• 0

Auto - BTW - Vergeten

Als startende ondernemer heb ik verstand van een aantal zakan. Jammer genoeg niet van fiscale.

 

Ik heb 2 vragen:

 

(i) ik maak zakelijke kilometers met een privé auto. Kan ik BTW van benzinekosten van mijn eigen BTW aftrekken?

 

Mijn huidige opdrachtgever vergoedt deze kilometers met E 0,19. Kan ik nu ook nog autokosten aftrekken (IB én/of BTW op benzine etc)?

 

(ii) als dat zo is dan ben ik in ieder geval vergeten de BTW op benzine van mijn in rekening gebrachte BTW (in Q4) af te trekken. Kan ik dit nog corrigeren?

 

Alvast veel dank voor een reactie!

 

Paul

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Waar zie jij staan dan dat de BD zegt dat je de auto buiten de boekhouding mag laten?

 

 

 

Hoi Patricia,

 

Als je 19ct per gereden zakelijke kilometer opvoert, breng je niet de werkelijke kosten in de boekhouding, maar een forfaitair bedrag. Dit bedrag wordt bovendien pas duidelijk na afloop van het jaar, omdat je dan de volledige zakelijke kilometers kent. Het lijkt me de bedoeling dat je deze kostenpost inboekt op 31 december van het boekjaar.

 

Vervolgens mag je btw verrekenen op de wérkelijke kosten. Die echter niet in je boekhouding staan... Dit leidt per definitie tot een gebrek aan aansluiting in je BTW administratie. Kortom, naar mijn idee is deze mogelijkheid van de BD boekhoudkundig niet netjes uit te voeren.

 

Voor mijn beeld (ben geen boekhoud expert): als een dergelijke corectie niet in de boekingsregels opgevoerd wordt (waardoor je tussentijdse balans dus niet klopt), maar zo'n correctie is wel zichtbaar in je jaarrekening en leidt in die zin tot een sluitende eindbalans, dan zit het toch 'in' de boekhouding?

DBC en ICT advies en ondersteuning in de gezondheidszorg, http://www.hooftman-consultancy.nl

Link naar reactie
  • 0

Als jij correctie maakt alleen in de jaarrekening en niet in je balans en W&V dan staat het niet in je boekhouding. Je gaat immers verder het volgende jaar met de balans en W&V van het jaar ervoor en dan wordt die post die jij handmatig in de jaarrekening zet niet verwerkt, waardoor je btw dus niet overeenkomt met de balans.

Immers door de extra btw die je aftrekt niet te verwerken in de W&V is je btw aftrek hoger dan dat in je balans en W&V staat en sluit dit dus niet aan.

Hoe begin je nu januari 2007 dan met je balans? Zoals je het nu stelt dus met een negatief saldo aan btw, wat dus suggereert dat je teveel aan btw in rekening hebt gebracht vergeleken met hetgeen in je balans en W&V staat. Dit zal dus verrekend moeten worden.

Link naar reactie
  • 0

Als jij correctie maakt alleen in de jaarrekening en niet in je balans en W&V dan staat het niet in je boekhouding. Je gaat immers verder het volgende jaar met de balans en W&V van het jaar ervoor en dan wordt die post die jij handmatig in de jaarrekening zet niet verwerkt, waardoor je btw dus niet overeenkomt met de balans.

Immers door de extra btw die je aftrekt niet te verwerken in de W&V is je btw aftrek hoger dan dat in je balans en W&V staat en sluit dit dus niet aan.

Hoe begin je nu januari 2007 dan met je balans? Zoals je het nu stelt dus met een negatief saldo aan btw, wat dus suggereert dat je teveel aan btw in rekening hebt gebracht vergeleken met hetgeen in je balans en W&V staat. Dit zal dus verrekend moeten worden.

 

Is het mogelijk/netjes/geoorloofd om dan een memoriaal boeking te doen ter grootte van de btw aftrekpost voor zakelijke km? Dan loopt de W&V en balans in ieder geval weer glad...

DBC en ICT advies en ondersteuning in de gezondheidszorg, http://www.hooftman-consultancy.nl

Link naar reactie
  • 0

Hier nog een stukje dat ik heb gevonden over de auto. Je mag kiezen voor de inkomstenbelasting of je de auto prive of zakelijk opvoert en dit mag los van de keuze voor de IB bij de OB ook.

Zie onderstaand stukje:

 

Ook voor de teruggave van omzetbelasting op autokosten moet een keuze worden gemaakt.

 

Privé-vermogen of bedrijfsvermogen?

 

Net als voor de inkomstenbelasting kun je voor de omzetbelasting er voor kiezen om de auto ofwel als ondernemingsvermogen, ofwel als privé-vermogen te bestempelen.

 

Die keuze heeft gevolgen voor de omvang van de teruggave van omzetbelasting die op de autokosten drukt.

 

De keuze voor de omzetbelasting hoeft niet dezelfde te zijn als die voor de inkomstenbelasting. Een goed denkbare mogelijkheid is dat je voor de inkomstenbelasting de auto tot het privé-vermogen bestempelt. Daardoor kun je de beroepsmatige autokosten tegen een bedrag van € 0,19 per kilometer ten laste van de winst brengen.

 

Tegelijkertijd merk je voor de omzetbelasting de auto aan als ondernemingsvermogen. Daardoor mag je de omzetbelasting bij aankoop terugvragen evenals de omzetbelasting die drukt op de kosten van het zakelijk gebruik. Er moet dan wel op een of andere wijze rekening worden gehouden met het privé-gebruik. Daarvoor geldt immers geen teruggave van omzetbelasting.

 

We gaan daarop hieronder dieper in.

 

 

De auto als ondernemingsvermogen voor de omzetbelasting

 

Wanneer je de auto tot het ondernemingsvermogen beschouwd, mag je alle omzetbelasting die drukt op de aanschaf en op het verbruik terugvragen. Voor zover de auto ook voor privé-doeleinden wordt gebruikt mag dat niet. Daarom moet er achteraf voor dat privé-gebruik een correctie plaatsvinden op de teruggevraagde omzetbelasting.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Is het mogelijk/netjes/geoorloofd om dan een memoriaal boeking te doen ter grootte van de btw aftrekpost voor zakelijke km? Dan loopt de W&V en balans in ieder geval weer glad...

 

Dat kan niet, want je kunt alleen btw in rekening brengen als daar ook facturen tegenover staan. En zoals je het dan nu wilt doen breng jij eigenlijk de btw die je prive betaald hebt in rekening aan de zaak en dan de btw totaal op zakelijke km boeken.Wanneer je dan belastingcontrole krijgt kunnen ze die btw aftrek van de auto nergens terguvinden en komen ze erachter dat er ook geen facturen zijn die in de boekhouding zitten waarop die btw staat.

 

De 19 cent per kilometer wordt overigens wel zonder btw ingeboekt. ( niet dat je hierover btw berekend want dit breng jij prive aan de zaak in rekening )

 

 

p.s. ik vind het trouwens wel leuk zo'n discussie. Het houdt je weer scherp, toch?

Link naar reactie
  • 0

Is het mogelijk/netjes/geoorloofd om dan een memoriaal boeking te doen ter grootte van de btw aftrekpost voor zakelijke km? Dan loopt de W&V en balans in ieder geval weer glad...

 

Dat kan niet, want je kunt alleen btw in rekening brengen als daar ook facturen tegenover staan. En zoals je het dan nu wilt doen breng jij eigenlijk de btw die je prive betaald hebt in rekening aan de zaak en dan de btw totaal op zakelijke km boeken.Wanneer je dan belastingcontrole krijgt kunnen ze die btw aftrek van de auto nergens terguvinden en komen ze erachter dat er ook geen facturen zijn die in de boekhouding zitten waarop die btw staat.

 

De 19 cent per kilometer wordt overigens wel zonder btw ingeboekt. ( niet dat je hierover btw berekend want dit breng jij prive aan de zaak in rekening )

 

 

p.s. ik vind het trouwens wel leuk zo'n discussie. Het houdt je weer scherp, toch?

 

Inderdaad, leuk zo'n discussie. Ik heb de afwijking dat ik zulk soort dingen precies wil weten, en niet ongeveer :) Boekhouden is leuk :)

 

Je slaat m.i. de spijker op de kop als je zegt dat je (in principe) alleen btw in rekening kunt brengen als daar facturen tegenover staan. Die facturen (in de vorm van bijv. benzine bonnetjes) zou je dus eigenlijk alleen voor het btwdeel in je administratie moeten opnemen. Feitelijk zou je dan een aparte kosten- en btw administratie moeten gaan voeren. In de praktijk (zeker als ZZP ' er) wil je dat natuurlijk niet, en je bonnetjes in één keer boeken, zowel de kosten als de btw. Daarom voer ik mijn bonnetjes van de privé auto wel in in de administratie van de zaak, onder de (onterechte) titel "bedrijfskosten beperkt aftrekbaar". Eigenlijk zou ik ze in moeten voeren onder "privé uitgaven", ik ga dat eens verder doordenken.

 

De memoriaalboeking zou ik alleen willen gebruiken om de btw-aftrek voor zakelijke km te verwerken, dus één boeking in ene heel jaar.

Bij een belastingcontrole zal m.i. elke memoriaal boeking met extra achterliggend materiaal onderbouwd moeten worden. De post á 19 ct per km is in feite ook een memoriaalboeking, en gebaseerd op informatie die niet zichtbaar is in balans, W&V en/of boekingen, maar op een kilometeradministratie.

 

 

DBC en ICT advies en ondersteuning in de gezondheidszorg, http://www.hooftman-consultancy.nl

Link naar reactie
  • 0

Daarom voer ik mijn bonnetjes van de privé auto wel in in de administratie van de zaak, onder de (onterechte) titel "bedrijfskosten beperkt aftrekbaar". Eigenlijk zou ik ze in moeten voeren onder "privé uitgaven", ik ga dat eens verder doordenken.

 

Maar nogmaals: je mag niet de btw zakelijk in mindering brengen die je prive hebt betaald en wat privekosten zijn. Je kunt allen de btw van die autokosten in mindering brengen wanneer je de facturen voor die kosten ook zakelijk inboekt en de auto dus voor de OB als zakelijk beschouwt ( wat dus mogelijk is met een priveauto ) en dan het privegberuik verrekend aan het eind van het jaar door middel van die bijtelling.

Link naar reactie
  • 0

 

Maar nogmaals: je mag niet de btw zakelijk in mindering brengen die je prive hebt betaald en wat privekosten zijn. Je kunt allen de btw van die autokosten in mindering brengen wanneer je de facturen voor die kosten ook zakelijk inboekt en de auto dus voor de OB als zakelijk beschouwt ( wat dus mogelijk is met een priveauto ) en dan het privegberuik verrekend aan het eind van het jaar door middel van die bijtelling.

 

 

'die bijtelling' , bedoel je daarmee dat je alleen een bijtelling pleegt voor de omzetbelasting? Ik zit telkens op de lijn dat als je 22% van de cataloguswaarde opvoert, dat dat dan ook geldt voor het vermogen van de zaak (en je daarmee dus de auto zakelijk maakt).

 

ik snap het nog steeds niet goed. De kosten zijn privé als het gaat om het vermogen, maar zakelijk als het gaat om de btw.

Hoe kan ik die kosten boeken op een wijze dat ze niet mijn bedrijfsresultaat beïnvloeden, maar wel zichtbaar zijn als basis van m'n btw berekeningen... ???

DBC en ICT advies en ondersteuning in de gezondheidszorg, http://www.hooftman-consultancy.nl

Link naar reactie
  • 0

Die bijtelling is inderdaad alleen voor de omzetbelasting. Voor de IB zou je wanneer je een auto op de zaak hebt staan voor het privegebruik 22% van de cataloguswaarde moeten opvoeren bij de aangifte IB.

Wanneer je de auto voor de omzetbelasting zakelijk gebruikt ( en voor de IB prive) dan neem je de bijtelling voor een prive gekochte auto van 22% van de cataloguswaarde en daarvan weer 6% en dat is dan privegebruik voor de OB.

 

 

ik snap het nog steeds niet goed. De kosten zijn privé als het gaat om het vermogen, maar zakelijk als het gaat om de btw.

Hoe kan ik die kosten boeken op een wijze dat ze niet mijn bedrijfsresultaat beïnvloeden, maar wel zichtbaar zijn als basis van m'n btw berekeningen...

 

De kosten zijn niet prive maar de (waarde + aanschaf van de) auto is prive voor de IB! Wanneer je de auto voor de OB als zakelijk wilt zien boek je dus wel de kosten zakelijk ( en dus gewoon op je resultaat komen) in en zo kun je de btw terugvorderen en dan aan het eind van het jaar de correctie van het privegebruik voo de OB.

Link naar reactie
  • 0
Boekhouden is leuk

 

Nou, ik deel bovenstaande mening dus niet. Ik ben nieuw op dit forum, zoals jullie misschien zien. Veel dingen begrijp ik niet, en na veelvuldige bezoeken aan de site van de belastingdienst moet ik zeggen dat er steeds meer bomen voor het bos komen te staan >:(.

Ik run sinds drie jaar een eenmanszaak in videoreportages, maar mijn jaaromzet is vrij beperkt (max E 3500,- per jaar). Bij de belastingdienst opgegeven (op hun advies overigens) dat ik geen winst uit onderneming geniet, maar extra bijverdienste. Daarnaast heb ik een fulltime job, en ben dus gewoon werknemer (betaal dus ook inkomstenbelasting). Vorig jaar hebben mijn vrouw en ik een bestelauto gekocht, omdat we regelmatig er op uit gaan en onze fiets(en) mee willen nemen. De intentie was om deze bestelauto (Vito 112CDi met dubbele cabine, grijs kenteken) dus op particuliere basis te gebruiken. De wegenbelasting is dan wel hoger voor particulieren, maar dat hebben we er voor over. Na overschrijven van het kenteken kwam de auto echter op naam van mijn eenmanszaak. Hiervoor hoeft je (helaas?) niets te doen, dit blijkt automatisch te gaan. Blijkbaar omdat mijn Sofi-nummer gekoppeld is aan een BTW-nummer. Nou is dat wel gunstig voor de wegenbelasting (E 348,- per jaar i.p.v. E 1168,-). Nadeel is dat je moet opletten om niet boven de 500 kilometer per jaar voor prive-gebruik komt. Dat is in mijn situatie dus al snel het geval. Nu gaat de belastingdienst ook nog eens controleren ( zie: http://www.belastingdienst.nl/actueel/07013101_flitsauto_controleert_privegebruik_auto_van_zaak.html) op privegebruik van zakelijke auto's.

 

Mijn concrete vraag is dus: WAT MOET IK DOEN? WAT IS HET GUNSTIGSTE VOOR ONZE SITUATIE? Ik snap er helemaal niets meer van, en heb het vermoeden dat het stoppen van mijn eenmanszaak het meest gunstigste zou zijn :-[. Ik wil me gewoon bezig kunnen houden met het doel van mijn zaak, zonder al te veel tijd te hoeven spenderen aan het kappen van bomen om het bos te kunnen zien. Help help...

Link naar reactie
  • 0

 

 

De kosten zijn niet prive maar de (waarde + aanschaf van de) auto is prive voor de IB! Wanneer je de auto voor de OB als zakelijk wilt zien boek je dus wel de kosten zakelijk ( en dus gewoon op je resultaat komen) in en zo kun je de btw terugvorderen en dan aan het eind van het jaar de correctie van het privegebruik voo de OB.

 

er valt in ieder geval één kwartje bij me , kosten <> waarde. Dank je :D

 

- waarde tel je dus niet bij, het is een privé auto.

- kosten die je met je privé auto maakt mag je á 19ct (dus op forfaitaire gronden) opvoeren

- btw mag je op werkelijke kosten plus rato zakelijk-privé corrigeren.

 

probleem is dus van boekhoudkundige aard, hoe specificeer je de btw als je de kosten forfaitair inboekt.

 

er lijken dus twee oplossingrichtingen:

a) werkelijke kosten zoals jij stelt tóch inboeken (maar mag dat dan? waarom is dan de 19ct regel bedacht?) en niet 19 ct per km forfaitair inboeken

b) of kosten forfaitair inboeken á 19ct en btw correctie via memoriaal boeking (met achterliggende stukken) verwerken (gruwel der boekhouders)

 

 

 

DBC en ICT advies en ondersteuning in de gezondheidszorg, http://www.hooftman-consultancy.nl

Link naar reactie
  • 0

Mikey,

 

Voor jou is het heel makkelijk. De auto is zakelijk vermogen. Dus komen alle kosten + aanschaf op de W&V en balans van de zaak.

Voor de prive bijtelling voor de inkomstenbelasting bereken je 22% van de cataloguswaarde.

Voor de verrekening van btw ( omdat je ALLE autokosten zakelijk kunt inboeken) doe je dan bij de laatste aangifte van omzetbelasting je prive gebruik, is 22 % van de cataloguswaarde en daarvan 12% is je privegebruik.

over het algemeen ben zo het voordeligst uit omdat alle kosten je W&V verhogen waardoor je minder inkomstenbelasting hoeft te betalen.

 

Hoop dat het zo iets duidelijker voor je is.

Link naar reactie
  • 0

Die 19 cent voer je op wanneer je de keuze hebt gemaakt dat de auto privevermogen voor de IB is. Dit staat dus los van het feit of je de auto voor de OB zakelijk vermogen maakt.

Wanneer je de keuze maakt dat de auto voor de OB zakelijk is boek je dus eerst alle zakelijke kosten in zodat je de btw kunt verrekenen en doe je aan het eind van het jaar het prive gebruik corrigeren.

Link naar reactie
  • 0

Mikey,

 

Voor jou is het heel makkelijk. De auto is zakelijk vermogen. Dus komen alle kosten + aanschaf op de W&V en balans van de zaak.

Voor de prive bijtelling voor de inkomstenbelasting bereken je 22% van de cataloguswaarde.

Voor de verrekening van btw ( omdat je ALLE autokosten zakelijk kunt inboeken) doe je dan bij de laatste aangifte van omzetbelasting je prive gebruik, is 22 % van de cataloguswaarde en daarvan 12% is je privegebruik.

over het algemeen ben zo het voordeligst uit omdat alle kosten je W&V verhogen waardoor je minder inkomstenbelasting hoeft te betalen.

 

Hoop dat het zo iets duidelijker voor je is.

 

PVisser,

 

Bedankt voor je reactie. Het is al een ietsiepietsie duidelijker :-\. Ik ben echter nooit goed geweest in dit soort zaken. We hebben de bestelauto vorig jaar gekocht, maar (nog) niet op de balans/winst-verliesrekening (W&V?) gezet. Is dat een probleem? En hoe pakt dat uiteindelijk uit voor mijn relatief lage jaaromzet/OZB? Zou je het e.e.a. kunnen toelichten d.m.v. een soort rekenvoorbeeld?

Link naar reactie
  • 0

Boekhouden is leuk

 

Nou, ik deel bovenstaande mening dus niet. Ik ben nieuw op dit forum, zoals jullie misschien zien. Veel dingen begrijp ik niet, en na veelvuldige bezoeken aan de site van de belastingdienst moet ik zeggen dat er steeds meer bomen voor het bos komen te staan >:(.

......

Mijn concrete vraag is dus: WAT MOET IK DOEN? WAT IS HET GUNSTIGSTE VOOR ONZE SITUATIE? Ik snap er helemaal niets meer van, en heb het vermoeden dat het stoppen van mijn eenmanszaak het meest gunstigste zou zijn :-[. Ik wil me gewoon bezig kunnen houden met het doel van mijn zaak, zonder al te veel tijd te hoeven spenderen aan het kappen van bomen om het bos te kunnen zien. Help help...

 

Hoi Mikey, niet iedereen hoeft alles leuk te vinden. Voor jouw situatie zijn er legio kleine administratiekantoren (zoals pvisser ;) ) die de minder leuke kanten voor hun rekening kunnen nemen. Helaas is je jaaromzet relatief laag, en zijn dan de kosten wellicht relatief hoog.

 

Overigens vind ik het een vreemde gang van zaken dat de auto 'automatisch' op naam van je eenmanszaak is gekomen. Bij overschrijven geef je toch je gegevens op? Juist bij een eenmanszaak ben je twee juridische vormen in één persoon (bedrijf + burger), en zou er een keus mogelijk moeten zijn.

DBC en ICT advies en ondersteuning in de gezondheidszorg, http://www.hooftman-consultancy.nl

Link naar reactie
  • 0

Die 19 cent voer je op wanneer je de keuze hebt gemaakt dat de auto privevermogen voor de IB is. Dit staat dus los van het feit of je de auto voor de OB zakelijk vermogen maakt.

Wanneer je de keuze maakt dat de auto voor de OB zakelijk is boek je dus eerst alle zakelijke kosten in zodat je de btw kunt verrekenen en doe je aan het eind van het jaar het prive gebruik corrigeren.

 

Het gaat me juist om je laatste zin in bovenstaande. '... boek je dus eerst alle zakelijke kosten in.....' , daarmee komen de kosten in het bedrijfsresultaat en heb je kosten toch ook zakelijk (=aftrekbaar) gemaakt voor de IB? Dan kun je toch niet meer de 19 ct per zakelijke km opvoeren?

 

 

DBC en ICT advies en ondersteuning in de gezondheidszorg, http://www.hooftman-consultancy.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo Patricia,

 

Ik vind op een ander forum dit statement:

 

De 22% bijtelling is de maximale bijtelling die je zou moeten betalen. Als de daadwerkelijke kosten die je aan auto maakt lager dan die 22% zijn, hoef je alleen die kosten als bijtelling op te geven.

 

Je moet daarbij rekening houden met het onderhoud van de auto, de benzine, wegenbelasting, verzekering en afschrijving. Is dit alles bij elkaar lager dan 22%, betaal je dus ook minder bijtelling.

 

 

Zit hem daar de kneep? In mijn geval zijn mijn kosten stukken lager dan 22%. Als ik dan conform jouw voorstel de werkelijke kosten opvoer (aftrekposten), maar bij IB aangifte de werkelijke kosten weer bijtel in verband met privégebruik, dan vallen de twee tegen elkaar weg maar heb ik wel de boel in de boekhouding staan zodat ik m'n btw kan verantwoorden.

 

En vervolgens natuurlijk niet vergeten om de 19 ct per km in te brengen als aftrekbare kosten :)

 

 

Het enige dat rest is dat dan gedurende het jaar naar mijn idee m'n boekhouding geen getrouwe weergave van het bedrijfsresultaat is, omdat er allemaal kosten van de privé auto inzitten (die ik ook zou hebben als ik helemaal geen bedrijf zou hebben...)

DBC en ICT advies en ondersteuning in de gezondheidszorg, http://www.hooftman-consultancy.nl

Link naar reactie
  • 0

 

 

er lijken dus twee oplossingrichtingen:

a) werkelijke kosten zoals jij stelt tóch inboeken (maar mag dat dan? waarom is dan de 19ct regel bedacht?) en niet 19 ct per km forfaitair inboeken

b) of kosten forfaitair inboeken á 19ct en btw correctie via memoriaal boeking (met achterliggende stukken) verwerken (gruwel der boekhouders)

 

 

 

 

Met deze conclusie was ik blij want die begreep ik. Voor mij komt alleen die bijtelling weer uit de lucht vallen.

 

Anders: als je ervoor kiest je auto voor OB zakelijk te hebben, krijg je dan te maken met een autokostenfictie? (22/12/6%?).

Link naar reactie
  • 0

Mikey,

 

De auto moet inderdaad wel op je balans komen te staan omdat de auto op naam staat van de zaak.

Alle kosten m.b.t. de auto (wegenbelasting, onderhoud,benzine enz.) worden in zijn totaal ingeboekt in de winst/verlies (W&V) als zakelijke kosten.

Deze kosten verlagen je winst. Zeg: je hebt een omzet van 3500 euro dat jaar en er gaan 1500 euro kosten af voor de auto ( en dan natuurlijk nog andere kosten ) dan verlaagt dit je winst (= omzet - kosten) waarover je inkomstenbelasting moet betalen.

Je zult nog meer kosten hebben dan alleen de autokosten en zal je winst waarschijnlijk een verlies worden waardoor eigenlijk helemaal geen belasting meer zal hoeven te betalen.

 

Door een paar handige trucjes kun je heel goed je inkomstenbelasting verlagen of tot zoals waarschijnlijk in jouw geval nihil. ;)

Link naar reactie
  • 0
Het gaat me juist om je laatste zin in bovenstaande. '... boek je dus eerst alle zakelijke kosten in.....' , daarmee komen de kosten in het bedrijfsresultaat en heb je kosten toch ook zakelijk (=aftrekbaar) gemaakt voor de IB? Dan kun je toch niet meer de 19 ct per zakelijke km opvoeren?

 

De kosten zijn inderdaad zakelijk en wat dat betreft zakelijk aftrekbaar voor de IB. Het gaat erom dat de AUTO voor de IB prive is ( de auto komt niet op de balans te staan van de zaak ) en dan kun je dus die 19 cent opvoeren.

 

De 22% bijtelling is de maximale bijtelling die je zou moeten betalen. Als de daadwerkelijke kosten die je aan auto maakt lager dan die 22% zijn, hoef je alleen die kosten als bijtelling op te geven.

 

Je moet daarbij rekening houden met het onderhoud van de auto, de benzine, wegenbelasting, verzekering en afschrijving. Is dit alles bij elkaar lager dan 22%, betaal je dus ook minder bijtelling.

 

Je moet niet uitgaan van die 22% want je verrekend het privegebruik over 6% van die 22% van de cataloguswaarde ( cataloguswaarde is 20.000, 22% is 4400 en daarvan 6% is 264 euro. ) Die 264 betaal je dus als privegebruik bij de laatste aangifte OB.

 

Wanneer je kosten dan lager zijn dan die 264 (wat waarschijnlijk niet zo is ) dan kun je bij de belastingdienst vragen om een andere berekening.

 

Anders: als je ervoor kiest je auto voor OB zakelijk te hebben, krijg je dan te maken met een autokostenfictie? (22/12/6%?).

 

Juist! En wanneer je die verrekening van de autokosten voor prive dan verwerkt maak je voor die verrekening een memoriaalboeking van prive aan af te dragen btw. En dan klopt je balans en W&V ook weer.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Patricia, in de laatste post ging het door elkaar heen lopen en nu begrijp ik het nog minder. Even opnieuw. Eerst twee stukjes tekst van de BD, waarin ik een paar woorden rood heb gemaakt.:

 

Keuzemogelijkheden auto

Als u een auto zowel voor uw onderneming als privé wilt gebruiken, heeft u 2 mogelijkheden:

 

U rijdt in een auto van uw onderneming. De auto behoort dan tot het ondernemingsvermogen.

U rijdt in uw eigen auto. De auto behoort dan tot uw privévermogen.

[glow=red,2,300]De keuze die u maakt, heeft gevolgen voor de wijze waarop u de kosten van de auto moet verwerken in uw winstberekening[/glow]. U moet zowel voor de inkomstenbelasting als voor de btw bepalen of uw auto tot het ondernemingsvermogen of tot uw privévermogen hoort.

 

Als ik de tweede optie aanklik volgt er:

U rijdt in uw eigen auto

U mag € 0,19 per kilometer van uw opbrengst aftrekken voor de zakelijke ritten die u met uw eigen auto maakt. Ook als u de auto huurt, mag u € 0,19 per zakelijk gereden kilometer van uw opbrengst aftrekken.

 

Gevolgen voor de btw

Als uw auto privévermogen vormt, kunt u geen btw aftrekken voor de aankoop of de huur ervan. Wel mag u de btw op onderhouds- en reparatiekosten aftrekken voorzover u de auto voor uw onderneming gebruikt. Daarbij kunt u uitgaan van de verhouding van het aantal zakelijke kilometers tot het aantal gereden kilometers op jaarbasis.

 

 

 

Hieruit leid ik het volgende af:

1. Ik reken de waarde van de auto op geen enkele manier tot mijn bedrijf. Aanschaf en afschrijving komen niet voor in mijn boekhouding

2. Ik kies voor 'U rijdt in uw eigen auto'. Dat heeft gevolgen voor de manier waarop ik mijn kosten in de winstberekening moet verwerken.

3. Die manier is dus: door 19ct per zakelijke kilometer als forfaitair kostenbedrag op te voeren.

4. Vervolgens mag ik btw van de werkelijke kosten (die zich dus niet in mijn boekhouding bevinden) naar rato van zakelijke/privé kilometers aftrekken.

 

Pas bij 4. ga ik een probleem krijgen, en wel een boekhoudkundige. Door dit nu op te lossen door werkelijke kosten in te boeken ga ik iets anders doen dan bij 3. staat.

Door nu de 22%/6% autokostenfictie te gebruiken ga ik iets anders doen dan bij 4. staat.

 

???

 

edit 14:38 lees nu je laatste regel van de vorige post. Dus oplossing is stap 1. t/m 4. doen en voor stap 4. een memoriaalboeking invoeren?

DBC en ICT advies en ondersteuning in de gezondheidszorg, http://www.hooftman-consultancy.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik heb nog eens e.e.a. nagevraagd bij collega kantoren en ik geloof dat we er nu uit zijn.

 

je boekt per gereden kilometer(met een kilometerregistratie) de kilometer tegen 19 cent in.

Wanneer je de auto voor de OB al zakelijk beschouwt tel je alle btw op van de kosten die PRIVE betaald zijn en die btw mag je dan aftrekken van de voorbelasting. De kosten boek je dan inderdaad niet in (zoals jij al zei) want die 19 cent komt al in je W&V. Je doet dan wel aan het einde van het jaar die verrekening van het privegebruik van 6% van 22% van de cataloguswaarde.

Je kunt er ook voor kiezen om 75% van de btw terug te vorden en dan hoef je die verrekening niet meer te doen.

 

Die geboekt btw moet dan natuurlijk wel nog via een memo boeking worden ingeboekt als bijvoorbeeld. inkoop BTW aan storting prive.

 

HeHe, eindelijk zijn we er zo uit. :P

Link naar reactie
  • 0

Ik heb nog eens e.e.a. nagevraagd bij collega kantoren en ik geloof dat we er nu uit zijn.

 

...........

 

HeHe, eindelijk zijn we er zo uit. :P

 

Dit is heel goed geweest voor ons aantal berichten op Higherlevel ;D

 

Bedankt, door deze exercitie begrijp ik mijn eigen boekhouding ook weer beter.

 

Groeten van Pieter

DBC en ICT advies en ondersteuning in de gezondheidszorg, http://www.hooftman-consultancy.nl

Link naar reactie
  • 0

Je doet dan wel aan het einde van het jaar die verrekening van het privegebruik van 6% van 22% van de cataloguswaarde.

Je kunt er ook voor kiezen om 75% van de btw terug te vorden en dan hoef je die verrekening niet meer te doen.

 

 

blij dat een mi simpele vraag zoveel los heeft gemaakt :D

 

Nog 1tje: als je de BTW pro rate zkm en prive km aftrekt, dan hoef je die 75% toch niet te hanteren? (die komt toch in de plaats van de pro rate verdeling)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.