• 0

Samen onderneming overnemen

Hallo,

 

20 jaar geleden ben ik bij een bedrijf gaan werken, waar op dat moment een directeur en 1 medewerker werkten. Het bedrijf is inmiddels volwassen geworden en een bv. Er werken 15 man. Nu wil de directeur iets anders gaan doen en het bedrijf aan ons 2en overdragen. Bedoeling is dat de aandelen naar mij en mijn collega gaan. Ik ben i.t-er en mijn collega is een werkvoorbereider/planner. Bij mijn aanstelling is mondeling toegezegt dat mijn collega en ik het bedrijf samen zouden overnemen. Mijn collega wil nu echter meer verantwoordelijkheden op zich nemen en wil daardoor een groter aandeel in het bedrijf en meer zeggenschap, hij is bang voor impasses. Ik vind dat samen fifty/fifty is en wil met een aandeelhoudersovereenkomst afspraken met betrekking tot zeggenschap regelen. We hebben beide hart voor de zaak en hebben in het verleden zeer vaak overgewerkt (beide evenveel) met als achterliggende gedachte dat we voor 'onze zaak' aan het werk waren.

 

Wat is verstandig om te doen nu?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
Gast Verwijderd account
Ik ben i.t-er en mijn collega is een werkvoorbereider/planner

 

Uiteraard is het niet, naar mijn mening, terecht om de aandelen oneven te verdelen. Ook zou jouw collega dan meer geld in moeten brengen. Gezien mijn quote, is jullie functie op dit moment heel verschillend binnen het bedrijf. Waar ligt dan het probleem om dit bedrijf samen te leiden als je de taken goed verdeeld. Het probleem begint vaak met de ander niet hetzelfde gunnen.

 

Ga inderdaag rond de tafel, als aangegeven, en verdeel de taken in eerste instantie met een 50/50 verdeling. Wanneer dit het belangrijkste probleem is zou ik het, naar mijn mening, bij voorbaat niet doen.

 

Dit is geen basis om te starten als er nu al een strijd is om wie is de baas. En wie mag het meeste verdienen ("of verliezen")

Link naar reactie
  • 0

Wanneer je dit vanuit een juridisch perspectief wilt benaderen ben je - denk ik - verkeert bezig. Het is vooral van belang dat je beiden achter het huwelijk staat. Sta je daar niet achter, begin er dan niet aan. Ik ben het daarom ook helemaal met Technico eens. Neem vooral een tafel buiten kantoor en probeer daaraan tot overeenstemming te komen. Heel veel succes.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 134 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.