Jump to content

comboi

Newbee
  • Content Count

    4
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • You are:
    maak een keuze
  • How did you find us:
    zoekmachine
  1. Zeer bedankt voor de informatie, RiVe en Benm. 31 december 2019 wordt inderdaad mijn laatste dag in loondienst. Vanaf 1 januari 2020 zal ik uitsluitend als zzp'er werken, fulltime. Ik wil de relatief kleine uitgaven in dit jaar maken om alvast dingen geregeld te hebben zoals mijn administratie, zakelijke rekening, verzekeringen en vooral zodat ik nu alvast intakes kan doen bij klanten om volgend jaar meteen te starten. Vanaf 1 januari 2020 doe ik de grote uitgaven zodat ik die willekeurig kan afschrijven en de KIA-regeling erop kan toepassen. Ik ga mij nu inschrijven.
  2. Bedankt voor je reply, RiVe. Ik heb een verbeeld van een ondernemersplan klaar staan. Ik zal als consultant gaan werken. Ik ga mijn baan opzeggen en dan volledig als zzp verder. Ik heb het opgezocht, maar kan niet echt een antwoord vinden op onderstaande situatie: Als ik mij nu inschrijf en dan aanloopkosten maak en dus voor 1 a 2 maanden btw betaal, maar 0 euro omzet en ook niet het urencriterium haal, moet ik deze btw-bedragen aangeven in de btw-aangifte van dit laatste kwartaal (als ik in januari de btw-aangifte doe)?
  3. Hallo, Ik ben nu in loondienst en wil vanaf januari aanstaande als zzp verder in de dienstverlening. Als ik in januari begin, dan krijg ik het nieuwe btw-nummer en dan is mijn administratie eenvoudiger omdat ik op een nieuw kalenderjaar begin. Als ik in december of nu al begin met inschrijven in het handelsregister, dan moet ik voor 1 a 2 maanden de gehele administratie opzetten en alles regelen. Daarentegen kom ik misschien in tijdnood als ik eind december mij met startdatum 1 januari inschrijf. Dan heb ik een week om alles op te zetten en dan heb ik vrijwel geen kans om in januari een opdracht binnen te halen. Ik worstel al een tijdje met dit dilemma. Ik neig ernaar om mij toch maar nu in te schrijven. Dan heb ik 2 maanden de tijd om mijn administratie op te zetten, verzekeringen te regelen, dingen te kopen en een opdracht te scoren. Dan moet ik wel voor 2 maanden mij verantwoorden bij de belastingdienst. De opstartkosten zullen wel meevallen. Dat speelt gelukkig vrijwel geen rol. Ik wil het liefst een zo snel mogelijke overgang van loondienst naar zzp zonder maandenlang zonder klus te zitten. Wat is wijsheid, nu inschrijven of op 1 januari starten? Hartelijk dank voor jullie inzicht.
  4. Hallo allemaal, Ik wil volgend jaar een eenmanszaak beginnen in de dienstverlening. Ik heb de afgelopen periode mij verdiept in belastingregels en boekhouden. Voor het boekhouden heb ik een online cursus gevolgd en veel boekhoudwebsites en videos geraadpleegd. Situatie: Ik werk in de dienstverlening. Ik krijg 1 a 2 weken na een maand aan arbeid een ondertekende urenstaat. Daarmee kan ik een factuur opstellen en afhandelen van het werk dat ik in de eerdere maand heb gedaan. Voor de BTW-aangifte doe ik niets bijzonders qua boekhouding omdat dat is gebaseerd op factuurdatum. Ik ben het volgende van plan om de aangifte inkomstenbelasting te kunnen doen, omdat de IB is gebaseerd op het moment van daadwerkelijk arbeid verrichten, ongeacht de factureerdatum of betalingdatum: februari: Ik ontvang een urenstaat. Ik stel een factuur op en 2 memoriaalboekingen waarmee ik de omzet verhuis naar januari. Op een gegeven moment ontvang ik de factuurbetaling, die ik afhandel, verwijzend naar de originele factuur waar die betrekking op had. Dit doe ik elke maand in het boekjaar, bijvoorbeeld van het jaar 2020. Aan het einde van het jaar heb ik de omzetten van elk maand naar de maand ervoor verplaatst. In december 2020 kan ik het jaar nog niet afsluiten, omdat ik de urenstaat pas in januari 2021 ontvang. Op 31 december controleer ik of de zakelijke banksaldo overeenkomt met de saldo volgens mijn boekhouding. Daarnaast controleer ik de facturen, bonnen, etc. van het hele jaar. In januari 2021 ben ik dan naar verwachting alvast bezig met de administratie van het nieuwe boekjaar 2021 (reiskosten, betaalde abonnementen, etc.). Intussen komt in de tweede week van januari 2021 de urenstaat van de werkzaamheden van december 2020 binnen. Ik stel dan de factuur op en 2 memoriaalboekingen waarmee ik de omzet verhuis naar december 2020. Pas nu sluit ik het jaar 2020 af, omdat de omzet van december er dan aan is toegevoegd. Ik zet de balans op 0 door de winst van het jaar 2020 te boeken naar privéopname. Is dit de correcte manier? Zijn er dan addertjes onder het gras of iets dat ik ben vergeten? Ik heb hiervoor de belastingdienst gebeld, maar ze moesten mij het antwoord schuldig blijven. Ik heb de het bedrijf van het boekhoudpakket deze situatie voorgelegd. Zij gaven aan dat je verplaatsingen kunt doen via memoriaalboekingen en dat ik ook in januari het vorige jaar af kan sluiten omdat zij met doorlopende boekjaren werken, maar ik kon nergens een bevestiging krijgen van of de bovengenoemde aanpak voor het hele jaar de juiste is. Alvast heel erg bedankt voor de info.
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept