
Pieter__VH
Super Senior-
Aantal berichten
127 -
Registratiedatum
-
Laatst bezocht
Persoonlijke info
-
Jij bent:
ondernemer
Pieter__VH's trofeeën
-
Pieter__VH startte met het volgen van Degressieve afschrijvingsmethode met restwaarde , Bestellingen van klant foutief adres en is onbereikbaar , Relatiebeding ZZP contract en 7 andere
-
Bestellingen van klant foutief adres en is onbereikbaar
Pieter__VH reageerde op 0108daniel's vraag in Administratie en verzekeringen
Stap 1: crediteer alle facturen en stort alle bedragen volledig terug via Mollie. Je hebt toch geen zin om te wachten op een reactie die mogelijk nooit komt en alleen maar voor gedoe zorgt? - je hebt geld op je rekening dat niet van jou is - je draagt alvast btw af voor spullen die je hoogstwaarschijnlijk niet gaat uitleveren (als iemand 15x besteld heeft hij het vast niet allemaal nodig lijkt me?) - je maakt het jezelf mogelijk (afhankelijk van hoe je dingen boekt) onnodig moeilijk met overlopende posten in je IB Stap 2: installeer een postcode + huisnummer plug-in. Dan matcht je adres altijd. Is een groot deel van jouw probleem opgelost. En blijft hij bestellen met een adres dat wel klopt maar niet van hem is? Dan is alles wat jou redelijkerwijs valt aan te rekenen weggenomen lijkt mij. -
Relatiebeding ZZP contract
Pieter__VH reageerde op La Sonrisa's vraag in Arbeidsrecht
Veel tekst, maar de enige strekking die ik duidelijk zie is: je wordt behandeld als werknemer. Met termen als “Aangenomen als” “contract getekend” “opzegtermijn” “relatiebeding” lijkt mij van zzp’er zijn geen sprake. Dit is ook onduidelijk: Ben je zzp’er met een eigen KVK of heb je het “zzp contact” als privé persoon getekend? En is dit contact met een Nederlandse bv of een buitenlands bedrijf? Is er wel een ondernemer waardige beloning? Ik ben geen jurist, dus wil aan deze kwestie inhoudelijk mijn vingers niet branden maar een advies wil ik wel geven: probeer je verhaal iets bondiger te maken en de feiten duidelijk te presenteren zodat juristen die meelezen het probleem gauw inzien en je makkelijk kunnen adviseren. Een forum is voor mensen die in 5 minuten jouw probleem hebben begrepen en opgelost, niet om eerst 20 minuten jouw probleem te moeten analyseren. Lukt het duidelijk maken niet; ga dan bij een jurist langs (of online) voor uurtje factuurtje, zodat de “uitzoek tijd” van de jurist wordt beloond. -
Inkoop factuur van 28mrt na Aangifte Q1
Pieter__VH reageerde op Daanf28's vraag in Administratie en verzekeringen
Als je Moneybird hebt neem ik aan dat je ook via Moneybird je btw aangifte doet. De inkoopfactuur gewoon boeken zoals normaal, en bij de volgende aangifte die je doet zegt Moneybird automatisch dat er “correcties zijn geconstateerd”. Die verwerkt hij automatisch op de juiste manier. Mocht het wel meer dan €1000 verschil zien stelt hij automatisch voor een suppletie te doen. Kortom: geen zorgen en gewoon rustig drie maanden afwachten. Dan komt alles goed. -
Leasemaatschappij heeft rekenfout gemaakt en eist aanpassing leasecontract
Pieter__VH reageerde op Marrie1977's vraag in Financiering
De wereld zou een stukje mooier zijn als mensen dingen van twee kanten bekijken voordat ze ergens met gestrekt been in gaan. Ook jij bent ondernemer, ook jij zal wel eens een offerte of overeenkomst maken en ook jij kan een fout maken. Zou het toch fijn zijn als dat eerlijk wordt opgelost? -
waar vind je gebruikelijk uurtarief voor zzp werkzaamheden adm./secretarieel
Pieter__VH reageerde op MarieAnn's vraag in Fiscale zaken
Als ik de afgelopen jaren een beetje goed heb opgelet vrees ik dat het tarief €56000 per jaar is omdat een partner die werkzaamheden verricht wordt gezien als DGA, ook als die een eigen bedrijf heeft. Echtgenoot = gehuwd = fiscaal partner. Feitelijk zou je dan de winst verlagen in de BV en verhoog je de winst van de partner (die als ZZP'er waarschijnlijk meer aftrekposten heeft). Dan kom ik op wederom een quote van Joost uit 2016: Geen expert advies overigens, alleen wat eindjes aan elkaar geknoopt. Wellicht veranderd nog het e.e.a. als je niet in gemeenschap van goederen bent getrouwd. -
Het gaat om een in eerste instantie vooruitbetaald product vanuit een organisatie e-mail adres. Fout van jouw ex werknemer, niet van de hosting partij. Tenzij je wilt dat iedere domeinnaam voortaan €30 per jaar kost doordat ze bij elke registratie of verlenging een KVK uitreksel moeten opvragen en controleren of de originele besteller nog altijd tekenbevoegd is. . Geen idee om welke partij het gaat, maar een versio/vimexx/transip zijn allemaal dermate groot dat het logisch is dat zij niet opmerken dat er al een account met jullie bedrijfsnaam bestaat. Zijn allemaal geautomatiseerde processen met in eerste instantie vooruitbetaalde diensten en daarom kost een domeinnaam €5,- per jaar. Choose your battles. Ik weet niet wat jouw branche is, maar er zijn zeer weinig bedrijven die tekenbevoegdheid controleren op zulke bedragen. Zeker herhaaldelijk. Lijkt me de enige juiste oplossing.
-
Verschil in btw op factuur opslagruimte zakelijke klant of privé?
Pieter__VH reageerde op BoBo71's vraag in Operationeel en logistiek
Hoe ik het lees is dat Bobo het niet heeft over het tonen van prijzen, maar het berekenen daarvan (ik kan dit niet verifiëren omdat ik bij de grote spelers online allemaal eerst telefoonnummer en mail adres moet achterlaten voor ik prijzen kan zien). Als ik hem correct interpreteer zegt hij dat een particulier voor een opslagbox €100,- incl. BTW betaalt en ondernemer voor diezelfde box €121,- incl. BTW. In dat geval krijgt de verhuurder voor exact hetzelfde product €17,36 meer (121/1,21 minus 100/1,21). En die €17,36 is pure extra winst omdat de verhuurder er verder geen extra kosten aan maakt. Of dat legaal of illegaal is en of het wel of niet discriminerend is kan ik niet beoordelen, ik ben geen jurist. Maar dat het vervelend "riekt" kan ik me helemaal voorstellen. Voor @BoBo71 is er een simpele oplossing als hij een eenmanszaak heeft: zet de box op jouw privé naam. Dan kan je gewoon de BTW aftrekken: "Het is belangrijk dat je kunt aantonen dat jij degene bent die de zakelijke aanschaf hebt gedaan. Als jouw naam op de factuur staat, dan kan je dat. Als je een eenmanszaak hebt, mag dit overigens zowel je eigen naam als je bedrijfsnaam zijn, als de factuur maar aan jou is te linken." Bron: https://goedestartbelastingdienst.nl/wiki/view/bd747135-86b2-4837-9dbb-8bac38c24858/aftrek-voorbelasting Maar goed, die vlieger gaat voor een B.V. dan weer niet op. -
Het fijne van Ads is: er is een pauze knop. Kortom: al heb je van een product slechts 1 stuk op voorraad: lekker adverteren, verkopen en dan die campagne pauzeren. 3 stuks inkopen en campagne hervatten. Bij adverteren kijk je naar ROAS (Return On Ad Spent). Bijvoorbeeld: voor elke euro die je aan Google advertenties uitgeeft krijg je €10 aan omzet terug. Dit is ook de reden dat je jouw ad budget nooit op een vast bedrag moet houden (bij jou 300-500): als jouw ROAS gezond is geef je het liefst zoveel mogelijk uit aan Ads. Even een snel voorbeeld: Stel je voor dat jij 50% op de inkoopprijs van jouw leverancier zet. Je een ROAS hebt van 1:10 Je gemiddelde order waarde €80 is. Als jij €500 aan ads geeft, krijg je gemiddeld €5000 omzet. Dat zijn gemiddeld 62 orders. Je inkoop kosten zijn €3333, je ads kosten zijn €500, je verzendkosten zijn €372 dus je brutowinst is €795. Hiervoor kan je een excel maken en makkelijk met bedragen goochelen om te zien welke ROAS je minimaal moet behalen. Geef jezelf een “leer” budget. Google is zelflerend en optimaliseert je campagne na verloop van tijd op basis van data waardoor het goedkoper en efficiënter wordt om te adverteren maar heeft wel data nodig om te kunnen leren. Geef het die tijd (betaal het leergeld) en oordeel pas na een maand of 3 of een euro of €3000 of het wat voor je is. De belangrijkste les: meten is weten. Staar je niet blind op gemiddeldes maar kijk na verloop van tijd per product of het het waard is. Blijf kijken of er onderaan de streep genoeg overblijft. 100 orders per dag klinkt leuk, maar als je er per pakket 50 cent aan overhoudt adverteer je alleen maar voor arbeidsverschaffing tegen een vergoeding onder het minimumloon.
-
Schijnzelfstandigheidstoets en eigen productontwikkeling
Pieter__VH reageerde op Coenos's vraag in Fiscale zaken
Voor de ondernemerscheck (de 1225 uur norm, aangifte doen als ondernemer): daar helpt het voor mee. Voor de handhaving in 2025 waar je opdrachtgever het over heeft, al zou je miljoenen verdienen met je eigen producten: daar heeft het geen invloed op. Hoeveel jij extern verdiend (of niet) of tijd spendeert zegt immers niets over de werkrelatie die jij met je huidige of toekomstig opdrachtgevers hebt. M.a.w: je kan ook 20 opdrachtgevers hebben, maar bij 1 daarvan als schijnzelfstandige werken. In 2025 wordt er extra gecontroleerd op schijnzelfstandigheid: ben jij wel echt ZZP'er die een opdracht uitvoert, of ben je verkapte medewerker? https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zelfstandigen-zonder-personeel-zzp/voorkomen-van-schijnzelfstandigheid hier kun je een check doen over je opdracht. Blijkt daaruit dat je geen ZZP'er bent? Bespreek dan met je opdrachtgever of jullie de arbeidsrelatie dermate kunnen veranderen dat dat wel het geval wordt. -
Degressieve afschrijvingsmethode met restwaarde
Pieter__VH reageerde op Romyc228's vraag in Administratie en verzekeringen
@Hans in Belgie zijn er meerdere manieren van afschrijven (ook progressief en degressief). Maar gezien Romyc288 adviseur lijkt zou hij/zij dit zelf moeten kunnen berekenen en gok ik dat je dit topic sluit wegens de huisregels ;-) -
aanbesteding samen doen
Pieter__VH reageerde op esthertm's vraag in Ondernemingsplan en businessplanning
Mijn vrouw heeft toevallig afgelopen inschrijfronde deze raamovereenkomst aangevraagd en gekregen. Dat had nogal wat voeten in de aarde (je moet bijvoorbeeld een KMS overleggen, relevante diploma's, een VOG aanvragen, bepaald aantal intervisie punten per jaar halen, een GVA aanvragen, locatieomschrijving doen (waar en hoe verleen je de zorg) aangesloten zijn bij een branchevereniging, AGB code(s) kunnen overleggen, vertellen hoe je bijscholing geregeld is, relevante werkervaring beschrijven en een heleboel protocollen volgen en aanleveren). Voor onze regio was hier veel te vinden: https://zorgregiomijov.nl/aanbieders/documenten-en-downloads. Ik denk dat het haar in totaal een uur of 30 heeft gekost om alles aanleverklaar te krijgen. Ik weet niet waar jij/jullie je bevinden maar zoek eens op de site van jouw gemeente over hoe en wat. Waarschijnlijk verschilt het per regio. Deze hele raamovereenkomst cq aanbestedingsprocedure is juist om het kaf van het koren te scheiden: een gemeente moet kunnen instaan voor de zorg die jij levert. Ik heb haar een beetje geholpen en ik zie niet in hoe je met meerdere partijen een inschrijving kunt combineren (wil niet zeggen dat het onmogelijk is, zo diep zit ik er ook weer niet in). Je kunt wel bij je inschrijving aangeven dat je zorg uitbesteed aan onderaannemers: maar ook die moeten getoetst worden (met dezelfde criteria als hoofdinschrijver). En even heel eerlijk: deze eisen zijn er niet voor niets. Het zou gek zijn als jij je inschrijft en een modelovereenkomst krijgt en dan een ander bedrijf de zorg laat uitvoeren en laat factureren. Wat wél kan is dat bedrijf A een raamovereenkomst heeft, en dan bedrijf B inhuurt om te zorg uit te voeren. Dan moet de zorg wel plaatsvinden op locatie van bedrijf A, is bedrijf A ten alle tijden verantwoordelijk voor de geleverde zorg en is bedrijf A uitsluitend contract (en dus facturatie) partij. Daarbij moet partij B dan alsnog diploma's hebben voor het geven van de benodigde zorg. En mocht je die route willen belopen: denk aan de wet DBA. Kortom mijn advies is: schrijf je zelf in als je geen samenwerkingsverband wilt. Je spreekt over kleine kans; waarom klein? Je voldoet aan de voorwaarden of je voldoet het niet. En voldoe je er niet aan dan is er vrij makkelijk achter te komen waarom niet. Mis je een bepaalde opleiding? Ga die opleiding doen. Nog niet ingeschreven bij een brancheorganisatie? Regel dat. Heb je nog geen KMS? Zoek een KMS dat bij je past en trek wat avondjes uit om gegevens aan te leveren. -
Onderneming starten op Sint-Maarten
Pieter__VH reageerde op LauMoo's vraag in Financiering
Personeel wil zijn geld eens per maand, meestal achteraf. Met andere woorden: als jij op dag 1 als eigenaar direct begint met omzet maken en het meer is dan al je vaste lasten + wat je je personeel einde maand moet betalen (denk ook aan werkgeverslasten, maar weet niet hoe dat zit op St. Maarten) dan hoef je daar geen extra geld voor te lenen. Feitelijk is het antwoord dus: nee het moet niet. Maar een buffer als ondernemer is altijd slim. Er kunnen tegenvallers komen (ziek personeel dat je wel moet betalen, een lek aquatoestel, een onvoorziene kostenpost, en onverwacht onderhoud, een duurder uitgevallen vergunning, etc.). Besef dat als jij je personeel aan het einde van de maand niet kan betalen je op de fles kunt gaan. Goed, zo'n vaart zal dat waarschijnlijk niet lopen maar in theorie is een werknemer die geen geld krijgt een schuldeiser en kan dat uitlopen op faillissement. Mijn advies is om je buffer dermate groot te hebben dat als er x (die x mag je zelf invullen, zou mijns inziens tussen de 2 en 6 moeten zijn) maanden geen enkele stuiver binnenkomt je wel aan al je lasten kunt voldoen (personeel, belasting, huur, rente, aflossing, nuts voorzieningen). Eigen geld/Crowdfunding, vrienden/bekenden laten inleggen, je idee pitchen bij een lokale ondernemersclub (vaak mensen met geld), de bank, Bridgefund, New10. Ik kan chatGPT in twee minuten een bedrijfsplan laten maken voor een aquapark op Sint Maarten. Maar als er in mijn businessplan staat dat ik 100 mensen per dag verwacht maar er komen er maar 10.... Of als ik vernoem dat ik mijn verzekering ga regelen zodat de hotels willen samenwerken maar de verzekeraar weigert me? Wat ik bedoel te zeggen: iemand kan een geweldig business plan schrijven of onderzoek doen maar dat zegt niets over zijn ondernemer skills of over de gang van zaken in de praktijk. Mijn vraag is dus: voor wie wil je het toetsen? Twijfel je zelf nog over je business plan en wil je een kritische blik? Dan is een platform als Higherlevel (of andere bevriende ondernemers) uitermate geschikt voor de toetsing. Wil je toetsen of de bank/een investeerder het goed genoeg vind om je er geld voor te lenen? Dan is er denk ik maar 1 oplossing: het sturen en wachten op reactie. Businessplan_Aquapark_Sint_Maarten.pdf -
Starten sportschool aan huis, enkel kleine groepen.
Pieter__VH reageerde op RobertAlberts's vraag in Innovatieve nieuwe ideeën
Inhoudelijk kan ik weinig zinnigs zeggen (behalve heel leuk idee) maar qua calculaties 1 ding: de maandbedragen die je noemt zijn incl btw neem ik aan. En die btw zou per 1 januari 2026 maar zo eens 21% kunnen zijn. Nou snap ik dat het niet je hoofdinkomen gaat zijn, maar je hebt het toch over een kleine 7k per jaar minder per jaar uitgaande van 100 leden en 35€ per maand. Gezien die 100 leden je grens waren om te privacy op te geven, moet je dat aantal misschien bijstellen. -
Geld uit eenmanszaak in vof investeren
Pieter__VH reageerde op Bokkebar's vraag in Fiscale zaken
Misschien een overbodige toevoeging, maar gezien je net begint met ondernemen wellicht toch nieuw voor je: Als jij in een jaar €20000 winst maakt en die €20000 geheel op je zakelijke rekening laat staan (lees: "niet naar privé hebt gehaald") betaal je ook gewoon belasting over die €20000. Het is niet zo dat als je geen geld uit de zaak hebt onttrokken/winst hebt opgenomen/naar privé hebt gehaald/hoe-je-het-ook-noemt zorgt dat je geen belasting hoeft te betalen. Het lijkt nu namelijk alsof jouw gedachte is: als ik mijn saldo in de eenmanszaak laat staan hoef ik geen belasting te betalen, maar als ik het naar mijn privé rekening boek dan wel. Met andere woorden: privé opnames of stortingen veranderen je winst niet. -
Overnameprijs bepalen VOF
Pieter__VH reageerde op Duchess's vraag in Financiering
Ik heb drie zorgen puntjes: Één: Joost heeft een blog gemaakt over "wat is mijn bedrijf waard": "https://www.denarius-advies.nl/wat-is-mijn-bedrijf-eigenlijk-waard/". Met een aantal aannames van mijn zijde (dat de huidige VOF uit twee personen bestaat en dat ze beide full time werken) kun je stellen dat €50000 per persoon een redelijke vergoeding voor arbeid is. Gezien de "winst" 100k is, en 100k voor twee personen een redelijke vergoeding voor arbeid blijft er €0 overwinst over. 3 tot 4x 0 = 0. Nou is dat te simpel en is bedrijf natuurlijk wel "iets" waard (een naam/klantenbestand/inventaris), maar de 250-300k die de verkopers willen is daar een gigantisch eind vandaan. Als ik het zo hoor is het verschil tussen vraag en aanbod dermate groot dat je beter andere opties kunt verkennen. Want bij iemand die €300k vraagt een bieding van 40k doen is vrij beledigend. Twee: Los daarvan: Je wilt een BV met een partner. Weet dat als je een BV werkt er een gebruikelijk loon van 56k per jaar per DGA (geldt in 2024). Voor twee personen is dat dus €112k. Gezien er 100k winst is waar dat die lonen van betaald moeten worden zit je al direct op 12k verlies per jaar. Mogelijk hebben jullie hier al andere bedrijven/bronnen van inkomsten naast die dat aanvullen, maar zo niet: houdt daar rekening mee. Dit betekent dus ook dat de overname som (hoe hoog of laag dan ook) of die nou geleend is of uit eigen middellen komt niet kan worden terugverdiend tenzij je een omzetstijging realiseert. Drie: Een zorg is dat klanten weglopen en je stelt dat het niet gemakkelijk is om nieuwe klanten te vinden. Tja, een behoorlijk risico dus. Deze drie punten samen brengen mij tot wedervraag: waarom zou je dit willen? Ik snap dat jij er subjectief in staat, een kans ziet en deze kans wil grijpen. Helemaal logisch, en ik moet erbij zeggen dat ik me nu baseer op beperkte informatie van een forum. Ik ken de motieven/achtergronden/binding/wensen/historie allemaal niet. Maar puur objectief denk ik: Veel geld (ergens tussen de 40k en 300k) betalen om vervolgens de hoop te hebben dat je er een redelijk salaris (50-56k) uit kunt halen mét alle ondernemersrisico's van dien (weglopende klanten, contracten die eindigen, ZZP'ers die jouw naam te grabbel gooien, ZZP'ers die last minute hun diensten afzeggen) en alles dat er bij een bedrijf komt kijken (administratie, zorgplicht, planning) klinkt voor mij als: beter een deurtje verder kijken. Zoals gezegd ken ik de achtergronden en motieven niet. Wellicht is het je droom om ondernemer te zijn. Misschien is er emotionele binding met deze organisatie. Het kan zijn dat je de huidige eigenaren kent en die een goede overname gunt. Weet alleen: er zijn ook 9 tot 5 banen in de zorg die gelijkwaardig betalen maar waar je jezelf niet hoeft in te kopen, zonder ondernemersrisico's en waarbij je kunt opzeggen als het niet meer leuk is.