Jump to content

Vertigo11

Junior
  • Content Count

    15
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • How did you find us:
    maak een keuze
  1. Hi, Voor een werknemer heb als huwelijkscadeau een fles wijn van 60 euro gekocht. Nu lees ik dat de grens voor dit soort cadeaus op 25 euro ligt, mijn vraag is hoe dit te boeken? Is het 25 euro in de WKR-vrije ruimte en de rest op de niet-vrije ruimte (buiten de 1.2%)? Of moet de gehele 60 euro buiten de vrije ruimte blijven bij het overschrijden van de 25 euro. Bedankt!
  2. Beste Terlouw, Mij vraag kwam meer neer op of de nieuwe GBR die ik nu heb 45200 - Niet-aftrekbare kosten (Overige kosten, Winst & Verlies, Credit) of dat Credit of Debet moet zijn, maar ik zie nu al dat dit Debet moet zijn als ik het als kostenpost benader (Exact boekt dit net als gewone kosten), zolang ik later bij de VPB aangifte maar dit bedrag als correctie opgeef. Maar jouw antwoord creëert bij mij wel weer een vraag... Bij jouw insteek mis ik namelijk de aparte GBR voor niet-aftrekbare kosten zoals ik in mijn post aangaf hieronder. Deze bereken jij dan handmatig achteraf bij de VPB aangifte? Waarom dit niet meteen doen dan zoals in onderstaande boekingsvoorbeeld. Dan bespaar ik mezelf wat werk door dat direct gesplitst te boeken toch? optie 1 In onderstaande boeking heb ik het zo gedaan dat ik de 73.5% van het diner boek als volledig aftrekbaar en het restant direct op de niet-aftrekbare kosten GBR boek. Totaal komt er dan wel 80 euro op de W&V, maar dan weet ik wat ik dus bij de VPB aangifte moet opgeven als correctie (het totaal van 45200 - Niet-aftrekbare kosten). optie 2 Jij suggereert dan dus 80 euro volledig op 45100 - Kosten lunches , diners te boeken en dan later zelf te correctie te berekenen bij de VPB aangifte, maar stel dit wil je wel direct doen. Zou je dan via memoriaal boeking het niet-aftrekbare-deel al boeken naar 45200 - Niet-aftrekbare kosten? Op deze manier behoud je wel een correcter overzicht lijkt mij overigens omdat de gehele 80 euro toegewezen worden aan de Kosten lunches, diners-rekening. Ik begrijp overigens zoals Roel al aangaf dat er meerdere opties kunnen, maar de verschillende insteken zetten me wel aan het denken...ook leuk om wat bij te leren.
  3. Bedankt, duidelijk. Wat gebeurd er op de achtergrond met die niet-aftrekbare kosten-vraag eigenlijk? Wordt dat ook nog eens meegenomen in de berekening van de totale kosten? want in dat geval is het beter om wél de volledige 80 euro te boeken op de GBR lunches en diners, omdat dan bij de VPB aangifte het niet-aftrekbare-deel er pas af gaat. Wordt het nu niet dubbel berekend dan zoals ik het nu heb?
  4. Oke...maar is het dan niet makkelijker om dit op het moment van boeken al te verwerken/onderscheiden zoals ik nu gedaan heb? Klopt de verwerking dan zoals ik deze gedaan heb in mijn post van maandag om 13:35 (vorige post)? Of is het beter om gewoon de gehele 80 euro op de GBR van lunches en diners te boeken en via een memoriaalboeking gewoon 'handmatig' bij te houden wat de som is van de niet-aftrekbare kosten.
  5. Als aanvulling, de meeste buitenlandse (binnen EU) facturen hebben in mijn situatie 0% btw/reserve charge).
  6. Mijn onderneming (BV) doet veel inkopen uit andere EU landen, veelal software producten/diensten (microsoft etc), maar qua verkoop zit alles in Nederland en niks de grens over. Moet ik ook bij deze situatie de 'Verzoek registratie in Nederland voor betalen btw in EU-landen (EU-regeling)' doen? Of gaat dit pas spelen als ik wat verkoop buiten NL? Bedankt.
  7. Allen, bedankt voor het meedenken. Zoals Erik al aangaf gaat dit niet zo zeer over declareren, maar meer over de verwerking van het niet-aftrekbare deel. Ik heb het diner ook met de zakelijke pas betaald dus declareren speelt niet. Tevens speelt dezelfde vraag voor diners met relaties dus de WKR gaat hier niet op (mede omdat de vrije ruimte al redelijk 'vol' zit). Wat ik op andere plaatsen ook tegenkomen is dat de niet-aftrekbare kosten als het ware opdezelfde manier geboekt worden als privé-gebruik kosten. Misschien dat daar de insteek van Remco vandaan komt. Opsommend dan wat ik nu gedaan heb: 2 Nieuwe rekening aangemaakt: 45100 - Kosten lunches , diners (Algemene kosten, Winst & Verlies, Debet) 45200 - Niet-aftrekbare kosten (Overige kosten, Winst & Verlies, Credit) De boeking vervolgens betrof 80 euro incl btw en incl 6 euro fooi. Geboekt als: 45100 - 58.80 euro, Btw code = Geen BTW 45200 - 21.20 euro, Btw code = Geen BTW Maakt totaal 80 euro, bank-boeking doet Exact verder.
  8. Hi, Ik heb recentelijk een voortgangsgesprek gehad met een van mijn medewerkers in een restaurant (medewerker zit op externe locatie 'ver' van eigen kantoor). Totaal 74 euro incl btw + 6 euro fooi maakt 80 euro totaal. Duidelijk is dat de btw niet aftrekbaar is, en dat ik (betreft een BV) maar 73.5% van de 80 euro kan aftrekken van de winst, echter is niet helemaal duidelijk hoe dit in Exact Online moet. Ik zie niet helemaal hoe ik exact het onderscheid kan maken tussen aftrekbare kosten en niet-aftrekbare kosten gezien Exact niet standaard rekeningen/systematiek heeft voor dit soort diner-constructies. Hoe zit zo een boeking eruit, op welke rekening boek ik de niet aftrekbare kosten? Bedankt,
  9. Beste mensen, Ik zit met een situatie waar ik even naar oplossingen aan het oriënteren ben, ik zal het kort uiteenzetten. Met mijn zakenpartner ben ik een BV gestart 3 maanden geleden, gestart met aandeelverhouding ik 40 hij 60%. Nu bij nader in zien zijn we het er beide over eens dat we toch op 50/50 hadden moeten starten. Ik vraag me alleen af of ik dit zo maar kan 'corrigeren'. De BV heeft inmiddels wat opstart activiteiten gedaan, zoals een lening van de partner op de balans staan, en heeft van dat geld 2 kleine auto's gekocht, maar er is nog géén 1 factuur verstuurd en dus geen euro omzet gemaakt, alleen (opstart) kosten. Feitelijk is het dus een negatief resultaat voor zover, en de enige activa (2 kleine auto's) worden weer afgezet tegen de lening van dezelfde grootte. - In hoeverre moet ik mij zorgen maken over fiscale gevolgen wanneer ik via de notaris de aandelen overneem van van partner om zo naar 50/50 te gaan, bedrijfswaarde lijkt mij nog nihil in deze opstart fase namelijk mede doordat het pas net gestart is (dus nog geen waarde in merk-waarde of klant-netwerk), of moet ik er serieus werk van gaan maken? - Moet ik dit los van bij de notaris en in mijn eigen boekhoud pakket/accountant ook nog melden bij de belastingdienst? Bedankt!

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept