• 0

BTW dilemma

Ik heb een factuur verzonden voor -zoals ik eerst vermoedde- onbelaste diensten.

Nu blijkt achteraf dat de diensten wel belast waren met 19%.

 

Ik heb dus in overleg een nieuwe factuur gezonden ter vervanging van de eerste. Hierop is het bedrag verhoogd met 19% btw.

 

De opdrachtgever is echter van mening dat ik de Btw niet er bij had moeten tellen maar er af had moeten halen. Ik ben echter van mening dat dit onjuist is temeer omdat we een tarief hebben afgesproken EXCL. BTW!

 

Ik heb proberen uit te leggen dat aftrekken zou neer komen op een korting van 19% temeer omdat het in feite geen verschil maakt: voor hun is het betaalde BTW die weer kan worden afgetrokken als voorbelasting.

 

Die redenatie gaat er bij hen blijkbaar niet in :-\

 

Ik twijfel nu... kan iemand mij overtuigen van mijn gelijk of zit ik er echt naast?

 

Voor de goede orde; zowel de opdrachtgever als ikzelf zijn ondernemer voor de Btw.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Leermoment: een factuur voor onbelaste diensten bestaat niet (voor onderwijs daargelaten)

 

Als er geen btw op de factuur staat mag je klant die ook niet aftrekken.

 

Als jij je factuur met btw verhoofd, mag je klant die wél aftrekken en maakt het hem netto niets uit.

 

Tenzij je klant geen btw mag terugvragen, dan dupeer je hen met je nieuwe factuur en zou ik overwegen inderdaad korting te geven.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Beide zijn zijn btw plichtig!

 

Er zijn meer situaties aangaande btw vrijstelling daar ligt nu juist het probleem.

Het ging hier om een lezing met wetenschappelijk karakter. In eerste instantie leek dit vrijgesteld maar nu blijkt dat het ook nog moet gaan om een erkende sociaal, maatschappelijke instelling en dat de dienst slechts kostendekkend dus zonder beoogd winstresultaat moet zijn geveverd.

 

De kneep zat hem in dat woordje "erkende"

Link naar reactie
  • 0

Tussen ondernemers onderling is het veelal gebruikelijk een prijs af te spreken excl. BTW. Als u tijdens de prijs afspraken ook nog aan hebt gegeven dat het om een prijs excl. BTW ging staat u in principe vrij sterk.

 

Ik heb proberen uit te leggen dat aftrekken zou neer komen op een korting van 19% temeer omdat het in feite geen verschil maakt: voor hun is het betaalde BTW die weer kan worden afgetrokken als voorbelasting.

Die redenatie gaat er bij hen blijkbaar niet in

Ik twijfel nu... kan iemand mij overtuigen van mijn gelijk of zit ik er echt naast?

Het maakt voor uw klant wel uit of het bedrag waar het nu om gaat excl of incl BTW is, kijk maar (fictief bedrag 119 euro)

incl BTW

klant krijgt van Belastingdienst 19 euro terug. En het kost hem dus 100 euro.

excl BTW

Over de 119 euro gaat u nu nog BTW bereken, het totaal bedrag wordt dan ongeveer 142 euro.

De klant krijgt van Belastingdienst 23 euro terug. En het kost hem dus 119 euro.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als de opdrachtgever aftrekrecht heeft (dus zelf belaste prestaties verricht), maakt het voor hem niet uit of je een factuur zonder BTW verstuurt, of met. Hij mag namelijk alleen de BTW aftrekken die op de factuur staat vermeld. Staat er geen BTW vermeld, mag hij ook niets aftrekken.

 

Dus 100 euro zonder vermelding van BTW = 100 euro aan kosten

en 119 euro inclusief 19 euro BTW = 100 euro aan kosten

 

Je geeft aan dat hij aftrekrecht heeft, dus in dat geval probeert hij er gewoon nog wat extra voordeel uit te halen.

 

Maar uiteindelijk komt het er gewoon op aan wie hard kan maken wat is afgesproken.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

What's in a name, maar we spreken niet van onbelaste diensten, maar van vrijgestelde prestaties. Indien een ondernemer deze verricht, dan is de voorbelasting ook niet aftrekbaar welke verband houdt met deze vrijgestelde prestaties. Voor wat betreft het exbtw/incl btw verhaal. Als beide ondernemer zijn voor de omzetbelasting dan is het écht een non-issue, tenzij je tegenpartij je alsnog een korting van 19% in je maag wil splitsen. M.a.w. creditnota zenden voor het bedrag, gevolgd door een nieuwe factuur waarop wel BTW gespecificeerd is.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.