• 0

SMS pull marketing

Beste forumleden,

 

Enig tijd geleden kwam er een idee in me op die misschien wel als een leuk voorbeeld gebruikt kan worden voor het opstarten van een bedrijf door HL-leden. Ik wilde het echter eerst wat verder uitwerken voordat ik het hier zou vertellen, maar heb daar nog geen tijd voor gehad. Maar nu Dennis er weer om vraagt zal ik hierbij alvast een eerste insteek geven, zodat jullie er op kunnen schieten en vooral meedenken, omdat het een ge.

 

Als eerste is het namelijk wel handig om te weten of iets soortgelijks al aanwezig/geprobeerd is in de markt. Het idee is namelijk erg simpel maar aan de uitvoering zitten redelijk wat haken en ogen.

 

Waar gaat het nu eigenlijk om...............? Het gaat om een "SMS Pull Marketing Solution". Een wat? Uh ja, het is maar een werktitel...:)

 

Het gaat er om dat personen die geinteresseerd zijn in een bepaald product/reclame/aanbieding eenvoudig toegang krijgen tot extra gegevens hier over.

 

Het idee is ontstaan op het moment dat ik een lange auto rit maakte door Maleisie en ik langs de kant van de weg (zoals in elk land) veel reclame borden zag staan waarvan ik sommige erg interessant vond. Ik wilde graag de website/naam van het bedrijf onthouden om dit later terug te zoeken, maar ik wist zeker dat ik ze aan het eind van de rit zeker niet allemaal meer zou weten. Maar wat doe je dan? Een mogelijke oplossing is een pen en papier zoeken (die ik dan nooit kan vinden). DE oplossing die ik hiervoor dacht te vinden en die nog een groot aantal extra mogelijkheden kan bieden, was: Geef elke reclame/advertentie een code mee die gebruikers door kunnen sturen naar een bepaald kort nummer, waarna ze een mailtje of sms met uitgebreidere gegevens ontvangen in hun (geregistreerde) mailbox!

 

Ok, dit is globaal dus het idee. Het is nog lang niet uitgewerkt, maar hierbij wat kanttekeningen waar ik in eerste instantie aan denk:

 

Hoe implementeren:

1) Klant kan online ID aanvragen. Hierbij kan hij aangeven naar welke pagina de persoon verwezen moet worden / welke bericht hij/zij in een sms/mms bericht binnenkrijgt, etc

2) Dit ID wordt door het reclame bureau geplaatst op/bij de advertentie

3) Persoon ziet ergens de advertentie en stuurt SMS naar standaard nummer [bijv. 1234] met een korte code [bijv. 3472]

3a) Opties bij versturen:

   - [spatie]naam@bedrijf.nl (versturen naar e-mail adres wanneer persoon niet geregistreerd is)

   - [spatie]telefoonnummer (versturen naar andere telefoonnummer)

   - [spatie]mms (mms bericht ontvangen)

   - etc

4) Als persoon geen opties meestuurt worden de standaard gegevens gebruikt waarmee hij/zij geregistreerd is op de website. Hier kan aangegeven worden of berichten naar sms en/of mail verstuurd moeten worden. sms of mms ontvangen, etc.

5) Persoon ontvangt bericht op tel/ in email en kan die bekijken wanneer hij/zij wil.

 

Klanten:

- Bedrijven die willen adverteren. Dit zal echter vaak via de reclame bureaus gaan. Die zullen dus benaderd moeten worden en die moeten een aantrekkelijk aanbod kijgen om het te gebruiken (percentage van omzet/vast bedrag?)

- Marketing door bedrijven/personen die de klanten nieuwsgierig maken met een advertentie: "Wil je meer weten? SMS 2232 naar 1234!"

- Speciale aanbiedingen. "Wil je nu alvast registreren?" of "Voor extra korting" sms naar ......

- etc

 

Welke kostenstructuur?

- Vast bedrag per advertentie?

- Per persoon die sms't een bepaald bedrag?

- Gratis? Personen die sms sturen betalen.

- Bedrijven die adverteren krijgen deel van de opbrengsten?

- Kunnen natuurlijk ook verschillende tegelijkertijd gebruiken afhankelijk van de adverteerder.

- Ik denk dat personen best wel iets willen betalen om gebruik te maken van deze service. En wanneer er speciale acties aan gekoppeld worden (extra korting, etc) zal dit alleen maar groeien!

 

Voordelen voor adverteerders:

- Statistieken hoeveel personen extra informatie willen

- Door positiebepaling (is dit mogelijk?) kan de adverteerder zien in welk gebied de meeste geinteresseerden personen wonen

- Adverteerder kan anders ook per stad/gebied een ander ID gebruiken

- Hoeven niet te investeren in dure/moeilijke sms/marketing systemen en kunnen toch een professionele/moderne indruk maken in de richting van hun klanten.

 

Voordeel voor klanten:

- Krijgen een duidelijk mailtje/sms/mms bericht met extra gegevens.

- Eenvoudig nummmer om heen te sturen (SMS het nummer [2761] naar 1234)

- Op de site een overzicht van de advertenties waar zij gegevens over opgevraagd hebben

- Het telefoon nummer / email adres wordt NOOIT aan de adverteerders gegeven! Vanaf de site worden de berichten verstuurd die de adverteerders hebben opgegeven.

 

Concurrentie:

- Barcode scanner en code bij advertenties in kranten

 (Metro volgens mij)

- Reclame bureaus?

- Verder eerlijk gezegd nog niet erg in verdiept. Wie vult dit aan?

 

Kritische succesfactoren:

- Bekend worden in de markt (vertrouwen)

- Samenwerken met een aantal grotere marktpartijen (reclamebureau's, 538, etc)

- Moet zeer eenvoudig in gebruik zijn en betrouwbaar

 

Dit is een eerste opzet. Ben benieuwd naar de reacties. Ik weet dat het nog lang niet compleet is, maar het lijkt me wel interessant om uit te zoeken of hier een haalbaar businessplan van te maken is. Ik denk namelijk dat er best een levensvatbaar bedrijf van te maken is!

 

Groeten,

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Concurrentie:

- Barcode scanner en code bij advertenties in kranten

 (Metro volgens mij)

 

(...)

 

Dit is een eerste opzet. Ben benieuwd naar de reacties. Ik weet dat het nog lang niet compleet is, maar het lijkt me wel interessant om uit te zoeken of hier een haalbaar businessplan van te maken is. Ik denk namelijk dat er best een levensvatbaar bedrijf van te maken is!

 

Volgens mij is die barcodescanner op niets tot heel weinig uitgelopen. Ik ken iemand die er als geldschieter heel erg mee bezig was maar die doet er niets meer mee. Daarbij, het is eerder een aanvullend principe dan een directe concurrent naar mijn mening.

 

Bekeken zal ook moeten worden of SMS wel interessant is hiervoor, want de telecombedrijven zitten te springen om interessante MMS/i-Mode/enz. diensten, waarvan dit er best een zou kunnen zijn. Als je er dan leuke acties aan weet te koppelen dan zou je best een hype rond deze dienst kunnen opbouwen.

 

Ericsson BLIP is trouwens ongeveer dit idee, maar dan niet via SMS maar via Bluetooth. Zie dit verhaaltje wat ik bijna twee jaar geleden over BLIP geschreven heb.

Link naar reactie
  • 0

Ik hbe inderdaad ook BLIP gevolgd toen het gelanceerd zou worden, maar ik heb er weinig meer van gehoord helaas.

 

Een ander belangrijk verschil is dat voor toepassing van BLIP technische implementaties moeten plaatsvinden (kostbaar) waardoor het niet eenvoudig is uit te rollen.

 

Daarnaast is de betalingsstructuur totaal anders dan dit idee. De adverteerder zal dik moeten betalen hiervoor ipv kleine betalingen van een groot aantal gebruikers.

 

Is er verder niemand die hier een idee/mening over heeft? Ook als jullie er totaal niets in zien is het handig om te weten......

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

Sorry dat ik weer reageer, ik heb nog wat aanvullingen :)

 

BLIP vraagt inderdaad om (dure) aanpassingen van de billboards, vandaar dat het naar mijn weten in Nederland (nog?) niet geïmplementeerd is. Wat wel een vergelijkbare actie is is die van abri-bedrijf Publex in samenwerking met SMS-leverancier ThreeButtons (van Emerce: inleiding, resultaat).

 

Het probleem is dat je de service als geheel uitgebreider en waardevoller zult moeten maken om ervoor te zorgen dat anderen niet ook heel eenvoudig in de markt kunnen stappen. Het enige dat immers echt nodig is, is een SMS-gateway en een viercijferige code, dan kan men ook een code plaatsen op een abri-poster en heeft men de dienst eenvoudigweg gekopieerd. De drempel lijkt me dan ook erg laag te liggen voor anderen om in te stappen.

Link naar reactie
  • 0

Hoe meer personen er reageren, des te beter....;)

 

Maar je hebt gelijk, daar moet zeker rekening mee gehouden worden. Een van de belangrijkste manieren om dit voor elkaar te krijgen is goede afspraken met grote marktpartijen maken. Die lijken me daarom ook essentieel.

 

Iemand nog mee aanvulling? Dennis, wat is jou idee hierover?

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

Ik lees hier nu al best een technisch verhaal. Ongeacht of het technisch te realiseren is, moet je eerst kijken hoe de markt erop zou reageren.

 

Wij (de mensen van Higherlevel en veel andere jongeren) hebben snel de neiging om te denken dat iedereen is en doet zoals wij ook doen. Maar het tegendeel is waar, mijn ouders hebben nog nooit een sms verstuurd...

 

Een reclame langs een weg, betekend ook veel informatie in een korte tijd. Hierdoor moet je zulke teksten kort houden, beperk het tot één zin en een afbeelding. Zet daar eens een nummer bij... sms naar 1234 het nr 9645. Zijn niet echt dingen die ik snel zal onthouden... zeker niet als ik ook de boodschap zelf wil lezen. Daarnaast zullen de mensen die ik al eerder beschreef het snel voor gezien houden. Die vinden sms te moeilijk of de boodschap te onduidelijk. Waarom zou je niet de naam van het bedrijf / product onthouden en wel het sms nr en de code?

 

Aan de andere kant denk ik dat het een leuk idee is, waar we zeker over moeten nadenken. Voor zover ik weet bestaat het niet in deze vorm.

 

Tot zover mijn idee er over...

 

 

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

Ik wilde zeker nog niet in verdere details treden en ben het met je eens dat we eerst naar de markt moeten kijken. Belangrijk is wat de doelgroep is (personen die dus wel vaak een sms sturen) en wat de rest er van vind.

 

Om op het onthouden van die getallen terug te komen. Het idee is dat het nummer waar naartoe ge-smst moet worden een standaard nummer is die iedereen weet, of die standaard met nieuwe sim cards wordt meegeleverd (Is dit mogelijk technisch en bij de telefoonmaatschappijen?)

 

Daarnaast kunnen we ipv een code ook een code woord sturen natuurlijk. Het gaat er ook niet om dat je het nummer of de naam onthoud, maar dat je die doorstuurd waarna de herinnering op e-mail/sms binnenkomt.

 

Maar dit is 1 van de belangrijke fase voor het businessplan/opstarten van een business. Kijken of we klanten kunnen vinden!

 

Is er genoeg interesse om dit als test-case te gebruiken of liever een ander soort onderwerp?

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

hmm, hier mijn eerste opvattingen:

 

- Zoals Decorum al zij, het is gemakkelijk te copy-en

- Zoals Persoon zij, voorbij een reclamebord op de snelweg zoemen en dan 8 nummers moeten onthouden plus eventuele switches invoeren, is erg moeilijk...

- Waarvoor zou een reclame buro met jouw in zee gaan en het niet gewoon zelf doen?

 

Je moet duidelijk een buzz om je eigen nummer weten te creëren ... en das erg moeilijk/duur.

 

Qua gebruikersgemak is het momenteel nog wat te ingewikkeld denk ik. Er zullen minder mensen zijn die aan een mobieltje denken i.p.v. een pen en papier als ze iets willen onthouden...

 

Voordeel van het plan is dat je het waarschijnlijk zeer low-budget kan uitproberen. Daardoor zouden we het altijd als case kunnen gebruiken...

 

Ik denk echter dat de kans op succes niet al te groot is.

 

Oh, nog even de concurrentie zoals ik die me kan voorstellen:

1. Pen en papier

2. Websites en simpele URL's

3. AOL (en KPN) keywords

4. Voice recorders op je mobieltje (of je eigen voicemail bellen)

ehm... dat is em... ben ff braindead :P

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Over de nr's heb ik eens mijn gedachten laten gaan...

 

Een eenvoudig te onthouden nr is het wegnr + exacte locatie. Dat laatste kan ook een cijfer zijn, uitgaande dat er geen honderden borden langs de weg staan. Dan krijg je zoiets als: A12-07

 

Maakt het wel makkelijker, toch?

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

Blijft er wel 1 issue: Het is al een tijdje verboden om te sms'en terwijl je in de auto rijdt. Bovendien is SMS'en op de weg onhandiger dan bellen, dus ik vrees dat 'ter plekke' een sms sturen moeilijk wordt.

 

Ik denk dat je het geld moet halen bij de adverteerder, niet de consument. Het idee is namelijk handig, maar er zullen denk ik niet zoveel mensen zijn die betalen om reclame te krijgen. Wellicht valt het te combineren met akties waarbij de consument vervolgens korting krijgt bij aanschaf, of een gratis sample oid.

 

Link naar reactie
  • 0

Dat probleem hebben ze al eens eerder proberen op te lossen, en zo is het fenomeen 'merk' ontstaan. Hoef je geen nummers te onthouden :o

 

Trouwens, werkt jouw gsm in Maleisië?

 

En tot slot, een alternatief voor jouw push-plan is point-and-buy van Geovector http://www.geovector.com/appdemos/demo1.html, een location based service waarbij je je 'device' richt op het object dat je interesseert en dan krijg je informatie. Niks toetsen dus, alleen maar pointen!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Je moet duidelijk een buzz om je eigen nummer weten te creëren ... en das erg moeilijk/duur

 

Ik denk eerlijkgezegd dat dit best haalbaar is. Een groepje vrienden van me en ik hebben ooit het idee gehad om een soort cu2 te maken. Het idee was om met behulp van een goed concept een soort dating service op te zetten, waarbij mensen die meededen een t-shirt (met een unieke code/naam) aanhadden op speciale evenementen of een sticker op de auto deden (okee, het sticker concept is al een keer geprobeerd en mislukt, maar toch). De domeinnaam hebben we nog steeds (ikzagje.net) en ons idee was om bijvoorbeeld te starten op LowLands met een sponsor ala Dommelsch. Iedereen een t-shirt en 5 stickers uitdelen en je hebt al 70.000 man (ofzo). Allemaal sms'en naar 0900-ikzagje en in op een website je berichies bekijken (of laten doorsturen als je je profiel hebt aangemaakt). Als je dit nou op een paar dicht bij elkaar liggende evenement doet, met dezelfde doelgroep (dus bijvoorbeeld ook op alle introductiedagen van universiteiten en hogescholen, die in dezelfde periode vallen), dan kun je volgens mij best een hype creeeren.

 

En ik denk dat een groot merk, wat past bij je doelgroep hier best oren naar heeft. Ik denk niet dat je het zelf moet proberen (wat het sticker-op-auto-initiatief volgens mij gedaan heeft), maar echt bij een groot merk (of een aantal grote merken) moet aankloppen. De technische implementatie van het gebeuren (website, forwarding, etc.) is trouwens niet zo onwijs ingewikkeld...

 

Misschien zou je kunnen meeliften op een introductie van een merk (of meerdere) of nieuw product (of meerdere). Zo van: SMS starbucks naar 1234 als je informatie wil over de dichtsbijzijnde starbucks (gaat binnenkort toch in nederland beginnen of heb ik dat nou mis)

 

Tis jammer dat we hierover nooit wat hebben opgeschreven, want anders had ik het even gepost...

 

Ik moet zeggen dat ik wel een leuk concept vind om over door te ouwehoeren...

 

p.s. nu niet mijn ikzagje.net idee jatten heh ;)

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ik zat nog helemaal niet in zo'n gekke buurt met mijn i-mode als concurrent ?

 

Even wat achtergrondinfo >>>>>

***quote

Zibb.nl levert relevant zakelijk nieuws nu ook op uw i-mode toestel. Algemeen zakelijk nieuws voor ondernemers, maar ook specifieke brancheberichten. Voor twee euro per maand krijgt u de berichten van uw keuze te zien op zibb.nl i-mode.

Hoe werkt het ? >>>

***unquote

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0
t-shirt met een unieke code/naam

 

Leuk plan dat door Skim.com reeds een paar jaar in praktijk gebracht. Initiatief van een stel Zwitserse ontwerpers; overigens dezelfden die Freitag opgericht hebben, het bedrijf dat tassen van dekzeilen maakt.

 

Het Amerikaanse blad Salon schreef twee jaar geleden over hun initiatief: "In Europe, where the company has sold most of its clothes so far (roughly 25,000 pieces) skim.com works with SMS so that members can send one another notes from their cellphones without having to log on to e-mail."

 

Skim zit wat hoog in de markt; misschien dat er plek is voor een massa-toepassing. Of een match-variant waarbij je kunt zien of de belangstelling wederzijds is. Zou een leuke manier zijn om iMode te promoten: iContact!

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Lijkt me leuk om hier eens wat over door te brainstormen inderdaad! Laat maar komen (ben zelf de komende week een beetje druk, dus heb niet zo heel veel tijd om te checken, maar ok...)

 

[edit]: by the way. Dat low-budget uitwerken was ook een beetje ons plan. Uiteraard zaten we toen nog middenin de hype-tijden, maar ik denk zeker dat de bedrijfsvorm nog wel kan: we hadden zo'n beetje het idee om naar bijv. Heineken toe te stappen, hun de kosten voor t-shirts te laten betalen in ruil voor log's erop en eventueel een x % aandelen in de nieuwe company. Op deze manier zou er alleen tijd in gaan zitten en weinig geld. Doe dat met alle bedrijven en middelen die je nodig hebt, hou zelf een beetje aandelen over en maak er een succes van: klaar is piet ;D 8)

 

alef

Link naar reactie
  • 0

Ikzagje.net is zeker een grappig idee. werkt vast goed. net als shirts met fax_me_strax@hotmail.com wat ik ook al eens zag. Het zou zeker ook commercieel wel interessant zijn. Maar niet genoeg voor een hype.

 

Mensen worden liever geen reclame bord en houden over het algemeen van een eigen identiteit. Dus ik zie mensen niet (massaal) op een feest met een shirt lopen dat iedereen heeft.

 

maar na het skim idee bekeken te hebben, wat ik overgens niet kende denk ik dat zij goed zitten. De combinatie van mode met een ID code is goed! Maar ik denk dat juist de kleding (ik zag dat het om shirts, sneakers ed ging) het m doet. Je moet er wel mee gezien wíllen worden... Mooi! Maar ja t is al bedacht. toch ziet de site er niet vol van activiteit uit.

 

Maar waarom maken we de code niet gelijk aan je prive .Net ID van microsoft dan wordt het helemaal eng. stop er nog een paar RFID's in.. HL 1984..

 

;D rick

 

ps. maar uh als iemand denkt dat ie skim uit de markt kan drukken, dan wil ik best meedenken hoor.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 59 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.