Jump to content

vincenttt

Junior
  • Content Count

    15
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1
  1. Tijdje niets van me laten horen, maar... het is inmiddels duidelijk, het is CAO Bakkersbedrijf geworden, hier komt de meeste omzet uit, dus hierdoor algemeen bindend voor mijn bedrijf. Dank voor het meedenken.
  2. Het gaat inderdaad nog steeds over hetzelfde bedrijf. Morgen heb ik een afspraak met een medewerker van de franchiseorganisatie, ik ga de vraag daar zeker stellen. De huidige eigenaar geeft aan dat er sprake is van een CAO voor Detailhandel, echter bestaat deze al een aantal jaren niet meer. De beste man ging het verder nog navragen bij zijn boekhouder. Gingen de zaken maar zo goed ;-) Ik zal het uitleggen. Het overgenomen bedrijf heeft 5 personeelsleden. 3 parttimers voor door de week (wat oudere dames) en 2 weekendkrachten (jongere dames) De parttimers stonden ieder 1 tot 2 dagen in de week in de zaak (volle werkdag), en op de vrijdag en de zaterdag kregen ze ondersteuning van de weekendkrachten. (halve tot hele werkdag) Omdat mijn vrouw en ik zelf in de zaak gaan staan is er geen behoefte aan de 3 parttime medewerkers, we kunnen op vrijdag en zaterdag de hulp echter goed gebruiken, dus de weekendkrachten blijven. Deze moeten aan een CAO krijgen, maar de CAO welke door de huidige eigenaar blijkt aan te dragen blijkt dat niet (meer?) te bestaan. Dat ik het hier op HL vraagt komt puur omdat dit fantastische forum antwoord geeft buiten de kantoortijden van de accountant dan wel de franchiseorganisatie. Ik waarder de antwoorden die ik hier tot nu toe heb gekregen namelijk enorm. Het geeft mij extra informatie bij het in gesprek gaan met een leverancier/boekhouder/verhuurder etc. Daarom DANK (!) voor jullie antwoorden en het delen van jullie kennis!
  3. Geachte geleerden, de boekhouder is weekend vieren, dus wil ik niet lastig vallen, wellicht dat jullie mij kunnen adviseren. Per juni zijn mijn echtgenote de troste eigenaar van een winkel die gebak verkoopt. Daarnaast kun je bij ons een los gebakje eten met een kopje koffie of op het terras een cola-tje drinken bij mooi weer. De KVK heeft ons ingedeeld onder: SBI-code: 47241 - Winkels in brood en banket Deze klasse omvat: - winkels in van niet zelfvervaardigd brood en banket. Eventueel in combinatie met: - vervaardiging van (kleine) broodproducten via een opwarmoven; - verkoop van chocolade en suikerwerk. Deze klasse omvat niet: - verkoop van zelfvervaardigd brood en vers banket (10.71); - verkoop van banket voor directe consumptie ter plekke waarbij zitgelegenheid aanwezig is, zoals lunchrooms e.d. (56.10.2). En onder SBI-code: 56102: Cafetaria's, lunchrooms, snackbars, eetkramen en dergelijke Deze klasse omvat: - verstrekken van al dan niet zelf bereide kleine eetwaren voor directe consumptie ter plekke met daarnaast afzonderlijk verstrekken van dranken voor directe consumptie ter plekke; - verstrekken van zelf bereide kleine eetwaren voor niet directe consumptie te plekke; - verstrekken van bereide maaltijden niet voor directe consumptie ter plekke, z.g. afhaalrestaurants; - verstrekken van al dan niet zelf bereide banketbakkersartikelen voor directe consumptie ter plekke waarbij zitgelegenheid aanwezig is, lunchrooms e.d.; - z.g. fast food restaurants; - exploitatie van automatieken voor snacks en andere kleine eetwaren. Deze klasse omvat niet: - automatencatering bij bedrijven en instellingen (56.29); - verstrekken van kleine eetwaren in school- en bedrijfskantines e.d. (56.29); - verstrekken van bereide eetwaren uitsluitend via een bezorgdienst (56.21); - verstrekken van eetwaren via partycatering (56.21); - verstrekken van niet-zelfbereide eetwaren aan consumenten niet voor directe consumptie ter plekke (detailhandel 47.xx.x). Mijn vrouw en ik zullen dit in de weekenden niet alleen aan kunnen qua bezetting, en hiervoor personeel aannemen. Welke CAO moet ik hier in vredesnaam voor gebruiken? CAO Ambulante Detailhandel ? CAO Bakkersbedrijf ? CAO Zoetwaren ? CAO Horeca ? Er zijn zo veel mogelijkheden. Wie weet welke de juiste is ? [verandering: titel]
  4. Bij deze :-) Vandaag van de kredietverstrekker groen licht gekregen. Morgen met de verkopende partij om tafel om de zaken op papier te zetten.
  5. Hoi, dit staat inderdaad in het contract met de huidige franchisenemer, en deze heeft zijn onderneming ook aangeboden aan de franchiseorganisatie. Hier was geen interesse. Ik neem de onderneming over van de huidige ondernemer, en moet zelf opnieuw een franchisecontract afsluiten. Dit mag ik met de huidige franchisegever doen, maar natuurlijk ook met een andere. Inmiddels is wel duidelijk dat het verstandiger is (in mijn geval) bij de huidige franchisegever te blijven. Nu alleen het lange wachten op de kredietverstrekker...
  6. Dat is nu juist het probleem. Ik heb gegevens van het huidige concept, en niet van die andere. Wanneer het in zee gaan met partij XYZ zorgt voor klantverlies en dus omzet dan zou dit te compenseren zijn met aanvullende artikelen, maar potentieel ook een Winkel van Sinkel worden. En das nu net weer niet de bedoeling :) Ik kan de beslissing maken op basis van gevoel, maar ben meer iemand van de cijfertjes om zo een keuze te maken. En om nu buiten bij de winkel te gaan staan om te vragen of ze komen voor de producten of de merknaam vind ik zo wat.... Kortom.. hoe ga ik dit aanpakken om tot een overwogen keuze te komen?
  7. Correct. De aanvraag ligt bij de kredietverstrekker. Op basis van die uitkomst (= zekerheid voor verkopende partij) zal er afscheid genomen gaan worden van een deel van het personeel. Er is duidelijkheid. De eigenaar verhuurd het pand casco. Er is een huurprijs vastgesteld, er is een periode vast gesteld, en deze is verwerkt in mijn financieel plan. Waar zou ik nog exact naar moeten kijken volgens jou ? Alle tips zijn welkom, het zou vervelend zijn dat ik voor verrassingen kom te staan die voorzien zouden kunnen worden.
  8. De dames in kwestie krijgen wat geld mee van de huidige eigenaar en zetten een handtekening onder een ontslag met wederzijds goedvinden.
  9. Hoi! zeker niet. De over te nemen onderneming is nu een al een franchisenemer, aangesloten bij franchisegever ABC. De kwestie personeel staat los van de keuze met welke ik in zee zal gaan. Qua gevoel en qua kosten pas ik het beste bij XYZ, maar ABC zit er nu al 23 jaar, en ik ben een beetje bang voor de concequenties wanneer ik overstap en het merk van de winkel verander. Overigens... de personeelskwestie wordt opgelost door de verkopende partij. En is geen issue meer.
  10. Hi HL-ers, ik ben voornemens een bestaande winkel over te nemen welke lid is van een Franchiseorganisatie. De winkel is inmiddels 23 jaar gevestigd op het adres, en de naam zit in gebakken in bij de klanten. Voordeel van het bedrijf overnemen en verder gaan met de huidige franchisegever ABC is dat voor klanten weinig veranderd (hooguit restyling van de winkel, maar de producten blijven hetzelfde, de naam hetzelfde en prijzen hetzelfde) Nadeel voor mij is dat dit een harde vorm van franchise is. Er zijn slechts tot bepaalde hoogte verkoop van andere artikelen dan de hoofdproduct groep toegestaan door de franchisegever ABC. En dat er een aardige franchisefee opgehoest moet worden. Ik ben inmiddels in gesprek met een andere franchisgever XYZ actief in de zelfde branche. Voordeel voor mij: Lagere franchisefee en soft-franchise. Als ik morgen besluit om mijn assortiment uit te breiden / aan te vullen dan mag ik dat zelf bepalen (in tegenstelling tot franchisegever ABC) Nadeel is de lagere naamsbekendheid. Franchisegever ABC bestaat 8 jaar langer en heeft landelijk enorme bekendheid en circa 100 vestigingen. Franchisegever XYZ heeft er zo'n 70. Bij ons in de stad staat nu al 23 jaar dezelfde naam op de gevel. Stel, ik zou na overname kiezen voor de andere franchisegever. Hoe kom ik er achter / hoe bereken ik hoeveel klanten er terug komen. (product is van vergelijkbare kwaliteit) Francisegever XYZ geeft eerlijk toe niet te kunnen inschatten hoeveel klantverlies er zal optreden, maar dit moet toch op de een over andere manier te achterhalen zijn ? Waar start ik met zoeken ? P.S. Excuus voor het cryptische gebruik van ABC & XYZ, maar de namen van de 2 franchisegevers zijn landelijk bekend, en als ik vermeld in wat voor branche ik mij bevind, kunnen de namen worden ingevuld op de plekken van ABC en XYZ. Rekeninghoudend dat HL goed in Google wordt weergeven heb ik dus gekozen de boel iet wat onduidelijk te omschrijven. Excuus hier voor. (Zie het als McDonalds vs Burger King kiezen)
  11. Update: de verkopende partij is bereid 2 dames te ontslaan en hen een vergoeding te betalen. De derde dame heeft zelf ontslag genomen en vertrekt dus zonder vergoeding. Ik zou dan achterblijven met 2 zaterdagkrachten, waar ik prima mee kan leven. Ik heb de financieringsaanvraag de deur uit gedaan... we wachten met spanning af... To be continued...
  12. Ik ben het (deels) met je eens dat ik kan worden gezien als de 'boe-man'. Aan de andere kant: de onderneming waar het om gaat betreft een winkel waar personeelsleden alleen in de winkel staan gedurende een werkdag. (verspreid over de dagen van de week). De uitzondering hier op is de zaterdag (2 parttimers) Hoewel het dus zeker collega's zijn, werken ze niet dagelijks met elkaar. (en hoe verre men elkaar in de privé-sfeer kent en kan gaan klagen weet ik niet overigens)
  13. Het pand is eigendom van het ondernemersechtpaar. Of dit privé eigendom is of van de VOF weet ik niet. Het pand mag gekocht worden, maar het ontbreekt mij aan middelen om dit te doen. Het pand blijft dus van de huidige eigenaren. Het is mij uiteraard bekend dat ik huur moet betalen voor het pand, deze huur heb ik opgenomen bij huisvestingskosten in mijn exploitatiebegroting. De huurtermijn gaat 5 jaar bedragen, verhoging van huurprijs zal conform CBS prijs index zijn. Het pand komt dus niet op mijn balans. Inmiddels heb ik antwoord ontvangen van het echtpaar dat zij "geen personeel gaan ontslaan zonder zekerheden over overnameprijs en huurprijs." Volgende week maar weer contact opnemen om een afspraak te maken. Ze gooien de deur dus niet dicht betreft het personeel. Ben benieuwd wat de mogelijkheden zijn.. reuzespannend dus.. Hou jullie op de hoogte!
  14. Hartelijk dank voor de reactie. Ik heb het huidige ondernemers echtpaar gevraagd om iets met het personeel te doen. (2 personeelsleden moet achterblijven/ontslagen worden, de overige 3 neem ik graag over) Doen ze dat niet, dan ben ik bang dat ik er vanaf moet zien... jammer, want ik had er erg veel zin in. Ik hou jullie op de hoogte van de ontwikkelingen!
  15. Beste forum leden, na een flink aantal nuttige tips gevonden te hebben op deze site over allerhande zaken verbonden aan het ondernemen heb ik mij maar eens geregistreerd om een vraag te stellen. (de informatie die ik zoek kon ik niet vinden op de site, maar ook niet op andere websites met behulp van vriend Google) Ik ben sinds 2008 werkzaam bij een verzekeringsmaatschappij welke na een fusie en een defusie een reorganisatie heeft doorgevoerd. Op basis van het beleid van het UWV heeft mijn werkgever het afspiegelingsprincipe toegepast, en ben ik "boventallig verklaard" in juni 2014. Omdat er echter nog voldoende werk te doen was heeft mijn werkgever mijn ontslag uitgesteld en heb "tijdelijk werk" verricht voor het bedrijf. Dit werk begint nu op te drogen en zoals het er nu naar uit ziet wordt gaat per 1 april van dit jaar het voor het bedrijf geldende sociale plan in. Dit sociale plan houdt (onder meer) in dat ik 9 maanden mijn salaris ontvang, maar vrij ben gesteld van het verrichten van arbeid. Nu kan ik natuurlijk 9 maanden op de bank zitten en Netflix kijken, of ik kan een onderneming oprichten en deze 9 maanden gebruiken om het bedrijf financieel gezond te maken. (er hoeft immers geen ondernemersloon uitbetaald te worden) Ik kan een deel van de onderneming overnemen (detailhandel via franchise) van een ondernemersechtpaar dat inmiddels de pensioengerechtigde leeftijd heeft bereikt. Het was ooit de bedoeling dat de kinderen van dit ondernemersechtpaar de zaak zouden overnemen, maar de ambities van de kinderen blijken elders te liggen. De onderneming van het echtpaar heeft 3 winkels waarvan ik er 1 wil overnemen. De huidige omzetcijfers zien er goed uit, en marges, bedrijfkosten etc. komen overeen met wat gebruikelijk is in de branche. So far so good... De onderneming heeft nu hoge personeelskosten omdat het ondernemersechtpaar zelf niet in deze winkel staat. Er wordt nu 65 uur verloond verdeeld over 4 personeelsleden (waarvan 1 een tijdelijk contract, en de overige vaste arbeidscontracten). Kost circa 47k per jaar. Mijn intentie was om 30/35 uur zelf in de winkel te staan (overige uren tijd aan besteden aan acquisitie B2B markt, bezorging goederen, administratie etc.) De resterende 30 uren wou ik invullen met personeel. Kost circa 22k per jaar Wanneer ik het op deze manier uitvoer dan krijg ik de exploitatie sluitend met een acceptabel bedrijfsresultaat, met volledige verloning krijg ik dit echter niet voor elkaar. (de huidige eigenaar heeft wel een net bedrijfsresultaat omdat hij geen huur voor het pand hoeft te betalen als eigenaar van het pand zijnde) De overname van de V.O.F. naar mijn eenmanszaak zou een zgn. passiva-active transactie zijn waarbij ik alle lusten en lasten overneem, en dus verplicht ben het personeel over te nemen. Een deel van het personeel bij de huidige V.O.F. achter laten (en laten werken in de andere 2 winkels) ziet het personeel zelf niet zitten, en het ondernemersechtpaar ook niet. Nu heb ik begrepen dat wanneer een personeelslid gemiddeld 24 uur per week heeft gewerkt de afgelopen 2 jaar deze aanspraak kan maken op deze 24 uren (ondanks dat dit personeelslid een arbeidscontract heeft voor bijv. 13 uur) Dit maal 4 personeelsleden (na afloop contract 3 personeelsleden) kan mij potentieel gaan nekken, en zie ik als een onacceptabel risico. (ik kan immers geen fatsoenlijk ondernemersloon uit na mijn 9 maanden-traject vanuit het sociaal plan van mijn werkgever, en bovendien niet de gewenste afdrachten doen aan de bank gedurende die 9 maanden om het bedrijf financieel gezond te krijgen) Heeft iemand tips hoe ik dit probleem het beste kan oplossen ? * Personeel ontslaan zou kunnen, maar zou mij veel geld kosten (flinke ontslagvergoeding, want er is sprake van 18 dienstjaren) * Gewoonte doorbreken? Personeel gewoon minder uren inroosteren na overname bedrijf gedurende bijv. 2 maanden. De gewoonte van meer werken dan contracturen is dan doorbroken en er kan geen aanspraak gemaakt worden op extra uren ? * De gemene baas uithangen en het personeel zodanig treiteren dat er één vanzelf opstapt (niet echt sympatieke oplossing) Daarnaast vroeg ik mij af of je personeel niet mag ontslaan zonder uitbetaling vergoeding vanwege bedrijfseconomische redenen. (is er dan uberhaupt wel sprake van bedrijfseconomische redenen als de ondernemer onvoldoende ondernemersloon aan zichzelf kan toekennen?) Graag jullie advies :) [verandering: titel]
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept