Jump to content

RoyBoesmans

Junior
  • Content Count

    14
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • Gender
    Male
  1. Optimisten willen realisten nog wel eens afschilderen als pessimisten. De wereld is ook niet gebouwd op luchtfietserij. :-) Ik heb 10 jaar lang elk mogelijk risico van elk plan tot ondernemen geanalyseerd en 10 jaar lang niks opgestart wegens die risico's. Realistisch, weet je wel? Sindsdien bekijk ik het anders en ik heb al verschillende activiteiten gehad en nog nooit onoverkomelijke problemen gehad, omdat ik de risico's beperk. Voor je jezelf rijk rekent: houd ook rekening van een bezettingsgraad die (veel) lager ligt dan 100%. Hoe groter je assortiment, hoe lager de bezettingsgraad. Verhuurde apparaten zul je daarbij regelmatig moeten vervangen. Weet ik. Van daar 1ste voorbeeldpakket, nog geen definitief aanbod. Mijn definitieve plan is altijd gebaseerd op álle uitgaven + 30% - minimuminkomsten - 30%. Als ik dan meer overhoud dan ik erin steek, zit het goed. Een bepaalde categorie met verbruiksmiddelen, instructie en ondersteuning lijkt me idd een meerwaarde tov de bouwmarkten en Boels. Als jij me even kunt laten zien hoe ik met jouw machine het parket schuur, dan huur ik hem zeker bij jou en niet bij genoemde concurrenten. Dit is inderdaad de denkpiste dat ik momenteel neem. Waarom niet? Via Internet wordt veel geGoogle'd hoe je die klussen moet doen. Als jij hoog scoort met blogs en how-to's trek je mensen naar je site en die kun je dan precies het apparaat verhuren dat je gebruikt in je how-to video's. Mogelijk wel ja. Een goed idee! Dit heb ik nog niet onderzocht. Zie ook de waarom-vraag. Wil je dit omdat je het zo leuk vindt om te doen of omdat je een gat ziet in de markt? Een van mijn standaardopmerkingen bij starters is dat er vaak te veel aandacht is voor de inkoop en veel te weinig voor de verkoop. Inkopen is doorgaans niet zo moeilijk (met alle respect voor je ervaring), verkopen wel. Inkoop niet zo moeilijk, maar ervaring voorkomt foute aankopen, teveel betalen, slecht aankoopplanning, ... Maar verkoop is inderdaad ook moeilijk en zonder heeft je onderneming geen bestaansreden. Terwijl inkoop enkel faciliteert in de verkoopsdoelstelling. Niet meer, maar zeker ook niet minder. Loon? Ik neem aan dat je begint als eenmanszaak en dan is er geen loon maar winst. Voor een nettowinst na inkomstenbelasting van 2.000 per maand heb je een winst voor belasting nodig van zo'n 30.000 (als dit je enige inkomen is, rekening houdend met zelfstandigenaftrek, mkb vrijstelling, heffingskorting, arbeidskorting). Is dat haalbaar? Waarom zou ik een eenmanszaak starten? Bvba en als het misgaat is het zo. Omdat je als ondernemer geen recht hebt op uitkeringen of pensioen moet je daarvoor wel sparen, waardoor je eigenlijk minstens 40.000-45.000 winst moet maken op jaarbasis. Om daar te komen moet je wel heel erg veel investeren in locatie, marketing en machines. Kun je dat financieren? Vandaar de keuze voor bijberoep. Blijkbaar heb ik het niet duidelijk genoeg uitgelegd. Zolang ik rond de 2000€ netto per maand kan verdienen, in loondienst, als zaakvoerder of combinatie, dan heb ik niet meer nodig. Als ik 2000€ in loondienst verdien, moet ik enkel nog break even draaien met de zaak. _________ berichtopmaak aangepast.
  2. Rendement? De investering terugbetalen en mijn maandelijkse kosten kunnen betalen. Als het bedrijf break even draait en ik heb een nettoloon van 2000€, dan ben ik tevreden. Dat loon kan ook van een deeltijdse (of voltijdse) baan komen. Ik heb al vaker gecombineerd, 7 op 7 of 12 u per dag werken.
  3. Beste mensen, Ik dank jullie allen voor de bijdragen en opmerkingen. Ik concludeer dat jullie gezamenlijk ongeveer in dezelfde richting denken, nl. specialisatie om niet te moeten concurreren met Boels en co en de bouwmarkten. Ikzelf, samen met anderen hier op het forum, hebben ook begrepen dat je veel minder moet investeren als je specialiseert. Ik heb nu een voorbeeldpakket samengesteld van 1000€ aankoopprijs dat ik voor 75€ per dag kan verhuren, 225€/week. Ik denk dat dit de manier is om mezelf te onderscheiden, mét minimale investeringen. Jij kiest de installatie of renovatie, ik heb het totaalpakket. Zonder nadenken heb je alles in huis om je project te doen slagen. En dit binnen een bepaalde categorie, want anders word het weer een groot algemeen aanbod. Ik denk voorlopig richting vloeren als (theoretische) testcase. Nu stuit ik uiteraard ook op de zoektocht naar distributiekanalen. De bouwmarkten en andere groten doen het zelf of werken met Boels. Rechtsreeks naar de consument heeft ook geen zin, want wie bij de bouwmarkt koopt krijgt het aanbod ter plaatse. Ik denk dat enkel de arbeidsintensieve zoektocht naar lokale handelaars en aannemers me rest om geleidelijk aan een netwerk uit te bouwen. Wat denken jullie? Om op een eerdere vraag te antwoorden, waarom machines verhuren en geen springkastelen, ...? Ik heb 6 jaar ervaring in aankoop van technische materialen en gereedschappen bij 2 bedrijven. Ik ken aanbieders, materialen, prijzen, toepassingen, specificaties, ... Alleen de klanten ken ik nog niet. :-)
  4. Voorbeeld van een kleine aanbieder zonder niche: http://www.verhuurcenterpauwels.be/. 350 artikelen! :) = véél geld. En deze heeft eigenlijk niet zo'n volledig aanbod, vind ik.
  5. Highio, ik denk dat je gelijk hebt. Ik heb vanavond de rekening gedeeltelijk gemaakt. 100 apparaten is idd de 1ste stap. Dit zou neerkomen op 1 à 3 machines per soort en een investering van minimum 100.000€. :-) Daarna de populairste toestellen bijkopen als ik niet kan voldoen aan de vraag. Een toestel is terugbetaald na 5 tot 10 maanden verhuurd te zijn aan het laagste tarief. Dus pas na minimum 1 jaar een volledige turnover. Dat wordt dus een spelletje van minimum 200.000€ om een jaar of langer te dragen. Toekomstmuziek dus! Ik denk dat ik eerst een niche ga zoeken om het aantal machines terug te dringen tot bv. een 15-tal types. Dan zou ik met 30.000€ toekomen in het begin én dan heb ik mijn USP, nl. een totaaloplossing voor een bepaalde activiteit. Later de investering dan uitbreiden naar 50.000€ met de juiste machines en focus op bijproducten verkopen. 1ste werk: niche kiezen en markt en concurrentie onderzoeken! Dank voor uw bijdrage.
  6. geplaatst door: Peter_CVinfo Vandaag om 21:44:50 Waarom wil je alleen maar positieve reacties horen? Ben je er zo van overtuigd dat het een goed idee is om honderden machines te gaan verhuren, hoewel je niet weet wat je "USP" is? Het lijkt mij namelijk niet echt een gebrek aan machineverhuurders te zijn eerlijk gezegd (dat is niet negatief bedoeld hoor!). Het is een oligopolie, 2 à 3 grote spelers en heel veel hele kleintjes. 3 concurrenten is niet veel, me dunkt. Ik wil wel commentaar krijgen, positief én negatief. Helaas wordt vaak iets afgebroken zonder grondige reden. Dát bedoel ik met negatieve commentaar. Naar de USP ben ik nu dus op zoek. :-)
  7. geplaatst door: Hans van den Bergh Vandaag om 21:39:16 Wat onderscheidt AH van Jumbo? Bijenkorf van Hema? Boels en Bo-Rent van jou? Dat is de vraag die jij zelf moet onderzoeken... Antwoord: in mijn ogen helaas niets noemenswaardigs. Boels is makkelijk te counteren omdat ze extreem duur zijn. Wel hebben ze alles in huis. Tot nu toe denk ik dat je weinig anders kan doen dan concurreren op prijs en perceptie, net als de supermarkten. En ondertussen erover waken dat je geen prijzenoorlog ontketent.
  8. Dank je voor de tot nu toe mooie bijdragen. 'In Gods naam' moet niet te letterlijk, hoor. :-)
  9. Hallo. Ik wil een verhuurbedrijf voor elektrische gereedschappen opstarten. Ik hoop ineens te starten met een 100-tal machines, een locatie met parking op een lokale doorgangsweg en een website voor reservaties, gekoppeld aan de voorraad. Ik ben nog bezig met het financieel plan, concurrentieanalyse, ... maar de voorlopige resultaten zien er goed uit. Ik zit nog met 2 vragen die niet 'uit te rekenen' vallen. 1. Hoe kan ik me in Gods naam onderscheiden van concurrenten met deze activiteit? 2. Wat zijn jouw slechte en goede ervaringen of opmerkingen bij het huren van machines? Alle ideeën zijn welkom! Geen enkel idee is dom. Opmerkingen ook welkom. Geen negatieve commentaren aub. De wereld is niet gebouwd op pessimisme.
  10. Niks verwarring hoor. Ik heb ondertussen een privé-bericht gekregen met verwijzing naar Van der veer designers. Die bevestigen mijn vermoeden dat het gebruikte materiaal EVA is. En u bevestigt nu dat de gebruikte methode spuitgieten is. Eigenlijk wist ik beiden, maar 2 producenten hebben me op een dwaalspoor gebracht. In de hoop om hun eigen materiaal dat niet aan de eisen voldoet, te verkopen. Ik heb de indruk dat er in België heel weinig aanbieders zijn van EVA spuitgieten. Super bedankt. Nu weet ik tenminste exact en met zekerheid wat ik zoek. Ik ga me niet meer van de wijs laten brengen. Spuitgieten is met een (dure) mal, niet?
  11. Hoi Ik ben al even op zoek naar een producent dat een relatief complexe vorm kan maken uit hetzelfde materiaal als een stressbal of een paar Crocs. Ik heb al 8 producenten aangesproken zonder resultaat. Van Crocs weet ik dat ze een patent hebben op hun specifieke samenstelling (croslite) en is een op maat gemaakt schuim met gesloten huid. Ik heb eigenlijk een materiaal met dezelfde eigenschappen nodig. Kan iemand me specifiek zeggen uit welk materiaal Crocs of bijvoorbeeld een stressbal gemaakt worden én met welke techniek? Zo kan ik op zijn minst nog gerichter proberen zoeken. Ook een toffe om mee af te komen bij een producent, het te maken product is meer dan 1m lang. :-) Blijkbaar nogal groot voor sommige productiemethoden of producenten.
  12. Beste Ronmol Een aantal opmerkingen met actiepunten voor info-nederland. Je website is saai. Een wit blad met wat tekst. - Een mooie achtergrond zou al helpen. Denk aan een afbeelding van een krant of krantenkiosk, bv. - Je links naar tabbladen niet enkel in tekst, maar in een mooie button zetten. - Je links naar de regio's op een meer zichtbare plaats op de pagina zetten, zodat mensen sneller aangezet worden om naar voor hen relevante berichten te gaan. Geen interactie. Geen enkele mogelijkheid om de website te blijven volgen. - Er is geen mogelijkheid voor een, bv. wekelijkse, nieuwsbrief te ontvangen. - Er is geen Facebook-account om te kunnen volgen en delen. Daar kan je bv. wekelijks het belangrijkste bericht per regio op publiceren. Niet alles van de website op FB zetten, want dan gaat je FB-pagina mensen irriteren. - Er is geen enkele mogelijkheid om je website en/of de berichten te kunnen delen met anderen. Hoe wil je dat mensen op je website terecht komen en dit laten weten aan hun omgeving? Een mooie groot nieuwsbericht met het belangrijkste nieuws (of de best betalende adverteerder) op de voorpagina? Met een interessante content, natuurlijk. Ik hoop dat ik je al wat kan helpen met deze tips.
  13. Beste Rait Het is een zeer tof idee. Voor een onderscheidende naam moet je denken aan wat jou onderscheidt tegenover de concurrent. Je maakt duidelijk een punt van te werken met bio-producten. De Biofrietfiets bv. geeft geen problemen in verband met merkrechten van een concurrent én zegt in een klap waarom je anders en beter bent dan de concurrent. Bovendien is bio heel erg trendy. Ook is vintage momenteel enorm trendy, iets om rekening te houden met het ontwerp van je bakfiets en merkvormgeving. . Het ondernemingsplan bevat dan een omschrijving van het project, een marktanalyse, een marketingplan en een financieel plan. . Mod edit, dubbele acquisitie poging verwijderd, zie de huisregels!
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept