Jump to content

Raviolini / Hans Smit

Junior
  • Content Count

    20
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

Company info

  1. Aan allen: ik voel mij volledig geknipt en geschoren :) Dit blijkt dus absoluut géén fijn plan om mee door te gaan. Het speelde al langer in mijn hoofd, maar ik kan het nu volledig los laten. Heel hartelijk bedankt voor het meedenken: ik denk dat het inderdaad payrolling wordt.
  2. Dank voor de reacties. Ik ken de wet DBA. Mijn redenering is dat er van schijnzelfstandigheid geen sprake is omdat het hier nadrukkelijk geen fulltime of kostwinnende activiteit is (dat is het studeren) en het een bijbaantje van hooguit 8 à 10 uur per week betreft. Heeft iemand hier een mening over? En wbt payrolling: ik ga met er de rekenvoorbeelden nog eens verder naar kijken als het zzp-traject geen optie blijkt te zijn.
  3. Wij hebben binnenkort ongeveer een dag per week een hulp nodig omdat de werkzaamheden van ons groeiend marktbedrijf ons te veel worden. We willen –om tal van praktische en principiële redenen- echter niet verantwoordelijk zijn voor personeel. Payrolling zou een uitkomst zijn, maar de factor 1,6 op elk uitbetaald uur is voor ons jonge bedrijf nog te hoog. We kennen een HBO-student, die nu soms al vrijwillig helpt en het werk erg leuk vindt. Als hij zich nou eens bij de KvK als ondernemer registreert. Zijn verdiensten zijn zo laag dat zijn studiefinanciering niet in gevaar komt, hij hoeft geen IB aan te geven, hij kan gebruik maken van de BTW-vrijstelling zodat hij geen BTW-boekhouding hoeft te voeren en hij kan ons factureren voor de geleverde diensten. Iedereen happy: hij wordt wit betaald, wij kunnen de uren als eerlijke kosten in de boekhouding invoeren en we schaden niemand. Toch? Eerlijk gezegd: ik zie de valkuilen van deze constructie niet, maar ik vraag me tegelijk af of ik nu zo dom ben of iets over het hoofd zie. Graag jullie reacties en alvast bedankt. [verandering: titel]
  4. Ja, dat doen we nu al. We maken evenementen aan of doen aanbiedingen en dat werkt positief voor het marktbedrijf. Nu met de winkel er bij wordt het iets anders omdat dan bijv opeens de locatie belangrijk wordt op de fb-pagina.
  5. Dank je voor de webinars, die ga ik zeker eens bekijken. Wat jij beschrijft, is toch conversie?
  6. Dat lijkt mij ook de beste oplossing. Ik wil groeien in de regio's waarin we actief zijn. Maar hoe hang ik lokale pagina's aan mijn merkpagina. En wat bedoel je met rendement? Ik kan bij fb niets over kosten of technieken vinden. Weet jij die?
  7. Als er een prijs zou worden uitgereikt voor de slechtste helpdesk dan moeten we niet vergeten Facebook te nomineren. Daarom hier de simpele vraag: Wij hebben inmiddels meerdere locaties van ons markt- en winkelbedrijf. Voor de markten heb ik drie jaar geleden een zakelijke pagina aangemaakt die we gebruiken voor promotionele doeleinden. We hebben op deze pagina alleen ons bedrijfsadres geplaatst, want meerdere adressen voegen niets toe. Mensen gaan wel of niet naar hun markt in hun woonplaats. Nu hebben we er een winkel bij en daar is het bezoekadres wel belangrijk. Ik heb nu twee FB-pagina's aangemaakt omdat FB maar 1 adres toestaat. Nu lees ik weer dat je wel meerdere locaties kunt toevoegen,maar dat daar hoge kosten aan vast zitten (advertenties). Bij FB word ik niks wijzer. Veel vragen over dit onderwerp, maar 0 antwoorden. Dus: is het verstandig om per locatie een eigen FB pagina te hebben? Voordeel: per locatie aanbiedingen doen, lokaal nieuws, de sfeer van een markt is anders dan een chique winkelstraat... Nadeel (zo hoor ik nu in de praktijk) is dat je letterlijk je branding versnippert. Mensen weten niet wie ze wel/niet moeten liken en volgen. De pagina's samenvoegen lijkt het meest eenvoudig, maar dan zit ik weer met slechts 1 locatie... Wie heeft er praktische én strategische ervaring/ advies? Dank! Hans Smit [mod edit: links naar eigen FB-pagina's verwijderd]
  8. Dat klopt: trendvolgers liggen altijd op de loer. Kijk naar het ijs- en Nutella geweld in Amsterdam. Blijkbaar is er ruimte voor zoveel spelers... Straks zal er heus wel een shake-out volgen. Wij hebben een trendvolger die ons bijvoorbeeld de toegang tot een erg aantrekkelijker markt blokkeert. Hij was domweg eerder met aanmelden en kreeg zo (terecht) de eerste rechten. Zijn pasta importeert hij echter diepvries uit Italië, pleurt ze ongekoeld in een mandje en verkoopt het als vers. Onze pasta wordt wekelijks vers geproduceerd, continu gekoeld en binnen twee dagen verkocht. Oneerlijk, maar leg dat maar eens uit aan een commerciële marktorganisator, laat staan dat je het aan je klanten kunt uitleggen zonder rancuneus te klinken. Loslaten, niet blijven hangen in het verleden, is dan de beste houding. Onze voorsprong bestaat uit beschermde recepturen, de hoge kwaliteit en ons klantcontact. Dat is best smal, hoor. Daarom ligt die scherpe zaag altijd onder ons hoofdkussen...
  9. Dat gedoe rond to go en 2go kende ik niet. Bedankt, leuk om eens te lezen hoe anderen er over denken. Ik zag Smart2Go, schreef het eens uit op een bord en het merkte gewoon dat 2Go veel lekkerder smoelt én schrijft op de stoepborden die de bij onze kramen gebruiken. Dingen moeten ook leuk zijn om te doen, nietwaar? Dat gruwelijke pragmatisme heb ik op de markt geleerd. Ik ben van huis uit nogal van de plannerige, maar dat werkt niet in zo'n omgeving. Als je wilt ondernemen, dan is de markt een perfecte basis: directer contact met je klanten krijg je nergens anders. En het is laagdrempelig (weinig investeringen) en je kunt er je zaag scherp houden. Je moet een goed doordacht concept hebben (met groeistrategie), maar daarna is het één groot experimenteer-feest! Veel gemeenten willen hun markten 2.0 maken of besteden de organisatie uit aan particuliere bedrijven en dat biedt veel kansen voor nieuwkomers. Voorbeeld: we hebben in 2015 Piadina Nutella geprobeerd: Nutella is hot, piadina is gewoon een gefrituurd of geroosterd plat broodje en klaar is Kees. Nee dus, bij ons is het totaal geflopt. Oorzaak? Ik weet het echt niet, maar ik ben er gewoon mee begonnen en na 8 weken weer gewoon mee gestopt. Overigens: in 2016 konden we in heel Italië nergens meer zo'n piadina-tentje vinden... Ander voorbeeld: we maakten ravioli en pasta van speltmeel. Want daar zou wel behoefte aan zijn. No way! We maken het nu alleen op bestelling en dat loopt weer wel goed. Waarom? Gooi het maar in mijn pet! Zo leren we elke week en dat is intensief, maar verschrikkelijk leuk. En zolang je maar blijft vernieuwen (alweer die zaag van Covey) en elke dag probeert beter te worden, accepteren je klanten je blunders. Zij komen nu met ideeën hoe wij ons bedrijf kunnen verbeteren. Kun je je betere klanten wensen? Van foodtrucks ben ik niet zo gecharmeerd. A: de helft start 's morgens niet omdat het allemaal oude barrels zijn. B: ik vind de afstand tot de klanten letterlijk niet goed: je staat te hoog, boven je klanten. Op een marktkraam sta je oog in oog en dat werkt gewoon beter. Althans, dat vinden wij. We gaan nu onze eerste winkel in Oosterbeek openen en dat lijkt mij een geheel nieuwe tak van sport. Keep you posted!
  10. Kijk hier eens naar: http://www.paketda.de/dhl/packstation.php Zo'n station in een woonwijk, straat of flat... Ik lever er graag aan, maar zou er als consument ook beslist gebruik van maken. @Hans van den Bergh: je hebt gelijk dat er nog (te) veel vragen bestaan. Dit project kun je op papier echter tot achter de komma uitwerken, zoeken naar investeerders, de infrastructuur aanleggen etc. etc. Dan schrijf je 2018, denk ik. Ondernemen is ook gewoon doen: schroef desnoods een lelijke box aan het huis van je moeder en vrienden en begin gewoon. Dan weet je media/eind 2016 of het levensvatbaar is en dan zijn de financiële gevolgen van een mislukking nog te overzien.
  11. Zo'n box hoeft natuurlijk niet lelijk te zijn. En hij kan natuurlijk ook ergens achter het huis of op een centraal punt worden bevestigd. Veiligheid (diefstal) is natuurlijk een probleem, maar hygiëne-discipline (HACCP) is belangrijker. Je hebt een koelketen: van ingrediënt tot eindproduct moet alles geregistreerd op (laten we zeggen) 5 graden blijven. Zet je een doos op de stoep, dan verbreek je deze koelketen. Als anderen in de box kunnen (beetje flauw voorbeeld, maar stel dat een Chinees er zijn warme nasi speciaal in zou zetten) dan verbreek je de koelketen ook. Tenzij de leveranciers afspreken alles op dezelfde temperatuur in die ene box te leveren. Logistiek is dit wel een uitdaging, hoor!
  12. 20% van levensmiddelen in ons normale eetpatroon gaat nu al online. Dat zal explosief groeien.
  13. Ik ben bang dat dit product te duur is voor studenten en iemand met een jaarcontract. Ik zou koppen op tweeverdieners.
  14. Ik zou er naar kijken zoals de telefonie of TV providers kijken: je levert het apparaat (schijnbaar) gratis en verdient (terug) met dienstenpakketten. In jouw geval zou ik gratis of tegen een kleine huur een foodbox buitenshuis aanbieden. Een gekoelde afsluitbare kast die je tegen het huis aanschroeft en die voldoet aan alle hygiëne regels (HACCP). Hier heb je al een eerste betaalde dienst te pakken: de maandelijkse reiniging. De bezorger plaatst de bestelling in de gekoelde kast mbv een loper-sleutel en jij pakt je eten en drinken er uit als je thuis komt. Ik zag dit concept in 1992 (jawel) al in Los Angeles, waar ze zowel koel- als vrieskasten met een ingang in de buitenmuur hadden, die op bestelling door bezorgers met pizza, ijs of frisdrank werden gevuld. Ik heb me altijd verbaasd dat dit concept nooit in Europa is doorgedrongen. Je schijnt hier wel collectieve koelkasten op kantoren en in (senioren)flats te hebben, waar bestellingen in worden geplaatst. Wie dat doet, weet ik echter niet. Als je zo'n systeem hebt, kun je bezorgen wat je wilt en ben je niet aan bijzondere maatvoering gebonden. O ja, wij willen dan graag een van de leveranciers worden ;)
  15. Ik wil niet verzeild raken in een discussie over gezond en ongezond eten, maar wilde je vooral wijzen op de veranderingen die wij merken bij onze klanten. En dat zijn klanten -maar dat klinkt zo verwaand- die veel geld willen betalen voor gezond en lekker eten, dat toch snel en makkelijk is. Ik sta bijvoorbeeld op een biologische markt en zie mensen daar inkopen doen voor bedragen waarvoor je bij een lokale Lidl de weekboodschappen kunt doen. Ze betalen het echter graag en ze horen ook graag het verhaal bij goed eten en eerlijke ingredienten. Ik praat over hipsters, tweeverdieners en 50+'ers. Bij deze groep past chocola op termijn hooguit nog als 'weekly sin' ipv dagelijks grootverbruik. Aan de andere kant: de 'vette bek' blijft heel veel mensen trekken, dat zie ik ook in de praktijk. Bio-frites hebben een misschien een kleinere eco-footprint, maar het blijft een hoop vet met wat aardappel en toch loopt het als een trein. Misschien eten mensen zo graag Nutella om zich juist weer af te zetten tegen de gezondheidstrend die wij denken te zien... @Branko: In Frankrijk is de piadina (=broodje) Nutella nog steeds een goedlopende snack. Vooral de gefrituurde variant... In Midden Italië hebben wij deze zomer niet één kraampje of stalletje met piadina meer kunnen ontdekken. Uiteraard denken wij dat je hier de trend naar gezond ziet, maar dat kan ook andere oorzaken hebben.
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept