• 0

help! belastingprobleem

Mijn vraag: wat gebeurd er als ik geen kloppende bedrijfsadministratie kan overleggen aan de belastingdienst?

 

Vanwaar deze vraag? Ik zal 't proberen uit te leggen..

 

Ik ben componist. Tijdens mijn studie al (1999) ben ik benaderd om voor een bedrijf te schrijven dat jingles maakt voor grote radiostations. Leuke bijverdienste en echt wat voor mij. Ik hoefde alleen even een btw-nummer te hebben. Dat was inderdaad zo gebeurd, componisten hebben verder ook geen KvK-verplichting, dus dat makkelijk.

 

In 2000 echter vroeg de belastingdienst om een verlies- en winstrekening, een balans en een netjes ingevuld formulier. Ik ben echt een $%^ met dit soort zaken, dus paniek. Uiteindelijk ben ik bij een boekhouder terecht gekomen op aanraden van mijn opdrachtgever toen.

Deze boekhouder heeft me eerst uitgebreid voor rotte vis uitgemaakt dat ik niet met een 'beginbalans' en 'inventaris' op de proppen kwam. Ik had geen idee waar deze heetgebakerde kerel het over had. Uiteindelijk heeft hij mijn 'administratie' op touw gezet.

 

Het jaar erna heeft de gepensioneerde vriend van mijn moeder mij geholpen met deze zaken, hij is zeer ervaren met dit soort zaken. Iig naar eigen zeggen. Hij heeft zijn uiterste best gedaan om me het een en ander te leren, en ondertussen 1x per jaar mijn formulieren ingevuld etc.

Vaak liep dat uit op een verzameling kladpapiertjes en dergelijke waar hij dan nadat ik was vertrokken een goed en kloppend verhaal van maakte voor de belasting.

 

Ik weet eigenlijk nog steeds niet wat al deze toestanden precies betekenen. De vriend (inmiddels man) van mijn moeder doet al enkele jaren mijn administratie niet meer, ik laat het nu aan een prof boekhouder over. Echter, het jaar van de overstap (2004) heeft nog steeds geen balans. Niemand heeft die simpelweg gemaakt.

 

Nu wil de belastingdienst de balans en verlies- en winstrekening uit 2004 hebben!!

 

Het liefst kap ik ermee, en begin ik overnieuw met alles, nu ik beter weet hoe ik het goed op moet zetten met de juiste pro's. Feit is dat er dan nog steeds een aantal zaken mist uit 2004.

 

Wat kan ik doen? Krijg ik een boete? Of gaan ze alles onderzoeken dat los en vast zit ofzo?

 

Als iemand een idee heeft wat de gevolgen kunnen zijn bij het uitblijven van een kloppende administratie uit 2004, ik hoor 't graag.

 

Ondertussen probeer ik maar om 2003 en 2005 op te sporen zodat mijn huidige boekhouder 2004 misschien kan recreeren (kan dat?).

 

Groet, hartelijk dank, ik doe 't even zonder afzender.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Oei, was mijn eerste gedachte.

 

Overigens - misschien een schrale troost - ben je niet de enige. Ben nu ook bezig een administratie te construeren aan de hand van de jaarrekeingen 2003 en 2005, want ook deze klant heeft geen jaarrekening 2004. En ik vermoed dat er nog meer mensen zijn die dit om de een of andere reden niet op orde hebben (denk bijvoorbeeld aan de eerste winstaangiften via de website van de belastingdienst, veel mensen dachten dat ze deze aangiften later weer konden oproepen, maar helaas...).

 

De insteek van de Belastingdienst is eigenlijk heel simpel. Zij willen weten wat jouw belastbaar inkomen is. Als je aangemerkt bent als ondernemer voor de inkomstenbelasting, ben je verplicht een uitgebreide administratie bij te houden en als je resultaat uit overige werkzaamheden moet aangeven, is de administratie verplichting is minder zwaar. Overigens ben je BTW ondernemer, dus moet je toch al een uitgebreide administratie bijhouden, want hoe heb je anders de aangifte BTW kunnen opstellen?

 

Mocht je niet aannemenlijk kunnen maken wat jouw belastbare winst is, dan zal de belastingdienst deze gaan inschatten. Mocht je echt niets meer kunnen vinden (en dat lijkt mij toch sterk, want men bewaart vaak toch veel meer dan men verwacht) dan kun je ook nog een compromis maken. De belastingdienst is echt veel flexibeler dan ze vaak doet voorkomen, alhowel dit wel een risico inhoudt, want je moet wel medewerking van hun krijgen. Als de andere jaren heel netjes zijn bijgehouden en goed onderbouwd, dan is zo'n compromis wel te sluiten als je beloofd het nooit meer zo te doen.

 

Wel ben ik bang dat je een boete gaat ontvangen voor het te laat indienen van jouw aangifte, want de winstaangifte waar het hierom gaat is een verplicht onderdeel van de aangifte inkomstenbelasting.

 

Succes met zoeken en laat het gewoon aan jouw prof boekhouder over. Hij moet op eenvoudige wijze de balanszaken kunnen construeren en hierdoor de winst uit onderneming kunnen bepalen. Nogmaals succes!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Even om de proporties een beetje in beeld te krijgen hebben we het nog steeds over een bijverdienste hier?? Of is dit inmiddels gegroeid tot een volwaardig bedrijf?

 

Ik ben sowieso al beniewd hoe de beginbalans van 2005 eruitzag dan (dat is namelijk hetzelfde als de eindbalans van 2004)

 

Hetzelfde geldt voor de eindbalans van 2003, dat is de beginbalans van 2004.

 

Dus ik heb zojuist het balansenprobleem al opgelost (geef me ff je adres stuur ik je een factuur ;D)

 

Met alle respect maar zowel jij als je huidige boekhouder zitten volgens mij wat dit betreft een beetje te slapen. Uiteindelijk ben jij degene die er voor op draait, het zal wel bij een boete blijven dus je kunt je tandenborstel en je onderbroek nog in de kast laten liggen.

 

Stap naar je huidige boekhouder en vraag of hij een oplossing kan maken.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Allebei hartelijk dank voor de reacties.

 

Smart4u, bedankt voor het ietwat geruststellende beeld van de belastingdienst.

 

Starterscoach: Ik denk inderdaad dat in 2005 toch een en ander aan 2004 is gedaan, ik zal daar snel naar kijken. Die gedachte had ik ook al gehad. Ik ga er met mijn boekhouder aan verder sleutelen, maar ben blij met de gedachte dat ik iig niet de enige ben.

 

Wat betreft de proporties, ik heb er 2 jaar prima van kunnen leven, ik had 2 grote klanten. De ene werk ik niet meer voor en bij de andere (radiostation) ben ik sinds 2 jaar in loondienst (handig voor bijvoorbeeld een hypotheek en andere vastigheid).

Nu doe ik bedrijfsmatig nog alleen producties voor artiesten en bands, puur muziek, en bijna geen commercials en jingles meer. Veel beter zo.

 

Komen jullie veel ondernemers tegen als ik? Die ondernemer worden omdat dat nou eenmaal een geschikte weg leek om hun skills te benutten?

Of zijn 't vooral ondernemers die ondernemer zijn, en daarna gaan kijken wat ze dan gaan ondernemen?

 

;D

Link naar reactie
  • 0

In jouw geval is het gewoon mooi dat je vanuit je (vermoedelijke) passie, muziek, je min of meer per ongeluk bent gaan ondernemen. Dat is een heel mooi uitgangspunt. Op de lange termijn is dat echter niet voldoende meestal.

 

Vergelijk het muziek maken, het heeft niet alleen met talent te maken maar zeker ook met oefenen, veel doen, er voor werken.

 

Succes met het creatief boekhouden en let op de valse noten!

 

Ard

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Vervelend dit probleem!

Aangezien de aangifte 2003 wel is gedaan heb je sowieso de beginbalans van 2004 ( is eindbalans van 2003 ) en hoef je alleen nog maar de transacties van 2004 in te boeken ( ik neem tenminste aan dat je dat nog wel hebt ).

Het is mij echter een grote vraag hoe ze 2005 wel hebben kunnen doen zonder een eindbalans van 2004. Dit is theoretisch gezien onmogelijk want je moet verplicht de beginbalans invullen en die moet overeenkomen met de eindbalans van 2004.

Waarschijnlijk is er dus e.e.a. bij de aangifte van 2005 ook niet goed gegaan.

Het lijkt mij een goed idee dat je je goed laat adviseren en zo snel mogelijk de juiste aangiften indient.

Je zult waarschijnlijk inderdaad niet onder een verzuimboete uitkomen omdat de aangifte veel te laat wordt ingediend.

 

In elk geval succes ermee!

 

Patricia Visser

Link naar reactie
  • 0

Kunnen de 2004 opdrachtgevers je niet van info voorzien? Of heb je nog veel meer (kleinere) opdrachtgevers bediend dat jaar?

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Hi Patricia en Highio,

 

Ik ga er asap met mijn boekhouder over om de tafel en de boel reconstrueren.

 

Highio, ja ik had allerlei kleine klantjes erbij.

 

Ik heb inmiddels de boel verder doorgespit en inderdaad, er moet voldoende info zijn om de boel goed te doen komen, ik heb alles bewaard voor zover ik weet. Die boete, da's heel vervelend, maar begrijpelijk.

 

Thx voor alle reacties, grtz Poly

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Beste componist,

 

Volgens mij valt jouw probleem wel mee.

 

Allereerst moet je als ondernemer onderscheid maken tussen de inkomstenbelasting en omzetbelasting. 2 heel verschillende belastingen met geheel eigen regels.

 

Laat ik beginnen met de omzetbelasting.

 

Volgens art. 11.1.q van de Wet op de omzetbelasting zijn diensten verricht door componisten vrijgesteld van omzetbelasting. Met de omzetbelasting heb je dus niets te maken.

 

Een briefje naar de fiscus schrijven dat je een beroep doet op bovengenoemde vrijstelling en ze vriendelijk verzoeken je geen aangiftebiljetten meer toe te sturen. Mochten ze dat onverhoopt toch blijven doen dan vul je gewoon netjes alle vakjes met nihil in.

 

Nadeel van een vrijstelling is wel dat je ook geen omzetbelasting kunt terugvorderen, maar uit jouw post begrijp ik dat je weinig kosten hebt, dus dat is ook geen probleem.

 

Mocht je in het verleden ten onrechte omzetbelasting hebben afgedragen, dan moet je deze terugvorderen (kan nog gedurende 5 jaar na afloop van het kalenderjaar).

 

Nu de inkomstenbelasting:

 

Gezien de beperkte omvang van je werkzaamheden ben je volgens mij geen ondernemer maar ""resultaatgenieter". In de aangifte inkomstenbelasting geef je je inkomsten aan als "inkomsten uit overige werkzaamheid". Ik neem aan dat je je inkomsten uit 204 nog wel kunt achterhalen door middel van facturen of bankafschriften.

 

Je kosten kun je in mindering brengen. Te denken valt aan kantoormateriaal, telefoonkosten, administratiekosten, reiskosten, acquisitie. Je apparatuur kun je afschrijven in 5 jaar. Het beste is om de kosten te bepalen aan de hand van bonnetjes. Je moet deze bonnetjes 7 jaar bewaren (in verband met eventuele controles).

 

Als je geen bonnetjes meer hebt, maak je gewoon een redelijke schatting van de kosten.

 

Pas op het moment dat je meer dan 1225 uur (dit is ruim 20 uur per week) per jaar besteed aan je onderneming, ben je een echte ondernemer en moet je serieus gaan nadenken over het opstellen van een balans en v&w-rekening.

 

Zo zie je, het valt allemaal wel mee. Niet in paniek raken en te rade gaan bij adviseurs met verstand van zaken en niet de 1ste de beste boekhouder die je voor rotte vis uitscheldt.

 

Groet,

 

D. van Moorsel

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

D. van Moorsel:

Jij maakt het wel weer erg eenvoudig. Dit zou op gaan wanneer de belastingdienst hem inderdaad niet als ondernemer zou zien voor de inkomstenbelasting. Dit is alleen niet het geval!

Hij heeft vanaf het begin zoals hij zelf aangeeft een ondernemersaangifte moeten doen inclusief balans en verlies/winst.

Ook geeft hij zelf aan dat de belastingdienst nu over 2004 de balans en verlies/winst wil zien.

 

Hij is dus wel degelijk ondernemers voor de inkomstenbelasting en geen resultaatgenieter waardoor hij zeker verplicht is om de ondernemersaangifte te doen en een boete zal krijgen bij het niet tijdig indienen van de aangifte.

 

Patricia Visser

Link naar reactie
  • 0

 

Beste Patricia,

 

De Belastingdienst merkt componist aan als ondernemer, omdat de Belastingdienst blijkbaar over onjuiste informatie beschikt. Als je een formulier startende ondernemer invult, merkt de Belastingdienst je automatisch aan als ondernemer, ook al ben je feitelijk resultaatgenieter.

 

Als je de juiste informatie aanlevert, gaat de Belastingdienst daar zeker in mee. Uiteindelijk bepaalt niet de Belastingdienst of je ondernemer bent, maar de feiten en omstandigheden.

 

Een boete is pas aan de orde als je alle termijnen laat verstrijken voor het indienen van een aangifte (verzuimboete) dan wel opzettelijk een foute aangifte hebt ingediend (vergrijpboete). Uit het verhaal van componist maak ik niet op dat hier geen sprake van is.

 

Groet,

 

D. van Moorsel

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Natuurlijk geven de omstandigheden aan of je ondernemer bent voor de IB. De belastingdienst kijkt aan de hand van wat er is ingevuld op het formulier voor startende onderneming of je resultaatgenieter bent of ondenemer voor de IB. Het is niet zo dat ze je automatisch als ondernemer indelen.

 

Aangezien hij vanaf 2000 al een ondernemersaangifte invult zal hij goed moeten kunnen bewijzen dat hij nu (vanaf 2004) geen ondernemer voor de belastingdienst meer is als dit daadwerkelijk het geval is.

 

En die verzuim boete zal er komen omdat hij een ondernemersaangifte had moeten invullen en deze niet op tijd ( over 2004 moet er voor 1 april 2005 aangifte zijn gedaan ) heeft ingediend en dus in overtreding is.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 98 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.