• 0

Kapitaaleis BV in 2008?

Middag daar,

 

Ik las vanochtend op de site van Sprout dat de kapitaaleis van

€ 18.000,00 voor de oprichting van de B.V. hoogstwaarschijnlijk volgend jaar al wordt afgeschaft. :D

 

Kan iemand dit bevestigen? Ik kan het nl. nergens vinden!

 

Alvast bedankt.

 

Ron

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Middag daar,

 

Ik las vanochtend op de site van Sprout dat de kapitaaleis van

€ 18.000,00 voor de oprichting van de B.V. hoogstwaarschijnlijk volgend jaar al wordt afgeschaft. :D

 

Kan iemand dit bevestigen? Ik kan het nl. nergens vinden!

 

Alvast bedankt.

 

Ron

 

[titel aangepast - mod]

"nergens vinden" ???

Alle regelgeving (en ook wetsonderwerpen / wijzigingen) kun je als je de moeite neemt terugvinden op de website van het ministerie van Justitie.

Ik neem aan dat je die site zelf kunt vinden.

Je kunt natuurlijk ook simpel een notaris bellen, die kan 't je ook uitleggen.

Link naar reactie
  • 0

Ik lees juist steeds vaker berichten over dat de periode dat de 18.000 euro gestort moet blijven in de BV niet meer zo vrijblijvend is. Het komt veel voor dat een paar dagen na de storting de 18.000 euro er weer uitgehaald wordt. Hieraan wil de fiscus paal en perk stellen lijkt het. Hoe lang de som wél in de BV gestort moet blijven weet ik niet.

Link naar reactie
  • 0

Uit de onderstaande passage van het persbericht van min van justitie blijkt dat de kapitaaleis wordt afgeschaft. Wetsvoorstel is trouwens al ingediend bij de 2e kamer.

 

Belangrijk is de afschaffing van het minimumkapitaal van 18.000 euro als startkapitaal. Ondernemers kunnen in het nieuwe systeem zelf kiezen welk bedrag zij bij de oprichting van de bv inbrengen. Dit zal naar verwachting een gunstig economisch effect hebben omdat het voor kleinere en startende ondernemers makkelijker wordt om te kiezen voor een rechtsvorm met beperkte aansprakelijkheid. Het maakt investeren in de onderneming aantrekkelijker. Ook de verplichte blokkeringregeling, de bankverklaring en de accountantsverklaring bij inbreng in natura worden afgeschaft.

Link naar reactie
  • 0

Ik lees juist steeds vaker berichten over dat de periode dat de 18.000 euro gestort moet blijven in de BV niet meer zo vrijblijvend is. Het komt veel voor dat een paar dagen na de storting de 18.000 euro er weer uitgehaald wordt. Hieraan wil de fiscus paal en perk stellen lijkt het. Hoe lang de som wél in de BV gestort moet blijven weet ik niet.

 

Dat is meer een fiscaal vraagstuk. Het geld is van de BV en mag niet zo maar onttrokken worden. Je kan het op zakelijke condities teruglenen van je BV maar dient hiervoor wel rente te betalen.

Link naar reactie
  • 0

Ik las hier vanmorgen toevallig iets over in de "Kamerkrant" (is die toch nog ergens goed voor?)...

 

In de nieuwe wet verdwijnt de verplichting om bij de oprichting van een bv een startkapitaal van 18k euro in te leggen. Dit kapitaal was bedoeld als een zekerheid voor schuldeisers. De crediteuren konden immers de eigenaar van de bv niet persoonlijk aansprakelijk stellen, als het bedrijf zijn schulden niet meer kan betalen. In de praktijk was deze crediteuren bescherming een wassen neus. Daarom is in de wet de aansprakelijkheid van de aandeelhouders vergroot.

 

Iets verderop staat nog:

Letterlijk staat er in de toekomstige wet: "Uitkeringen aan aandeelhouders (...) mogen niet worden gedaan in dien het vermogen van de vennootschap negatief is of door de uitkering negatief zou worden:
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 221 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.