Dank voor de reacties. Ik merk dat kostenbesparing een te breed begrip is om te behandelen.
Kostenbesparing op basis van simpele dingen zoals marketingbudgetten schrappen is geen kostenbesparen, dat is een blinddoek op binden. Ik heb het over het optimaliseren van bedrijfprocessen en het introduceren van control op kosten. Iedere keer als een product verkocht wordt dan komen daar schakels tot stand in het proces, die schakels zijn ontstaan omdat een ondernemer de schakels op die manier het meest efficiënt ervoer. Zij het niet dat dat proces al enige tijd geleden tot stand is gekomen. Wordt er dus als één van de besparingsaspecten onderzocht welke 'cost drivers' er vrijkomen vanaf het moment dat de ondernemer een aanvraag voor een offerte binnenkrijgt tot dat het product is afgeleverd (en evt. de nazorg), dan kun je bottlenecks onderkennen. Dat is niet simpel en dat is dus niet per definitie kostenbesparing maar kritische procesoptimalisatie. Dáár verlaag je kosten mee, welke als 'duurzaam' worden ervaren. Uiteraard tot het moment dat de markt verandert of er nieuwe producten in de onderneming komen, dan ontstaat er nieuw optimum net zoals de eerdere verandering de noodzaak tot optimaliseren bracht. Verder zou je bijvoorbeeld kunnen kijken naar AO/IB, voor degenen die niet weten wat dit is: het creëren van tegengestelde belangen waarmee zekerheid over de getrouwheid van de financiële input wordt verkregen. Simpel voorbeeld is de postbode die je pakje komt bezorgen.
Kostenbesparing wil niet zeggen dat er verlies wordt gedraaid, maar control op de kosten biedt een mooi soelaas om zonder veel moeite (ik ben een finance professional) meer winst te creëren. Ik ben geen verkoper, wellicht ligt de redenatie aan kostenbesparing daaraan ten grondslag.
Verder ben ik het wel met jullie eens dat kostenbesparing een psychologisch neerwaarts effect kan hebben als het een onderneming betreft (bijv. productie) waar mensen gewend zijn aan kostenbesparingen door te simpele dingen zoals mensen ontslaan. Als de productiemannen dan zien dat er iemand in pak komt kijken hoelang je ergens mee bezig bent dan voel je de spanning uiteraard al gesneden worden tot het moment dat de focus nog alleen ligt op 'wie eruit vliegt'. Dat is één effect die kostenbesparing kan hebben, onder vele.
Overigens ben ik me, met alle respect, bewust van de boekhoudkundige besparingen, dat is enkele hoofdstukken vóór kostenbesparing. De discussie die hier losbarst is dat er latenties in de boeken ontstaan als je fiscaal en commercieel scheidingen gaat aanbrengen en dat brengt kosten met zich mee. Verder is herfinancieren en andere zaken te bespreken met de bank indien je optisch gaat verbeteren (ratio's omzetten door herbenoemingen en reallocaties e.d.). Logisch.
Even @Fred:
De drie besparingen die je voorstelt, vind ik met alle respect niet erg academisch.
Kostenbesparingen hebben niets van doen met budgetten. Verkopen is een vak, een ander vak dan kosten besparen. Om die reden doen ondernemers dit vaak niet in hun eigen bedrijf. Tenzij het Register Controllers zijn, maar dat is niet zo vaak het geval. Een ondernemer focust nooit op kosten besparen, een ondernemer is er zich vaak alleen van bewust dat hij weleens te veel kosten zou kunnen maken en een ondernemer weet (in mijn ervaring) maar al te goed welke contracten hij afsluit en of dat marktconform is en fair is. Derhalve dient een ondernemer zich niet bezig te houden met kostenbesparen, een vergelijking tussen een kostenbesparen en verkopen is derhalve niet te rechtvaardigen. Ik vind dat het een troebel beeld schept van de factoren die meespelen in het doel waarmee kostenbesparingen worden ingezet.
Concluderend: mocht het zo zijn dat het gezamenlijke belang niet aansluit bij mijn winstverwachtingen dan kan er altijd nog een tarief besproken worden, aangezien de verwachting dan niet aansluit wederzijds, bij de uitkomst.
Groet,
Benjamin