Jump to content

ROEM050

Junior
  • Content Count

    11
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • You are:
    adviseur
  • First name
    Ronald
  • Last name
    Eman

Company info

  • Location
    Nederland
  1. Hier sluit ik mij even bij aan. Je kunt de bv niet opheffen (bij gebrek aan baten) zonder dat alle schulden/vorderingen zijn afgehandeld. Dan zou alleen faillissement overblijven, maar dan zal de curator hetzelfde gaan doen (door die lening bij jou privé uitkomen). Maar zolang je de verplichtingen blijft voldoen koop je tijd om het probleem in eigen beheer op te lossen. Als je het door een ander laat doen wordt je er doorgaans nog slechter van.
  2. Daar heeft de BD regels voor. https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/werk_en_inkomen/bijzondere_situaties/geld_lenen_van_uw_bv/voorwaarden_bij_de_rekening_courant
  3. Goede opmerking. Maar wellicht kan dit voorkomen worden door en de BD te betalen en een periodieke betaling te doen aan de bank? Als hij daarna in default blijft is de situatie dat er nog 1 schuldeiser is.
  4. Ze zullen gaan dreigen bijvoorbeeld door het krediet op te zeggen. Maar het lijkt mij dat het bij dreigen zal blijven, omdat ze verwachten niets te kunnen halen.
  5. Pas op. Officieel moet je je inschrijven op Curaçao als je langer dan 4 maanden daar wilt blijven. https://www.kgmc.nl/nl/inschrijven-in-het-bevolkingsregister-van-curaçao
  6. Mijn ervaring met de bank is dat zij niet zomaar gaan afzien van die borgstelling. Als ik het verhaal goed heb begrepen is er achterliggend nog een huis met hypotheek? Er is nu sprake van een bv zonder baten, maar wel met een uitstaand krediet bij de bank? Ga er maar vanuit dat de bank dat allang in de gaten heeft. Het tekenen van die borgstelling zal inhouden dat men op het huis beslag zal laten leggen. Het lijkt mij verstandiger om dit alles een bij een expert voor te leggen. Echter denk ik dat ook daar geen geld voor is? Ik denk dat de eerste prioriteit de belastingdienst is. Verder zou ik niet denken aan faillissement of beëindiging. Het ergste wat er dan kan gebeuren is dat de bank beslag laat leggen op een (lege) bv?
  7. Mijn opmerking ging ook over de beginbalans en daarmee dus de balans 2018. Maar ik begrijp dat het al is opgepakt. Prima.
  8. Er vallen mij 2 dingen op (ter controle) : 1) de beginbalans aan de activa-zijde is totaal 409 en het ev is 876. was er toen sprake van een btw-vordering van 467 of iets anders? 2) materiële vaste activa: mva+afschr=702+162=864 (waarde mva voor afschrijving) >> 864-beginmva=864-409=455 kosten van de stofzuiger? aanschafkosten telefoon en stofzuiger =998 - 455 = 543 kosten telefoon?
  9. Dat de bank ook de status wil weten van de webshop is logisch, want het is een eenmanszaak en daarmee loop je ook automatisch risico. Dat wil men weten. Ik krijg de indruk dat de eenmanszaak en je privé financiën door elkaar heen lopen. Heb je bijvoorbeeld wel een zakelijke rekening of loopt alles via de privé rekening? Toen je begon met de webshop heb je waarschijnlijk eigen geld geinvesteerd. Eigenlijk heb je dit geld dus geleend aan je eenmanszaak en dit geld behoorde toe aan het eigen vermogen van de eenmanszaak. De winst tel je daarbij op en het geld dat je weer privé hebt gebruikt trek je er vanaf (dat laatste noemt men onttrekking). Het eigen vermogen van begin boekjaar is gelijk aan het eigen vermogen van het eind van het vorig boekjaar (na verwerking van de winst). Omdat je een lopende zaak hebt is het niet erg waarschijnlijk dat het eigen vermogen op 0 euro staat. Maar goed. Wat je mijns inziens doet is dat je de winst geheel privé gebruikt en dus dat er wel degelijk sprake is van onttrekking. Misschien als je dat verklaart dat de bank het wel accepteert?
  10. 'Maar voor de meeste ondernemers geldt dat ze inkoop btw dus terugvragen op factuurdatum' Ik begrijp dat het is conform de regelgeving. Dat wist ik niet en dus dank voor de info. Wel wil ik een kleine opmerking maken. Formeel houdt dit dus in dat je voor de verkoopfacturen het kasstelsel dient te hanteren, doch voor de inkoopfacturen het factuurstelsel. Dit vraagt volgens mij om problemen/fouten. In het volgende boekjaar moet je continue in de gaten gaan houden over welke faktuur je wel of niet al de btw hebt teruggevorderd. 'Voor de inkomstenbelasting is het so wie so nodig kosten en opbrengsten aan de juiste periode toe te rekenen om zo tot de juiste winst te komen' Dat doe ik dus door het als overlopende posten te boeken bij het opmaken van de eindbalans. Wel exclusief btw trouwens, maar gelukkig is er voor ons geen sprake van een inkoopfacturen administratie...
  11. Beste Robert, Doe je de gehele administratie zelf of maak je ook gebruik van een boekhouder? In dat laatste geval zou je deze vraag eens met hem/haar kunnen bespreken.
  12. 'Het gaat om een klus van 6 maanden. Die nu in deze ZZP vorm wordt gegoten. ' Ik heb zelf een vergelijkbare situatie gehad: wonen in het buitenland en tijdelijk werken bij een Nederlandse werkgever in Nederland. De oplossing die wij hebben gevolgd is dat ik een tijdelijk contract heb gehad en gewoon in de salarisadministratie ben opgenomen geweest. Op deze wijze is mij een hoop rompslomp bespaard gebleven (geen eigen zaak oprichten etc). Het enige dat ik wel moet doen is mijn salaris meenemen in de belastingaangifte van mijn woonland.
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept