vaak franco levering bij een minimum order, maar die grenzen schuiven nu juist omhoog, merk ik in de praktijk. Juist vanwege de balans tussen of een grotere voorraad houden of meer transportkosten accepteren zocht ik meer houvast. Alles loopt overigens per factuur, dus daar is weinig winst te behalen.
  11. Helder: ik zocht gewoon wat houvast, maar het is dus per levering/leverancier kijken of de kosten het mij waard zijn.... Vaag gedoe, dat ondernemen ;D Bedankt voor meedenken.
  12. @Wouter: dank voor je antwoord. Ik was er al bang voor. Vind jij 5% van de zendingswaarde oké? Wat breng jij dan in rekening bij veel of weinig werk?
  13. Het zijn Nederlandse producenten en importeurs die aan ons leveren. Gemiddelde zendingswaarde is enkele honderden euro's en zweven ergens tussen de 10 en 50 kg per zending. Het gaat mij meer om de ratio tussen transportkosten en de financiële waarde van de zending.
  14. Wij kopen steeds meer online in en het lijkt alsof leveranciers hun verzendkosten met de natte vinger vaststellen. Bij een leverancier gaat bijvoorbeeld 5% van de inkoopkosten naar het transport. Bij een proeflevering zaten we zelfs op bijna 50%, maar dat is gelukkig een uitzondering. Een en ander roept bij mij de vraag op: Waar ligt de grens waardoor het verstandig wordt een andere leverancier te zoeken of de condities te (proberen te) veranderen? Ik weet dat verzendkosten ontstaan door afstand, gewicht en volume, maar er zijn vast wel ergens kengetallen, verhoudingen of regels. Roept u maar en bedankt alvast!! ???
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept