Jump to content

Vertigo11

Junior
  • Content Count

    17
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • You are:
    maak een keuze
  • How did you find us:
    maak een keuze
  1. Bedankt Norbert, vooral de bestuurdersaansprakelijkheidverzekering was ik nog niet bekend mee.
  2. Beste, Ik heb een vrij standaard BV structuur van -> ik als natuurlijk persoon -> ben 100% aandeelhouder van eigen Holding BV -> de Holding BV is deels eigenaar van 1 werkBV, en volledig eigenaar van een andere werkBV -> de Holding BV verricht soms werkzaamheden voor andere BV's waar geen aandeelhouderschap voor is (zie punt 3). Naast aandeelhouder/bestuurder van de werkBV's, factureer ik managementfee's aan deze werkBV's gezien mijn directie rol. Voor elk van de werkBV's heb ik de benodigde verzekeringen afgesloten (ik doel primair op de bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering voor deze vraag). Mijn vraag is of ik ook een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering voor mijn Holding BV moet regelen gezien: 1. Ik management werkzaamheden doe voor de werkBV waarvan ik 100% aandeelhouder ben, als ik deze ooit verkoop, zou er in theorie ooit door de nieuwe eigenaar met terugwerkende kracht een claim gedaan kunnen worden? 2. Ik management werkzaamheden doe voor de werkBV waarvan ik deels aandeelhouder ben, de andere aandeelhouders zouden dan een claim kunnen doen op mij (op de holding)? 3. Ik ook af en toe management-services verricht voor werkBV's waar ik geen aandeelhouder ben (bedrijven binnen mijn persoonlijke netwerk die soms om hulp vragen)? Alvast bedankt
  3. Hi, Voor een werknemer heb als huwelijkscadeau een fles wijn van 60 euro gekocht. Nu lees ik dat de grens voor dit soort cadeaus op 25 euro ligt, mijn vraag is hoe dit te boeken? Is het 25 euro in de WKR-vrije ruimte en de rest op de niet-vrije ruimte (buiten de 1.2%)? Of moet de gehele 60 euro buiten de vrije ruimte blijven bij het overschrijden van de 25 euro. Bedankt!
  4. Beste Terlouw, Mij vraag kwam meer neer op of de nieuwe GBR die ik nu heb 45200 - Niet-aftrekbare kosten (Overige kosten, Winst & Verlies, Credit) of dat Credit of Debet moet zijn, maar ik zie nu al dat dit Debet moet zijn als ik het als kostenpost benader (Exact boekt dit net als gewone kosten), zolang ik later bij de VPB aangifte maar dit bedrag als correctie opgeef. Maar jouw antwoord creëert bij mij wel weer een vraag... Bij jouw insteek mis ik namelijk de aparte GBR voor niet-aftrekbare kosten zoals ik in mijn post aangaf hieronder. Deze bereken jij dan handmatig achteraf bij de VPB aangifte? Waarom dit niet meteen doen dan zoals in onderstaande boekingsvoorbeeld. Dan bespaar ik mezelf wat werk door dat direct gesplitst te boeken toch? optie 1 In onderstaande boeking heb ik het zo gedaan dat ik de 73.5% van het diner boek als volledig aftrekbaar en het restant direct op de niet-aftrekbare kosten GBR boek. Totaal komt er dan wel 80 euro op de W&V, maar dan weet ik wat ik dus bij de VPB aangifte moet opgeven als correctie (het totaal van 45200 - Niet-aftrekbare kosten). optie 2 Jij suggereert dan dus 80 euro volledig op 45100 - Kosten lunches , diners te boeken en dan later zelf te correctie te berekenen bij de VPB aangifte, maar stel dit wil je wel direct doen. Zou je dan via memoriaal boeking het niet-aftrekbare-deel al boeken naar 45200 - Niet-aftrekbare kosten? Op deze manier behoud je wel een correcter overzicht lijkt mij overigens omdat de gehele 80 euro toegewezen worden aan de Kosten lunches, diners-rekening. Ik begrijp overigens zoals Roel al aangaf dat er meerdere opties kunnen, maar de verschillende insteken zetten me wel aan het denken...ook leuk om wat bij te leren.
  5. Bedankt, duidelijk. Wat gebeurd er op de achtergrond met die niet-aftrekbare kosten-vraag eigenlijk? Wordt dat ook nog eens meegenomen in de berekening van de totale kosten? want in dat geval is het beter om wél de volledige 80 euro te boeken op de GBR lunches en diners, omdat dan bij de VPB aangifte het niet-aftrekbare-deel er pas af gaat. Wordt het nu niet dubbel berekend dan zoals ik het nu heb?
  6. Oke...maar is het dan niet makkelijker om dit op het moment van boeken al te verwerken/onderscheiden zoals ik nu gedaan heb? Klopt de verwerking dan zoals ik deze gedaan heb in mijn post van maandag om 13:35 (vorige post)? Of is het beter om gewoon de gehele 80 euro op de GBR van lunches en diners te boeken en via een memoriaalboeking gewoon 'handmatig' bij te houden wat de som is van de niet-aftrekbare kosten.
  7. Als aanvulling, de meeste buitenlandse (binnen EU) facturen hebben in mijn situatie 0% btw/reserve charge).
  8. Mijn onderneming (BV) doet veel inkopen uit andere EU landen, veelal software producten/diensten (microsoft etc), maar qua verkoop zit alles in Nederland en niks de grens over. Moet ik ook bij deze situatie de 'Verzoek registratie in Nederland voor betalen btw in EU-landen (EU-regeling)' doen? Of gaat dit pas spelen als ik wat verkoop buiten NL? Bedankt.
  9. Allen, bedankt voor het meedenken. Zoals Erik al aangaf gaat dit niet zo zeer over declareren, maar meer over de verwerking van het niet-aftrekbare deel. Ik heb het diner ook met de zakelijke pas betaald dus declareren speelt niet. Tevens speelt dezelfde vraag voor diners met relaties dus de WKR gaat hier niet op (mede omdat de vrije ruimte al redelijk 'vol' zit). Wat ik op andere plaatsen ook tegenkomen is dat de niet-aftrekbare kosten als het ware opdezelfde manier geboekt worden als privé-gebruik kosten. Misschien dat daar de insteek van Remco vandaan komt. Opsommend dan wat ik nu gedaan heb: 2 Nieuwe rekening aangemaakt: 45100 - Kosten lunches , diners (Algemene kosten, Winst & Verlies, Debet) 45200 - Niet-aftrekbare kosten (Overige kosten, Winst & Verlies, Credit) De boeking vervolgens betrof 80 euro incl btw en incl 6 euro fooi. Geboekt als: 45100 - 58.80 euro, Btw code = Geen BTW 45200 - 21.20 euro, Btw code = Geen BTW Maakt totaal 80 euro, bank-boeking doet Exact verder.
  10. Hi, Ik heb recentelijk een voortgangsgesprek gehad met een van mijn medewerkers in een restaurant (medewerker zit op externe locatie 'ver' van eigen kantoor). Totaal 74 euro incl btw + 6 euro fooi maakt 80 euro totaal. Duidelijk is dat de btw niet aftrekbaar is, en dat ik (betreft een BV) maar 73.5% van de 80 euro kan aftrekken van de winst, echter is niet helemaal duidelijk hoe dit in Exact Online moet. Ik zie niet helemaal hoe ik exact het onderscheid kan maken tussen aftrekbare kosten en niet-aftrekbare kosten gezien Exact niet standaard rekeningen/systematiek heeft voor dit soort diner-constructies. Hoe zit zo een boeking eruit, op welke rekening boek ik de niet aftrekbare kosten? Bedankt,
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept