Heijneker

Newbee
  • Aantal berichten

    5
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer in spe
  • Voornaam
    Rik
  • Achternaam
    Heijne

Bedrijfsinfo

  • Plaats
    Ilpendam

Heijneker's trofeeën

  1. Je krijgt ook vooral te maken met het activiteitenbesluit milieubeheer, voornamelijk Hoofdstuk 3.3 artikel 3.23. Als je meer dan één auto per week uitwendig wast, dien je voor het afvalwater een slib- en olievangput te installeren. Dit 'moet' ondergronds, erg duur lijkt mij, die ook nog correct gedimensioneerd moet zijn. RMM Cleaning Services heeft hier in-house een mobiele (bovengrondse) variant van ontwikkeld. Misschien kan je daar wat mee.
  2. Hoi Arjen, Ik deel je droom, soort van! Mogelijk kunnen we elkaar een beetje helpen. Ik ben namelijk ook een auto(poets)fanaat, enkel ligt mijn passie niet zozeer bij high end detailing, maar meer bij de normale auto's en normale klanten. Graag wil ik je helpen door je gestelde vragen totaal niet te beantwoorden, top! Ik snap je helemaal; je wilt gelijk beginnen met de duurste spullen, een mooie zaak en die dan volstampen met de duurste auto's. Maar dat is onrealistisch, het zal gewoon even duren voordat je een klantenbasis/reputatie opbouwt om überhaupt die kosten te kunnen dekken van dat mooie pand en die dure onderhoudsgevoelige spullen. De meeste mensen die flink wat geld stukslaan op een auto zullen heel voorzichtig zijn met aan wie ze die uitlenen. Tevens is (High end) Car Detailing een druk bezette markt voor de geringe hoeveelheid potentiële klanten, met al hele grote spelers. Kijk dus eens naar wat je 'MVP' (Minimum Valueable Product) is. Hoe kan je met zo min mogelijk inbreng starten? Ga op onderzoek uit of je het wel echt leuk vind. Want om tientallen uren in ongemakkelijke houdingen met een trillende polijstmachine in je handen minimale verbeteringen te realiseren op de meest kostbare bakken met veel wat fout kan gaan, nou, dan moet je het wel ècht héél leuk vinden. Je moet geduld hebben, wat in deze tijd een schaars goed is (ik ben schuldig). Onderschat ook niet hoe veel voorsprong de huidige toppers in de markt al op je hebben, in kunde, diensten en producten die ze aanbieden, naamsbekendheid. Waarom zou iemand, die hoogstwaarschijnlijk niet om geld verlegen zit, zijn onwijs dure trots naar jou brengen i.p.v. naar de toppers van de markt? Ter (slecht) voorbeeld ga ik nu wat over mezelf vertellen: Ikzelf begon naast mijn studie met het, hoe sneu het ook klinkt, wassen van auto's. Ondanks dat mijn ego het er behoorlijk moeilijk mee had, genoot ik er echt van om te doen en het was een onwijs goedkope manier om erachter te komen of ik het leuk vond. In totaal heb ik nu zo'n 1200 geïnvesteerd en nu bied ik 'Showroomklaarpakketjes' aan in het dorp en de omgeving, voor een absolute spotprijs. Het idee is dat ik er dan veel kan hebben om het vak mee te leren en de Social Media van mijn bedrijf een beetje kan vullen met materiaal. Maar zelfs met de spotprijs merk ik dat het lastig is om genoeg klanten te krijgen. Ik denk dat Social Media hierin het antwoord kan zijn om meer klanten te werven, ook voor jou straks. Gelukkig heb je daar niet veel geld voor nodig maar voornamelijk tijd en kunde. Maar mond-tot-mond reclame is absoluut ook essentieel voor de groei van je business. Kort samengevat zou ik zeggen: begin zo goedkoop mogelijk, begin gewoon zwart. Betekend echter wel dat je absoluut NIET met dure auto's moet gaan werken in die tijd. Focus je op je Social Media en laat die zo hard mogelijk groeien. Investeer wat je eruit haalt, ook wat betreft energie. Dit is natuurlijk een totaal andere weg als dat Kenny van Absolute Motors heeft belopen, maar die weg is ook maar voor enkelen weggelegd. Verwacht ook echt niet dat je er snel rijk van wordt, dan kom je bedrogen uit. Op een ander fora weet ik nog wel een persoon die dit jaar is begonnen met detailing en nu een hele mooie eigen zaak/plek heeft. Die heeft ook wel onnoemelijk hard aan de weg getimmert volgens mij met hele lange werkweken. Misschien dat het een goed idee is om hem even te spreken of even langs te gaan? God, wat een lap tekst, hopelijk haal je hier wat uit, misschien is het ook een goed idee om een beetje in contact te blijven? Gezien we een beetje dezelfde weg willen bewandelen. Ik hoor het wel en i.i.g. succes! Rik
  3. Hoi Highio, Bedankt voor de tips en opmerkingen. Inderdaad, hier in het dorp (en elders) zal er weinig vraag zijn naar een dergelijke dienst met gezonde marges. Voor nu hanteer ik dus prijzen die vergelijkbaar zijn met de wasstraat. Zodoende zou je kunnen stellen dat het interessant is voor iedereen die normaal gesproken gebruik maakt van de wasstraat. Natuurlijk kan je bij de wasstraat wel makkelijker je interieur schoonmaken naderhand, als zelf thuis. Tevens ligt het gemiddelde inkomen hier wat hoger dan gemiddeld, denk ik. En de eerste resultaten van Nextdoor zijn positief, maar zoals ik had verwacht, weinig respons. Voor mensen die de wasbox gebruiken en voor een paar euro klaar zijn, ben ik niet interessant denk ik. Daar is inderdaad een goede stofzuiger aanwezig. Reistijd, omdat ikzelf ook in het dorp woon, is minimaal. Enkele minuten. Samenwerking met lokale garage/bedrijven is een goed idee! Interieurreiniging wil ik ook zeker aanbieden, maar met de huidige situatie vind ik dat nog een beetje ongepast. Tevens heb ik nog niet de middelen om dat op locatie aan te bieden. Ik verwacht ook niet dat ik op de een of andere manier interessant kan zijn voor passanten/forenzen. Daarvoor duurt te reiniging gewoon te lang. Zakelijke klanten met wagenparken is ook een goede tip, makkelijk een grotere order te behalen. Voor autobedrijven /-dealers ben ik ook al niet snel interessant denk ik, misschien down the road wel. Mogelijk heb je gelijk dat dit plan nog niet perfect doordacht is, maar het is een gateway naar enkele andere ideeën die ik hiermee heb. Wat natuurlijk ook meespeelt is dat dit gewoon een hele lastige markt is, maar dit (en wat hieruit zou kunnen volgen) lijkt me hartstikke leuk om mee bezig te zijn en in te "innoveren".
  4. Bedankt allen voor de verschillende (motiverende) berichten, ik heb ze allemaal aandachtig gelezen. Ik heb wel degelijk de antwoorden gevolgd, voornamelijk via de mail, maar ik wou nog even de kat uit de boom kijken alvorens te reageren. Inmiddels heb ik op Nextdoor een interessepeiling gestart, resultaten hiervan moet ik nog even afwachten, maar ik verwacht niet veel respons. Maar holy sh*t wat was dat spannend om te doen en voor een stukje van welgeteld 136 woorden over zoiets simpels heb ik er wel erg veel tijd in gestoken. Hoogstwaarschijnlijk zal ik de meeste mensen bereiken en bedienen via "door-knocking", ik moet dan alleen nog even uitvogelen hoe ik het beste mijn dienst kan verwoorden/aanbieden en natuurlijk hoe ik hier genoeg. Iemand hiervoor misschien ideeën/tips? Ik heb besloten de prijs aan te passen naar slechts €10,- voor de eerste maand(en). Dit lijkt mij een prachtig introductietarief. M.b.t. regelgeving omtrent afvalwater, ik werk met een variant van 'waterloos wassen', namelijk 'Optimum No Rinse'. Hierbij zal niet zozeer sprake zijn van afvalwater (wat doelmatig bemonsterd kan worden) wat van de auto afloopt op de vloer. Ik vergelijk het met de bestaande bedrijven die wassen met behulp van stoom. Of er sprake is van verplichte vergunningen of meldingsplicht is mij wat onduidelijk, maar gaandeweg zal dit wel goed komen. Aangezien ik in het dorp waar ik woon zal werken zal ik in het begin steeds heen en weer gaan naar mijn huis of die van kennissen voor schoon water. Uiteindelijk plaats ik een watertank in mijn auto, om zo compleet onafhankelijk te blijven van de klant en efficiënter te werken. Mogelijk dat RiVe gelijk heeft, in het begin zal ik een uur inplannen per auto. Allen bedankt voor het meedenken, ik heb er oprecht veel aan gehad. Indien daar behoefte aan is zal ik proberen jullie een beetje up-to-date te houden.
  5. Hallo allemaal, Ik zal proberen mijn verhaal zo kort mogelijk te houden voor jullie. Eerst even snel voorstellen: Ik ben Rik, 24 jaar en woon in Ilpendam samen met grofweg 1700 andere inwoners, welke rond de 400-600 auto’s bezitten en wonen in bovengemiddeld geprijsde huizen. Echter ben ik geen native in dit redelijke ‘ons kent ons’ dorp en woon hier pas 4 jaar, de kenniskring is dus klein. Ik over-analyseer, dat zal waarschijnlijk wel blijken uit de tekst hieronder. In de loop van twee jaar heb ik een idee gevormd voor een eigen onderneming. Ik heb veel onderzoek gedaan naar de materie, de beschikbare producten en de aangeboden diensten en ik weet dat ik “Something new to the table” kan brengen. Dit idee is KISS en vereist slechts een kleine investering. En dat idee is: Het reinigen van auto’s op locatie en op afspraak. Te beginnen met een complete en krasveilige handmatige exterieurreiniging ‘voor de deur’ hier in het dorp, inclusief Wax en bandenvoeding (Bandenzwart). Materiaalkosten bedragen rond de €4,- per voertuig en ik hoop €20,- te kunnen vragen, voor maximaal een half uur werk. Ik hoop 100 auto’s per maand te reinigen. Zodoende kan het i.i.g. een leuke bijbaan zijn voor de komende tijd. Tevens zat ik eraan te denken om “Niet tevreden, niet betalen” in te voeren. Ik verwacht niet dat daar veel/systematisch misbruik van gemaakt zou worden. Voor ik de benodigde investering maak, wil ik toch graag interesse peilen onder de mensen in het dorp. Een mogelijkheid is Nextdoor, waar schijnbaar 426 dorpsbewoners zijn geregistreerd. Alleen weet ik nog niet helemaal hoe ik dan het beste zou kunnen peilen. Ik heb geen Facebook, dus dat is geen mogelijkheid voor het peilen. Terugkomend op de titel: Afgelopen weken heb ik wat ongezonde twijfels ontwikkeld. Ik ben schuw voor de meningen van anderen, wat mij hindert met het maken van stappen (Beroep auto’s wassen laag op sociale ladder). Ook denk ik dat ik geen (goede) response krijg op Nextdoor. Er is hier een kleine supermarkt, een café/restaurant en een dorpshuis, mogelijk kan ik daar wat mee. Tevens ben ik bang voor de grootste concurrent; de wasstraat (Dichtstbijzijnde een kwartier reistijd weg), om meerdere redenen; Door sterke zure en base chemicaliën en veel frictie met de meerdere borstels bereiken ze in principe een betere reiniging (op de schaduwplekken na en ten koste van krassen en een zure en base regenstorm). Ook maskeren wasstraten tegenwoordig redelijk goed oppervlakkige lakdefecten, bij afnemen duurdere wasprogramma’s. Klanten zullen dit mogelijk alleen ervaren als iets-minder glans en een stroever aanvoelende lak bij verwaarloosde auto's. Tevens zijn er sterke stofzuigers beschikbaar en het is natuurlijk goedkoper. Ook bodemreiniging (Doet meer schade als goeds trouwens, op direct na de winter na) is natuurlijk een belangrijk punt, ik verwacht dat klanten dit aankaarten. Tuurlijk heeft ‘Een Luxe handwas voor de deur’ een bepaalde allure die de wasstraat niet heeft en ik ben ervan overtuigd dat dit aan de basis staat van de goede verzorging van elk voertuig. Ook hebben we twee wasboxen beschikbaar in het dorp. Verder wast slechts een enkeling de auto voor de deur. Op google is redelijk makkelijk een verjaarde versie van ‘Wassen in Cijfers’ van de BOVAG te vinden, maar ik vind het lastig om dit te relativeren naar mijn mogelijke klanten. Graag hoor ik wat tips van jullie, de ervaren ondernemers. Ik weet dat dit een extreem lastige markt is die ik wil betreden, maar ik heb hier passie voor. Met bovenstaand idee kan ik klein beginnen met weinig risico en dan kijken wat de mogelijkheden zijn, terwijl ik doe wat ik leuk vind. Ik verwacht weinig problemen met handhaving, doordat ik minimaal water verbruik en er bijna geen sprake is van afvalwater. Bedankt voor het lezen, dat kort houden is helaas niet helemaal gelukt. Vriendelijke groet, Rik
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.