Ga naar inhoud

Quutje

Junior
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  1. Aah, wat stom van me.. Ik ging er vanuit dat hij dit automatisch deed gezien ik de leeftijd van de auto invulde in maanden en het bijtellingspercentage al moest invullen. Zo ziet de som er inderdaad een stuk anders uit. Het lijkt er dan op dat het idd een auto van de zaak gaat worden, dank voor het meedenken!
  2. Als aanvulling: Iets wat bij mij onder andere verwarring schept is de berekening via berekenhet.nl: https://www.berekenhet.nl/ondernemen/auto-van-de-zaak-of-in-prive.html Daarmee kom ik namelijk tot de volgende uitkomst, maar hierin lees ik niets terug over de bijtelling (die ik wel heb ingevuld) en wordt naar mijn idee enkel gekeken naar de 'totale kosten'. Terwijl ik de kosten op de zaak natuurlijk kan wegboeken als zakelijke kosten, dus naar mijn idee is de totale kosten zakelijk en privé 1-op-1 met elkaar vergelijken een beetje onzin, of snap ik het gewoon niet?
  3. Quutje startte met het volgen van Youngtimer: zakelijk of privé?
  4. Hi all, Op dit moment ben ik aan het onderzoeken of het voor mij aantrekkelijker is om een auto zakelijk aan te schaffen ipv deze privé te houden, zoals ik nu doe. Ik wil namelijk een grotere auto (ivm bergruimte die ik zakelijk nodig heb) en kijken of dit fiscaal aantrekkelijker is. Uiteraard heb ik al wat onderzoek gedaan, maar gezien ik niet erg sterk ben met fiscale zaken hoopte ik ook van jullie een reactie te krijgen. Mijn idee is op dit moment als volgt: Een youngtimer personenauto aanschaffen van zo'n 7000 - 8000 euro, met een cataloguswaarde van zo'n 22 - 25k. Deze wil ik zowel zakelijk als privé rijden zonder een rittenadministratie bij te houden. Ik rijd niet veel kilometers op jaarbasis (zo'n 6000), waarvan zo'n 2000 zakelijk. Zoals ik het nu begrijp is dat ik bijtelling betaal (35% over de dagwaarde omdat het een youngtimer is) en een BTW-correctie omdat ik geen administratie bijhoud. (1,5% op de cataloguswaarde bij een marge-auto). Ik heb hieronder een klein overzicht gemaakt van wat ik denk dat de kosten/besparingen voor mij zijn: Afschrijving: Ik schrijf de aanschafwaarde af over vijf jaar. Aanschafprijs: €7.500 Afschrijving per jaar: €7.500 / 5 = €1.500 per jaar Bijtelling: De bijtelling wordt berekend over de dagwaarde (aanschafprijs van €7.500). Het percentage voor youngtimers is 35%. Bijtelling: 35% van €7.500 = €2.625 per jaar Belasting over bijtelling (49,50% tarief): 49,50% van €2.625 = €1.298,13 per jaar aan extra belasting Aftrekbare kosten: Ik ga uit van €2.750 aan jaarlijkse kosten (brandstof, onderhoud, verzekering, etc.), maar kan hier gedeeltelijk de BTW van terugvorderen (brandstof en onderhoud) BTW over kosten: 21% van €1.500 (kosten onderhoud en brandstof) = €315 (teruggave) Netto kosten na BTW-teruggave: €2.750 - €315 = €2.435 per jaar aan echte kosten De totale aftrekbare kosten bestaan nu uit de afschrijving en de netto kosten na BTW-teruggave: Afschrijving: €1.500 per jaar Netto kosten na BTW-teruggave: €2.435 per jaar Totale aftrekbare kosten: €1.500 + €2.435 = €3.935 per jaar BTW-correctie (1,5% van de catalogusprijs): Omdat het een marge-auto is, geldt er geen BTW op de aanschaf, maar wel een BTW-correctie voor privégebruik. De correctie is gebaseerd op een cataloguswaarde van €22.000. BTW-correctie: 1,5% van €22.000 = €330 per jaar Netto kosten zakelijk: De extra belasting door bijtelling en BTW-correctie wordt gecompenseerd door de aftrekbare kosten. Extra belasting door bijtelling: €1.298,13 BTW-correctie: €330 Totale extra kosten door bijtelling en BTW-correctie: €1.298,13 + €330 = €1.628,13 per jaar Aftrekbare kosten (afschrijving en netto kosten na BTW-teruggave): €3.080 per jaar Fiscale netto kosten: €1.628,13 - €3.935 = -€2.306,87 per jaar (fiscale besparing). Nu is dit het stuk waar ik een beetje vastloop, want hoewel dit inderdaad op papier een besparing oplevert zie ik nog niet of dit ook echt interessanter is dan privé rijden en de zakelijke kilometers aftrekken. Dit zou naar mijn idee namelijk zijn dat alle kosten privé worden gedragen en slechts de 2000 kilometer op jaarbasis vergoed worden (2000 * 0.23 = 460 euro). Waardoor dit me nog steeds veel geld kost, maar dan privé? Mijn vraag is dus eigenlijk: is uitgaande van de aanschaf van bovenstaande auto zakelijk kopen echt de beste optie, of zijn er kosten/voordelen die ik over het hoofd zie? Ik heb ergens het gevoel dat ik een hoop heb uitgezocht, maar dat het kwartje enigszins nog moet vallen. Zoals ik eerder al vermeldde: ik heb best wat onderzoek verricht, maar vind op deze (misschien wat simpele vraag) toch niet echt een antwoord.

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.