Jump to content
steinbach
Verberg

Marketingplan

vraag

20 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Een marketing plan geeft de commerciele formule weer. Je klanten, de omvang van de markt, concurrenten, toekomst, enz.

 

De onderdelen die er meestal in voorkomen zijn:

 

Plaats

Waar komt je bedrijf en waarom? Denk hierbij aan je klanten die je wil bereiken, de distributie, uitstraling, enz. Ook internet kan er volgens mij bij.

 

Product

Wat is je product of dienst? Omschrijf het duidelijk en helder. Vergeet de garantie, service, verpakking, klantenbeleid, enz. niet!

 

Prijs

De verkoopprijs, hoe kom je eraan, hoe staan ze tot de concurrentie en hoe is de prijs / kwaliteit verhouding? Ook kan je beschrijven of je kostenleider wil zijn of niet (en waarom).

 

Promotie

Hoe ga je de klanten bereiken, wat is de meerwaarde en hoe breng je dat over naar je klanten.

 

Personeel

Alles over je personeelsbeleid.

 

 

Probeer deze vijf p's te combineren tot een samenhangend geheel en je heb een goed marketingplan!

 

Succes!

Persoon

 


Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

He Steinbach,

 

Een default operationeel marketingplan bevat de volgende elementen:

 

Doelgroep

Doelstellingen

Marketingmix (die P's van Persoon)

Budget

Actieplan (wat ga je doen, wanneer, met wie, etc)

Controle en bijsturing

 

Iets dat in het voorgaande structuurtje mist is het maken van een SWOT analyse (is meer een onderdeel van een strategisch plan). Als je dat nog niet gedaan hebt zou ik je dat zeker aanraden, kan zeer verhelderend werken.


HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

:-\

Beste lezers...eens even jullie kennis testen

Vanaf vandaag ben ik ingedeeld in een nieuwe afdeling binnen het grote Philips. Hier moet ik mij voornamelijk gaan bezighouden met het opzetten en uitvoeren van een nieuw stategisch plan om gehele nieuwe markten aan te boren...

een marketing plan kan ik wel maken, swot analyse, groei en continuiteits-plannen ook geen probleem. Echter ik wil me gaan begeven op hele nieuwe markten waar we niks vanaf weet!

Hoe ga ik dit aanpakken???????

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

We moeten ons daadwerkelijk gaan bezighouden met het opstellen van een strategisch plan. Dit om te komen tot een zo snel mogelijke deelname aan de nieuwe markt. Hierbij krijgen we niet x jaar de tijd.....

Liever gisteren dan vandaag...

Graag info over het opzetten van een dergelijk plan....

nieuwe markt

nieuwe spelers

andere aanpak dan voorheen

etc..

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Strategische plannen zijn normalitair plannen die niet direct SMART zijn en voor een langere termijn. Standaard opmaak voor een strategisch plan is:

 

Missie, business definition en doelstellingen

SWOT

Strategische aandachtspunten

Strategische opties

Strategische keuzes

Marketingmix

Controle en bijsturing

 

Als je je bezig moet gaan houden met het zo snel mogelijk bewerken van een markt zou je eerst een onderzoeks voorstel kunnen doen om een duidelijk beeld te krijgen van de markt. Iets in de trand van:

 

Onderzoeks doelgroepen en doelstellingen

Onderzoeks methoden

Budget

Actieplan

Verwerking en presentatie

 

Maar ja, ik kan je nog wel wat meer plan structuurtjes geven, ik weet alleen niet of je daar wel zo veel aan hebt?

 

Hebben jullie al een product? Of moet je dat ook nog gaan bedenken? Wat bedoel je met de nieuwe markt? (golf resorts op de maan?)


HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Nou...wat specifieker dan...

we zitten in de display industrie...(tv en pc schermen conventioneel)

je snapt dat deze markt langzaam richting plasma gaat verschuiven

we willen gewoon opdrachten krijgen van andere metaal-samenstelbedrijven waar wij aan gaan leveren.....(dit kan van paperclip tot batterijhuls zijn...)

deze markt moeten wij proberen te bereiken...

hoe?

hoe moeten we onze eigen organistaie daarop aanpassen....

 

ben benieuwd...

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Dan zou ik me eerst uitgebreid in de doelgroep gaan verdiepen, zorg dat je de doelgroep beter kent dan je concurrenten (Sun Tzu: Hij die ten strijde trekt zonder kennis van het terein te hebben, heeft verloren voordat hij begint (vrije vertaling)). Je doelgroep duidelijk in kaart brengen dus.

 

Dan kijken wat je doelstellingen zijn bij deze doelgroep, wat is haalbaar, wat voor producten heb je, wat is de positie van je concurrenten in die product klassen en kan je daar op inspelen. Een uitgebreid onderzoek hierover geeft je duidelijke doelstellingen.

 

Op het moment dat je daar bent geef je maar een gil :D


HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Stategisch Marketingplan:

 

Voor strategische marketingplannen, vooral als het gaat om nieuwe product/markt combinaties, wordt gebruik gemaakt van de ABEL analyse. Het is een heel ingewikkeld verhaal, waar waar het op neer komt, is dat je eerst moet spelen met 4 vragen:

 

A: Wie zijn je klanten.

B: Wat is je product (wat betekend het voor je klanten)

C: Wie zijn je concurrenten

D: Waarom gaan JOUW klanten je product bij JOU kopen en niet bij je concurrenten.

 

De antwoorden op die vragen vindt je niet achter je bureau. Daarvoor moet je de deur uit. Praten met je klanten en concurrenten (ook substituten onderzoeken).

 

De analyse is primair kwalitatief. Heb je een goede (sterke) product/markt combinatie gevonden, dat ga je hem kwantificeren en kijken of je er voldoende geld aan kan verdienen.

 

Hoe sterker je positie bij de klant, hoe meer geld je kunt verdienen.

 

Voor meer info over de abel analyse en problemen van marketing van technische innovaties (wel te doen, maar niet te voorspellen!) verwijs in naar de Gids Startkapitaal op www.beursplein3.com

 

Greetz,

Nils


Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

Iedere vrijdag in Utrecht, gratis uurtje "sparren" met ervaren ondernemers en investeerders. www.innosquad.nl

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ehm, volgens NIMA zit Abell ietsje anders in elkaar. Een drie dimensionaal grid waar je op de verschillende assen de volgende onderwerpen aanstipt:

 

- Aan welke behoeften voldoe je

- Wie zijn je afnemers

- Welke technologiën gebruik je om je klanten te bereiken

 

schrijf getalletjes op iedere as en hang aan deze getalletjes je definities voor je bedrijf (Philips -> Afnemers -> hobbyisten ofzo). Zorg er voor dat je de behoeftes, afnemers en technologieën waaraan je voldoet bij de laagste getallen staan zodat je een "business domain" kunt maken (verbind de hoogste punten (bv. 3 van afnemers, 5 van behoeften en 4 van tech) van de onderdelen waaraan je voldoet zodat je een 3d kubus achtig iets krijgt). Dat is dan je business domain.

 

Alles dat buiten je business domain valt zijn mogelijkheden tot uitbreiding etc.


HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ja Den, dat klopt. Zo staat het in het boekje, maar daar heb je in de praktijk niet zoveel aan. Als je de zelfde assen gebruikt, maar de terminologie vereenvoudigd, is de Abell prima te gebruiken. Ik gebruik het, zoals bovenstaand beschreven, iedere dag.

 

Groeten,

Nils


Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

Iedere vrijdag in Utrecht, gratis uurtje "sparren" met ervaren ondernemers en investeerders. www.innosquad.nl

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ja Den,

 

Theorie en praktijk zijn toch wel twee heel verschillende zaken. Het abstractieniveau van de theorie helpt meestal wel de procesen in de praktijk te begrijpen. Alleen ervaar je in de praktijk pas hoet het "echt" werkt. Het is niet voor niks, dat "ervaring" de enige onderscheinde factor is tussen succesvolle en minder succesvolle ondernemers.

 

Een opleiding tot "ondernemer", marketeer of verkoper, zie ik als een schriftelijke cursus boksen. Leuk zo'n cursus. Je leert heel veel, maar je moet niet denken dat je in je eerstvolgende confrontatie met zinloos geweld op straat geen klappen oploopt.

 

Voorlopig heb jij in iergeval wel een diploma op zak 8). Je kan in ieder geval aantonen dat je in theorie kan boksen ;D

 

Groeten,

Nils

 


Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

Iedere vrijdag in Utrecht, gratis uurtje "sparren" met ervaren ondernemers en investeerders. www.innosquad.nl

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

LOL! Ik denk dat ik in de ring behoorlijk wat meer ervaring heb opgedaan (gebroken neuzen, blauwe ogen, gekneusde ribben... Maar ik sta nog steeds!) dan met mijn theorie cursusje... Heb mijn diploma trouwens nog niet, duurt nog 6 weken voordat ik hoor of ik het gehaald heb of niet.

 

Het grappige vind ik wel dat ik de ring in gesprongen ben zonder de theorie eerst gestudeerd te hebben... Nu heb ik op verschillende manieren ingezien waardoor ik bepaalde klappen heb MOETEN incasseren.

 

Theorie is dus zeker aan te raden. Angst voor de praktijk is niet nodig "If it doesn't kill me, it makes me stronger!"


HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Theorie is dus zeker aan te raden. Angst voor de praktijk is niet nodig "If it doesn't kill me, it makes me stronger!"

 

Inderdaad!


Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

Iedere vrijdag in Utrecht, gratis uurtje "sparren" met ervaren ondernemers en investeerders. www.innosquad.nl

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Marketingplan bestaat in mijn ogen uit een interne en externe analyse, waarna je de swot uitvoert en aan de aan hand daarvan een confrontatiematrix en aanbevelingen/conclusies.

 

Interne analyse:

-marketingaudit

-analyse van de organisatie

-financiële analyse

 

Externe analyse:

-macro-omgevingsanalyse (destep: demografisch, economisch, sociaal-cultureel, technologisch, ecologisch en politiek-juridisch)

-marktafbakening/segmentatie

-afnemers analyse

-toeleveranciersanalyse

-concurrentieanalyse

 

(Uit interne analyse komen S/W en uit externe alayse de O/T)

 

Dan dus kijken hoe je met de strengths en weaknesses de opportunities en threaths kunt bereiken resp. overwinnen.

Zet dus in een confrontatiematrix de SWOT en combineer die punten. Hieruit kun je mooie conclusies trekken en aanbevelingen doen.

 

---- edit ----

 

kwam hier via google, dus ingeschreven en gereageerd, zag daarna pas het andere marketingplan-topic, excuses...

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 10 leden online en 138 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept