Onlangs (april dit jaar) had ik een perfect produkt waar ik de nodige PR rondomheen heb gefabriekt. Op diverse fora (ruim vantevoren) teasers geplaatst, toen ik het artikel binnen had diverse nationale en internationale tijdschriften ervan op de hoogte gesteld en uiteraard de fora voorzien van actueel fotomateriaal.

Helaas, de gedrukte media heeft een delay van zo'n drie maanden, waardoor in sommige publicaties het 'nieuws' pas in juni/juli bij de consument terechtkwam.

Met als resultaat: het produkt verkocht erg goed, zo goed zelfs, dat de fabrikant ook in no-time door de voorraad heen was... Na 6 weken moest ik al nee verkopen...

De 2e ronde nee verkopen kwam na het verschijnen van de artikelen in de diverse internationale tijdschriften...

Ik moet toegeven dat het succes van het produkt de verwachtignen van zowel mijzelf als de fabrikant ruimschoots overtroffen heeft. De fabrikant zint op een 2e produktierun, maar het is een Frans bedrijf en mijn ervaring daarmee is dat het maar afwachten is wat er werkelijk gaat gebeuren...

Op welke manier kan ik hier nou het best mee omgaan..? Heeft iemand marketing tips voor mij op dit gebied?

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/13013-perfect-produkt-helaas-uitverkocht/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

• 0

Meteen op je site melden dat het een enorm succes was, en mensen redirecten naar het meest perfecte alternatief. En dan niet per sé een alternatief voor dat product, maar iets wat mensen die dat product zoeken óók interessant zouden vinden. Dan laat je allereerst zien dat jij dé plek bent om in de gaten te houden voor dit soort mooie producten, én wellicht verkoop je nog een hoop van je alternatieve product.

En maak pontificaal een nieuwsbriefaanmeldingsoptie, met een tekst in de trant van "Het spijt ons erg dat dit product uitverkocht is. Wilt u in het vervolg direct op de hoogte zijn van andere topproducten, meldt u dan nu aan voor de nieuwsbrief. U hoort dan als eerste van onze nieuwste producten!"

• 0

De eerste suggestie is goed bruikbaar! Dank.Alleen is dit produkt zo enorm uniek, dat het zoeken naar 'ook interessante' produkten niet meevalt in dit geval...

De tweede is reeds geimplementeerd en zelfs nog mooier dan jij voorstelt: per produkt kunnen klanten zich 'abonneren' op een 'back in stock' email service! Dan hoef ik niet bij iedere stock update een nieuwsbrief uit te sturen. De klanten die zich op het produkt hebben geabonneerd, krijgen automatisch een melding dat het produkt weer op voorraad is.

Dat heb ik nu zo'n 6 weken in gebruik en werkt perfect!

• 0

De eerste suggestie is goed bruikbaar! Dank.Alleen is dit produkt zo enorm uniek, dat het zoeken naar 'ook interessante' produkten niet meevalt in dit geval...

Dat bedoelde ik met niet zoeken naar een alternatief voor het product, maar juist iets zoeken in de categorie "als je X leuk vindt, dan vind je Y ongetwijfeld ook leuk." Denk in de richting van complementaire producten, niet van echte vervangers.

De tweede is reeds geimplementeerd en zelfs nog mooier dan jij voorstelt: per produkt kunnen klanten zich 'abonneren' op een 'back in stock' email service!

Nou, misschien niet helemaal: wat als het product waar dit bij staat níet meer back in stock komt, maar iets wat erop lijkt wel op de site verkrijgbaar is? Krijgt men dna ook meldingen? Zoals je zelf schrijft is het namelijk onduidelijk of er ooit een nieuwe lading binnenkomt, dus die mensen zul je dna nooit een reminder toe kunnen sturen...

• 0

Als een produkt uitverkocht wordt, dan gaat deze automatisch 'offline'. Doet de software zelf.

Ik moet 'm dan zelf weer online zetten en dit doe ik uiteraard alleen als ik (bijna) zeker weet dat het produkt weer op voorraad komt (ooit...).

• 0

Of gewoon een voorinschrijvingslijst, zodat mensen het product kunnen reserveren als er een 2de batch komt. Desnoods met aanbetaling. Maakt je case naar de producent ook een stuk makkelijker. Als de producent geen interesse meer heeft, probeer dan de werktekeningen/mallen te krijgen zodat je een andere producent kunt vinden.

T.a.v. toekomstige nieuwe product lanceringen zou je van deze kunnen leren, om daarmee de vraag naar het prodcut proberen te beïnvloeden, al was het maar in de tijd. Ook zou je de prijsstelling kunnen varieren om de vraag te beinvloeden, misschien was je te goedkoop?

• 1

Ik was idd erg goedkoop, bleek later. Maar toch een gezonde marge die ik bij bijna alle produkten hanteer.

Het is echter heel moeilijk in mijn nice om een prijsvergelijk te maken, omdat aanbieders van dezelfde produkten vaak via ebay en andere veiling achtige constructies werken. Dat noem ik niet echt serieus ondernemen... Maar de prijzen op dergelijke sites waren soms exorbitant hoog. (zelfs 2x mijn prijs gezien...)

• 0

Met alle respect, maar er lijkt me niks mis met het ondernemerschap van de 'veilingverkopers', ze hebben al met al een hogere marge en veel bezoek door doelgroep...

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

• 0

Ieder zijn mening, maar volgens mij verkoop jij alleen maar verzamelobjecten, wees blij met 'gekke' kopers (van wie was de signature 'gewoon auto gek' ;))...misschien zou je eens een tijdje wat artikelen via eBay moeten aanbieden en zien hoeveel extra 'traffic' dat op korte termijn naar je eigen webshop trekt (werkt goed, kost niks en ja, spreek uit ervaring).

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

• 0

Het is een bewuste keuze om niet aan epay en andere online ellende mee te doen. Ieder z'n mening, maar mijn manier van zakendoen is het niet...

Ooit in een grijs verleden geprobeerd, maar slecht bevallen.

• 0

Het is echter heel moeilijk in mijn niche om een prijsvergelijk te maken, omdat aanbieders van dezelfde produkten vaak via ebay en andere veiling achtige constructies werken. Dat noem ik niet echt serieus ondernemen... Maar de prijzen op dergelijke sites waren soms exorbitant hoog. (zelfs 2x mijn prijs gezien...)

Jij als serieuze ondernemer hebt waarschijnlijk nog serieuzere klanten die kans zien om 100% marge bovenop hun inkoop te zetten. Misschien toch af-en-toe iets aan je prijsstelling sleutelen?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

• 0

Voor zover ik kan zien zijn het geen klanten van mij.

Misschien ben ik in dat opzicht een slechte ondernemer: ik vind zo veel geld vragen voor een dergelijk produkt 'not done'...

Het past gewoon niet in de filosofie van de markt waarin ik zit.

Ebay is voor speculanten en 'snelle jongens'. Een goede klantrelatie opbouwen doe ik liever met goede, eerlijke prijzen, dan met snelle 'win' situaties op veilingsites waarbij een klant er misschien ooit achterkomt veel te veel betaald te hebben voor z'n produkt. Wat doe je dan met je klanttevredenheid...? Die duurt dan maar een paar uur/dagen... Ik ga voor klanttevredenheid die jaren duurt.

• 0

Heel begrijpelijk Henri. Zelfs als een klant incidenteel geld verdient aan een verzamelwaardig exemplaar, kun je hem dat gunnen. Jouw rol is die van retailer: goeie producten voor een redelijke prijs naar de markt brengen. Dat biedt op den duur meer perspectief dan opportunistisch prijzen. Je wordt als betrouwbaar ervaren, niet als snelgeld-ondernemer.

Reuxje. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

• 0

Je kunt ook beide doen, een lage prijs voor je vaste klanten, een hogere voor incidentele klanten. Dat doe je dan door de hoge prijs te publiceren als de verkoopprijs en een korting te geven aan je vaste klanten. De vaste klanten staan natuurlijk ingeschreven op je nieuwsbrief e.d. waardoor je de klantrelatie optimaal kunt onderhouden.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar