Jump to content

Producent

Junior
  • Content Count

    29
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1
  1. Het komische aan het verhaal vond ik dat het forum (of de leden) enerzijds consumenten dringend adviseert bedrijven altijd vooraf te googlen op betrouwbaarheid, maar vervolgens geen enkele verantwoording neemt over de correctheid van de inhoud. Er werd terecht aangehaald dat daags na het plaatsen dit als 2e zoekresultaat in google verscheen betreffende dit bedrijf. Als rechtvaardiging werd aangehaald dat mensen dan maar door moesten klikken. Al zou iemand dat doen, dan kwam deze op een topic uit waarin besloten was dat het bedrijf de fout ingegaan was. Met als motivatie dat de klacht oprecht leek en het bedrijf zich niet verdedigde. Ik vermoed dat het bedrijf tot op vandaag geen weet heeft van dat het onder vuur lag. Ter verdediging van dit forum (en zijn leden:) in verreweg de meeste gevallen wordt hier goed advies gegeven. Dit staat echter los van het (gemiste) onderwerp dat iemand hier probeerde aan te snijden. Namelijk de gevolgen, niet de schuldvraag.
  2. Ik denk dat ik door bovenstaande reacties een 2e eyeopener heb geleerd: namelijk dat mijn belevingswereld als ondernemer kleiner is dan ik dacht. Daar waar de discussies voor mij nog redelijk opmerkelijk waren blijkt dat men hier er niet eens de wenkbrauwen voor ophaalt. Er over nadenkend is dat ook de beste manier om het te bekijken.
  3. Dat is mooi, wat is nu de moraal van dit verhaal ... Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe Dat we loslopend wild zijn ;D Maar dat wisten we al. Geen moraal uiteraard. Hooguit een interessante constatering.
  4. Om te weten wat er in de wereld speelt ben ik een fanatiek lezer van diverse fora. Een daarvan is het Tros Radar forum. Dit is een ware informatie vergaarbak betreffende de belevingswereld van de gemiddelde consument. De afgelopen dagen zijn hier diverse, voor mij, interessante topics voorbij gekomen. In het kort samengevat riep de oproep van een ontevreden klant om bij een bepaald bedrijf niet meer te kopen een tegenreactie op van een ondernemer waarbij deze zich afvroeg of er hier wellicht ook bewijs voor aan te voeren was. Dit soort discusses zien niets bijzonders ansich, echter kreeg het ditmaal een behoorlijk staartje. Van de ontelbare reacties is vrijwel alles verwijdert of op slot gegooid. Ik moet daarom ook uit mijn herinnering putten om de voor mij opvallende zaken samen te vatten. De algemene mening van de reacties was dat er een vrijheid van meningsuiting is, waardoor een consument vrij is om zijn of haar mening te uiten over een bedrijf. Opvallende en interessante meningen werden gepost: - persoonsgegevens mogen niet gepost worden, bedrijven mogen echter wel genoemd worden. - de schade (google, aangezien deze topics hoog scoren in google) is collateral damage, ook als blijkt dat het een wraakactie betreft en de topicstarter onderuit gehaald wordt. - een ondernemer heeft zelf de verantwoordelijkheid om dit soort berichten waarin hij beschuldigt wordt zelf tijdig op te sporen om zijn reactie hierop te geven. - als iemand bij tros radar een beschuldiging uit, en dit plausibel neerzet, is er geen reden om te twijfelen aan de oprechtheid. Het is aan de beschuldigde om 'wederhoor' toe te passen. (detail: het is niet de verantwoording van het forum om de beschuldigde op de hoogte te brengen van de aanwezigheid van de klacht. Ik vond dit persoonlijk een erg interessante discussie, waarbij beide kampen goede punten naar voren brachten. Zoals gebruikelijk op fora raakte de discussie echter verhit, wat het consumentenkamp ertoe bracht meldingen te maken bij de moderatie. Het gevolg hiervan was dat er een hoop posts verwijdert werden en het ondernemerskamp gele kaarten uitgedeeld kreeg. Hierbij werd de bekende 'offtopic' kaart uitgespeeld. Pogingen van de ondernemerskant om hier een neutraal topic over te openen strandde in een zelfde uitkomst. Bij de start van deze neutrale (goedbedoelde) topics werd het al snel duidelijk dat de vaste leden van het forum het nut niet zagen in deze discussie, en in plaats van te discussieren, ook deze topics snel in de kiem wisten te smooren. Waar volgens mijn mening aan voorbij gegaan werd was de essentie van de discussie. Niet of iemand wel of niet schuldig is, maar de gevolgen van het posten van een (onterechte) beschuldiging. Als een ondernemer onterecht beschuldigd wordt kan dit in het betreffende topic weerlegd worden, echter zal google dit niet laten zien in de zoekresultaten. Een potentiele klant dient daadwerkelijk het topic te lezen om te zien wat de uitkomst is. Google laat in de zoekresultaten wel de openingspost zien waarin wellicht het woord oplichter of fraude te lezen valt in combinatie met de bedrijfsnaam. Iedereen was het eens dat een ondernemer die consumenten benadeeld het risico loopt dat dit openbaar gemaakt wordt. Een andere (dooddoener) uitkomst was dat een casus als deze uiteraard nooit op te lossen is. Zo werkt het internet. Helaas zijn op een klein deel na alle berichten en topics verwijdert. Het heeft mij als ondernemer wel de ogen geopend.
  5. Wij zijn er nu ook wel een beetje klaar mee. Straks gaan ze ons nog vertellen dat we ons huisnummer moeten gaan aanpassen omdat dit 33 is en we daarmee inbreuk maken. We zullen wel zien hoe het afloopt.
  6. Alleen in combinatie met de naam van de persoon. Het lijkt nu een beetje een patstelling tussen beide partijen te worden. Wij hebben het product diverse malen aangepast om iedere vorm van associatie weg te nemen. Men is echter van mening dat het getal 33 (in een cirkel) hoe dan ook geassocieerd moet worden met deze persoon en daarom een inbreuk is. Uiteraard hebben wij bewust gekozen voor het nummer 33 omdat dit momenteel een uiterst populair nummer is. Daarom willen wij dit ook niet wijzigen in bijv. nummer 32. Zitten wij echter juridisch fout (kan uiteraard) dan zullen wij dat direct wel doen. Maar indien niet nodig gaat het ons te ver om te buigen voor dreigementen. In dat geval zouden wij geen producten met nummers meer mogen verkopen omdat ieder nummer wel ergens mee te associeren is. Ter verduidelijking: op het voorbeeld plaatje is het nummer 33 te zien (in een algemeen lettertype) op een raceauto (geen formule 1 auto.) De klant kan vervolgens bij het product zelf aangeven welk nummer hij op het product wilt.
  7. Ik heb een 'dringend verzoek' ontvangen om te staken met de verkoop van een product met het getal 33 erop omdat dit inbreuk maakt op het merkenrecht van onze welbekende Nederlander in de Formule 1. Dit product staat omschreven als een racenummer met een zelf te kiezen getal. Nergens is een associatie in de omschrijving met de persoon die dit als nummer gebruikt in formule 1 gebruikt. Toch wil men dat wij dit product verwijderen met dreigement van juridische consequenties. Omdat het altijd mogelijk is dat wij het compleet verkeerd zien: de enige associatie is dat het getal op het voorbeeld gelijk is. Het gebruikte font is een vrij verkrijgbaar font, dat niet overeenkomt met het origineel zoals gebruikt in de formule 1. Klanten kunnen zelf kiezen welk getal gebruikt wordt. Heeft het bedrijf dat ons dit verzoek doet nu recht van spreken? Ons lijkt het toch van niet? In dat geval zou niemand meer het getal 33 mogen gebruiken?
  8. Omdat het wel zo netjes is een gestarte thread ook van een update te voorzien: na veel overleggen en info opvragen etc hebben wij besloten om naast onze bestaande sites een volledig nieuwe shop te gaan bouwen in open source. Dit gaat een redelijk lang proces worden omdat er vanaf het begin over alles goed nagedacht gaat worden. - plan de campagne betreffende de bedrijfspresentatie, identiteit etc - volledig SEO onderzoek voor onze markt om hierbij bij de bouw van de shop rekening te houden - een shop volledig naar onze wensen om zowel de b2c als b2b klanten te kunnen voorzien - na het online gaan intensieve SEO en SEA campagnes Al met al een hele stap die behoorlijk wat geld kost, maar de enige manier om het goed te doen. Aangezien er genoeg omzet gedraaid wordt met de sites die op dit moment lopen zit er gelukkig geen tijdsdruk achter dit verhaal. Dat geeft ons de kans om alles goed te doordenken en te testen. Indien alles eenmaal up and running is verplaatsen wij alle SEA richting het nieuwe verhaal om vervolgens te hopen dat we onszelf in SEO ook overtreffen waardoor alles tzt op 1 plek met 1 identiteit terecht komt.
  9. Highio, je zit in de goede richting met chaos. Er gebeurt momenteel te veel binnen het bedrijf om alles zelf nog goed te overzien. Vandaar dat ik op zoek ben naar iemand die mij (ons) kan helpen dit overzicht te krijgen. Het liefst iemand die het volledig kan aansturen. Dus geen losse bedrijven waarvan de een de richting aangeeft van marketing, maar een ander bedrijf die marketing weer moet realiseren. En een derde bedrijf de SEO aanpast. Waarschijnlijk kom ik dan terecht bij een bedrijf dat alle facetten en diensten in huis heeft. Iemand aannemen is momenteel geen optie om een simpele reden: Een van mijn voorwaarden toen ik dit bedrijf begon was dat ik geen klanten aan de deur wil, en geen personeel in dienst wil. Beiden heb ik jaren gehad in een ander bedrijf en die situatie wil ik nu niet. Wellicht in de toekomst wel, maar daar is het bedrijf nu nog te klein voor. Ik heb er geen bezwaar tegen om iemand in huis te halen die dit proces doet. Totaal niet zelfs. Ik wil alleen geen dienstverband aangaan. Inhuren is geen probleem! Feitelijk bevind ik mij in een situatie als ondernemer waarin ik tot op heden alle onderdelen heb proberen te beheersen binnen een vak waar ik voordat ik hier mee begon geen enkel raakvlak mee had. Feitelijk wil ik alleen de producten bedenken en produceren. En het hele verhaal eromheen uitbesteden. Alleen is dat financieel niet mogelijk. Komisch is dat een zeer goede kennis (welke een internationale succesvolle business heeft) de vinger op de zere plek weet te leggen. Ik denk te klein en te voorzichtig. ps. ik heb contact via pm met mensen die meedenken in deze thread.
  10. Iemand in dienst nemen is op dit moment geen optie. Ik heb in het verleden in een andere business het 'geluk' mogen ervaren om meerdere mensen in dienst te mogen hebben. Ik vond het verschrikkelijk! Ik ben dus persoonlijk beter af met iemand die ik betaal voor zijn werkzaamheden, maar waar ik niet voor verantwoordelijk ben in de zin van werkgever. Daarnaast zie ik dit ook meer als een project om alles de goede richting in te schoppen, en daarna bij te houden, dan een fulltime functie. Plus, niet onbelangrijk...op dit moment kan ik het niet opbrengen om iemand in dienst te nemen puur voor dit soort zaken. Als ik het reclamebudget volledig gebruik voor een (parttime) medewerker is er geen budget meer voor reclame zelf. Tenzij deze persoon vanaf dag 1 de investering weet te verdubbelen :)
  11. Stagnatie is puur omdat ik met mijn kennis en middelen aan mijn top zit. Meer adverteren (zoals ik het nu doe) levert meer omzet op, maar niet meer winst. Dus dat zorgt alleen voor extra druk zonder (noemenswaardig) resultaat. De voornaamste punten zijn uiteraard SEO, naamsbekendheid en doelgerichter (winstgevender) adverteren. Daar loop ik op vast (tijd en kennis.) Producten zijn niet trendgevoelig en divers genoeg om tot mijn pensioen op door te gaan :) @Inhetalgemeen, wellicht kun je via pm contact opnemen. We zijn nu beiden behoorlijk algemeen bezig haha.
  12. Ik wil het opzettelijk algemeen houden wat betreft de info over mijn bedrijf/bedrijfstak. Ik ben bekend dat info op het internet niet meer verdwijnt en wil daarom niet dat posts als deze (in de toekomst) aan mijn bedrijf gelinkt kunnen worden. Grof gezegd zitten wij in de decoratie artikelen, eigen productie met verkoop via een eigen shop, diverse dropshippers (die onze producten verkopen) en aan staan wij aan het begin van het aanbieden van de producten in stenen winkels. Het bedrijf is een 4tal jaar geleden begonnen als een grapje voor erbij, zodat mijn partner 'wat te doen had.' Beiden hadden wij van deze business totaal geen kaas gegeten en was het onderwerp ons volledig onbekend. De enige link was dat wij zelf een bepaald product gekocht hadden, en het interessant leek om zoiets zelf te maken als tijdverdrijf terwijl de pasgeboren baby sliep. Ikzelf had een zeer goede job op freelance basis in een compleet andere markt. Omdat ik wel enige ervaring had als ondernemer ben ik er wat overdreven ingedoken, hetgeen ervoor zorgde dat binnen 6 maanden dit project serieus begon te lopen. Daarna besloten om reclame te gaan maken en binnen 12 maanden na de start was het inmiddels zo gegroeid dat ik gestopt ben als freelancer en mij volledig voor dit nieuwe bedrijf ben gaan inzetten. Na een explosieve groei in de eerste 2 jaar is de rek er wat uit. Waar loop ik tegen aan: - beginnersfouten gemaakt (wist ik veel) in het begin blijven je achtervolgen. - het is een mix geworden wat Identity betreft, daar zit geen duidelijke lijn in. - tijdgebrek om alles bij te houden (druk met productie) waardoor er geen constante stroom is aan reclame (linking, seo, sea, social media, affiliatie etc.) - alles proberen zelf te doen waardoor het overzicht verdwijnt. Ik heb dus iemand nodig die bovenstaande zaken op orde kan krijgen, kan adviseren, toekomst strategie kan maken, advertentie strategieën kan maken etc. Een hoop werk kunnen wij zelf doen (inmiddels ben ik niet meer alleen fulltime bezig) zolang we maar goed weten wat we moeten doen. Nu gaat er te veel tijd in aanpassingen, die later toch weer aangepast moeten worden, om vervolgens toch nog een keer aangepast te moeten worden. Soms denk ik wel eens dat het wellicht een optie is om de onderneming te laten wat die nu is en er een complete nieuwe naast op te zetten, waarbij alles vanaf het begin goed opgezet wordt zodat deze op termijn de oude onderneming kan vervangen. Dit zou technisch mogelijk zijn omdat onze bedrijfsnaam anders is dan onze verkopersnaam (wat nu een groot nadeel is, maar wellicht achteraf toch nog goed uit komt.) Ik heb momenteel een totaal reclame budget van ong. 25.000 per jaar. Het is dus geen bolcom budget maar ook geen beginnende webshop budgettering. Ik kom redelijk tot de conclusie dat een bureau een te hoog uurtarief heeft om mijn wensen binnen een schappelijk budget te verwezenlijken, dus wellicht is het ook een optie om iemand freelance aan te nemen die op projectbasis bovenstaande aanpakt. Maar ook hier heb ik zelf weinig verstand van, dus vandaar dat ik om advies en ervaringen vraag.
  13. Gezien de grote hoeveelheid tijd en de groei van het bedrijf ben ik aan het overwegen om voor het gehele concept een marketingbureau in te schakelen. Denk hierbij aan: - Online Identity - Social Media campagne - Affiliatie campagne - Conversie optimalisatie - Adwords etc. Kortom, het hele marketing verhaal naar de buitenwereld toe. Nu heb ik helaas slechte ervaringen met het uitbesteden van adwords. Na flink zelf pongelen besloot ik gezien de kosten en tijd die hier in gingen zitten dit toch uit te besteden. Dat resulteerde in een campagne die veel geld gekost heeft en mijn eigen gepingel niet wist te evenaren. Ik vind het uitbesteden dus eng. Maar besef me ook dat ik niet alles meer zelf kan doen, en dat er wel een duidelijk plan in moet komen. Op alle fronten maar wat aanrommelen kan ook niet de ideale manier zijn. Wie heeft er goede of slechte ervaringen hiermee? Heeft iemand enig idee van budgetten die hier voor nodig zijn? Goede referenties?
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept