Jump to content

GertJan_Schouten

Junior
  • Content Count

    11
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • You are:
    ondernemer
  • Gender
    Male
  • First name
    Gert-Jan
  • Last name
    Schouten
  • How did you find us:
    via een kennis

Register

  • What age group do you belong to?
    25-30
  • You are primarily interested in:
    juridische en fiscal
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    Geef hier svp een aa

Company info

  • Location
    Utrecht
  1. Aha, en hoe zit het dan met de claim van de BD op die 8k? Want er is feitelijk wel een verlies van 10k geleden, namelijk de oorspronkelijke 18k minus de 8k die nog over is.
  2. Hallo Odeon, Bedankt voor je reactie! Dit klopt. Ik had alleen geen idee dat je aandelenvermogen aan de creditzijde van de balans mag noteren. Dan zou je inderdaad op een negatief eigen vermogen uitkomen. Dit kan dus gewoon? En dan kan er inderdaad gewoon een turboliquidatie plaatsvinden? Nogmaals bedankt!
  3. Hallo, Ik heb in Nederland een BV, maar ben inmiddels geemigreerd naar het Verenigd Koninkrijk. Om die reden wil ik mijn BV opheffen. Ik ben zelf enig aandeelhouder, er zijn geen debiteuren/crediteuren/schulden/klanten of leveranciers meer. Een turboliquidatie lijkt dan voor de hand liggend. Echter staat er nog een paar duizend euro op de bankrekening van de BV (ca. 8000 euro). Die komt in principe aan mij toe, aangezien ik enig aandeelhouder ben. Als er voor een "normale" liquidatie gekozen wordt, heeft dat een langdurig bureaucratisch proces tot gevolg, dat ik moeilijk vanuit het Verenigd Koninkrijk kan sturen. Een turboliquidatie is snel en je bent in 1 keer klaar. Mijn vraag is: Zijn er manieren om snel een turboliquidatie te doen? Gaat de belastingdienst moeilijk doen over die paar duizend euro? En zo ja, wat is dan een makkelijke en snelle manier om hiermee om te gaan? Het uiteindelijke doel is: de BV opheffen gedurende een verblijf van 1 week in Nederland, niet langer, zonder dat er al teveel van die paar duizend euro naar de belastingdienst verdwijnt... Bedankt!
  4. Als ik privé iets betaal dat voor mijn B.V. bedoeld is, dan dien ik gewoon een "bonnetje" in bij mijn B.V., met daarop de specificatie van hetgeen ik gekocht heb, de prijs en het BTW-percentage. Daarbij voeg ik een kopie van het bonnetje dat ik (als privépersoon) van de winkel heb ontvangen. Op het "bonnetje" staan ook mijn gegevens (als vragende partij) en de gegevens van mijn B.V. (als gefactureerde partij). Mijn B.V. betaalt mij het bedrag dan gewoon terug op mijn privé bankrekening en mijn B.V. behandelt mijn bonnetje vervolgens gewoon als inkomende factuur (m.b.t. BTW-aangifte en belasting).
  5. Ik ga zelf regelmatig naar OpenCoffee bijeenkomsten. Dat zijn gratis bijeenkomsten voor zelfstandig ondernemers, freelancers, bedrijfseigenaren en eigenlijk iedereen die geïnteresseerd is. Het gaat om netwerken, maar is ook gezellig. Er zijn OpenCoffee bijeenkomsten in heel Nederland, check http://opencoffeeclub.nl/
  6. Het hangt ervan af of de webshop op maat wordt gemaakt, of dat er een implementatie van een bestaande webshop gebruikt wordt. Bij de eerste zal de webshop beter aansluiten op het product en zal het draagvlak vanuit de organisatie groter zijn dan bij de tweede. De tweede is waarschijnlijk wel weer goedkoper. Of het intern of extern gebeurt, maakt in dat geval niet zoveel uit, denk ik.
  7. Ik heb enige tijd geleden een blogitem geschreven over het outsourcen van ICT dmv Software-as-a-Service en wat voor invloed een dergelijke strategie heeft op bedrijfsorganisatie. Je kunt het hier vinden, of hier als je liever de Nederlandse versie hebt, maar de Engelse is het origineel en dus beter. Deze post is, ten overvloede, NIET bedoeld als reclame, ook al staat de blog op de website van mijn bedrijf. De blog is ook niet als reclame geschreven (ik ben nieuw hier, dus ik zeg het maar even, weet niet hoe streng de moderators hier zijn). Doe er je voordeel mee! @joost: Ik herken jouw 7 zonden onmiddellijk als ik naar mijn vorige werkgever, een grote financiële instelling, kijk. Die grote bedrijven outsourcen vaak helemaal naar India, met alle negatieve effecten van slechte communicatie van dien. Als de communicatie binnen je eigen bedrijf al matig is, ga dan niet outsourcen! Ook heb je helemaal gelijk als je zegt dat je niet de zaken moet outsourcen die je een concurrentievoordeel geven. Outsourcing moet juist gericht zijn op het wegnemen van obstakels en overhead, zodat je je kunt focussen op je core-business, wat dat dan ook is.
  8. De EMZ heeft ook nog een aantal andere klanten. Ik weet niet of dat uiteindelijk leidt tot 1.225 uur, maar kan het werk voor de B.V. dan niet bijdragen aan die 1.225, ook al wordt er niet gefactureerd? Het is toch aan de ondernemer om de prijs van zijn diensten vast te stellen?
  9. Hartelijk bedankt voor alle reacties! Wellicht is het goed om te verduidelijken waarom ik deze constructie via de EMZ gekozen heb. Je mag namelijk de toegekende afdrachtsvermindering verrekenen met de afgedragen inkomstenbelasting in de afgelopen 3 jaar en toen had ik een baan in loondienst, aangezien ik toen nog niet met mijn B.V. bezig was. Dat betekent dus dat ik in dat geval de destijds afgedragen inkomstenbelasting met terugwerkende kracht kan terugkrijgen. Dit is de reden voor de constructie via de EMZ. In werkelijkheid hoeft de EMZ natuurlijk nooit een factuur te sturen aan de B.V., dus eigenlijk het werk "gratis" doen. Dat zou het door joost aangedragen punt dat het niet logisch is dat de B.V. kennis extern inkoopt die reeds aanwezig is binnen het bedrijf, op moeten lossen. Is dit, mede met het ook op gerard aangedragen punt, een acceptabele constructie? Nogmaals bedankt voor de reacties, het wordt zeer gewaardeerd!
  10. Hallo, Ik heb zowel een eenmanszaak als een B.V. Ik heb de B.V. opgericht voor een specifieke business waarbij ik; a) een scheiding tussen werk en prive wil hebben, ook in verband met hoofdelijke aansprakelijkheid b) een professionele uitstraling wilde hebben c) in de toekomst mogelijke vennoten wil kunnen toevoegen Dit waren de redenen voor het oprichten van mijn B.V. Ik ben echter ook nog actief binnen mijn eenmanszaak en ik verricht binnen mijn eenmanszaak onder andere ook werkzaamheden voor mijn B.V., die ik dan factureer aan mijn B.V. Mijn eerste vraag is: is dit een fiscale constructie die geaccepteerd wordt door de fiscus? Volgens de belastingdienst is het in principe mogelijk om tegelijkertijd een B.V. en een eenmanszaak te drijven. Over de voorwaarden kunnen ze echter niet adviseren. Aanleiding om naast de B.V. mijn eenmanszaak aan te houden is o.a. de ondernemers aftrek. Aangezien ik innovatieve software ontwikkel kom ik in aanmerking voor S&O afdrachtvermindering. Mijn volgende vraag is: Kan ik de S&O afdrachtvermindering voor speur- en ontwikkelingswerk dat ik (namens mijn eenmanszaak, voor mijn B.V.) uitvoer, verrekenen met de inkomstenbelasting die ik namens mijn eenmanszaak moet afdragen? Ik kan zowel voor mijn B.V. als voor mijn eenmanszaak een S&O verklaring aanvragen, maar het komt mij financieel gezien beter uit om het te verrekenen via mijn eenmanszaak ipv mijn B.V. Het lijkt me dat andere ondernemers met gelijke vragen zitten, maar ik kon geen passend antwoord vinden op deze site. Alvast bedankt!
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept