• 0

Gedetacheerd bij IT project, dreigt mis te gaan, aansprakelijkheid?

Allereerst sorry dat ik anoniem moet plaatsen, dit vanwege de inhoud van het bericht.

 

Beste allen,

 

Via een klein IT bedrijf, ben ik (freelancer / eenmanszaak) ingehuurd bij een grote internationale onderneming (als Senior Engineer) en help mee de realisatie van grote projecten.

 

De projectgroep (deels IT bedrijf + mij, deels medewerkers van de grote internationale onderneming) is bezig met de greep op de zaak te verliezen; dit omdat de werkwijze mijns inziens veel te ad hoc is, en dat er wordt geprobeerd met veel te weinig mensen veel te veel werk te doen in te korte tijd. De projectgroep wordt geleid door een medewerker van het kleine IT Bedrijf.

 

Het probleem is dat er met de met de klant, van de klant van het IT Bedrijf, bepaalde datums zijn afgesproken waarop een en ander af zou zijn; er moeten binnen korte tijd ontzettend veel uitbreidingen gerealiseerd worden Nu is er de laatste tijd al teveel op een ad-hoc manier gewerkt door druk van deadlines, waardoor de IT systemen nu al enigszins instabiel zijn. Het managenent / de projectleiding wil echter de deadline halen, en wil dus dat de ontwikkelaars alles in onmogelijk korte tijd opleveren en vervolgens met een veel te korte test periode in productie brengen.

 

Ik heb al diverse malen (mondeling) voorzichtig aangegeven dat het allemaal te krap is, en dat het niet mogelijk is om met dit team binnen de gestelde tijd, de uitbreidingen op te leveren in een robuust IT systeem. Hier wordt echter niet naar geluisterd. Het kleine IT bedrijf waar ik ben ingehuurd, en management van het grote bedrijf is geheel gefocused op het halen van de deadlines.

 

Ik gebruik de algemene voorwaarden van de FENIT (met enkele uitzondering op het gebied van eigendomsrecht). In mijn contract staat tevens dat ik maximaal 40 uren per week mag declareren. Ik mag dus niet zorgen voor extra mankracht mocht dit nodig zijn.

 

Mijn vraag: Ik wil voorkomen dat ik (mede)aansprakelijk wordt gesteld voor de schade die evt kan ontstaan door de downtime van de systemen die zal ontstaan als gevolg van de te snel ingevoerde functionaliteit. Tegelijkertijd wil ik niet dat de vertrouwensband tussen mij, mijn opdrachtgever (klein IT bedrijf) en klant verloren gaat. Hoe kan ik hier het beste voor zorgen?

 

Ik zie twee mogelijkheden:

-   aangetekende brief opsturen naar mijn opdrachtgever. Voordeel is dat ik zeker ben dat dit rechtsgeldig is, en dat het dus (mocht het nodig zijn) als juridisch (ontlastend) bewijs gebruikt kan worden. Nadeel is de geschonden vertrouwensband tussen mij en mijn opdrachtgever.

-   Email versturen aan management van kleine IT bedrijf. Voordeel is dat dit wat minder onvriendelijk overkomt, nadeel is dat ik niet zeker weet of dit als juridisch bewijsmateriaal kan gebruiken (zijn er hier mensen die hier wat meer over kunnen vertellen)?

 

Wat zouden jullie in zo’n geval doen?

 

Alvast bedankt!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Via een klein IT bedrijf, ben ik (freelancer / eenmanszaak) ingehuurd bij een grote internationale onderneming (als Senior Engineer) en help mee de realisatie van grote projecten.

 

 

Wat is jouw verantwoordelijkheid? Voor meehelpen lijk je me niet snel aansprakelijk toch?

 

 

 

De projectgroep (deels IT bedrijf + mij, deels medewerkers van de grote internationale onderneming) is bezig met de greep op de zaak te verliezen; dit omdat de werkwijze mijns inziens veel te ad hoc is, en dat er wordt geprobeerd met veel te weinig mensen veel te veel werk te doen in te korte tijd. De projectgroep wordt geleid door een medewerker van het kleine IT Bedrijf.

 

Het probleem is dat er met de met de klant, van de klant van het IT Bedrijf, bepaalde datums zijn afgesproken waarop een en ander af zou zijn; er moeten binnen korte tijd ontzettend veel uitbreidingen gerealiseerd worden Nu is er de laatste tijd al teveel op een ad-hoc manier gewerkt door druk van deadlines, waardoor de IT systemen nu al enigszins instabiel zijn. Het managenent / de projectleiding wil echter de deadline halen, en wil dus dat de ontwikkelaars alles in onmogelijk korte tijd opleveren en vervolgens met een veel te korte test periode in productie brengen.

 

 

 

Dan lijkt me eerder dat de projectmanager zich moet indekken. Dat moet hij/zij doen door een risico te rapporteren naar zijn opdrachtgever en een plan op te stellen over hoe hiermee moet worden omgegaan.

 

 

 

Ik heb al diverse malen (mondeling) voorzichtig aangegeven dat het allemaal te krap is, en dat het niet mogelijk is om met dit team binnen de gestelde tijd, de uitbreidingen op te leveren in een robuust IT systeem. Hier wordt echter niet naar geluisterd. Het kleine IT bedrijf waar ik ben ingehuurd, en management van het grote bedrijf is geheel gefocused op het halen van de deadlines.

 

Ik gebruik de algemene voorwaarden van de FENIT (met enkele uitzondering op het gebied van eigendomsrecht). In mijn contract staat tevens dat ik maximaal 40 uren per week mag declareren. Ik mag dus niet zorgen voor extra mankracht mocht dit nodig zijn.

 

Dat lijkt mij ook eerder de taak voor de projectmanager

 

 

 

Mijn vraag: Ik wil voorkomen dat ik (mede)aansprakelijk wordt gesteld voor de schade die evt kan ontstaan door de downtime van de systemen die zal ontstaan als gevolg van de te snel ingevoerde functionaliteit. Tegelijkertijd wil ik niet dat de vertrouwensband tussen mij, mijn opdrachtgever (klein IT bedrijf) en klant verloren gaat. Hoe kan ik hier het beste voor zorgen?

 

Ik zie twee mogelijkheden:

-   aangetekende brief opsturen naar mijn opdrachtgever. Voordeel is dat ik zeker ben dat dit rechtsgeldig is, en dat het dus (mocht het nodig zijn) als juridisch (ontlastend) bewijs gebruikt kan worden. Nadeel is de geschonden vertrouwensband tussen mij en mijn opdrachtgever.

-   Email versturen aan management van kleine IT bedrijf. Voordeel is dat dit wat minder onvriendelijk overkomt, nadeel is dat ik niet zeker weet of dit als juridisch bewijsmateriaal kan gebruiken (zijn er hier mensen die hier wat meer over kunnen vertellen)?

 

Wat zouden jullie in zo’n geval doen?

 

Alvast bedankt!

 

 

Ik zou beginnen met de email naar het management van het kleine IT bedrijf (als ik het goed begrijp is dat dezelfde als de projectmanager). Zet daarin dat je wilt dat het risico binnen acceptabele termijn als risico aan het management van de grote internationale onderneming wordt gerapporteerd.

 

Pas als je ziet dat daar niks mee gebeurt (volgens mij heb je dan al meer dan genoeg gedaan, trouwens) kun je nog rechtstreeks naar de grote internationale onderneming schrijven.

Link naar reactie
  • 0

Zorg ervoor dat je een dossier opbouwt, gespreksverslagen e.d. M.a.w. neem zelf verantwoordleijkheid voor het uitwerken van deze verslagen en zendt deze naar de betrokken personen. Hierin worden de beslissingen neergelegd (en natuurlijk ook jouw reserveringen).

Link naar reactie
  • 0

Ik kan mij je onrust voorstellen. Als projectmanager is dit mijn dagelijkse speelveld en wat jij schrijft is bijna de gebruikelijk gang van zaken in projecten. Zeker bij multinationals en grote projecten . Ik doel dan op de chaos en de onverstandige besluitvorming en niet op het claimen.

 

Doorgaans komen projecten niet tot schadeclaims. Meestal heeft de klant zelf ook boter op zijn hoofd en wordt er tussen de klant en de directie van de hoofdleverancier een regeling getroffen als er echt wat dingen mis gaan. Ga er maar van uit dat als het echt dreigt mis te gaan er meer (ook klantmedewerkers) mensen zijn die waarschuwingen gaan afgeven. Vaak haalt de stuurgroep dan om twee voor twaalf bakzeil.

 

Als je een bijzondere rede hebt waarom dat je denkt dat jij in deze groep mensen de schuld gaat krijgen is het denk ik nuttig dat je die hier kenbaar maakt. Deze zal zeker van invloed zijn op de meeste verstandige volgende stap.

 

Ik zou nu nog geen aangetekende brieven sturen maar wel telefonisch aangeven (naar het bedrijf wat jou inhuurt) hoe jij erover denkt. Bereid dit gesprek goed voor en richt je daarin op enkele heldere feiten en laat de rest, en vooral sentiment, weg. Zet de opmerkingen die je gemaakt hebt (eventueel samen met het gevoel wat je van het telefoongesprek kreeg) op de e-mail. Zomaar e-mailen over problemen (zijn altijd negatief) kan ook nog te agressief over komen.

Doe dit ook naar je leidinggevende binnen het project.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties!

 

Ik kan mij je onrust voorstellen. Als projectmanager is dit mijn dagelijkse speelveld en wat jij schrijft is bijna de gebruikelijk gang van zaken in projecten. Zeker bij multinationals en grote projecten . Ik doel dan op de chaos en de onverstandige besluitvorming en niet op het claimen.

 

Doorgaans komen projecten niet tot schadeclaims. Meestal heeft de klant zelf ook boter op zijn hoofd en wordt er tussen de klant en de directie van de hoofdleverancier een regeling getroffen als er echt wat dingen mis gaan. Ga er maar van uit dat als het echt dreigt mis te gaan er meer (ook klantmedewerkers) mensen zijn die waarschuwingen gaan afgeven. Vaak haalt de stuurgroep dan om twee voor twaalf bakzeil.

 

Als je een bijzondere rede hebt waarom dat je denkt dat jij in deze groep mensen de schuld gaat krijgen is het denk ik nuttig dat je die hier kenbaar maakt. Deze zal zeker van invloed zijn op de meeste verstandige volgende stap.

 

Ik zou nu nog geen aangetekende brieven sturen maar wel telefonisch aangeven (naar het bedrijf wat jou inhuurt) hoe jij erover denkt. Bereid dit gesprek goed voor en richt je daarin op enkele heldere feiten en laat de rest, en vooral sentiment, weg. Zet de opmerkingen die je gemaakt hebt (eventueel samen met het gevoel wat je van het telefoongesprek kreeg) op de e-mail. Zomaar e-mailen over problemen (zijn altijd negatief) kan ook nog te agressief over komen.

Doe dit ook naar je leidinggevende binnen het project.

 

 

 

Het is idd bij een grote multinational, een internationaal project.

 

Gisterenavond en vandaag en is het dus voor het eerst goed mis gegaan in productie.

 

Heb hierover een conference call gehad met het management van de multinational, en de projectleider. Hierbij heb ik aangegeven, dat de software nog niet klaar is voor deze situatie en dus eerst stabiel gemaakt moet worden. Heb welgeteld 2 dagen de tijd gekregen om het stabiel te maken, dit om de oplevering van nieuwe functionaliteit niet in gevaar te brengen. :(. Ik heb uitgelegd dat de problemen niet zo snel op te lossen zijn, maar desondanks bleef men bij het standpunt

 

Ik heb vanavond (met een verwijzing naar de conference call) een uitgebreide mail gestuurd, waarin ik mijn zorgen uiteen heb gezet. De mail is vrij van frustraties, maar ik heb wel aangegeven dat ik verwacht dat het mis gaat lopen wanneer er aan de deadlines wordt vastgehouden. Hopenlijk gaat het wat helpen.

 

De reden dat ik voor aansprakelijkheid vrees, is dat er tijdens een kerst-borrel door de projectleider, een grapje in die richting werd gemaakt. Alle medewerkers kregen een attentie, en bij het 'toespraakje' van mij kwam ter sprake dat ik goed werk verrichte, maar dat het op dit moment heel erg druk is. Vervolgens werd er een toespeling / grapje gemaakt dat mocht het mis gaan in productie, ze weten waar ze moeten zijn voor aansprakelijkheid hahaha. Vond ik niet ech leuke humor.

Link naar reactie
  • 0

Primair zal eerst eens gekeken moeten worden naar de onderlinge rechtsverhouding? Ben je mede opdrachtnemer of alleen maar opdrachtnemer van het kleine IT bedrijf?

 

 

Dat jij je bedient van de FENIT voorwaarden is aardig, maar wat is contractueel verder afgesproken? Zijn de voorwaarden van de inhurende partij ook van toepassing. Zo ja, wat is dan de rangorde en wat is in die desbetreffende voorwaarden opgenomen voor wat betreft de aansprakelijkheid?

 

Om jezelf in te dekken is het van het belang om een goed dossier op te bouwen. Dat wil zeggen, niet alleen de verzonden en ontvangen correspondentie bewaren, maar ook een soort logboek bijhouden van besprekingen, uitkomsten daarvan, besluiten die genomen zijn c.q. worden, etc..

 

Geef in ieder geval nogmaals een signaal af voor wat betreft jouw vrees en verwijs naar eerdere opmerkingen. Een aangetekende brief is niet nodig en kan alleen maar ergernis opwekken of ertoe leiden dat anderen zich ook gaan indekken. Communiceer zoals je dat normaal gesproken ook doet. Als in dit project veel per e-mail wordt gecommuniceerd dan kun je daarmee volstaan.

 

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 147 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.