Enig tijd geleden kwam er een idee in me op die misschien wel als een leuk voorbeeld gebruikt kan worden voor het opstarten van een bedrijf door HL-leden. Ik wilde het echter eerst wat verder uitwerken voordat ik het hier zou vertellen, maar heb daar nog geen tijd voor gehad. Maar nu Dennis er weer om vraagt zal ik hierbij alvast een eerste insteek geven, zodat jullie er op kunnen schieten en vooral meedenken, omdat het een ge.
Als eerste is het namelijk wel handig om te weten of iets soortgelijks al aanwezig/geprobeerd is in de markt. Het idee is namelijk erg simpel maar aan de uitvoering zitten redelijk wat haken en ogen.
Waar gaat het nu eigenlijk om...............? Het gaat om een "SMS Pull Marketing Solution". Een wat? Uh ja, het is maar een werktitel...:)
Het gaat er om dat personen die geinteresseerd zijn in een bepaald product/reclame/aanbieding eenvoudig toegang krijgen tot extra gegevens hier over.
Het idee is ontstaan op het moment dat ik een lange auto rit maakte door Maleisie en ik langs de kant van de weg (zoals in elk land) veel reclame borden zag staan waarvan ik sommige erg interessant vond. Ik wilde graag de website/naam van het bedrijf onthouden om dit later terug te zoeken, maar ik wist zeker dat ik ze aan het eind van de rit zeker niet allemaal meer zou weten. Maar wat doe je dan? Een mogelijke oplossing is een pen en papier zoeken (die ik dan nooit kan vinden). DE oplossing die ik hiervoor dacht te vinden en die nog een groot aantal extra mogelijkheden kan bieden, was: Geef elke reclame/advertentie een code mee die gebruikers door kunnen sturen naar een bepaald kort nummer, waarna ze een mailtje of sms met uitgebreidere gegevens ontvangen in hun (geregistreerde) mailbox!
Ok, dit is globaal dus het idee. Het is nog lang niet uitgewerkt, maar hierbij wat kanttekeningen waar ik in eerste instantie aan denk:
Hoe implementeren:
1) Klant kan online ID aanvragen. Hierbij kan hij aangeven naar welke pagina de persoon verwezen moet worden / welke bericht hij/zij in een sms/mms bericht binnenkrijgt, etc
2) Dit ID wordt door het reclame bureau geplaatst op/bij de advertentie
3) Persoon ziet ergens de advertentie en stuurt SMS naar standaard nummer [bijv. 1234] met een korte code [bijv. 3472]
3a) Opties bij versturen:
- [spatie]naam@bedrijf.nl (versturen naar e-mail adres wanneer persoon niet geregistreerd is)
- [spatie]telefoonnummer (versturen naar andere telefoonnummer)
- [spatie]mms (mms bericht ontvangen)
- etc
4) Als persoon geen opties meestuurt worden de standaard gegevens gebruikt waarmee hij/zij geregistreerd is op de website. Hier kan aangegeven worden of berichten naar sms en/of mail verstuurd moeten worden. sms of mms ontvangen, etc.
5) Persoon ontvangt bericht op tel/ in email en kan die bekijken wanneer hij/zij wil.
Klanten:
- Bedrijven die willen adverteren. Dit zal echter vaak via de reclame bureaus gaan. Die zullen dus benaderd moeten worden en die moeten een aantrekkelijk aanbod kijgen om het te gebruiken (percentage van omzet/vast bedrag?)
- Marketing door bedrijven/personen die de klanten nieuwsgierig maken met een advertentie: "Wil je meer weten? SMS 2232 naar 1234!"
- Speciale aanbiedingen. "Wil je nu alvast registreren?" of "Voor extra korting" sms naar ......
- etc
Welke kostenstructuur?
- Vast bedrag per advertentie?
- Per persoon die sms't een bepaald bedrag?
- Gratis? Personen die sms sturen betalen.
- Bedrijven die adverteren krijgen deel van de opbrengsten?
- Kunnen natuurlijk ook verschillende tegelijkertijd gebruiken afhankelijk van de adverteerder.
- Ik denk dat personen best wel iets willen betalen om gebruik te maken van deze service. En wanneer er speciale acties aan gekoppeld worden (extra korting, etc) zal dit alleen maar groeien!
Voordelen voor adverteerders:
- Statistieken hoeveel personen extra informatie willen
- Door positiebepaling (is dit mogelijk?) kan de adverteerder zien in welk gebied de meeste geinteresseerden personen wonen
- Adverteerder kan anders ook per stad/gebied een ander ID gebruiken
- Hoeven niet te investeren in dure/moeilijke sms/marketing systemen en kunnen toch een professionele/moderne indruk maken in de richting van hun klanten.
Voordeel voor klanten:
- Krijgen een duidelijk mailtje/sms/mms bericht met extra gegevens.
- Eenvoudig nummmer om heen te sturen (SMS het nummer [2761] naar 1234)
- Op de site een overzicht van de advertenties waar zij gegevens over opgevraagd hebben
- Het telefoon nummer / email adres wordt NOOIT aan de adverteerders gegeven! Vanaf de site worden de berichten verstuurd die de adverteerders hebben opgegeven.
Concurrentie:
- Barcode scanner en code bij advertenties in kranten
(Metro volgens mij)
- Reclame bureaus?
- Verder eerlijk gezegd nog niet erg in verdiept. Wie vult dit aan?
Kritische succesfactoren:
- Bekend worden in de markt (vertrouwen)
- Samenwerken met een aantal grotere marktpartijen (reclamebureau's, 538, etc)
- Moet zeer eenvoudig in gebruik zijn en betrouwbaar
Dit is een eerste opzet. Ben benieuwd naar de reacties. Ik weet dat het nog lang niet compleet is, maar het lijkt me wel interessant om uit te zoeken of hier een haalbaar businessplan van te maken is. Ik denk namelijk dat er best een levensvatbaar bedrijf van te maken is!
Groeten,
Ronald
Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Ronald Kleverlaan
Ronald Kleverlaan
Beste forumleden,
Enig tijd geleden kwam er een idee in me op die misschien wel als een leuk voorbeeld gebruikt kan worden voor het opstarten van een bedrijf door HL-leden. Ik wilde het echter eerst wat verder uitwerken voordat ik het hier zou vertellen, maar heb daar nog geen tijd voor gehad. Maar nu Dennis er weer om vraagt zal ik hierbij alvast een eerste insteek geven, zodat jullie er op kunnen schieten en vooral meedenken, omdat het een ge.
Als eerste is het namelijk wel handig om te weten of iets soortgelijks al aanwezig/geprobeerd is in de markt. Het idee is namelijk erg simpel maar aan de uitvoering zitten redelijk wat haken en ogen.
Waar gaat het nu eigenlijk om...............? Het gaat om een "SMS Pull Marketing Solution". Een wat? Uh ja, het is maar een werktitel...:)
Het gaat er om dat personen die geinteresseerd zijn in een bepaald product/reclame/aanbieding eenvoudig toegang krijgen tot extra gegevens hier over.
Het idee is ontstaan op het moment dat ik een lange auto rit maakte door Maleisie en ik langs de kant van de weg (zoals in elk land) veel reclame borden zag staan waarvan ik sommige erg interessant vond. Ik wilde graag de website/naam van het bedrijf onthouden om dit later terug te zoeken, maar ik wist zeker dat ik ze aan het eind van de rit zeker niet allemaal meer zou weten. Maar wat doe je dan? Een mogelijke oplossing is een pen en papier zoeken (die ik dan nooit kan vinden). DE oplossing die ik hiervoor dacht te vinden en die nog een groot aantal extra mogelijkheden kan bieden, was: Geef elke reclame/advertentie een code mee die gebruikers door kunnen sturen naar een bepaald kort nummer, waarna ze een mailtje of sms met uitgebreidere gegevens ontvangen in hun (geregistreerde) mailbox!
Ok, dit is globaal dus het idee. Het is nog lang niet uitgewerkt, maar hierbij wat kanttekeningen waar ik in eerste instantie aan denk:
Hoe implementeren:
1) Klant kan online ID aanvragen. Hierbij kan hij aangeven naar welke pagina de persoon verwezen moet worden / welke bericht hij/zij in een sms/mms bericht binnenkrijgt, etc
2) Dit ID wordt door het reclame bureau geplaatst op/bij de advertentie
3) Persoon ziet ergens de advertentie en stuurt SMS naar standaard nummer [bijv. 1234] met een korte code [bijv. 3472]
3a) Opties bij versturen:
- [spatie]naam@bedrijf.nl (versturen naar e-mail adres wanneer persoon niet geregistreerd is)
- [spatie]telefoonnummer (versturen naar andere telefoonnummer)
- [spatie]mms (mms bericht ontvangen)
- etc
4) Als persoon geen opties meestuurt worden de standaard gegevens gebruikt waarmee hij/zij geregistreerd is op de website. Hier kan aangegeven worden of berichten naar sms en/of mail verstuurd moeten worden. sms of mms ontvangen, etc.
5) Persoon ontvangt bericht op tel/ in email en kan die bekijken wanneer hij/zij wil.
Klanten:
- Bedrijven die willen adverteren. Dit zal echter vaak via de reclame bureaus gaan. Die zullen dus benaderd moeten worden en die moeten een aantrekkelijk aanbod kijgen om het te gebruiken (percentage van omzet/vast bedrag?)
- Marketing door bedrijven/personen die de klanten nieuwsgierig maken met een advertentie: "Wil je meer weten? SMS 2232 naar 1234!"
- Speciale aanbiedingen. "Wil je nu alvast registreren?" of "Voor extra korting" sms naar ......
- etc
Welke kostenstructuur?
- Vast bedrag per advertentie?
- Per persoon die sms't een bepaald bedrag?
- Gratis? Personen die sms sturen betalen.
- Bedrijven die adverteren krijgen deel van de opbrengsten?
- Kunnen natuurlijk ook verschillende tegelijkertijd gebruiken afhankelijk van de adverteerder.
- Ik denk dat personen best wel iets willen betalen om gebruik te maken van deze service. En wanneer er speciale acties aan gekoppeld worden (extra korting, etc) zal dit alleen maar groeien!
Voordelen voor adverteerders:
- Statistieken hoeveel personen extra informatie willen
- Door positiebepaling (is dit mogelijk?) kan de adverteerder zien in welk gebied de meeste geinteresseerden personen wonen
- Adverteerder kan anders ook per stad/gebied een ander ID gebruiken
- Hoeven niet te investeren in dure/moeilijke sms/marketing systemen en kunnen toch een professionele/moderne indruk maken in de richting van hun klanten.
Voordeel voor klanten:
- Krijgen een duidelijk mailtje/sms/mms bericht met extra gegevens.
- Eenvoudig nummmer om heen te sturen (SMS het nummer [2761] naar 1234)
- Op de site een overzicht van de advertenties waar zij gegevens over opgevraagd hebben
- Het telefoon nummer / email adres wordt NOOIT aan de adverteerders gegeven! Vanaf de site worden de berichten verstuurd die de adverteerders hebben opgegeven.
Concurrentie:
- Barcode scanner en code bij advertenties in kranten
- Reclame bureaus?
- Verder eerlijk gezegd nog niet erg in verdiept. Wie vult dit aan?
Kritische succesfactoren:
- Bekend worden in de markt (vertrouwen)
- Samenwerken met een aantal grotere marktpartijen (reclamebureau's, 538, etc)
- Moet zeer eenvoudig in gebruik zijn en betrouwbaar
Dit is een eerste opzet. Ben benieuwd naar de reacties. Ik weet dat het nog lang niet compleet is, maar het lijkt me wel interessant om uit te zoeken of hier een haalbaar businessplan van te maken is. Ik denk namelijk dat er best een levensvatbaar bedrijf van te maken is!
Groeten,
Ronald
Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
20 antwoorden op deze vraag