• 0

Business Angel, Venture Capitalist, (In)formal Investor?

Hallo lezers,

 

Kan iemand in een nutshell uitleggen wat nou eigenlijk het verschil is tussen een Business Angel, VC of een (in)formal investor? Ze lijken erg veel op elkaar, maar ik zie het verschil niet zo goed!

Aandelenbeheer, eigenaarschap, risico's, o.i.d?

 

Voor mij van belang daar ik in Amerika zaken wil gaan doen en extra financiering nodig heb.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

De termen worden door elkaar gebruikt. Als er al onderscheid is, dan wordt de term VC gebruikt voor beheerd vermogen. Dat wil zeggen dat een professional het geld beheert van anderen, dus dat deze uiteindelijk verantwoording af moet leggen aan de "eigenaar" van het geld. Het gevolg is dat VC's bijna niks in nieuwe bedrijven doen.

 

Inforlmal Investors is een groepsmaan voor bijna alle vermogende particulieren die geld investeren in niet beursgenoteerde effecten. Dat kan direct zijn, maar ook via een fonds. Dat kunnen bestaande bedrijven zijn of nieuwe. Er worden maar wijnig voorwaarden gesteld aan het begrip Informal Investor.

 

Business Angels zijn een subgroep van de informal investors. Het zijn investeerders met een ondernemersachtergrond, die naast geld ook ervaring en een netwerk inbrengen. Hun toegevoegde waarde komt het best tot zijn recht in nieuwe innovatieve bedrijven of jonge snelle groeiers.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ik wil Nils subtiel corrigeren: een VC is groter dan een angel of informal. een VC is wel iemand die (deels) eigen geld investeert. Maar dat is in de VS zo. Zie Tim Draper of Anne Winblad of Kleiner Perkins etc. Bij ons zijn zich noemende VC's eigenlijk investment bankers en hebben we hier nauwelijks VC's in de ware zin des woords.

 

In ons land noemen we "informals" wat in de VS "angel investors" heet. Het is ongeveer hetzelfde, zij het dat door het locatie verschil, een angel investor ruwweg vijf keer zoveel investeert als een informal. Waar je bij ons van een informal maximaal een ton krijgt, als je erg je best doet twee, krijg je van een angel investor een half tot een heel miljoen als start-investering. Een angel/informal is een ondernemer die op bescheiden schaal investeert in startende ondernemingen. VC's in de VS doen dat ook, VC's bij ons doen dat niet.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Interceptor,

 

Ook nog even mijn mening over de definities. Wat mij betreft is investeren in niet-beursgenoteerde bedrijven een van origine Amerikaanse activiteit. Wat mij betreft is het dan ook zinvol dat we in Nederland en de rest van Europa met deze Engelse termen de activiteit beschrijven. Overigens doet de EVCA dit ook.

 

Venture capitalists zijn professionele kopers van aandelen in niet-beursgenoteerde bedrijven. Een VC is een manager van een of meerdere fondsen waarin beleggers investeren meestal derden maar soms ook de VC zelf.

In Nederland noemen we een venture capitalist een participatiemaatschappij.

 

Business angels zijn particulieren die hun eigen geld investeren. BA's zijn veelal succesvolle zakenmensen die het geld herinvesteren dat zij zelf hebben verdiend. Overigens investeren veel BA's in fondsen die beheerd worden door VC's.

In Nederland noemen we een business angel een informal investor.

 

Belangrijkste verschillen tussen venture capitalists en business angels zijn:

- voor een VC is investeren een beroep, voor een "angel" een bijkomende activiteit. Ik ken dan ook BA's met een eigen VC waar ze derde directeur van maken (bv. John de Mol).

- een VC investeert grotendeels geld van derden, een BA alleen van zichzelf.

 

In Nederland hoor je tegenwoordig de term private equity investeerder regelmatig. Bedoelt wordt een venture capitalist die in private equity investeert of in niet-beursgenoteerde volwassen ondernemingen.

 

Ook de term hedgefund wordt steeds vaker in samenhang met private equity gebruikt. Een hedgefund een investeerder in beursgenoteerde ondernemingen met hetzelfde doel als venture capitalist in private equity (bv. financial engineering, het optimaliseren van de balans en resultatenrekening van het bedrijf).

 

Hoop dat ik een en ander verduidelijkt heb.

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 173 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.