Jump to content

RoloTomassi

Junior
  • Content Count

    11
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • You are:
    ondernemer
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    25-30
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  1. IMO, gaat de keus dan zonder twijfel tussen VVD en D66. Alhoewel de VVD meer punten heeft waar ondernemers direct baat bij hebben, is het gebrek aan progressiviteit iets wat Nederland -en dus ook ondernemers- op langere termijn denk ik zal schaden. Als je 50+ bent en verder nauwelijks begaan bent met toekomstige generaties, dan zou ik zeggen dat de VVD de beste (maar enigszins 'egoïstische') keus is. Zo niet, dan zou ik zeggen stem D66. _____ * Ik ben me ervan bewust dat ik hier een nogal subjectieve mening ventileer ::)
  2. Misschien is het een idee om alleen nog gebruikers met (bijv.) minimaal 25 posts in dit topic te laten posten? Het merendeel van de recente 'tips' is echt ruk en de oprechtheid van de meeste posters is twijfelachtig.
  3. BTW die jij betaalt kun je in mindering brengen op de BTW die je verdient. Als je netto meer BTW betaalt dan verdient, dan krijg je geld terug van de fiscus. Als je van particulieren koopt is er geen BTW, dus kun je ook niks in minder brengen dan wel terugvragen. Als je een auto koopt van 1190 euro moet je de verkoper uiteraard gewoon 1190 euro betalen. Als er 190 euro BTW is, dan kun je die bij je aangifte omzetbelasting opgeven als 'voorbelasting'. De 190 euro wordt dan weer in mindering gebracht op de BTW die je dient af te dragen. Oftewel; op het moment van aankoop betaal je die BTW gewoon. Maar bij het doen van je aangifte omzetbelasting krijg je dat bedrag weer terug. Hoe je een aankoop van een particulier boekt weet ik niet.
  4. Wat is de reden dat je maandelijks afdracht moet doen ipv eens per kwartaal?
  5. Ik heb zelf een tijd terug een soortgelijk issue bij Zanox gehad, toen bleek het 'probleem' dat de betreffende adverteerder gewoon strenger was gaan keuren: een groter deel van de conversies werd ineens afgekeurd. Feitelijk ging het dus niet om een technisch probleem, en de schuld lag ook niet bij Zanox zelf. Als je kliks wél gewoon correct worden getrackt (maar enkel de conversie ineens een stuk lager is), vermoed ik dat het bij jou om eenzelfde probleem gaat.. Zanox is een behoorlijk professioneel bedrijf en ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat zij hun tracking niet op orde heb. (Want dat is idd de core van hun business.) Het vervelende is wel dat je tegen het arbitraire 'keuren van conversies' door de adverteerder vrij weinig kunt doen. Je zou het promoten van de betreffende adverteerder kunnen staken, en ze dan laten weten dat je bereid bent hun advertentie terug te plaatsen, mits het goedkeuren van conversies weer gewoon 'fatsoenlijk' gebeurt. Maar zoiets werkt waarschijnlijk alleen als je een grote promoter bent en relatief veel leads voor de adverteerder binnen kunt halen. Anderzijds kun je je ook afvragen of je überhaupt wel met een dergelijke adverteerder wilt samenwerken.. (één die zijn kosten probeert te drukken door het over de rug van affiliates afkeuren van (vermoedelijk) correcte leads)
  6. Vergelijk het met het inbrengen van een privé aangeschafte computer, anderhalf jaar voor start van de onderneming. Dan geldt volgens mij dat de asset (de computer) mag worden ingebracht bij start van de onderneming tegen een waardering gelijk aan de betaalde prijs incl. BTW, minus afschrijvingen, en dat je over die waardering binnen de onderneming gewoon mag afschrijven. Stel je koopt de computer 1,5 jaar voor start van de onderneming voor 1500 incl. BTW, en gaat uit van een levensduur van 5 jaar en een restwaarde van 0. Dat mag je de computer bij start van de onderneming inbrengen tegen een waardering van 1050, en daarover binnen de onderneming dan verder afschrijven. Toch? Mijn vraag is of dat mag, maar dan met betrekking tot een domeinnaam die een paar jaar voor start van de onderneming (privé) is gekocht, maar niet volledig zou zijn afgeschreven indien het een zakelijke aankoop zou zijn geweest. Ik weet vrij zeker dat betaalde BTW over een dergelijke aankoop niet alsnog via een aangifte omzetbelasting mag worden verrekend. Dat is ook niet mijn vraag. Maar juist omdat die BTW niet is teruggevraagd als voorbelasting, mag -dacht ik- de asset wel tegen de waardering incl. BTW (minus afschrijvingen) worden ingebracht. Kan iemand bevestigen of bovenstaande verhaal klopt? Of zonodig corrigeren? Bvd!
  7. Rutger, dank voor het heldere antwoord! De puzzelstukjes vallen op hun plaats. :) Een follow-up vraagje blijft dan de volgende; Kan ik binnen mijn eenmanszaak afschrijf-technisch nog iets met de in 2009 voor 12k aangeschafte domeinnaam. Als ik deze 'asset' zou mogen inbrengen op dezelfde manier als dat is toegestaan bij bijv. inventaris, een mobiele telefoon of een computer, dan lijkt mij het antwoord ja. Ik heb de over deze aankoop betaalde BTW nooit afgetrokken, wat zoals ik heb begrepen betekent dat ik mag inbrengen en afschrijven over het bedrag incl. BTW (die 12k is overigens inclusief BTW). Stel dat ik kan onderbouwen dat de restwaarde 2k is. Bij afschrijven over 10 jaar blijft er in de eenmanszaak nog 1k per jaar over om af te schrijven over de periode 2011 t/m 2018. Is dit correct en toegestaan? ps. Anderzijds realiseer ik me nu dat dat ook betekent dat ik de domeinnaam op het moment van starten inbreng tegen een waardering van slechts 10k. Dat strookt weer niet met je eerdere antwoord, waar aan werd gegeven in te brengen tegen historische kostprijs; 12k dus..
  8. Je haalt een aantal relevante punten aan. Bij deze mijn replies -deels ook in afwachting van reacties van andere forum-members; Wat betreft afschrijven op een domeinnaam; welk deel afgeschreven kan worden is natuurlijk altijd discutabel. Zolang het maar kan worden onderbouwd. Laten we die discussie nog even terzijde schuiven, maar er voor de beantwoording van mijn 'hoofdvraag' zolang even vanuit gaan dat er op die domeinnaam, als die zakelijk was gekocht, op afgeschreven zou mogen worden. Ik verwacht/hoop dat de sites over 5 jaar meer waarde zijn geworden. Maar dat doet natuurlijk niets af aan het feit dat bijvoorbeeld die domeinnaam een 450+ euro asset is die ter investering is aangeschaft (en daarom afgeschreven mag worden)? Alhoewel niet eerder expliciet vermeld gaat het om webdesign-kosten van 450+ euro per opdracht. In dat geval is afschrijven over meerdere jaren wel toegestaan, right?
  9. In ieder geval dank voor de tijd die je hebt genomen voor je uitgebreide toelichting. Als het op de balans wordt gezet kun je er in principe natuurlijk wel op afschrijven lijkt mij? Misschien is dat wel de echte kernvraag; kun je op een site of een domeinnaam 'afschrijven'? Zie ter vergelijking ook deze HL-thread: https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?action=display;board=49;threadid=24299 Een anderhalf jaar oude computer 'inbrengen' op de balans van de eenmanszaak en daar vervolgens op afschrijven lijkt daar geen probleem. Waarom zou het op die manier inbrengen van een domeinnaam dan wel problematisch zijn? En deze post waarin wordt gesteld dat een domeinnaam die niet voor de verkoop maar voor eigen gebruik wordt aangehouden kan worden afgeschreven in 5 jaar: https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=38923;start=0#msg363049 (Een soortgelijke thread: https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=36098)
  10. De gedachtegang is dat ik als privé-persoon mijn sites (= privé-bezit) 'verkoop' aan de eenmanszaak. Voor de eenmanszaak is dat daarmee een investering/kostenpost. (Al begrijp ik dat bij een eenmanszaak de privé-persoon en de onderneming aan elkaar gelijk zijn. Daar vloeit dan ook mijn twijfel uit voort.) De basis voor mijn redenatie is als volgt; Als je privé-spullen (bijv. inventaris, of je mobiele telefoon) mag 'inbrengen' bij het starten van een eenmanszaak (en dat als kostenpost dan wel investering mag verwerken), waarom zou dat dan niet mogen bij een domeinnaam, of zelfs een gehele site? Dat is uiteindelijk toch ook kapitaal dat een bepaalde waarde vertegenwoordigt en wordt ingebracht in de eenmanszaak met als doel er inkomsten mee te genereren? Is het verschil tussen bijv. inventaris en een site misschien dat ik mijn sites nooit als zodanig heb gekocht, ook niet als privé persoon? (Wat bijvoorbeeld wel het geval is bij inventaris of een individuele mobiele telefoon). Als dat de reden is dat ik mijn sites niet mag 'inbrengen' (maar privé inventaris of een mobiele telefoon wel), dan zou ik zeggen dat de aankoop van een individuele dure domeinnaam of uitbesteed webdesign, welke ik niet al te lang voor het starten van de eenmanszaak heb gekocht, wél mag worden 'ingebracht' en binnen de eenmanszaak mag worden afgeschreven. In 2009 heb ik bijvoorbeeld -privé- een domeinnaam van 12k euro gekocht. Laten we voor het gemak uitgaan van afschrijven over 10 jaar met een restwaarde van 2k, dan lijkt mij dat ik van 2011 t/m 2018 nog 1k per jaar mag afschrijven binnen mijn eenmanszaak. Dit is immers eigenlijk hetzelfde als het privé kopen van een smartphone een jaar voor het starten van je onderneming, en daar binnen de onderneming nog bijv. 50% op afschrijven. Toch?
  11. Hallo allemaal, Ik ben al lange tijd een lurker op dit forum, maar zit nu met een vraag waarop ik het antwoord maar niet kan vaststellen. Hopelijk is er hier iemand die dat wel kan. Het gaat om het volgende: Begin 2011 ben ik een eenmanszaak gestart. Mijn inkomsten vloeien voort uit het exploiteren van een 'netwerk' van informatieve websites. Deze websites heb ik al lange tijd en genereerden al significante inkomsten voordat ik de eenmanszaak was gestart. Deze inkomsten gaf ik voorheen (pré-2011) gewoon op als 'inkomsten uit overige werkzaamheden'. Mijn vraag is hoe ik het 'inbrengen' van deze sites in mijn eenmanszaak administratief/fiscaal moet verwerken. De sites zijn niet bedoeld voor de verkoop. Feitelijk zijn het dus gewoon assets waarmee inkomsten worden gegenereerd. Ik heb begrepen dat privé-assets die bij de start van een onderneming worden 'ingebracht' (bijv. inventaris) dienen te worden gewaardeerd tegen de dan geldende 'waarde in het economische verkeer'. Als die waarde hoger is dan 450 euro neem ik dat er over die waarde dient te worden afgeschreven. Correct? Nu is het zo dat in 2010 iemand een bod van 50k heeft gedaan op mijn 'sites netwerk'. Dat bod heb ik toen afgewezen, uiteraard met als reden dat ik de waarde zelf hoger inschatte. Betekent dit dat -mits ik kan bewijzen dat dit bod echt is gedaan- ik het geheel aan sites tegen een waardering van 50k zou mogen 'inbrengen' in mijn eenmanszaak?? (en dat bedrag dan zou mogen afschrijven in 5 of 10 jaar?) Enerzijds lijkt dit mogelijk te moeten zijn op basis van de eerder genoemde regels. Anderzijds lijkt het me ook erg vreemd als dit zou mogen; ik behaal immers een aanzienlijk belastingvoordeel door iets wat niet meer lijkt te zijn dan een 'fiscaal truukje' (het opzetten van een eenmanszaak). (Als ik geen eenmanszaak had opgericht had ik de waarde van de sites niet als kosten/investering kunnen opgeven.) Waar ligt mijn denkfout (als ik die maak)? Is de denkfout dat ik die 50k überhaupt niet zou mogen afschrijven? Hoe moet ik de 'inbreng' van mijn sites administratief/fiscaal verwerken? Bij voorbaat enorm bedankt voor de inzichten.
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept