• 0

Stamrecht bv

Hallo,

 

Ik ga met mijn gouden handdruk een stamrecht bv oprichten waarin ik tevens de activiteiten die ik nu in het grijze circuit doe ga onderbrengen.

Ik moet eerst naar de Kvk waar ik me inschrijf, daarna naar de notaris en daarna naar de belastingdienst.

Ik open een rekening op naam van de bv en stort daar 18.000 euro, mijn (ex) werkgever de rest.

 

Ik neem aan dat het zo simpel is als wat ik hierboven beschreven heb?!

 

Wel nog een paar onduidelijkheden:

- Wat moet ik in bovenstaande situatie zeker laten beschrijven bij de notaris? N.B. Ik ben gehuwd onder huwelijkse voorwaarden en heb 2 kinderen.

- Over de winst van de activiteiten ben ik vpb verschuldigd, maar hoe zit het met de vpb over de rendementen van mijn belegde kapitaal?

- Hoe kan ik fiscaal het gunstigst geld aan de BV onttrekken?

- De 18.000 euro moet altijd blijven staan heb ik begrepen, maar er komt toch een moment wanneer je ook dit bedrag wil hebben. Hoe gaat dat in zijn werk?

- Zijn er zaken die ik hier niet heb genoemd, maar wel zeer belangrijk zijn?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo KeesC

 

Komt toch iets meer bij kijken dan jij denkt. Als advocaat doe ik vrij veel stamrecht-BV's. Er is op het internet wel het nodige over te vinden.

 

Als je mij je tel nr laat weten bel ik wel even om je op de rails te zetten.

 

M.vr.gr.

 

PS Ik ga ervan uit dat dit binnen de regels van dit forum valt!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het eerste wat ik zou doen is een fiscalist benaderen die je hierbij kan helpen.

 

Vragen die bij het lezen van jouw stuk bij mij opkomen:

 

1. Waarom moet jij die 18.000 euro nog storten als jouw werkgever al een storting maakt? (ik neem aan dat dit de 18.000 euro al overschrijdt)

2. Wat zijn de activiteiteiten die je gaat ondernemen;

 

- Over de winst van de activiteiten ben ik vpb verschuldigd, maar hoe zit het met de vpb over de rendementen van mijn belegde kapitaal?
Wat bedoel jij met rendement van het belegde kapitaal?

 

3. Hoe een stamrecht precies afwijkt van andere BV's weet ik niet (dit is belangrijk in verband met meest interessante mogelijkheid geld te onttrekken, fiscaal gezien), maar op het forum is er al wel meer over geschreven.

 

Gebruik daarom ook de zoekfunctie eens rechtsbovenaan. Alleen al op "stamrecht" is aardig wat te vinden waar je wellicht wat aan hebt (het lukt me niet om een directe link te maken naar die zoekresultaten :-[)

 

Ik denk zelf dat dit topic over stamrecht bij jou past. Zijn diverse antwoorden gegeven.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je met een complete set aan vragen die je hebt eens een goed gesprek moet aangaan met iemand die er verstand van heeft.

 

Een auto van de zaak kun je op kosten van de zaak kopen, je kunt hem ook leasen. Er spelen te veel factoren mee om zo te zeggen wat het beste is, dat hangt helemaal van jouw individuele situatie af.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Hoi Kees,

 

Bij ons werken een aantal erkende fiscalisten welke dagelijks adviesgesprekken geven over de optimale inrichting van een Stamrecht BV of Werk BV.

 

Het is mogelijk om te kiezen voor een “Doe-Het-Zelf Stamrecht BV”, immers kan je een Stamrecht BV bij elk notariskantoor oprichten. De materie is echter dermate complex dat ik je zeker adviseer om contact op te nemen met een erkende fiscalist om e.e.a. te begeleiden. De fiscalist kan namelijk zorgdragen voor een optimale inrichting van de Werk BV en zorgt tevens voor de fiscale verantwoording richting Fiscus en ex-werkgever. De fiscalist kan alle vragen welke je hier hebt gesteld beantwoorden.

 

“Pennywise, pound foolish”, een fiscalist kost geld maar deze zal zich in de praktijk terugverdienen via de fiscale adviezen welke hij geeft.

 

Link naar reactie
  • 0

1. Waarom moet jij die 18.000 euro nog storten als jouw werkgever al een storting maakt? (ik neem aan dat dit de 18.000 euro al overschrijdt)

 

Het is wettelijk niet toegestaan om het stamrechtkapitaal te gebruiken om te voldoen aan de stortingsplicht. Zoals KeesC aangeeft (zelf € 18.000,00 storten en de werkgever stort het stamrechtkapitaal) is correct.

 

Afhankelijke van de inrichting van de vennootschap kan er sprake zijn van het DGA salaris. Dit is enerzijds afhankelijk van de aktiviteiten van de vennootschap (doelomschrijving) en de werkzaamheden die je verricht voor deze BV. Denk hierbij aan actief vermogensbeheer e.d.

 

Het oprichten van een stamrecht BV is redelijk eenvoudig. De notaris kan je al aardig op de rit zetten.

De meest gunstige wijze om geld te onttrekken is -gezien je intentie om te gaan ondernemen- in theorie ook niet zo moeilijk. Je kunt in dit geval het stamrecht hiervoor volledig en probleemloos aanwenden. Wel kan het nuttig zijn om advies in te winnen in welke hoedanigheid jij je ondernemingsaktiviteiten het beste kunt gaan ontplooien.

 

In het verleden ben ik dieper ingegaan op deze materie. Zoek het even op met de zoekfunctie.

 

Succes

 

 

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Op 6 november 2006 is er een wetsontwerp gelanceerd waarbij in Nederland geen € 18.000 meer hoeft te worden gestort. Afhankelijk van het tijdstip waarop je gouden handdruk ter beschikking wordt gesteld is een storting van € 18.000 wellicht niet meer nodig.

 

De Stamrecht BV oprichten is simpel, maar wanneer je een auto op de zaak zet, actief het vermogen wilt gaan beheren en zelf activiteiten gaat ontplooien dan is een fiscalist, slimme boekhouder of deskundige accountant zeker aan te raden voor de jaarlijkse verantwoording richting Fiscus. Er rust een fiscale claim op het kapitaal, de Fiscus zal een vermogensverlies niet accepteren indien het kapitaal bijvoorbeeld niet prudent is belegt. Wanneer je kiest voor een vermogensbeheerder dan komt deze fiscale eis te vervallen.

 

Succes

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

PS Ik ga ervan uit dat dit binnen de regels van dit forum valt!

 

Wat denk je zelf?

 

Higherlevel is een forum met een online netwerk, maar zeker geen visvijver. Vanuit die gedachte zijn de regels geformuleerd.

 

Wanneer je de kennis hebt is het ook wel zo sympathiek om die op dit forum te delen.

 

 

 

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Op 6 november 2006 is er een wetsontwerp gelanceerd waarbij in Nederland geen € 18.000 meer hoeft te worden gestort. Afhankelijk van het tijdstip waarop je gouden handdruk ter beschikking wordt gesteld is een storting van € 18.000 wellicht niet meer nodig.

 

 

De verwachting is dat het wetsvoorstel op zijn vroegst 1 januari 2008 in werking zal treden. Houdt er echter ernstig rekening mee dat dit nog wel een half jaar tot een jaar later kan zijn.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.