Ga naar inhoud
Sidebar tonen Sidebar tonen

inventaris of kosten?

Geplaatst:

H@ns

Ik heb een beamer aangeschaft voor het geven van lezingen.

aanschafwaarde incl. Btw = 800,-

Verder een laptop en printer gezamelijk; 949,-

Boek ik deze nu bij inventaris of bij materialen/kantoorartikelen?

 

Het bedrag is hoger dan 450 dus ik moet hierover afschrijven...

 

Nu heb ik ook een hoop posten van aangeschafte inventaris die onder de 450,- blijven Mag ik deze -ondanks dat het duidelijk om inventaris gaat- boeken als kosten? en zo ja onder welke post?

Featured Replies

Geplaatst:

renep

Dat hangt ervan af hoe je administratie is ingericht. Sommige grootboekrekeningen zijn gekoppeld aan de winst- en verliesrekening, andere aan de balans. Vraag het zonodig na bij je administrateur of accountant.

Geplaatst:

Kelvin

Je geeft het antwoord zelf al. Alles boven de 450 euro activeren op de inventaris rekening. De kleinere dingen op de kosten boeken. De rekening is afhankelijk van hetgeen je hebt gekocht. Waarschijnlijk heb je ook de rekening aanschaf klein materiaal/aanschaf kleine inventaris.

Geplaatst:

Nils de Witte

boeken bij inventaris en afschrijven

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Geplaatst:

ra

Je dient deze uitgaven te verantwoorden als inventaris. Sinds 1 januari 2007 dien je alle inventaris in minimaal 5 jaar af te schrijven.

Denk eraan dat je dit jaar meer dan euro 2.300 investeert!! Leverd je in ieder geval nog investeringsaftrek op.

Geplaatst:

ronaldinho

"Voorwerpen van geringe waarde" mag je nog steeds ineens ten laste van de winst afschrijven (art 3.30, lid 4 Wet IB 2001, voor de liefhebber). Daar hoef je dus niet minimaal 5 jaar op af te schrijven.

 

Die 450 euro is overigens geen harde grens. Het gaat erop want binnen de onderneming als geringe waarde kan worden aangemerkt. Bij een beursgenoteerde vennootschap is dat vaak een wat hoger bedrag dan bij een ZZP-er. Uit doelmatigheidsoverwegingen zal de Belastingdienst normaal de grens van 450 euro wel accepteren.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Geplaatst:

H@ns

  • Auteur

Bedankt voor de reacties,

Ik heb de zaken samen als geheel opgevoerd, afschrijven dus.

Feitelijk zijn het gewoon zaken die (hopelijk) voor langere tijd in de onderneming blijven, ondanks dat het soms om luttele bedragen gaat.

 

 

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.