Chinaimportleads

Junior
  • Aantal berichten

    8
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

Chinaimportleads's trofeeën

  1. @China Trade Consult. Wij doen ons huiswerk altijd goed. Wij hebben dit meegemaakt niet met onze eigen manier van werken. Dit zijn allerlei verschillende situaties die we met klanten hebben gehad die bij ons zijn gekomen voor hulp. Wij hebben dit dan ook voor hun proberen op te lossen. Ik zou graag willen dat je mij niet afzet als iemand die zijn huiswerk niet goed doet aangezien wij deze mensen helpen die dat niet hebben gedaan. Het feit is dat in China vertrouwen aan de lopende band wordt geschaad. Mocht dit in jouw geval niet het geval zijn, lijkt mij sterk, dan neem ik aan dat je geen kwaliteitscontroles meer uitvoert? Dat zou best kunnen maar dat zal zeker een jaar aan orderen duren voordat je dit eruit hebt. Daarnaast met een switch van nieuwe medewerkers na Chinees nieuwjaar kan ervoor zorgen dat dezelfde fouten weer worden gemaakt. Er zijn in vele facetten bij het zaken doen in China vertrouwenspunten welke gewoon niet goed gaan. Je kan dan dus beter alles eerst in twijfel trekken voordat je ergens akkoord of verder mee gaat. Aangezien als je dat niet doet je je huiswerk dus niet goed doet en je leergeld zal betalen. Breng dan vooral niet de gene in diskrediet door aan te geven dat een verhaal niet juist is en gewoon op een Chinese leverancier kan vertrouwen. Het is namelijk een verzekering om niets aan het toeval over te laten. Ik wil ermee voorop stellen dat ik China helemaal niet in diskrediet wil brengen. Het feit dat je als Nederlander ervanuit gaat dat deze werkwijze dus niet goed is dan beoordeel je wat ik zeg dus niet op de juiste manier. Internationaal zakelijk gezien is het simpelweg zo dat de Chinees altijd alleen maar iets doet als zij daar geld mee verdienen of indirect een voordeel hebben. Dat zouden wij als Nederland ook eens moeten doen. Dan zouden we als Nederland zijnde niet zoveel marktaandeel verloren zijn in de wereld de afgelopen jaren.
  2. Beste Julian, Aangiftes in Nederland worden alleen behandeld als ze makkelijk op te lossen zijn. En daarbij geldt ook wie het hardst schreeuwt wie het eerste wordt geholpen. Uiteindelijk zal je ook in een proces komen welke misschien wel meer kost dan dat je verloren hebt op heel deze toestand. Erg vervelend is het in ieder geval wel. Wat betreft het verhaal over de fabriek en meneer Jason kan dit gebeuren. Er gebeuren hele rare dingen in China. Heel veel situaties kennen wij Nederlanders niet. Dit omdat in Nederland alles zo gereguleerd is dat iedereen makkelijk ter verantwoording gesteld kan worden. In China en vooral het grootste deel van de wereld gaat dit niet zo. Ik betwijfel altijd een Chinees in eerste instantie. Niet omdat het nu eenmaal een Chinees is maar omdat ik al zoveel dingen heb meegemaakt dat ik een Chinees zakelijk niet meer direct kan geloven. Met dat voorop stellend heb ik het volgende als reactie. Het is zeer apart dat meneer Jason een ander bedrijf gebruikt voor de betalingen. Al dan niet of dat waar is of niet is het iets om na te kijken. Wij kunnen namelijk gemakkelijk zien in de overheidsdatabase wie de investors/legal representatives zijn. Als hier gewoon de naam van de baas staat dan kan je volledig door dit verhaal prikken. Mocht het zo zijn dat het echt zo is dat zij elkaar niet kennen dan kan het een "copy" verhaal zijn. Wij hebben ook wel eens situaties hiervan meegemaakt waarbij ook de CE waarmerken en rapporten waren vervalst. Deze producten stonden bij Israel aan de grens van een Nederlandse klant en die kwamen het land niet in zonder juiste documentatie. Wij zijn toen in een soort spoorloos setting aan de slag gegaan en hebben de fabriek van het logo/merk gevonden. Omdat ze aan de telefoon het verhaal niet snapten en ophingen ben ik persoonlijk voor de deur gaan staan van de fabriek. Uiteindelijk bleek het volledig copy te zijn. Het lijkt wel een beetje op jouw verhaal. Echter ik betwijfel hun verhaal. Zoals ik altijd elk verhaal van een Chinees betwijfel. Waar men in Nederland over het algemeen voor moet oppassen is het volgende. Bij een verhaal wat jij nu ontvangt van de fabriek en Jason kan je eigenlijk niet helemaal nagaan of iets waar is of niet. Dat is ook eigenlijk niet te tracken en daardoor ook niet echt belangrijk. Het is alleen belangrijk om te constateren dat zij beiden nog met jou in contact zijn. Waarom doen zij dit? Uiteindelijk doen zij dit allemaal om een (nieuwe) order nog binnen te halen. In ieder geval om jou als klant niet kwijt te raken. Zij doen dit niet uit liefdadigheid of omdat zij nou eenmaal verantwoordelijkheid hebben. Als zij de deur op slot gooien kan je in principe niks omdat ze letterlijk aan de andere kant van de wereldbol zitten. Zo praktisch bekijkt men het simpelweg ook gewoon in de wereld. Zij spreken dus de waarheid of zij spelen een toneelspel om je als klant te behouden voor het bedrijf. Het is hierbij vooral wat men wilt geloven. Nederlanders gaan over het algemeen uit van de mens. Dit betekent dat zij erin geloven dat zij dit willen oplossen omdat het logisch is dat zij dit zouden doen. Het is immers hun schuld. Zo gaat het echter in Nederland. Echter in de wereld heeft men daar echt geen boodschap aan. Nederland heeft maar 17 miljoen mensen inmiddels en is een klein eilandje in de wereld. Zij zullen in iedergeval geen boodschap aan liefdadigheid hebben. Enkel alleen als zij hier weer uiteindelijk geld aan verdienen. Daar komt het vrijwel altijd op neer. Krab even achter de oren als ze je een voorstel doen zoals dat je korting krijgt bij de nieuwe order. Dan zal het allemaal goed komen zeggen ze dan. Uiteindelijk order je opnieuw en heb je een ander probleem. Dan verschuif je in principe het probleem en blijven zij orders van jou houden. Dan zal er elke keer weer een ander iets zijn met een heel verhaal om je weer zover te krijgen om het weer te proberen. Mijn advies hierin is dat je vooral zakelijk naar dit moet kijken. Zo doen de Chinezen dat namelijk ook. Wie zijn schuld het uiteindelijk is dat maakt opzich niet uit. Het gaat erom dat je compensatie krijgt of in ieder geval een oplossing waar jij tevreden mee bent. Op basis van schuld gaat een Chinees geen oplossing bieden. Want schuldig ben je pas als je zegt dat je schuldig bent. Er is geen internationale wet/rechter welke iedereen in de wereld aanhoudt en volgt welke iemand schuldig acht. Deze kan zichzelf schuldig achten maar hier simpelweg niets mee doen omdat het hem vrij weinig interesseert. Dat kan ook. In een ander geval kan hij er wel wat mee doen. Dit zal hij alleen doen als hij er geld mee verdiend. Want zeg nou eerlijk, waarom zou hij het anders doen? Blijf hierin zakelijk. Waar kan je compensatie of een oplossing krijgen en hoe. Speel een spel op basis van hoe je hier wat uit krijgt waar je tevreden mee bent. Heb geen medelijden met de mens want medelijden hebben ze echt niet met jou. Geloof me. Alhoewel ik er vrijwel van overtuigd ben dat je niet een bedrag overgemaakt zal krijgen van een Chinese fabriek zou je het altijd kunnen proberen. Eens moet de eerste keer zijn. Dat meneer Shao (de baas) een advocaat op een doodgewone Chinese trader af zou sturen is natuurlijk volkomen onzin. De baas gaat advocatenkosten maken uit liefdadigheid? Dat heb ik nog nooit meegemaakt hier. Het zou alleen logisch zijn als het zijn verkoop zal schaden echter hij heeft het toch al voor elkaar dat jij hem niet in het zelfde hoekje plaatst als Jason. Zijn verkoop zal het dan ook niet zo schaden. Mocht dit het wel doen dan kan die meer effectief te werk gaan. Als de baas een beetje mensen kent dan stuurt die zijn persoonlijke incasso er op af. Al kent die wat mensen binnen de politie dan wordt Jason wel door de politie leeggetrokken om de schuld even af te lossen. Anders mag die een week gaan zitten in een rattenhol. Rechtzaken over dit soort dingen bestaan hier vrijwel niet. Zeker niet als het om kleine bedragen gaat. Grote bedragen natuurlijk wel maar dan spelen er grotere belangen mee. Het is hier een land met meer dan een miljard inwoners. Als je al dit soort, oplanden niveau toch kleine, voorvallen moet gaan behandelen dan heeft de overheid een aantal rechters en politieagenten nodig die het niet eens kan betalen. Dat Jason "boos" wordt en de baas hier de goede mens aan het uithangen is lijkt een beetje op een goodcop badcop verhaal. Dat die jou het leven zuur gaat maken is wel grappig. Dit hoor je in principe alleen van Taobao verkopers als je een slechte review plaatst over hun product. Wees maar niet bang, ze stellen vrij weinig voor plus ze wonen aan de andere kant van de wereldbol. Jou het leven zuur maken zal een moeilijk verhaal voor hem worden. Ik zou het in ieder geval sterk betwijfelen of hun verhalen juist zijn. Dit gezien mijn rijke ervaring in China. Een spel spelen kan iedereen en meestal gaat het er dan om wie de beste is. Bepaal je kansen en je positie. Kijk wat je nog kunt doen en trek ook gewoon de conclusie als iets niet opgelost kan worden. Het kan een dure les zijn echter soms zijn dingen zoals ze zijn. Het is vooral goed dat je leert van je fouten en zorgt dat je hiervan leert.
  3. Beste Maxn, Dat is een logische vraag. Het zal er aan liggen wat er precies fout is gegaan. Veiligheid van producten voor bijvoorbeeld speelgoed in de zin van het gebruik ervan betreffen bepaalde EN normen. Je hebt namelijk gebruiksveiligheid en je hebt productveiligheid. Dit zijn twee verschillende benaderingen. EN betreft geen CE/EMC. Alhoewel CE/EMC wel gewoon ook van toepassing is op speelgoed. Soms kan het zo zijn dat bepaalde certificeringen en waarmerken elkaar al verklaren/overlappen. Dit omdat vele normen in verschillende testnormen bij verschillende waarmerken/certificeringen voor komen. In Nederland, voor wat mijn ervaring is, worden er boetes uitgedeeld wanneer het gaat om CE/EMC. Bij het schenden van de EN regulieringen weet ik wel dat meestal alles teruggeroepen moet worden. Dit omdat bijvoorbeeld de veligheid van een kind in gevaar kan worden gebracht bij het gebruik. Bij CE/EMC wanneer dit al in de winkels ligt kan de NVWA uiteindelijk bepalen of het schadelijk is voor de onschuldige ondernemers welke dit product in de winkels hebben liggen. Deze welke van niets weten. Dit ligt ook weer aan de mate van het schenden van de richtlijnen/normen en hoeverre dit schadelijk zal zijn voor consument. Een recent voorbeeld welke iedereen zich misschien wel kan herrinneren van het nieuws in Nederland is de raid van de NVWA op de powerbanks. Hierbij was de documentatie bij grootste deel van de partijen niet in orde. Wat niet wordt gepubliceerd is natuurlijk wat hier uiteindelijk mee gebeurd is. In principe gaat het heel erg op de Nederlandse manier. Er worden afwegingen gemaakt en daarbij een eis gesteld. Een goed punt om te weten over CE/EMC betreft dat het richtlijnen zijn. Er zijn spelingen in de waarden welke worden aangegeven. Dit omdat bepaalde richtlijnen bijvoorbeeld simpelweg bij ander soort product niet, juist wel of anders van toepassing zijn. Eén norm aanhouden is dan ook praktisch onmogelijk. Dit betekent dat de rechter in Nederland uiteindelijk zou bepalen of de fabrikant (EU) of importeur er zo veel mogellijk aan gedaan heeft om zich aan de richtlijnen te conformeren. Dit is dan ook een grijs gebied puur omdat een rechter hierover moet oordelen en er geen duidelijke A=B lijnen getrokken kunnen worden. Gelukkig betreft de EU documentatie bij ons altijd in orde. Wij laten in China inspecties uitvoeren door erkende bedrijven. Wij hebben echter wel gevallen meegemaakt dat klanten bijvoorbeeld eerder met hun oude importeur, voordat zij zelf gingen importeren, wel hadden meegemaakt dat alles teruggeroepen moest worden. Ook collega inkoopagenten hebben hier mee te maken gehad. Uiteindelijk is het belangrijk om hier niet op te bezuinigen. Zorg dat je zeker weet dat de documenatie in orde is en dat deze is afgegeven door een erkend bedrijf. Wanneer je er alles aan doet om ervoor te zorgen dat je zeker weet dat de documentatie in orde is of het product in orde is hoef je je in principe geen zorgen te maken over het feit of iets wordt teruggeroepen of niet wanneer het niet in orde blijkt.
  4. Beste Forumleden en vooral importeurs, Wij willen graag een pilot gaan starten voor een nieuwe manier van inspecteren en verschepen in China. Dit is gericht op LCL vrachten, luchtvrachten en kleinere orders bij meerdere fabrikanten/leveranciers. Wij willen de supply chain gaan optimaliseren en de kosten voor de importeur naar beneden brengen. Wij willen het inspecteren van in China gefabriceerde producten en het transport van deze goederen goedkoper maken. Echter voordat wij gaan starten met het aanbieden van deze pilot willen we graag eerst wat onderzoek doen. Het idee lijkt altijd waterdicht echter bevestiging is toch altijd goed. Vragen gericht aan kleine, medium en grote importeurs uit China. Van webwinkels met aliexpress orders tot grotere orders bij meerdere fabrikanten. Ik zou het zeer op prijs stellen als jullie op de volgende vragen antwoord zouden kunnen geven. 1. - Kopen jullie de producten bij verschillende leveranciers in? 2. - Worden deze orders/producten apart bij de leverancier op locatie geinspecteerd? (Wanneer geen inspectie hoor ik dat ook graag) 3. - Worden alle aparte orders bij verschillende leveranciers apart van elkaar verzonden? Ik hoop op veel feedback! Alvast erg bedankt voor de support. Groet, Ben
  5. Testen voor CE dienen door erkende bedrijven uitgevoerd te worden. Alhoewel ik altijd adviseer om dit in Europa te doen is de verleiding erg groot dit in China te doen. Wanneer men een Europees erkend bedrijf voor CE in armen neemt wordt de documentatie ook Europees. Wanneer uiteindelijk de afzetmarket zich Europa bevindt betekent dit dat het risico op claims van Europese bedrijven of organisaties kan komen. Wanneer je een CE/EMC uitgegeven door een Europees bedrijf hebt kan je het risico op, wanneer onjuist, weerleggen naar dit bedrijf. Dit omdat het rechtsysteem in Europa makkerlijker begaanbaar is in Europa dan in China. Echter een inspectie voor CE in China uit laten voeren is vele malen goedkoper. Ook bij de subsidaries van TUV Rheinland/TUV Sud enzovoort. Ook kan er een voordeel behaald worden op het gebied van kostendeling. Als je investment bij een fabriek, welke jouw product gaat fabriceren, hoog genoeg is kan je van de fabriek vragen dat zij het CE waarmerk bekostigen. Mochten zij dit niet willen zou je nog tot een kostendeling kunnen koment met de fabriek. Let hierbij wel op dat jij de regi in handen houdt of iemand anders op locatie die je kunt vertrouwen. Fabrieken kunnen namelijk nog wel eens voor niet erkende bedrijven gaan waardoor je CE waarmerk niets waard is.
  6. Beste Julian, Ik heb je bericht gelezen en ik ben het met Norbert eens dat het beter is om een deskundige hiervoor in te schakelen. Het zal echter een grote operatie worden om uiteindelijk iemand verantwoordelijk te krijgen. De leverancier in China gaat hier niet verantwoordelijkheid voor nemen simpelweg omdat het is ingekocht op Exworks. Daarnaast doet een Chinees niet iets waar hij of zij verlies op draait. Zorg dat je niet in een rat race terecht komt met kortingen bij de volgende order. Dit helpt namelijk niet op het moment dat het de volgende keer weer niet goed is. Dan zul je weer moeten bestellen met korting om uiteindelijk compensatie te krijgen. Echter in vele gevallen blijft het fout gaan waardoor je aan een dood paard loopt te trekken. Ik vind het echter meer discutabel van jouw expediteur dat deze in eerste instantie geen agent had voor de shipment van dangerous goods. Iets wat een normale expediteur dus echt gewoon moet hebben. In principe is de expediteur een consultant voor transport. Dat houdt in dat deze met verschillende partijen werkt. Als deze simpelweg een agent zoekt in China en hierbij geen controle uitvoert op hun trackrecord en of betrouwbaarheid dan neemt de expediteur risico met jouw shipment. Kan hij bewijzen aanleveren dat hij de Chinese transport agent goed heeft doorgelicht en gecontroleerd? Dit door middel van rapporten? De leverancier daarentegen is naar mijn idee ook niet gecontroleerd. Ook is er geen kwaliteitscontrole of bezoek uitgevoerd om te kijken of de producten welke klaar stonden voor de shipment bij de fabriek wel juist waren. Klopt dit? Mocht dit wel zo zijn dan heb ik niets gezegd. Exworks inkopen is opzich geen probleem. Zeker als je verschillende LCL orders van verschillende fabrieken gaat bundelen. Echter je zal wel de juiste partijen om je heen moeten vinden welke je helpen. Dit niet alleen op transport vlak maar ook op het vlak wat betreft het inkooptraject. De expediteur in Nederland heeft in principe geen invloed of voet aan de grond in China. Deze zal wel moeten vertrouwen op hun agent. Echter de transportagenten vervoeren enkel wat er klaar voor hun staat. Zij bemiddelen niet en controleren ook niet of het juiste product wel in de juiste doos is verpakt. Hiervoor is een inkoopagentschap een uitkomst. Ik weet dat een inkoopagent geld kost echter een verzekering kost ook geld. Het is in vele gevallen gewoon simpelweg een uitkomst om controle te hebben op een order. Een inkoopagent kan je inschakelen bij een order om zekerheden in te bouwen. In de vroegere jaren waren deze nog aardig hoog in de kosten. Echter elke markt developed and innoveert. Wij zijn bijvoorbeeld op het gebied van LCL en luchtvracht bezig met een veiligere en vooral goedkopere oplossing voor inspecteren, bundelen en verschepen hier in China bijvoorbeeld. Hierbij wordt de shipment niet meer geinspecteerd op de fabriek maar wordt deze verzonden naar onze warehouse in Guangzhou. Hier worden de producten geinspecteerd door ons. Op dit moment weet men of alles in orde is of niet. Dan kan er actie ondernomen worden mocht er iets niet goed zijn. De leverancier kan hier dan overgaan tot vervanging. Er is dan ook geen mogelijkheid dat de leverancier kan zeggen die het juiste verpakt heeft als dit bij een inspectie wordt geconstateerd van niet. Naast het feit om een fabrikant te verifieren voordat men bij deze afneemt is dit een uitkomst die financieel minder drukt omdat men niet naar de fabriek zou hoeven. Dat scheelt tijd en kosten. Dit is dan wat meer betaalbaar als LCL klant. Als alles goed is wordt de shipment door de inkoopagent verscheept. Je ontvangt hierbij een rapport van de status van de producten voordat deze op shipment gaan. Hierdoor zou je in principe niet meer in éénzelfde situatie terecht kunnen komen zoals je nu gekomen bent. Dangerous goods, zoals lithium batterijen, worden aangemerkt als dangerous goods als het bepaalde onderdelen bevat welke dangerous worden geacht. Hierbij is het dus zo dat er een rapport moet liggen welke aangeeft dat dit dangerous goods zijn. Voor batterijen zijn hier weer gradaties in. De expediteur had in eerste instantie moeten vragen naar de documenten. Omdat verschillende gradaties dangerous goods verschillende normen hebben qua shipment. Deze hadden bekend moeten zijn zodat het juiste transport geboekt kon worden. Het kan namelijk zo zijn dat de expediteur het verkeerde transport heeft geboekt en de agent in China hiervoor zou opdraaien. Hierdoor kan de agent alle batterijen eruit gehaald hebben en opnieuw hebben verpakt. Hierdoor kan jij het slachtoffer zijn geworden maar ook de expediteur. Echter waarbij de expediteur verantwoordelijk is naar mijn mening. Dit gebeurt dus wanneer de expediteur zomaar met een agent in China gaat samenwerken welke hij niet gecontroleerd heeft. In het algemeen blijft het een feit dat het een verzekering blijft om een inkoopagentschap in armen te nemen. Deze is gewoon in staat naar een fabriek, opslag of leverancier toe te rijden. Deze kan simpelweg de meeste invloed uitoefenen op een proces als het gaat om het controleren van een traject in China. Laten we het anders stellen. Zorg gewoon dat je iemand die betrouwbaar is in China hebt die voor jou zekerheden kan inbouwen. Groet Ben
  7. Beste Tvane, In welk stadium bent u nu? Begeeft u zich al op de Chinese markt of moet het hele proces van companies opzetten vanaf vooraf aan beginnen? Dit is even belangrijk te weten aangezien ik allereerst kan aangeven dat een WFOE (Wholly Foreign Owned Enterprise) een hoofdpijn is om op te zetten. Niet alleen in het traject echter ook de legal achtergronden, rechten van de aandeelhouders, het Chinese recht van toepassing op de WFOE enzovoort. Ook veranderen regels in korte tijd vaak waardoor het heel belangrijk is zorgvuldig om te gaan met het process. In mijn ogen is het vereist om de structuur van de business door te nemen met een specialist hiervoor. Hierbij zal ook een HK company aangekaart moeten worden. Met betrekking tot het betalen van belastingen in China en de rechten van de company kan een HK company een middel zijn om bepaalde processen beter en meer winstgevend te laten verlopen. [zelfpromotie verwijderd]
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.