Veel duidelijker kan ik de titel helaas niet maken.
Status: Ik heb sinds kort een eenmanszaak en verkoop zwemsportartikelen zowel via een site als 'op locatie: in het zwembad met een stand'. Nu liep ik laatst tegen een aantal onduidelijkheden op:
1 Het is praktisch vrijwel onmogelijk om op locatie per verkocht artikelen een factuur/bonnetje voor de klant uit te schrijven. Maar ik houd wel perfect bij welke artikelen, en hoeveel er op elk 'bezoek' worden verkocht.
Hoe geef ik dit op aan de belastingdienst, aangezien ik geen verkoopfacturen hiervoor heb? Het zijn verkopen aan particulieren.
2 Ik heb laatst een nieuwe printer voor de zaak gekregen, deze heb ik zelf opgehaald en gepind (zakelijke pas). Maar ik heb ook weer het geld gestort gekregen op mijn rekening. Hoe moet ik dit boekhoudkundig doen? Het is geen opbrengst, maar eerder een ontvangen gift?
Qua kosten is het mij duidelijk, ik vraag de btw hiervoor terug en voer de aanschafkosten als kosten op.
3 Ik had laatst na een bezoek op locatie, een kastekort. Hoe moet ik deze boeken? Moet ik deze op mindering brengen op mijn inkomsten, of moet ik deze boeken als zijnde 'kosten' ?
4 Ik zit momenteel met een klein liquiditeitsprobleem...Nu kan ik 'onderling' een renteloze lening krijgen van mijn ouders. Is het niet het handigst om hun het geld op mij prive rekening te laten boeken, en daarna het "zelf" in te brengen als prive storting??
Enorm bedankt voor de antwoorden alvast, ik heb het forum al afgezocht en ben zo ook uit bijv. de boeking van de verzendkosten/omzet gekomen, alleen deze vragen resteren nog.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Smitjr
Smitjr
Veel duidelijker kan ik de titel helaas niet maken.
Status: Ik heb sinds kort een eenmanszaak en verkoop zwemsportartikelen zowel via een site als 'op locatie: in het zwembad met een stand'. Nu liep ik laatst tegen een aantal onduidelijkheden op:
1 Het is praktisch vrijwel onmogelijk om op locatie per verkocht artikelen een factuur/bonnetje voor de klant uit te schrijven. Maar ik houd wel perfect bij welke artikelen, en hoeveel er op elk 'bezoek' worden verkocht.
Hoe geef ik dit op aan de belastingdienst, aangezien ik geen verkoopfacturen hiervoor heb? Het zijn verkopen aan particulieren.
2 Ik heb laatst een nieuwe printer voor de zaak gekregen, deze heb ik zelf opgehaald en gepind (zakelijke pas). Maar ik heb ook weer het geld gestort gekregen op mijn rekening. Hoe moet ik dit boekhoudkundig doen? Het is geen opbrengst, maar eerder een ontvangen gift?
Qua kosten is het mij duidelijk, ik vraag de btw hiervoor terug en voer de aanschafkosten als kosten op.
3 Ik had laatst na een bezoek op locatie, een kastekort. Hoe moet ik deze boeken? Moet ik deze op mindering brengen op mijn inkomsten, of moet ik deze boeken als zijnde 'kosten' ?
4 Ik zit momenteel met een klein liquiditeitsprobleem...Nu kan ik 'onderling' een renteloze lening krijgen van mijn ouders. Is het niet het handigst om hun het geld op mij prive rekening te laten boeken, en daarna het "zelf" in te brengen als prive storting??
Enorm bedankt voor de antwoorden alvast, ik heb het forum al afgezocht en ben zo ook uit bijv. de boeking van de verzendkosten/omzet gekomen, alleen deze vragen resteren nog.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/10419-boekhouding-giften-kastekort-en-facturen/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
5 antwoorden op deze vraag