• 0

margeregeling op auto's

Ben op zoek naar een auto en kwam een auto tegen die echter onder de zgn margeregeling valt; ik kan dus geen BTW terugvorderen :-\

Zijn dit soort auto's dan niet interessant als ik 'm bedrijfsmatig wil aanschaffen of is er een oplossing voor?

 

Even uitleg v/d situatie: eenmanszaak, dit jaar begonnen, rij nu nog in een privéauto en declareer de gereden kilometers. Ik wil eigenlijk (dit jaar) een auto op naam v/d zaak kopen ivm investeringsaftrek ed.

Privé kopen en 'm dan doorverkopen aan mijn bedrijfje lijkt me ook geen optie omdat ik dan eerst privé geld moet opnemen om die auto te kopen en dat bedrag dan sowieso als inkomen wordt beschouwd.

 

Iemand hier meer verstand van dan mij? ;D

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Investeringsaftrek wordt niet verkregen op personenauto's die niet zijn bestemd voor beroepsvervoer over de weg. Met andere woorden op taxi's en bestelauto's wel en lesauto's niet. Ook is investeringsaftrek uitgesloten als de investering wordt verkregen via de eigenaar, dochter- en zustervennootschappen of via inbreng.

 

Over het algemeen is het niet aantrekkelijk voor een ondernemer om een marge-auto aan te schaffen. De bijtelling is immers over de oorspronkelijke consumentenprijs (inclusief BTW en in de meeste gevallen ook inclusief BPM). Dit geldt voor zowel de inkomstenbelasting als de BTW (correctie voor marge-auto is dan 6% in plaats van de 12%).

 

Mijn advies is dan ook om even door te rekenen of het inderdaad wel zo'n voordelige aanschaf gaat worden, voordat je de knoop doorhakt!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het eens met Smart4U.

 

Daarnaast vraag ik me af of het wel interessant is om de auto op de balans van de eenmanszaak te zetten. Bij een nieuwe auto valt de bijtelling privé gebruik doorgaans weg tegen de afschrijving. Alle overige kosten kunnen dan ten laste van het resultaat gebracht worden.

 

Bij een tweedehands auto heb je een lagere afschrijving, maar bedraagt de bijtelling nog steeds de volle mep (ik ga hierbij niet in op de uitzondering voor old-timers). Het is dus de vraag of je de auto wel op je balans moet zetten. De bijtelling komt te vervallen als je kunt aantonen dat je minder dan 500 privé-kilometers rijdt, maar ik ga er vanuit dat dit niet het geval is.

 

Over het algemeen ligt het omslagpunt rond 3 jaar. Dus voor auto's ouder dan 3 jaar is het niet interessant om ze op de balans te zetten. Om dit exacxt te weten, zijn er rekenmodules. Bepaal vooraf of je de auto op de balans wilt zetten want op een 1maal gemaakte keuze mag je niet meer terugkomen.

 

Succes,

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

Ik reken misschien iets te simpel, maar als ik een tweedehands auto koop dan heb ik toch ook direct een groot voordeel áls ik de BTW kan terugvorderen? Da's toch die 19%?

Dus heel simpel gerekend: stel auto is € 40.000,= dan kan ik de BTW terugvorderen ruim €6000,- Dan koop ik toch een auto van 40k voor 34k?

 

 

Ik heb zoiets al wel eens doorgerekend en volgens mij was het (in mijn geval) iets gunstiger om 'm wel op de balans te zetten.

Ik zal nog eens zo'n site opzoeken.....

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0

Indien je de auto in privé koopt, kan je de BTW ook terugvorderen. De auto kan namelijk privé-vermogen zijn voor de inkomstenbelasting en bedrijfsvermogen voor de omzetbelasting.

 

Succes,

 

Odeon

 

Weer zo'n mooi advies van Odeon, goed bezig! Er zijn hele volksstammen ondernemers die dit type "BTW-voordeel" laten lopen uit onwetendheid.

 

Kleine nuancering. Ook hier dien je rekening te houden met prive gebruik. Naar rato mag je het privedeel BTW niet terugvorderen (vind ik boekhoudkundig gemakkelijker) of je dient ieder jaar een priveverrekening te doen qua BTW voor het privegebruik(boekhoudkundig meer rompslomp).

 

Ard

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 96 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.