• 0

BTW over inkoop van particulieren

Beste dames en heren,

 

Dit is mijn allereerste bericht hier op het forum. Na flink gezocht te hebben heb ik nergens een antwoord op mijn vraag kunnen vinden. Het is dan ook naar mijn idee een specifiek vraagstuk wat ik wellicht samen met jullie kan invullen. Ieder beetje hulp in de vorm van een reaktie is meer dan welkom...

 

De situatie is als volgt; ik wil een webshop opzetten met een link naar offline verkoop in de vorm van een marktkraam. Het gaat hier om een nieuw concept van muziek onderbouwd en met expertise verkopen. In dit geval het verkopen van muziek ingekocht door 1 expert. Deze expert struint echter allerlei markten af en zal derhalve naast enkele titels ook partijen opkopen.

 

En daar ziet u volgens mij al het probleem. Hoe is het belastingtechnisch voor elkaar te boxen dat wanneer een persoon, in mijn geval familielid, her en der muziek opkoopt (met name muziekbeursen e.d.), hier niet altijd bonnen van krijgt (bij afname van een consument) en dit vervolgens wederverkoopt op internet en in eigen marktkraam?

 

Over rechten op betreffende titels hoeven we het niet te hebben, het zal hier puur en alleen om "echte" releases gaan en geen kopieeen, hier staat het werken met een de garant voor.

 

Hopende op hulp,

FabSjiel

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heel even dat ik het goed begrijp:

 

- jij gaat een webshop runnen waarop muziek verkocht wordt

- en jij gaat muziek op de markt verkopen

 

deze muziek wordt door een familielid ingekocht:

 

- op beurzen

- bij particulieren

- rommelmarkten

- etc.

 

Het "boekhoudkundig" probleem ligt dus bij het feit dat jouw familielid, waarvan jij de spullen weer verkoopt, van sommige aankopen "geen bonnetje" heeft?

Link naar reactie
  • 0

Als bedrijf kopen van particulieren... hmmm hoewel wellicht best gebruikelijk in bijvoorbeeld de kunstsector vraag ik me af of ik me niet zou willen indekken dat de producten niet afkomstig zijn van diefstal = heling. Zou een verklaring van de verkopende partij dat dit niet het geval is werkbaar zijn?

 

Indien jouw falimilid de werkzaamheden bedrijfsmatig uitvoert en eigenlijk een onderneming drijft, dan heeft dit natuurlijk fiscale gevolgen. Jij ontvangt een factuur incl BTW van je famililid, die je als voorbelasting kan aftrekken. Vervolgens verkoop je inclusief BTW, welke je moet afdragen. Per saldo betaal je belasting over de toegevoegde waarde. Indien als gevolg van koop van particulieren geen BTW aan jou in rekening is gebracht, dan kan je dus ook niets aftrekken. Resteert de volledige BTW over de extax verkoopprijs die je moet afdragen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

ExTax, ook jij bedankt voor je reaktie. Ik zie overigens nu pas dat de titel van het subject is aangepast. Kon de thread dus even niet meer vinden...

 

Ik zat inderdaad aan precies het zelfde te denken. Een antiquaar (verkoper van oude boeken) staat voor het zelfde probleem. Wellicht dat hij dit inderdaad aftikt door de verkopende partij een verklaring te laten tekenen waarin de verkopende partij verklaart geen gestolen spulleboel te verkopen.

 

Wat betreft mijn familielid. Hij heeft in de loop der jaren naast zijn proffesionele werkzaamheden op basis van een uit de hand gelopen hobby een 100.000 (ja echt waar) hoge kwaliteits en exclusieve cd's ingekocht.

 

Een deel hiervan en een nieuw in te kopen deel willen wij per webshop en marktkraam verkopen. De vraag is dus hoe dit zo goed mogelijk aan te pakken. Het familielid zal geen deel uitmaken van het bedrijf en zal ook geen zelfstandig ondernemer worden en dus derhalve geen facturen kunnen schrijven. Het is dus de vraag hoe ik van een consument inkoop en dit vervolgens verantwoord richting de belastingdienst.

 

Of... Is er een andere optie? Waarin ik het familielid (inmiddels met pensioen) als werknemer inlijf waardoor hij inkoper is.

 

Lastig...

Link naar reactie
  • 0

Verkopen in je marktkraam zonder bonnetjes uit te geven. ;)

 

Misschien eens binnenlopen in de lokale kringloopwinkel. Die kopen toch ook hun spullen in bij particulieren.

 

True, dat zou kunnen ja. Maar het probleem is dat de handel ook online verkocht wordt...

 

*zucht*

Link naar reactie
  • 0

Mee eens, maar dan is mijn probleem van het inkopen door de inkoper zonder bonnen nog niet opgelost.

 

Verkopen in je marktkraam zonder bonnetjes uit te geven. ;)

 

Misschien eens binnenlopen in de lokale kringloopwinkel. Die kopen toch ook hun spullen in bij particulieren.

 

 

 

Je hebt ook van die cashconvertor winkels, volgens mij heette dat vroegah ome Jan.

Ook fotoshops e.d. hebben met tweede hands te maken, dan heet het meestal inruil. Ook tweede hands autoverkopers hebben hiermee te maken.

Zoek maar eens op margeregeling.

Link naar reactie
  • 0

Als jij geen bonnetjes krijgt - Dan geef jij anders toch een bonnetje uit. ;D

 

Jouw familielid gaat op stap om spullen te kopen. Op het moment dat hij iets gevonden heeft en geen bonnetje krijgt, schrijft hij zelf een bon uit.

 

Geen idee hoe dit zou gaan met BTW, kan ook niet duidelijk vinden op de bld site hoe deze goedren belast worden.

 

Cashconverters, pandhuizen en tweedehands zaken hebben hier allemaal mee te maken. Ergens moet er toch een regeling of manier zijn die "ingeburgerd" is.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Van belang is hoe jij die CD's van je familielid verkrijgt:

Stap 1: Waardebepaling (WEV) van CD's: Je zou CD's bijv. aan een stel Winkels kunnen aanbieden, dan kom je op een WEV

Stap 2: Na bepaling van WEV, overdrachtsmethode/prijs bepalen

- Gratis? -> Schenking -> Waardering -> belast > drempel

- Koopprijs = waarde in het ecomomische verkeer, dan heb je geen probleem. Als je dit bedrag niet kunt opbrengen, dan heb je nog een aantal andere opties:

- Koopprijs (gedeeltelijk) schuldig blijven (aflossing+rente).

- CD's worden in natura ingebracht in een BV tegen aandelen.

- Familielid krijgt toekomstig recht op winst of omzet.

 

Alle opties hebben een eigen fiscale uitwerking, voor zowel jezelf als je familielid. Suc6

 

Link naar reactie
  • 0

Als ik een auto inruil of inkoop van een particulier stellen wij een inkoopverklaring op. Deze wordt door de klant ondertekend en gaat zo de boeken in als inkoopnota.

 

Het enige verschil in dit verhaal is natuurlijk dat ik te maken heb met een marge-regeling.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb inmiddels contact gehad met de Belastingdienst. Het blijkt toch allemaal niet zo moeilijk te zijn als dat ik dacht. Het antwoord van ExTax kwam het meest in de richting van het juiste antwoord.

 

Zoals ik het van de belastingconsulent heb begrepen; er is een marge-regeling waarin een particuliere inkoper mij de handel kan verkopen. Deze particulier maakt een bon, hoeft niet de BTW over de ingekochte handel te verantwoorden en ik draag winstbelasting af over de verkochte handel. That's it!

 

Jullie allen bedankt! Zodra het allemaal draait volgt een mooie samenvatting van het geheel hier.

Link naar reactie
  • 0

Op inkopen van particulieren is in dit geval de z.g. margeregeling van toepassing. voor kleine individuele inkopen is geen verklaring nodig, maar bij aankoop van een partij met een gezamenlijke waarde van euro 227 of meer moet er in ieder geval een inkoopverklaring zijn.

Let op dat bij marge in- en verkopen er NOOIT BTW mag worden vermeld.

Bij verkoop is een verkoopbon of factuur belangrijk.

De marge administratie moet een "apart" in de administraite worden bijgehouden.

De particulier waarvan je inkoopt heeft ook niets met BTW te maken ook al heeft hij deze indertijd bij aankoop betaalt.

Als je als ondernemer de spullen verkoopt betaal je alleen BTW over het verschil tussen in- en verkoop.

Voorbeeld:

Inkoop euro 100 Verkoop euro 150 : Winst 42,02 BTW af te dragen op aangifte 7,98

 

Fred Londema. Administratiekantoor Frelo, Kortenhoef

 

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Als je als ondernemer de spullen verkoopt betaal je alleen BTW over het verschil tussen in- en verkoop.

Voorbeeld:

Inkoop euro 100 Verkoop euro 150 : Winst 42,02 BTW af te dragen op aangifte 7,98

 

Fred Londema. Administratiekantoor Frelo, Kortenhoef

 

Duidelijk verhaal! Hartelijk dank!

Link naar reactie
  • 0

Nog een korte aanvulling:

In de meeste gevallen moet (en in andere na toestemming/beschikking mag) je de globalisatie toepassen. Dit houdt in dat je per aangifte tijdvak/jaarbasis de "marge vaststelt" en niet per product. Scheelt een hoop werk en vaak geld.

Als je uiteindelijke marge aan het einde van het jaar negatief is, kan je hiervoor een beschikking aanvragen bij de belastingdienst zodat de negatieve marge het volgende jaar nog te gebruiken is.

Voorbeeld:

Marge inkopen in het jaar stel 5.000 (b.v. omdat je eind decewmber ineens een flinke partij inkoopt die je pas het volgende jaar zal verkopen)

Marge verkopen in het jaar stel 4.500

Je hebt dan een negatieve marge die je meeneemt naar het volgende jaar.

Je kan nooit bij een negatieve marge de hierin begrepen "BTW" terugvragen.

 

Fred Londema, Administratiekantoor Frelo, Kortenhoef

 

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 108 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.