Meer info Akkoord

Let op: deze website vereist cookies om volledig te kunnen functioneren.

Met de nieuwe Telecomwet die begin juni 2012 van kracht is geworden, is elke website wettelijk verplicht jou als gebruiker te informeren over de aard van de geleverde cookies en toestemming te vragen voor het gebruik hiervan.

Higherlevel.nl maakt gebruik van zogenaamde noodzakelijke cookies die nodig zijn voor het gebruik van de website en het forum, bijvoorbeeld om in te kunnen loggen en je voorkeuren te onthouden. Daarnaast worden cookies gebruikt voor het bij kunnen houden van het aantal bezoekers en andere gegevens (dit doen wij via Google Analytics).

Met het accorderen middels onderstaande knop ga je akkoord met het ontvangen van alle cookies die nodig zijn om Higherlevel.nl optimaal te laten werken.

Om Higherlevel.nl te bezoeken zijn deze cookies benodigd. Wanneer je ze niet accepteert, kun je helaas Higherlevel.nl niet bezoeken.

Ik wil geen cookies Ik ga akkoord en wil naar Higherlevel.nl!

Van harte welkom op ons ondernemersforum

Vraag & antwoord, ervaringen & discussie, voor en door ondernemers.

Nicoline van Klaveren

10 tips om een conflict te stoppen voor het uit de hand loopt

Gepubliceerd op 23 mei 2016 | 4 reacties | Ga naar het bijbehorende forumtopic

Ruzie! Wie heeft er nooit mee te maken? De één wat meer dan de ander en de ene persoon is ook beter in staat om een ruzie niet te laten escaleren dan een ander. Maar wat als je nou een persoon bent die het moeilijk vindt om een ruzie niet uit de hand te laten lopen? Voor jou heb ik deze 10 tips:

-  Luister goed naar wat er gezegd wordt, niet alles wat wordt gezegd is ook zo bedoeld.
-  Vraag aan de ander wat deze precies bedoeld, heb je het goed begrepen?
-  Zorg dat je weet waar het over gaat, hebben jullie het over hetzelfde?
-  Loop weg als je je opgefokt voelt en kom terug als je bedaard bent, begin dan bij tip 1 (en sla deze tip over als je weer hier aanbelandt bent  .
-  Vertel hoe je je voelt door wat de ander zegt of heeft gezegd, soms komen dingen onbedoeld hard over en weet de ander niet dat het jou zo raakt.
-  Respecteer de mening van de ander ook al staat die haaks op jouw mening. Dat houdt niet in dat je het met hem of haar eens hoeft te zijn.
-  Als het nodig is, verontschuldig je dan voor je gedrag.
-  Overleg met de ander hoe jij het ziet en hoe jullie dit samen kunnen oplossen zodat jullie beiden tevreden zijn over het resultaat.
-  Onderhandel over de punten waar over te onderhandelen valt.
-  Sluit een compromis waar je mee kunt leven.

Het is natuurlijk makkelijk praten, of liever gezegd schrijven. Want als je in een conflict verwikkeld zit is het soms helemaal niet makkelijk om de bovenstaande tips toe te passen. Als het niet lukt om er samen uit te komen, zorg dan dat je een onafhankelijke derde inschakelt zoals een MfN Registermediator. Die is opgeleid om jullie tijdens het gesprek te begeleiden, jullie zoveel spreektijd te geven als nodig is en om jullie te helpen elkaars standpunten in te zien.

Maar het allermooist is natuurlijk als je er samen uit kunt komen, samen weer door dezelfde deur kunt en samen tot een oplossing bent gekomen zonder hulp van buitenaf. En dat is mogelijk, maar het vergt wel wat van je.

Ik ben benieuwd naar verhalen over ruzies die door jullie zelf zijn opgelost en op welke manier, laat als je wilt hieronder een reactie achter.


[columnredactie toelichting: deze column is inmiddels - maar ná het indienen op HL - ook elders gepubliceerd]

4 Reacties

Een manier om naar conflicten te kijken is de 'escalatieladder van Glasl' (http://fitforwork.nl/de-escalatietrap-van-glasl/ ). Door te herkennen in welke fase een conflict zich bevindt weet je welke middelen nog in te zetten zijn.

Groeten,
Elly van Wattingen
 
Dat zijn wel ongeveer alle open deuren die je kunt bedenken. Als beide partijen dat namelijk zouden doen was het conflict wellicht nooit ontstaan.
 
Quote : robberttk op 29 mei 2016, 16:13
Dat zijn wel ongeveer alle open deuren die je kunt bedenken. Als beide partijen dat namelijk zouden doen was het conflict wellicht nooit ontstaan.
 
Mee eens, en uit een verfrissende bonje kunnen soms ook heel bevredigende resultaten voortkomen... 'Een conflict bestaat vaak uit verschillende werkelijkheden, die niet in hetzelfde verhaal passen.' (vrij naar: Lingsma)
 
Quote:
Dat zijn wel ongeveer alle open deuren die je kunt bedenken. Als beide partijen dat namelijk zouden doen was het conflict wellicht nooit ontstaan.
 
Klopt! Je hebt helemaal gelijk.
 
Om een reactie te plaatsen moet je ingelogd zijn

Column insturen?

Heb je een interessant artikel geschreven over innovatie en/of ondernemerschap?

We publiceren hem graag!

COLUMNISTEN

Deze columnisten hebben dit jaar columns voor Higherlevel.nl geschreven:

Partners

HL wordt gefinancierd door

Volg ons