Mijn vraag: wat gebeurd er als ik geen kloppende bedrijfsadministratie kan overleggen aan de belastingdienst?
Vanwaar deze vraag? Ik zal 't proberen uit te leggen..
Ik ben componist. Tijdens mijn studie al (1999) ben ik benaderd om voor een bedrijf te schrijven dat jingles maakt voor grote radiostations. Leuke bijverdienste en echt wat voor mij. Ik hoefde alleen even een btw-nummer te hebben. Dat was inderdaad zo gebeurd, componisten hebben verder ook geen KvK-verplichting, dus dat makkelijk.
In 2000 echter vroeg de belastingdienst om een verlies- en winstrekening, een balans en een netjes ingevuld formulier. Ik ben echt een $%^ met dit soort zaken, dus paniek. Uiteindelijk ben ik bij een boekhouder terecht gekomen op aanraden van mijn opdrachtgever toen.
Deze boekhouder heeft me eerst uitgebreid voor rotte vis uitgemaakt dat ik niet met een 'beginbalans' en 'inventaris' op de proppen kwam. Ik had geen idee waar deze heetgebakerde kerel het over had. Uiteindelijk heeft hij mijn 'administratie' op touw gezet.
Het jaar erna heeft de gepensioneerde vriend van mijn moeder mij geholpen met deze zaken, hij is zeer ervaren met dit soort zaken. Iig naar eigen zeggen. Hij heeft zijn uiterste best gedaan om me het een en ander te leren, en ondertussen 1x per jaar mijn formulieren ingevuld etc.
Vaak liep dat uit op een verzameling kladpapiertjes en dergelijke waar hij dan nadat ik was vertrokken een goed en kloppend verhaal van maakte voor de belasting.
Ik weet eigenlijk nog steeds niet wat al deze toestanden precies betekenen. De vriend (inmiddels man) van mijn moeder doet al enkele jaren mijn administratie niet meer, ik laat het nu aan een prof boekhouder over. Echter, het jaar van de overstap (2004) heeft nog steeds geen balans. Niemand heeft die simpelweg gemaakt.
Nu wil de belastingdienst de balans en verlies- en winstrekening uit 2004 hebben!!
Het liefst kap ik ermee, en begin ik overnieuw met alles, nu ik beter weet hoe ik het goed op moet zetten met de juiste pro's. Feit is dat er dan nog steeds een aantal zaken mist uit 2004.
Wat kan ik doen? Krijg ik een boete? Of gaan ze alles onderzoeken dat los en vast zit ofzo?
Als iemand een idee heeft wat de gevolgen kunnen zijn bij het uitblijven van een kloppende administratie uit 2004, ik hoor 't graag.
Ondertussen probeer ik maar om 2003 en 2005 op te sporen zodat mijn huidige boekhouder 2004 misschien kan recreeren (kan dat?).
Groet, hartelijk dank, ik doe 't even zonder afzender.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
polycorn
polycorn
Mijn vraag: wat gebeurd er als ik geen kloppende bedrijfsadministratie kan overleggen aan de belastingdienst?
Vanwaar deze vraag? Ik zal 't proberen uit te leggen..
Ik ben componist. Tijdens mijn studie al (1999) ben ik benaderd om voor een bedrijf te schrijven dat jingles maakt voor grote radiostations. Leuke bijverdienste en echt wat voor mij. Ik hoefde alleen even een btw-nummer te hebben. Dat was inderdaad zo gebeurd, componisten hebben verder ook geen KvK-verplichting, dus dat makkelijk.
In 2000 echter vroeg de belastingdienst om een verlies- en winstrekening, een balans en een netjes ingevuld formulier. Ik ben echt een $%^ met dit soort zaken, dus paniek. Uiteindelijk ben ik bij een boekhouder terecht gekomen op aanraden van mijn opdrachtgever toen.
Deze boekhouder heeft me eerst uitgebreid voor rotte vis uitgemaakt dat ik niet met een 'beginbalans' en 'inventaris' op de proppen kwam. Ik had geen idee waar deze heetgebakerde kerel het over had. Uiteindelijk heeft hij mijn 'administratie' op touw gezet.
Het jaar erna heeft de gepensioneerde vriend van mijn moeder mij geholpen met deze zaken, hij is zeer ervaren met dit soort zaken. Iig naar eigen zeggen. Hij heeft zijn uiterste best gedaan om me het een en ander te leren, en ondertussen 1x per jaar mijn formulieren ingevuld etc.
Vaak liep dat uit op een verzameling kladpapiertjes en dergelijke waar hij dan nadat ik was vertrokken een goed en kloppend verhaal van maakte voor de belasting.
Ik weet eigenlijk nog steeds niet wat al deze toestanden precies betekenen. De vriend (inmiddels man) van mijn moeder doet al enkele jaren mijn administratie niet meer, ik laat het nu aan een prof boekhouder over. Echter, het jaar van de overstap (2004) heeft nog steeds geen balans. Niemand heeft die simpelweg gemaakt.
Nu wil de belastingdienst de balans en verlies- en winstrekening uit 2004 hebben!!
Het liefst kap ik ermee, en begin ik overnieuw met alles, nu ik beter weet hoe ik het goed op moet zetten met de juiste pro's. Feit is dat er dan nog steeds een aantal zaken mist uit 2004.
Wat kan ik doen? Krijg ik een boete? Of gaan ze alles onderzoeken dat los en vast zit ofzo?
Als iemand een idee heeft wat de gevolgen kunnen zijn bij het uitblijven van een kloppende administratie uit 2004, ik hoor 't graag.
Ondertussen probeer ik maar om 2003 en 2005 op te sporen zodat mijn huidige boekhouder 2004 misschien kan recreeren (kan dat?).
Groet, hartelijk dank, ik doe 't even zonder afzender.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/12749-help-belastingprobleem/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
12 antwoorden op deze vraag