-
Herroepingsrecht
Ik produceer dit inderdaad zelf, en nee, er is helaas geen andere oplossing voor. Ik snap het allemaal cryptisch is door het product te benoemen ben ik makkelijk traceerbaar. En voor 'backoffice' vragen blijft ik liever anoniem op het grote alles bewarende internet.
-
Herroepingsrecht
Het gaat in dit geval er echt om dat het niet meer verkoopbaar is na 2 maanden. Deze producten moeten binnen 2 maanden in gebruik genomen worden om daarna jarenlang probleemloos te kunnen blijven functioneren. Ik ben al aan het kijken naar een technische oplossing om bijv een lengte maat niet uit een voorgekozen selectie te laten kiezen, maar door een invulveld te maken waarin zelf een waarde ingegeven kan worden tussen het minimum en maximum aantal meters. De uitdaging is om daar een prijsberekening aan toe te voegen. Dat zou alle twijfel uitsluiten.
-
Herroepingsrecht
Dat bevestigt dus wat het keurmerk mij vertelde. Het is een grijs gebied. Is het specifiek voor die persoon bestemd en kan het wel of niet doorverkocht worden aan een andere koper? Ja, als het een onlogische combinatie betreft, nee als het een vaker voorkomende combinatie betreft. Zelf neig ik na het meerdere keren lezen van de door jou geciteerde tekst (dank) dat het eerder in mijn nadeel dan voordeel uitpakt. Uiteindelijk kiest de klant uit standaard opties.
-
Herroepingsrecht
Dat artikel beantwoordt helaas niet de vraag of mijn producten nu wel niet onder maatwerk vallen. Als u een product op maat gemaakt hebt - ik vind van wel, maar wat vindt de wet? bij producten die snel bederven - het is geen bloemkool die na 2 weken schimmelt, maar na 2 maanden is het niet meer bruikbaar.
-
Producent startte met het volgen van Zakelijk prefab tuinkantoor , Herroepingsrecht en Gebruik van AI in bedrijfsvoering: jullie ideeën!
-
Herroepingsrecht
Mijn online bedrijf produceert producten waarbij de klant voor ieder product kan kiezen uit meerdere opties, resulterend in tientallen tot soms wel honderden combinaties per product. Omdat deze producten binnen 2 maanden gebruikt moeten worden is het niet mogelijk hier voorraad van aan te houden en worden deze producten na ontvangst van een bestelling gemaakt voor de klant. Ik heb dit indertijd uit laten zoeken door ons keurmerk en hoewel het een grijs gebied betrof gaf deze aan dat dit onder op maat gemaakte producten mocht vallen. En daarmee dus uitgesloten worden van het herroepingsrecht. Belangrijk: de opties die wij bieden kiest de klant uit een keuzemenu. Denk hierbij aan afmetingen, kleuren (soms meerdere per product), afwerkingen etc. Het gaat niet om namen etc. Nu las ik toevallig een maand geleden een artikel over een uitspraak (welke ik uiteraard niet meer kan terugvinden) over een dergelijke casus waarin dit soort producten als niet voorraadhoudend beschouwd werden en dus uitgesloten waren van het herroepingsrecht. De redenering in de uitspraak was dat het gezien de vele combinaties onmogelijk was om dit in voorraad te houden, en producten pas na het weten van de uiteindelijk gewenste combinatie geproduceerd konden worden. Ze liggen dus niet op de plank maar worden aan de hand van op voorraad zijnde basismaterialen samengesteld. Daar komt in mijn geval nog de 'beperkte' houdbaarheid bij. Een klant kan anders 10 combinaties bestellen, er 9 terugsturen welke voor ons in de praktijk onverkoopbaar zijn en weggegooid kunnen worden. Ik wilde vanmorgen dit artikel nogmaals goed doorlezen maar in mijn zoektocht kwam ik alleen tegenovergestelde meningen tegen. Wat bij mij de vraag opwekt: vallen mijn artikelen eigenlijk wel buiten het herroepingsrecht?
-
Gebruik van AI in bedrijfsvoering: jullie ideeën!
Ik kan niet meer zonder AI. Mijn webshop heeft veel extensies draaien die vaak niet goed met elkaar samenwerken. Van de week nog ChatGPT (betaalde versie) code laten schrijven om track&trace code uit de database te halen, en in mail naar de klant te zetten als een klikbare link. Dat klinkt eenvoudig maar de extensies die ik gebruik voor verzending en voor custom emails werkte totaal niet samen. ChatGPT schreef gelijk de code om te zorgen dat de link alleen verschijnt als er daadwerkelijk sprake is van een track&trace. Ik had dit aan een ontwikkelaar gevraagd en het zou enkele honderden euro's kosten. Nu is dat niet zo'n probleem, maar ik vind het altijd lastig om ontwikkelaars (die ik verder niet goed ken) toegang te geven tot de data in mijn lopende shop. Tevens is ChatGPT heel goed in het oplossen van backend foutcodes om php fouten op te lossen. Draait alles toch net even soepeler. Andere handige functies: - Klanten krijgen bij mij meerdere mails (bestelling ontvangen, betaling ontvangen, verzonden op factuur, verzonden etc etc.) Pleur alle mails in ChatGPT, vertel de volgorde en ChatGPT herschrijft alles in logische opeenvolgende teksten die goed op elkaar aansluiten. - Site controleren op spelfouten - Verkoopdata analyseren, wat is in welk land populair, waar zie je groei, wat zakt en wanneer. Schrijf een blog over de trends die we per land zien en waar dit door komt. - Wij hadden een grafisch ontwerper gevraagd 'cartoon' afbeeldingen te maken van de mensen in het bedrijf. Leuk voor de 'over ons pagina' maar toch met privacy in het achterhoofd. ChatGPT deed het in 5 minuten, met meerdere versies. Weer hoop geld bespaart, al zal de grafisch ontwerper minder blij zijn. Kort door de bocht, ik kan niet meer zonder!
-
Zakelijk prefab tuinkantoor
Uiteraard, ik ben in overleg met waar ik mijn tuinhuis wil plaatsen om vooraf te weten of het een haalbare missie is. Gezien de relatief kleine afmeting (max 32m2) en mijn grote achtertuin (400m2) heeft de gemeente al aangegeven geen enkele reden tot het niet verlenen van een vergunning te zien. Gezien de ligging van mijn tuin en de plek waar ik het tuinkantoor wil plaatsen heb ik wel deze vergunning nodig. Daarbij is mij wel informeel via diverse bronnen het advies gegeven om te vragen voor plaatsing van een tuinhuis ipv tuinkantoor. Mijn werkzaamheden beoefen ik al 10 jaar vanuit het huis. Volgens deze 'bronnen' is het dan niet van belang dat ik besluit om een computer in mijn tuinhuis te zetten en daar te werken. Dit is ook niet zichtbaar vanaf de openbare weg. Persoonlijk kan ik mij niet voorstellen dat een gemeente er moeilijk over zou doen als ik het omschrijf als een tuinkantoor omdat de uitoefening van mijn beroep geen klantbewegingen en aan/afvoer van goederen betreft. Het is vergelijkbaar met een architect. Dus alleen mijzelf achter een computer.
-
Zakelijk prefab tuinkantoor
Hoi Joost, bedankt voor je antwoord. Bij het plaatsen van een sanitaire voorziening ging ik er vanuit dat de unit aan het riool gekoppeld zou moeten worden. Als ik een toilet plaats doe ik dat niet voor mijzelf, maar meer omdat de tuin een redelijke party locatie is. Dan wil ik niet met een chemische opvangbak liggen zeulen. Kort door bocht...dan wordt hij dus gekoppeld aan nutsvoorzieningen. Vanwege de beperkingen in diepte bij een prefab 'container' (meestal 3 meter) ben ik inmiddels mijn blik weer aan het verbreden naar mogelijkheden om bijv. 9 x 4 meter te realiseren. Al met al zal het nog wel even duren voordat de definitieve keuze gemaakt is en heeft mijn vrouw het idee om er ook een logeerkamertje/optiefhok voor een tiener) in te maken, welke het fiscale verhaal natuurlijk ingewikkelder maken. Maar goed, daar zal ik met de accountant wel uitkomen.
-
Zakelijk prefab tuinkantoor
Ook ik zit momenteel in een dergelijk scenario en na overleg met mijn account heb ik zijn antwoorden gekregen. Aangezien ik graag alles dubbelcheck ben ik benieuwd of ik nog dingen over het hoofd zie, of dat mijn accountant mij goed adviseerd (ga ik wel vanuit.) (als het handiger is om een eigen topic te beginnen, laat het weten!) Mijn situatie: VOF met mijn vrouw Momenteel werkzaam in huis Aanschaf tuinkantoor in vorm van omgebouwde container, welke los geplaatst in de tuin wordt, vermoedelijk zonder betonnen fundering, maar gewoon op 'tegels.' Afmeting ong. 8 x 3 meter. Bereikbaar via buitenom met eigen poort. Zelf heb ik geen behoefte aan sanitaire voorzieningen. Uiteraard is er wel de mogelijkheid om deze in te laten bouwen. Echter zal er dan ook over grote afstand afvoer/water aanvoer aangelegd moeten worden. Chemisch toilet met een gordijntje ervoor kan uiteraard ook. 1. Prive of zakelijk aanschaffen? Kosten in totaal zullen rond de 30K liggen. 2. Wel of geen sanitair verplicht (los van wenselijkheid.) Aanvulling: 1. Volgens mijn accountant is het advies om zakelijk aan te schaffen ivm btw over verschil aanschaf en eventuele restwaarde tzt, voordelen van inkomstenbelasting en investeringsaftrek. 2. Met toilet en uitsluitend zakelijk gebruik is het een kwalificerende werkruimte en verplicht om zakelijk aan te schaffen. Zonder toilet is het roerend goed voor zakelijk gebruik met afschrijving tot restwaarde. Conclusie: zakelijk aanschaffen, met naar eigen voorkeur wel of geen toilet.
- [Artikel] Interessante casus Tros Radar
- [Artikel] Interessante casus Tros Radar
-
[Artikel] Interessante casus Tros Radar
Het komische aan het verhaal vond ik dat het forum (of de leden) enerzijds consumenten dringend adviseert bedrijven altijd vooraf te googlen op betrouwbaarheid, maar vervolgens geen enkele verantwoording neemt over de correctheid van de inhoud. Er werd terecht aangehaald dat daags na het plaatsen dit als 2e zoekresultaat in google verscheen betreffende dit bedrijf. Als rechtvaardiging werd aangehaald dat mensen dan maar door moesten klikken. Al zou iemand dat doen, dan kwam deze op een topic uit waarin besloten was dat het bedrijf de fout ingegaan was. Met als motivatie dat de klacht oprecht leek en het bedrijf zich niet verdedigde. Ik vermoed dat het bedrijf tot op vandaag geen weet heeft van dat het onder vuur lag. Ter verdediging van dit forum (en zijn leden:) in verreweg de meeste gevallen wordt hier goed advies gegeven. Dit staat echter los van het (gemiste) onderwerp dat iemand hier probeerde aan te snijden. Namelijk de gevolgen, niet de schuldvraag.
-
[Artikel] Interessante casus Tros Radar
Ik denk dat ik door bovenstaande reacties een 2e eyeopener heb geleerd: namelijk dat mijn belevingswereld als ondernemer kleiner is dan ik dacht. Daar waar de discussies voor mij nog redelijk opmerkelijk waren blijkt dat men hier er niet eens de wenkbrauwen voor ophaalt. Er over nadenkend is dat ook de beste manier om het te bekijken.
- [Artikel] Interessante casus Tros Radar
-
[Artikel] Interessante casus Tros Radar
Om te weten wat er in de wereld speelt ben ik een fanatiek lezer van diverse fora. Een daarvan is het Tros Radar forum. Dit is een ware informatie vergaarbak betreffende de belevingswereld van de gemiddelde consument. De afgelopen dagen zijn hier diverse, voor mij, interessante topics voorbij gekomen. In het kort samengevat riep de oproep van een ontevreden klant om bij een bepaald bedrijf niet meer te kopen een tegenreactie op van een ondernemer waarbij deze zich afvroeg of er hier wellicht ook bewijs voor aan te voeren was. Dit soort discusses zien niets bijzonders ansich, echter kreeg het ditmaal een behoorlijk staartje. Van de ontelbare reacties is vrijwel alles verwijdert of op slot gegooid. Ik moet daarom ook uit mijn herinnering putten om de voor mij opvallende zaken samen te vatten. De algemene mening van de reacties was dat er een vrijheid van meningsuiting is, waardoor een consument vrij is om zijn of haar mening te uiten over een bedrijf. Opvallende en interessante meningen werden gepost: - persoonsgegevens mogen niet gepost worden, bedrijven mogen echter wel genoemd worden. - de schade (google, aangezien deze topics hoog scoren in google) is collateral damage, ook als blijkt dat het een wraakactie betreft en de topicstarter onderuit gehaald wordt. - een ondernemer heeft zelf de verantwoordelijkheid om dit soort berichten waarin hij beschuldigt wordt zelf tijdig op te sporen om zijn reactie hierop te geven. - als iemand bij tros radar een beschuldiging uit, en dit plausibel neerzet, is er geen reden om te twijfelen aan de oprechtheid. Het is aan de beschuldigde om 'wederhoor' toe te passen. (detail: het is niet de verantwoording van het forum om de beschuldigde op de hoogte te brengen van de aanwezigheid van de klacht. Ik vond dit persoonlijk een erg interessante discussie, waarbij beide kampen goede punten naar voren brachten. Zoals gebruikelijk op fora raakte de discussie echter verhit, wat het consumentenkamp ertoe bracht meldingen te maken bij de moderatie. Het gevolg hiervan was dat er een hoop posts verwijdert werden en het ondernemerskamp gele kaarten uitgedeeld kreeg. Hierbij werd de bekende 'offtopic' kaart uitgespeeld. Pogingen van de ondernemerskant om hier een neutraal topic over te openen strandde in een zelfde uitkomst. Bij de start van deze neutrale (goedbedoelde) topics werd het al snel duidelijk dat de vaste leden van het forum het nut niet zagen in deze discussie, en in plaats van te discussieren, ook deze topics snel in de kiem wisten te smooren. Waar volgens mijn mening aan voorbij gegaan werd was de essentie van de discussie. Niet of iemand wel of niet schuldig is, maar de gevolgen van het posten van een (onterechte) beschuldiging. Als een ondernemer onterecht beschuldigd wordt kan dit in het betreffende topic weerlegd worden, echter zal google dit niet laten zien in de zoekresultaten. Een potentiele klant dient daadwerkelijk het topic te lezen om te zien wat de uitkomst is. Google laat in de zoekresultaten wel de openingspost zien waarin wellicht het woord oplichter of fraude te lezen valt in combinatie met de bedrijfsnaam. Iedereen was het eens dat een ondernemer die consumenten benadeeld het risico loopt dat dit openbaar gemaakt wordt. Een andere (dooddoener) uitkomst was dat een casus als deze uiteraard nooit op te lossen is. Zo werkt het internet. Helaas zijn op een klein deel na alle berichten en topics verwijdert. Het heeft mij als ondernemer wel de ogen geopend.
Producent
Senior
-
Registratiedatum
-
Laatst bezocht