Raviolini / Hans Smit

Junior
  • Aantal berichten

    20
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

Bedrijfsinfo

Raviolini / Hans Smit's trofeeën

  1. Aan allen: ik voel mij volledig geknipt en geschoren :) Dit blijkt dus absoluut géén fijn plan om mee door te gaan. Het speelde al langer in mijn hoofd, maar ik kan het nu volledig los laten. Heel hartelijk bedankt voor het meedenken: ik denk dat het inderdaad payrolling wordt.
  2. Dank voor de reacties. Ik ken de wet DBA. Mijn redenering is dat er van schijnzelfstandigheid geen sprake is omdat het hier nadrukkelijk geen fulltime of kostwinnende activiteit is (dat is het studeren) en het een bijbaantje van hooguit 8 à 10 uur per week betreft. Heeft iemand hier een mening over? En wbt payrolling: ik ga met er de rekenvoorbeelden nog eens verder naar kijken als het zzp-traject geen optie blijkt te zijn.
  3. Wij hebben binnenkort ongeveer een dag per week een hulp nodig omdat de werkzaamheden van ons groeiend marktbedrijf ons te veel worden. We willen –om tal van praktische en principiële redenen- echter niet verantwoordelijk zijn voor personeel. Payrolling zou een uitkomst zijn, maar de factor 1,6 op elk uitbetaald uur is voor ons jonge bedrijf nog te hoog. We kennen een HBO-student, die nu soms al vrijwillig helpt en het werk erg leuk vindt. Als hij zich nou eens bij de KvK als ondernemer registreert. Zijn verdiensten zijn zo laag dat zijn studiefinanciering niet in gevaar komt, hij hoeft geen IB aan te geven, hij kan gebruik maken van de BTW-vrijstelling zodat hij geen BTW-boekhouding hoeft te voeren en hij kan ons factureren voor de geleverde diensten. Iedereen happy: hij wordt wit betaald, wij kunnen de uren als eerlijke kosten in de boekhouding invoeren en we schaden niemand. Toch? Eerlijk gezegd: ik zie de valkuilen van deze constructie niet, maar ik vraag me tegelijk af of ik nu zo dom ben of iets over het hoofd zie. Graag jullie reacties en alvast bedankt. [verandering: titel]
  4. Ja, dat doen we nu al. We maken evenementen aan of doen aanbiedingen en dat werkt positief voor het marktbedrijf. Nu met de winkel er bij wordt het iets anders omdat dan bijv opeens de locatie belangrijk wordt op de fb-pagina.
  5. Dank je voor de webinars, die ga ik zeker eens bekijken. Wat jij beschrijft, is toch conversie?
  6. Dat lijkt mij ook de beste oplossing. Ik wil groeien in de regio's waarin we actief zijn. Maar hoe hang ik lokale pagina's aan mijn merkpagina. En wat bedoel je met rendement? Ik kan bij fb niets over kosten of technieken vinden. Weet jij die?
  7. Als er een prijs zou worden uitgereikt voor de slechtste helpdesk dan moeten we niet vergeten Facebook te nomineren. Daarom hier de simpele vraag: Wij hebben inmiddels meerdere locaties van ons markt- en winkelbedrijf. Voor de markten heb ik drie jaar geleden een zakelijke pagina aangemaakt die we gebruiken voor promotionele doeleinden. We hebben op deze pagina alleen ons bedrijfsadres geplaatst, want meerdere adressen voegen niets toe. Mensen gaan wel of niet naar hun markt in hun woonplaats. Nu hebben we er een winkel bij en daar is het bezoekadres wel belangrijk. Ik heb nu twee FB-pagina's aangemaakt omdat FB maar 1 adres toestaat. Nu lees ik weer dat je wel meerdere locaties kunt toevoegen,maar dat daar hoge kosten aan vast zitten (advertenties). Bij FB word ik niks wijzer. Veel vragen over dit onderwerp, maar 0 antwoorden. Dus: is het verstandig om per locatie een eigen FB pagina te hebben? Voordeel: per locatie aanbiedingen doen, lokaal nieuws, de sfeer van een markt is anders dan een chique winkelstraat... Nadeel (zo hoor ik nu in de praktijk) is dat je letterlijk je branding versnippert. Mensen weten niet wie ze wel/niet moeten liken en volgen. De pagina's samenvoegen lijkt het meest eenvoudig, maar dan zit ik weer met slechts 1 locatie... Wie heeft er praktische én strategische ervaring/ advies? Dank! Hans Smit [mod edit: links naar eigen FB-pagina's verwijderd]
  8. Dat klopt: trendvolgers liggen altijd op de loer. Kijk naar het ijs- en Nutella geweld in Amsterdam. Blijkbaar is er ruimte voor zoveel spelers... Straks zal er heus wel een shake-out volgen. Wij hebben een trendvolger die ons bijvoorbeeld de toegang tot een erg aantrekkelijker markt blokkeert. Hij was domweg eerder met aanmelden en kreeg zo (terecht) de eerste rechten. Zijn pasta importeert hij echter diepvries uit Italië, pleurt ze ongekoeld in een mandje en verkoopt het als vers. Onze pasta wordt wekelijks vers geproduceerd, continu gekoeld en binnen twee dagen verkocht. Oneerlijk, maar leg dat maar eens uit aan een commerciële marktorganisator, laat staan dat je het aan je klanten kunt uitleggen zonder rancuneus te klinken. Loslaten, niet blijven hangen in het verleden, is dan de beste houding. Onze voorsprong bestaat uit beschermde recepturen, de hoge kwaliteit en ons klantcontact. Dat is best smal, hoor. Daarom ligt die scherpe zaag altijd onder ons hoofdkussen...
  9. Dat gedoe rond to go en 2go kende ik niet. Bedankt, leuk om eens te lezen hoe anderen er over denken. Ik zag Smart2Go, schreef het eens uit op een bord en het merkte gewoon dat 2Go veel lekkerder smoelt én schrijft op de stoepborden die de bij onze kramen gebruiken. Dingen moeten ook leuk zijn om te doen, nietwaar? Dat gruwelijke pragmatisme heb ik op de markt geleerd. Ik ben van huis uit nogal van de plannerige, maar dat werkt niet in zo'n omgeving. Als je wilt ondernemen, dan is de markt een perfecte basis: directer contact met je klanten krijg je nergens anders. En het is laagdrempelig (weinig investeringen) en je kunt er je zaag scherp houden. Je moet een goed doordacht concept hebben (met groeistrategie), maar daarna is het één groot experimenteer-feest! Veel gemeenten willen hun markten 2.0 maken of besteden de organisatie uit aan particuliere bedrijven en dat biedt veel kansen voor nieuwkomers. Voorbeeld: we hebben in 2015 Piadina Nutella geprobeerd: Nutella is hot, piadina is gewoon een gefrituurd of geroosterd plat broodje en klaar is Kees. Nee dus, bij ons is het totaal geflopt. Oorzaak? Ik weet het echt niet, maar ik ben er gewoon mee begonnen en na 8 weken weer gewoon mee gestopt. Overigens: in 2016 konden we in heel Italië nergens meer zo'n piadina-tentje vinden... Ander voorbeeld: we maakten ravioli en pasta van speltmeel. Want daar zou wel behoefte aan zijn. No way! We maken het nu alleen op bestelling en dat loopt weer wel goed. Waarom? Gooi het maar in mijn pet! Zo leren we elke week en dat is intensief, maar verschrikkelijk leuk. En zolang je maar blijft vernieuwen (alweer die zaag van Covey) en elke dag probeert beter te worden, accepteren je klanten je blunders. Zij komen nu met ideeën hoe wij ons bedrijf kunnen verbeteren. Kun je je betere klanten wensen? Van foodtrucks ben ik niet zo gecharmeerd. A: de helft start 's morgens niet omdat het allemaal oude barrels zijn. B: ik vind de afstand tot de klanten letterlijk niet goed: je staat te hoog, boven je klanten. Op een marktkraam sta je oog in oog en dat werkt gewoon beter. Althans, dat vinden wij. We gaan nu onze eerste winkel in Oosterbeek openen en dat lijkt mij een geheel nieuwe tak van sport. Keep you posted!
  10. Ik lees dat het Duitse automerk Audi over enkele jaren de helft(!) van zijn omzet uit IT-diensten wil halen. En: Mercedes-Benz speelt met zijn dochtermerk Smart2Go perfect in op de ‘nieuwe-economie’ waarin gedeeld gebruik van een (huur)auto hoger wordt gewaardeerd dan het bezit van een eigen of zakenauto. Wat kan een simpele pastaboer uit Duiven hier van leren? Allereerst moet u even weten dat wij verse pasta's verkopen op week- en maandmarkten in Arnhem, Nijmegen, Amsterdam, Utrecht. En per half mei ook in onze eerste winkel in Oosterbeek. Gek veel ambachtelijker kun je het niet krijgen, maar toch zie ik een duidelijke link met de automobielindustrie, die ik ook aardig ken vanuit mijn andere baan als vakbladjournalist. Goed gejat De eerste link tussen deze twee werelden is makkelijk, want dat is het simpele jatwerk: Wij noemen onze verse pasta-snack niet langer ‘Pasta to go’ , maar ‘Pasta2Go’. De manier waarop Mercedes het schrijft, smoelt gewoon een stuk beter. De schrijfwijze met de cijfers is overigens gecultiveerd door ene Prince, voorheen bekend als briljant artiest. Maar goed, als je bij ons een portie vers afgekookte pasta met een saus naar keuze bestelt, dan zeg je voortaan: “Graag een Pasta2Go van ravioli met pesto-saus!” Beter goed gejat, dan slecht verzonnen, niet? Kantelen Het tweede leermomentje uit het Audi en Mercedes verhaal gaat over kantelen. Van de ontwaakte auto-industrie leren we nu dat ‘individuele mobiliteit’ belangrijker is dan ‘autorijden’. Vervoer krijgt prioriteit boven het vervoermiddel. Audi wil niet langer verdienen aan autorijden, maar aan ‘vervoer’. En Mercedes wil switchen van auto’s verkopen naar vervoer faciliteren. Weet u trouwens dat Mercedes op het punt staat een miljarden-order te schrijven voor de levering van duizenden luxe hybride en vol-elektrische taxi’s aan… Uber? Over kantelen gesproken. Middel Helaas zien veel te veel marktondernemers om mij heen dit kantelmomentje niet aankomen. Zij denken het nog te kunnen redden met drie halen, twee betalen en nóg meer volume, nóg meer marktmeters en nóg meer aanbiedingen. Ik zeg altijd maar: “de jonge klanten bestellen jouw product sneller op hun mobiel, dan dat jij het kunt inpakken.” Zo red je het niet. Net als in de auto-wereld is een eenvoudige middenstander in de 'food keten' niet langer het doel, maar het middel. Het verschil tussen ‘moeten we nog eten’ of ‘gaan we gezellig aan tafel’. Tussen ‘hoe lang sta je in de keuken’ en ‘hoeveel tijd wil je met je vrienden, gezin, familie aan tafel doorbrengen’. Noem het ‘beleving’, zolang je maar snapt dat jij als leverancier slechts de voorpret bent van een gezellige gezinsavond of dat jij met jouw product een eenzame avond (35% is straks alleenstaand) wat warmte kunt geven. Wat geldt voor de petrolheads in Ingolstadt of Stuttgart, geldt ook voor een marktbedrijfje in Arnhem, Nijmegen of een winkeltje in Oosterbeek. Innovatieve miskleunen Start-ups hebben van huis uit een prettige innovatieve jeuk onder hun nagels meegekregen. Dat kan o.a. omdat ze nog klein en wendbaar zijn. Dat maakt het extra knap dat industrie-molochen als VAG en Daimler hun revolutionaire agenda’s voor 2020 durven te schrijven. Het zijn gigantische conglomeraten die wereldwijd vele wedstrijden op vele vreemde velden spelen en moeten winnen. Dat lukt niet altijd, want ik heb in München een BMW-topman een glaasje water uit de uitlaat van een draaiende motor zien drinken, want BMW ging helemaal over op stikstof… Niet dus. Ik heb Audi toch duidelijk horen kiezen tégen elektrische-hybrides en vóór hun zuinige TDI-diesels… Was dat voor of tijdens de sjoemel-software? Noem het innovatieve miskleunen, maar dat nog altijd liever dan een non-innovatieve miskleun als V&D. Scherpe zaag En waar sta ik nu? Moet ik over een paar jaar ook constateren dat ik er naast zat? Of moet ik -net als Mercedes en Audi- gewoon doorgaan, doorontwikkelen, fouten durven maken en eens in de zoveel jaar het lef hebben en ook mijn toekomst-agenda publiceren? Ik ga voor een uitspraak van de Amerikaanse ondernemers-goeroe Stephen Covey. Hij sluit een reeks van zeven praktische adviezen voor productieve ondernemers af met de wat mystieke kreet: “Houd de zaag scherp”. Kauw er maar eens op: een zaag is een bouwgereedschap, maar kan ook destructief werk doen. Als je lekker wilt zagen, dan moet ‘ie wel vlijmscherp zijn. En jij ook, want anders zaag je scheef of in je vingers. Ik omhels nog maar even mijn eigen innovatietjes, die eigenlijk gewone dagelijkse doelen zIjn: de keuze voor de markt als direct verkoopkanaal, het absolute geloof in productkwaliteit en onze klantbenadering. Ik hoop dat we een goede keuze maken met onze eerste winkel in Oosterbeek. We omarmen -net als de maakindustrie- de permanente verandering, voorlopig nog even zonder ronkende toekomstagenda, maar altijd met die scherpe zaag onder handbereik!
  11. Kijk hier eens naar: http://www.paketda.de/dhl/packstation.php Zo'n station in een woonwijk, straat of flat... Ik lever er graag aan, maar zou er als consument ook beslist gebruik van maken. @Hans van den Bergh: je hebt gelijk dat er nog (te) veel vragen bestaan. Dit project kun je op papier echter tot achter de komma uitwerken, zoeken naar investeerders, de infrastructuur aanleggen etc. etc. Dan schrijf je 2018, denk ik. Ondernemen is ook gewoon doen: schroef desnoods een lelijke box aan het huis van je moeder en vrienden en begin gewoon. Dan weet je media/eind 2016 of het levensvatbaar is en dan zijn de financiële gevolgen van een mislukking nog te overzien.
  12. Zo'n box hoeft natuurlijk niet lelijk te zijn. En hij kan natuurlijk ook ergens achter het huis of op een centraal punt worden bevestigd. Veiligheid (diefstal) is natuurlijk een probleem, maar hygiëne-discipline (HACCP) is belangrijker. Je hebt een koelketen: van ingrediënt tot eindproduct moet alles geregistreerd op (laten we zeggen) 5 graden blijven. Zet je een doos op de stoep, dan verbreek je deze koelketen. Als anderen in de box kunnen (beetje flauw voorbeeld, maar stel dat een Chinees er zijn warme nasi speciaal in zou zetten) dan verbreek je de koelketen ook. Tenzij de leveranciers afspreken alles op dezelfde temperatuur in die ene box te leveren. Logistiek is dit wel een uitdaging, hoor!
  13. 20% van levensmiddelen in ons normale eetpatroon gaat nu al online. Dat zal explosief groeien.
  14. Ik ben bang dat dit product te duur is voor studenten en iemand met een jaarcontract. Ik zou koppen op tweeverdieners.
  15. Ik zou er naar kijken zoals de telefonie of TV providers kijken: je levert het apparaat (schijnbaar) gratis en verdient (terug) met dienstenpakketten. In jouw geval zou ik gratis of tegen een kleine huur een foodbox buitenshuis aanbieden. Een gekoelde afsluitbare kast die je tegen het huis aanschroeft en die voldoet aan alle hygiëne regels (HACCP). Hier heb je al een eerste betaalde dienst te pakken: de maandelijkse reiniging. De bezorger plaatst de bestelling in de gekoelde kast mbv een loper-sleutel en jij pakt je eten en drinken er uit als je thuis komt. Ik zag dit concept in 1992 (jawel) al in Los Angeles, waar ze zowel koel- als vrieskasten met een ingang in de buitenmuur hadden, die op bestelling door bezorgers met pizza, ijs of frisdrank werden gevuld. Ik heb me altijd verbaasd dat dit concept nooit in Europa is doorgedrongen. Je schijnt hier wel collectieve koelkasten op kantoren en in (senioren)flats te hebben, waar bestellingen in worden geplaatst. Wie dat doet, weet ik echter niet. Als je zo'n systeem hebt, kun je bezorgen wat je wilt en ben je niet aan bijzondere maatvoering gebonden. O ja, wij willen dan graag een van de leveranciers worden ;)
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.