Jump to content

TY19

Junior
  • Content Count

    16
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • You are:
    ondernemer
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    25-30
  • You are primarily interested in:
    juridische en fiscal
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    KVK
  1. Laten we uitgaan van een situatie dat ondernemer A geen investeringen doet, maar veel veel verdiend waardoor hij of zij in de 52% schaal valt. Ondernemer B heeft bij start-up (of later) geïnvesteerd voor € 75.000 en heeft tevens MIA (36%) en KIA (28%) ontvangen. De ondernemer kan, of moet eigenlijk, een bedrag van 123.000 (75K+48K) wegschrijven. Laten we stellen dat de ondernemer de extra fiscale aftrekposten (48K) gunstig heeft kunnen plaatsen. Maar moet de aankomende jaren de volledige Winst wegschrijven in de afschrijvingen om weer IB te moeten betalen. Daar is niets mis mee natuurlijk maar het kan ook ongunstige bij effecten hebben. Zoals geen IB betalen en dus ook geen HRA, waardoor hypotheek rente bruto netto op dezelfde lijn liggen. Ook bij een hypotheek aanvraag zal het behoorlijk tegen werken. Ondernemer A betaald over 10K 52% IB, minus waarschijnlijk 14 mkb winstvrijstelling. Ondernemer B betaald geen IB, waardoor het direct naar prive gaat. Een verschil van € 4.800 plus premies. Als A nu 10K resultaat verkoopt tegen bijvoorbeeld 7.500 in contanten dan gaat diegene er op vooruit met € 2300 en kan ondernemer B zijn afschrijvingen plaatsen, en gaat er in wezen ook op vooruit. Of dit helemaal politiek correct is, dat is wellicht weer een ander verhaal. Uitgangspunt moet wel zijn dat ondernemer B maar beperkt resultaat behaald.
  2. Ah, vandaar. Ik stelde mijn vraag expres omdat wel eens heb gemerkt dat banken direct een bewijs van uitschrijving uit de KVK vroegen, terwijl de aanvrager in bezit was van een vast contract bij een werkgever. De bank wil daarmee uitsluiten dat men niet tussen de regeltjes door, toch ondernemer is als het ware. Maar wellicht is dat dan niet een standaard procedure van een bank.
  3. Als je mede ondernemers kent die fors investeren en onvoldoende resultaat hebben om afschrijvingen te plaatsen, dan kan je daar wellicht een mooie deal mee maken om zo IB te besparen (resultaat verkopen als het waren). Als je in de 52% zit kan dat wel zode aan de dijk zetten. 30K is toch wel een fors bedrag, maar goed, wees blij. Veel IB betalen betekend dat de zaken goed gaan, dus gefeliciteerd wat dat betreft.
  4. Ik ben wel even benieuwd naar je opmerking "o.a. omdat het mij oormerkt mij als ondernemer bij hypotheek-aanvraag" Waarschijnlijk heb je ook een inkomen uit loondienst welke je voor je hypotheekaanvraag zult gebruiken. Ik ben echter benieuwd of de bank automatisch altijd al bij de KVK een check doet bij een hypotheek aanvraag. Uit jou post concludeer ik bijna dat je geen hypotheek kunt krijgen omdat je in de KVK ingeschreven staat, los staand van je loon uit dienstverband. Klopt dat? Zelf kan ik als Ondernemer namelijk ook nagenoeg geen hypotheek krijgen ivm met investeringen etc. Terwijl een hypotheek zonder problemen betaald kant worden al zeg ik het zelf. De regels zeggen echter anders . Overigens lijkt het mij dat je BTW over je verkoop prijs van de auto moet afdragen en de winst van de auto als resultaat uit overige werkzaamheden moet boeken. Maar laat dat de experts van HL maar vertellen, ik ben geen expert :)
  5. Hoi Joost, Ik ga hier nog goed naar kijken. Vandaag bij een boekhouder geweest waar ik het laat uitvoeren. Daar begrijp ik dat het voor de onderneming fiscaal allemaal samenkomt voor de IB, maar dat het in de onderneming wel degelijk los van elkaar komt de staan. Daarmee bedoel ik de auto's van de vennoten. De auto's worden in de boekhouding verrekend en ik blijf eigenaar van mijn eigen auto. Het BVV wordt dan volgens mij toch wel ingebracht, maar dat is dan puur fiscaal. In lijn met jouw berichten moet ik dit dan toch weer in twijfel trekken. Het resultaat blijft onder aan de streep wel hetzelfde volgens mij. Jouw bericht van 5 februari 2014, 01:21 ga ik wederom aan mijn boekhouder overleggen. Hopende dat er nog een andere kijk op komt. Bedankt voor je info. Ik zal het eventuele vervolg wel posten.
  6. Toch wel interessante informatie. Ik loop tegen een soort gelijk onderwerp aan. Ik heb van mei tot en met september een EMZ gehad. Deze is gestaakt en de activiteiten zijn in samenwerkingsverband in een VOF verder gegaan. Volgens mijn EMZ boekhouding heb ik recht op € 666 (anders af te dragen BTW) wat ik bij mijn resultaat moet optellen. Mijn voortgezette VOF heeft een negatieve BTW door investeringen etc. Nu heb ik mij vanmiddag laten vertellen (door een boekhouder) dat ik geen KOR kan/mag toepassen omdat bij de VOF de btw als het waren door 2 gedeeld(2 vennoten) moet worden en bij elkaar moet worden opgesteld. BTW is dan nog steeds negatief, dus moet die €666 af gedragen worden. Hier gaat het dus duidelijk wel samen. Kan iemand wellicht mijn verhaal verifiëren, of aangeven dat dit niet klopt?
  7. Bedankt Joost! Op dit onderwerp loop ik een beetje vast omdat ik van verschillende professionals verschillende antwoorden krijg wat betreft het buiten vennootschappelijk vermogen. Feiten: één VOF met 2 vennoten. In september komt er een derde bij. Vennoot 1 heeft een auto gekocht van 36K en vennoot twee één van 6K. De BTW van de auto's e.d. is terug gevraagd via de aangifte van de VOF. Er zijn geen aparte nummers gebruikt of aangevraagd. Ik heb vanmorgen met een belasting inspecteur gesproken. Die wist mij te vertellen dat de fiscus simpel kijkt waar de btw is teruggevraagd en vervolgens checkt of het goed aanwezig is op de balans. Als dit niet het geval is was er 1) geen recht op btw verrekening in de onderneming 2) terugvordering btw 3) investeringsaftrekken terugdraaien. Een aparte balans voor de vennoten apart was erg vreemd voor de inspecteur. Als de auto's wel op de VOF balans moeten komen wordt het boekhoudkundig complex om alles met elkaar constant te verrekenen. Als ik ze nu toch apart van de VOF zet kan dit weer problemen opleveren naar wat ik begrepen heb. Nu mijn vraag: is het buitenvennootschappelijke vermogen en balans puur als verrekening voor de VOF/vennoten en staan de auto's wel op de balans van de VOF. Of staat dicht echt los en apart voor iedere vennoot? Alvast bedankt!
  8. Geachte lezer(s), Ik heb een vraag omtrent buitenvennootschappelijke investeringen in onze VOF onderneming. in 2013 ben ik met een eenmanszaak begonnen en al snel met een compagnon verder als VOF gegaan. We hebben beide een auto gekocht met zakelijk doel. Ik een 0% auto Chevrolet volt met MIA KIA en VAMIL en mijn compagnon een jaar oude Peugeot. Tevens voldoen wij beide aan het uren criterium voor onze overige aftrekken. Nu even de vraag hoe dit het best administratief te verwerken is, ik kan hier niet veel over vinden namelijk. De onderneming had geen kapitaal dus hebben we met privé geld geïnvesteerd. ik 40K en hij 8K. De btw hebben we aan ieder terugbetaald nadat de VOF het retour had ontvangen. Hebben wij als compagnon in dit geval dan ieder los van de VOF een aparte balans waar de auto op staat zodat we ook niet met elkaars afschrijving te maken hebben? Hoe moet ik het zien met het bedrag ex BTW? Moet dat in lijn met het afschrijven aan de vennoot worden terugbetaald oid? Of kan dit niet met het resultaat worden verrekend? En komen de autokosten dan ook los van de VOF in een aparte balans? Of moeten die dan juist wel weer in de VOF worden geboekt met verrekening op de kapitaal rekening? Wij hebben als vennoot wel aparte kosten voor verder bijvoorbeeld telefoon o.i.d.. Ik ben daarvoor ook benieuwd of dit altijd in de VOF administratie verwerkt moet worden, of dat dit apart kan middels aparte balansen. Momenteel hebben wij nog geen accountant omdat dit voor ons nog een vrij kostbaar iets is. Alvast bedankt voor eventuele reacties! Die worden ten zeerste gewaardeerd!
  9. Haha, uiteraard ook gericht aan de dames. :P Oke, bedankt voor je reactie Joost. Jammer maar helaas dan. Ik heb bijvoorbeeld wel een aangekochte auto in de OB van de VOF mee laten gaan terwijl deze een week ervoor gekocht is op naam van de eenmanszaak. Misschien een vreemd verhaal maar dat was het antwoord van de belastingdienst na veel correspondentie. Overige kosten heb ik ook via de VOF gedaan zoals telefoonrekening e.d. Deze drukken expres niet op de eenmanszaak. Anders had ik helemaal niets aan kor kunnen opstrijken om het maar even zo te zeggen.
  10. Heren, Ik heb van Mei tot medio September een eenmanszaak gehad welke is overgegaan in een V.O.F. Mijn belasting aangifte KW3 moet ik nog afronden maar stuit op wat fiscale zaken ontrent de KOR. Door mijn kosten en baten heb ik recht op kor. Ik heb minder dan € 1300,00 aan btw ontvangen op mijn verkopen. Echter kom ik door mijn kosten en de daarom te verrekenen btw op een saldo van € 660,00 aan BTW wat ik in eigen zak mag houden en bij mijn resultaat mag optellen. Daar ben ik natuurlijk blij mee. Mijn vraag: Ik heb in de eenmanszaak voor zeg even € 1000,00 kosten gemaakt voor een laptop, printer en hostingkosten. Mag ik die toevallig factureren aan de VOF, zodat het BTW bedrag wat ik mag houden daarmee hoger wordt (ik ontvang het van de VOF, feitelijk factureer ik alles dan door). Dit zou dan een factuur met terugwerkende kracht 1-9-13 moeten zijn. Nu heb ik met mijn vennoot bedacht dat we deze zaken deels buiten vennootschappelijk inbrengen. Maar als dat anders kan is dat geen probleem. Het lijkt me dat dit niet verboden is, aangezien alle spullen nu volledig door de VOF worden gebruikt. Feiten: De VOF investeert flink in oa auto's waardoor de onderneming (waarschijnlijk) dit jaar meer BTW terugkrijgt dan dat er afgedragen moet worden. Belasting aangifte KW3 is al door de VOF gedaan. Mocht het mogelijk zijn om de activa toch te factureren, kan dit dan KW4 geboekt worden? Dank voor jullie aandacht!
  11. Heren, Ik ben inmiddels wat verder en loop tegen wat complexe zaken aan. De eenmanszaak heb ik over laten gaan in de VOF, dit is per begin deze maand (september) gebeurd. ik heb een week daarvoor een nieuwe auto gekocht en gekregen. De auto is op mijn eigen naam gezet omdat het een eenmanszaak / vof betreft. Er heeft nog geen BTW verrekening plaatsgevonden dit kwartaal, waarbij ik de btw over € 47K terug moet vragen. Nu is het even het geval dat het aan mijn eenmanszaak gefactureerd is, en heb het met eigen middelen betaald. De auto staat op eigen naam máár waar boek ik de factuur nu? in de VOF? Volgens de belastingdienst is het een probleem omdat de naam van mijn eenmanszaak is veranderd en de onderneming feitelijk gestaakt is. (Ik heb één woord van mijn firma naam laten vervallen) Als deze op mijn privé naam zou staan, dan had het niets uitgemaakt. Ik heb hier wel een brief over gestuurd naar de belastinginspecteur, maar dat zal wel even duren. Tweede zaak is dat zowel ik als mijn compagnon een auto voor de zaak kopen met privé middelen. Die van mij kost 47K, die van mijn compagnon 10K. Hoe kan je in de praktijk nu het beste met de boekingen en de kosten omgaan? Het lijkt mij niet dat de inbreng in verhouding moet staat in het op te eisen winstdeel, aangezien wij tegen 50/50 willen delen in het resultaat. Daarnaast dienen de vennoten afzonderlijk de autokosten voor eigen rekening te nemen en trekt deze van zijn eigen resultaat af? Voor gereden zakelijke kilometers vind misschien een verrekening per KM plaats waardoor een vennoot die heel veel km rijd, daarvoor ook iets meer resultaat uit onderneming krijgt? Of kunnen de kosten het best als algemene kosten worden bestempeld? Dan is het weer niet eerlijk wanneer vennoot A veel meer prive rijd of een veel duurdere verzekering heeft oid. Omdat wij met privé middelen kopen, wat betekend dit nu? Mijzelf een lening verstrekken van 47K lijkt mij in deze vorm onlogisch, bij een BV zou dat wellicht wel kunnen. Door mijn investering krijg ik KIA, MIA en kan willekeurig afschrijven. Kan ik daarnaast het ter beschikking gestelde kapitaal belastingvrij terugstorten? Het lijkt me namelijk dat de auto's ook op de balans komen, ook al staan ze op privé naam. Door de BTW teruggaaf worden de auto's zakelijk ingebracht lijkt me.
  12. Als die MKB winstvrijstelling het verlies niet met 14% zou verminderen, dan zou ik een hele andere analyse maken. Wat de VAMIL betreft, daar had ik inderdaad even niet aan gedacht, ik ging uit van 100% afschrijving. In plaats van VAMIL kan ik ook willekeurig afschrijven (als starter). Dus dan schrijf ik dat jaar, bij te weinig winst, praktisch niets af. Bedankt voor al jullie informatie. Erg nuttig! Ook zeker voor andere.
  13. Bedankt voor jullie info! Ik zet hier even een simpel rekenvoorbeeld onder elkaar. Stel ik zou uitgaan van worst case scenario op mijn investering. Is onderstaand resultaat dan correct in jullie ogen? Jaar 1: Jaar 2: winst na aftrek kosten € 30.000 | € 50.000 Investering: € 40.000 | 0 Zelfstandigenaftrek: € 7.280 | € 7.280 Startersaftrek: € 2.123 | € 2.123 KIA: € 11.200 | 0 MIA: € 14.400 | 0 VAMIL: € 30.000 | € 10.000 Winst minus posten: € -35.003 MKB Winstvrijstelling € 4.900,42 Totaal: € -30,102,58 Inkomen uit loon € 30.000 (zelfde boekjaar) Saldo IB 2013 is dan alsnog € -102,58 wat eventueel te verrekenen is met IB 2012. Deze investeringen zijn het meest aantrekkelijk wanneer je in de 52% IB zit. De MKB winstvrijstelling valt in deze setting ook negatief uit. Waarschijnlijk kan de VAMIL in dit rekenvoorbeeld beter worden verlaagd. Begrijp ik het nu dan goed, of maak ik alsnog een fout?
  14. Dank voor je reactie! Het idee leek mij simpel, maar na mijn contact met de fiscus wordt het kopen van een Ampera een slechte investering wanneer ik niet voldoende winst maak. Ik was in de veronderstelling dat ik meerdere jaren had om de aftrek te benutten. 1) Ik ben starter. Betekent dat in jou bericht dat een starter de zelfstandigenaftrek niet mee kan nemen naar het jaar daarop bij te weinig omzet/winst uit onderneming? 2) de Fiscus verteld mij dus dat de aftrekposten niet tot verlies mogen leiden. Bij te weinig omzet (winst) vervalt mijn recht op het onbenutte deel van de milieu aftrekpost.(in ieder geval de extra aftrekposten KIA en MIA) 3) De MKB winstvrijstelling wordt nihil (0) bij verlies toch lijkt mij? 4) Volgens de Fiscus kan ik de KIA en MIA alleen gedeeltelijk doorschuiven naar ratio van betaling, bijvoorbeeld 50% om 50%. 5) met mijn laatste zin bedoel ik het volgende. Ik was in de veronderstelling dat wanneer ik een grote afschrijving doe, stel € 25.000. Dat ik dit wanneer het tot een verlies leidt, ten dele kon verrekenen van inkomen uit loon eerder dit jaar (30K). Antwoord van de Fiscus is dus nadrukkelijk Nee, aftrekpost vervalt..... Krijg ik gewoon verkeerde informatie via de belastingtelefoon?
  15. Bedankt voor je reactie Joost! Ik ben met een risico analyse bezig waarbij ik duidelijk uitgestippeld wil hebben wat er gebeurd met de aftrekposten wanneer er te weinig inkomende winst uit onderneming is. Jou reactie is mij helder Joost. Echter bel ik zojuist met de belastingtelefoon, welke mij na veel bladeren het volgende weet te vertellen (en meerdere malen bevestigd). De KIA, MIA en VAMIL kunnen niet meegenomen worden naar een volgend jaar. De aftrekposten moeten met hetzelfde percentage worden toegepast als de investering. Daarna vervalt het simpelweg. Dus 40.000 investeren is hetzelfde jaar 28% KIA 36% MIA. Dit kan niet doorgeschoven worden tenzij ik jaar één 20k en jaar 2 20K betaal. Zelfstandigenaftrek mag ik wel meenemen. Mag je zelf willekeurig de volgorde bepalen? of eerst 14% Vrijstelling, zelfstandigen & startersaftrek en daarna KIA MIA VAMIL? Of zelfstandigen en startersaftrek doorschuiven en alleen 14% en KIA MIA en VAMIL aftrekken? Ik begrijp dat er in geen situatie loon uit hetzelfde jaar verrekend mag worden.
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept