Ga naar inhoud

Raadselachtige advertenties werken niet

Geplaatst:

msteer

Advertenties en reclames die de consument laten raden naar het doel of het merk van een product, werken niet. Reclamemakers menen dat consumenten een boodschap juist beter onthouden, als ze een beetje moeite moeten doen om de betekenis te snappen, maar die theorie klopt niet. Dat blijkt uit een onderzoek van communicatiewetenschappers Paul Ketelaar en Marnix van Gisbergen, waarop zij binnenkort aan de Radboud Universiteit in Nijmegen promoveren. Het effect van de steeds populairder wordende raadselachtige advertenties was nog nooit eerder onderzocht, aldus de Nijmeegse universiteit. Ketelaar en Van Gisbergen manipuleerden bestaande advertenties en registreerden oogbewegingen van mensen die de boodschappen lazen. Gebleken is dat lezers nauwelijks tijd besteden aan advertenties die onduidelijk zijn. Ze doen helemaal geen moeite om de clou van zo`n raadselachtige boodschap te snappen. En ze waarderen het merk dat zich met zo`n advertentie profileert ook minder. Raadselreclames zijn in 25 jaar tijd snel toegenomen, aldus de onderzoekers. Maar de consument vindt zo`n advertentie alleen maar moeilijk en helemaal niet intrigerend, zoals reclameontwerpers alom aannemen.

bron: MD/ANP (11-12-06)

Featured Replies

Geplaatst:

jappe

Ik denk ook dat het niet vaak werkt, maar toch even een uitzondering. Ik weet niet of iemand weleens gehoord heeft van www.thesecret.tv deze campagne heeft mij van begin tot eind weten te boeien. En is ook wereldwijd verspreid volgers gevonden. Iedereen was in afwachting wat het geheim was.

Geplaatst:

TwaBla

 

De consument moet de tijd krijgen om te leren. Toen Centraal Beheer begon met 'even Apeldoorn bellen' was de kritiek ook: waarom Apeldoorn. Hele legers boekhouders met de opmerking: moet dat niet Centraal Beheer zijn? Na een tijdje werd die boodschap echter wel duidelijk.

 

Overigens passen we dat principe hier op HL ook toe. Alle prikkelende en raadselachtige kopregels worden vervangen voor duidelijke headlines. Zodat bezoekers snel kunnen zien wat de onderwerpen zijn. Er zijn teveel berichten en die veranderen snel, dus is er geen tijd voor raadseltjes.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.