• 0

Werkgever claimt eigendom van in eigen tijd ontwikkelde software

Okee, ik zit met de volgende situatie:

 

De afgelopen 2,5 jaar heb ik in mijn eigen tijd en met eigen middelen een compleet software platform ontwikkeld. Dit platform heb ik mijn werkgever in licentie (om niets, alleen onderhoud moet betaald worden) aangeboden. Het platform kan gebruikt worden binnen het bedrijf maar is niet specifiek daarvoor ontwikkeld. 2 Maanden geleden hebben we, mijn werkgever en ik, een pilot opgesteld om e.e.a. in de praktijk te testen. Hij stelt nu dat ik onder werktijd heb ontwikkeld en is van mening dat het intellectueel eigendom bij de firma waarvoor ik werk hoort en wil dat opeisen.

 

In mijn arbeidsovereenkomst staat een standaard passage over intellectueel eigendom daarnaast heb ik de beschikking over een side-letter waarin staat dat neven-activiteiten zijn geoorloofd zolang deze niet conflicterend zijn met de diensten van de firma.

 

Tijdens gesprekken hebben ze me een bonus aangeboden die in schril contrast staat met de hoeveelheid werk en de verdiensten die uit het platform voort kunnen komen.

 

Wat moet ik hiermee, kan mijn werkgever zomaar het IE opeisen?

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Kan iemand mij vertellen hoe sterk ik sta als ik gewoon in eigen tijd voor eigen bedrijf software ga maken en verkopen ?

Naast de IE-clausule staat er waarschijnlijk ook iets over nevenwerkzaamheden in de arbeidsovereenkomst en heb je wellicht ook nog te maken met een concurrentiebeding en relatiebeding.

 

Of en hoe sterk je staat is niet van belang, de IE-clausule alleen is al een voedingsbodem voor gedoe met de werkgever. Alleen daarom is het al af te raden om achter de rug van de werkgever om iets te ontwikkelen en te vermarkten. Reeel zijn er twee opties: open kaart spelen en met je werkgever om de tafel gaan zitten om er beter van te worden of ontwikkelen en vervolgens ontslag nemen om het software op te markt te brengen. Voor wat betreft deze laatste optie is het wel raadzaam om de huidige arbeidsovereenkomst door een arbeidsrechtjurist te laten toetsen om de redenen voornoemd.

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Kan iemand mij vertellen hoe sterk ik sta als ik gewoon in eigen tijd voor eigen bedrijf software ga maken en verkopen ?

Naast de IE-clausule staat er waarschijnlijk ook iets over nevenwerkzaamheden in de arbeidsovereenkomst en heb je wellicht ook nog te maken met een concurrentiebeding en relatiebeding.

Zoals gezegd, geen van dergelijke bepalingen staan in mijn contract / arbeidsvoorwaarden.

 

Of en hoe sterk je staat is niet van belang, de IE-clausule alleen is al een voedingsbodem voor gedoe met de werkgever. Alleen daarom is het al af te raden om achter de rug van de werkgever om iets te ontwikkelen en te vermarkten. Reeel zijn er twee opties: open kaart spelen en met je werkgever om de tafel gaan zitten om er beter van te worden of ontwikkelen en vervolgens ontslag nemen om het software op te markt te brengen. Voor wat betreft deze laatste optie is het wel raadzaam om de huidige arbeidsovereenkomst door een arbeidsrechtjurist te laten toetsen om de redenen voornoemd.

Na wat interne ontwikkelingen gehoord te hebben vandaag, weet ik niet of het verstandig is om binnenkort hierover om de tafel te gaan zitten ;)

 

Ik denk dat ik toch eens een jurist naar de papieren laat kijken (indien positief voor mij is dat ook iets wat ik in een gesprek kan meenemen).

Link naar reactie
  • 0

Kijk, in essentie is iedereen vrij om te doel en laten wat hij/zij wil. Zo zal een slimme werkgever nooit zo een discussie op de spits drijven omdat dit gewoonweg funest is voor de werksfeer op kantoor en het alle creativiteit uit de mensen slaat. Als je verder kijkt dan nu, dan geloof je in je eigen kracht om weer nieuwe concepten te verzinnen/kansen te creëren/toepassingen te programmeren. Als het idee echt zo geniaal is en jij ook in staat bent om het te vermarkten, dan zou ik als werkgever een nieuwe rechtspersoon oprichten en jou een flinke performance based beloning geven... aandelenopties. Zo vanne laat maar eens zien of je ook kan ondernemen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 97 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.